Voorzetwand plaatsen voor wegwerken kabels en haard

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #1
Wat is het doel van de voorzetwand?

Geef ook de materialen van de wand en vloer even. Is de voorzetwand even breed als de muur?

Als je onder en evt. in het audiomeubel ook het wandje door laat lopen, kan het er misschien wel op steunen.

Je geeft forse afmetingen van het hout. Heb je deze dikte nodig? Want 13cm van de muur af kan ook op andere manieren, die een stuk goedkoper en sneller zijn.
 

Oldchatterman

  • #2
De voorzetwand is puur esthetisch en heeft als doel om een ingebouwde moderne 3 zijdige gashaard optisch wat minder ver uit te laten steken. De zijruit van de 3 zijdige gashaard begint op ongeveer 13 cm van de muur, vandaar de maat van 13 cm.

Zie plaatje voor een 2d impressie:



Doordat ik een voorzetwand ga plaatsen heb ik ook de mogelijkheid om de kabels voor tv en luidsprekers netjes weg te werken. Verder heb ik verzonnen dat ik de luidsprekers helemaal in de wand ga plaatsen, waarbij de voorkant gelijk loopt met de wand.

De muur is van kalkzandsteen. Vloer en plafond zijn van beton. Houtmaat van 44 x 120 mm is constructie technisch echt niet nodig, 44 x 69 mm zou voor mij voldoende zijn.

Het audiomeubel is een zelfgemaakte kast van geplastificeerd spaanplaat (18 mm) en wordt omkleed met gespoten mdf panelen (18 mm). De kast staat op stelpoten voor keukenkastjes (60 mm hoog).
 

Oldchatterman

  • #3
Heeft er niemand suggesties?
 

Ralph

  • #4
Gewoon met 50mm metalstud kan dat. Lijm een horizontaal aan het plafond en schroef een horizontaal aan de vertikalen naast de meubel.
Ondersteun het tijdelijk en zet de rest van vertikalen ertussen en schroef ze allemaal door op de horizontalen.
Daarna 2x 12.5mm gips er op schroeven en je hebt een zeer stijve constructie.
 

Tiho

  • #5
En als je het toch van hout wilt maken, kun je ook een 44 x 69 op de buitenkant van de 120 x 44 schroeven. Dan wordt het een L. Door de 44 x 69 kun je dan weer gewoon slagpluggen in de muur slaan.

69 + 44 = 113 dus de staanders passen er dan gewoon voor.
 

Oldchatterman

  • #6
@ Ralph:

Deze constructie zie ik nog niet helemaal. Ik kan 2 verticale staanders naar de grond kwijt (links en rechts naast het meubel). Deze kan ik echter niet horizontaal verbinden, omdat de haard in de weg staat.

Ter verduidelijking: de haard is al geplaatst, staat strak tegen de muur en de hittebestendige boezem sluit helemaal aan totaan de muur. De voorzetwand bestaat dus uit 2 delen: 1 deel links naast de boezem, 1 deel rechts naast de boezem.
 

Oldchatterman

  • #7
@ Tiho:

Dit vind ik wel een aardige constructie. Heb je tips welke slagpluggen te gebruiken en hoeveel (hoh afstand)?
 

Tiho

  • #8
Slagplug 8 x 80 zou net te kort zijn, meestal moet er minimaal 40 in de muur. Dus 100 lang moeten ze zijn.

Ik zou links en rechts van de staanders een plug zetten 6 cm ervanaf moet lukken. En dan ertussen in het midden nog.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #9
Je hoeft niet perse 120x44 te gebruiken, want 2 balkjes van 44x70 in L-vorm aan elkaar geschroeft geeft dezelfde dikte. Dat is dus goedkoper.

Ik zou de balken eerst tegen de muur aan bevestigen, en het andere frame op de grond in elkaar zetten. Dat kan je dan in 1 geheel monteren. Maar het is maar net hoe je het zelf handig vindt.

Naast de gashaard wordt het vast erg warm, die maat van 13cm is ook daarvoor bedoeld. Ik zou daar metalen profielen of hardhouten balken gebruiken, en geen normale gipsplaat maar een brandwerende plaat.
 

Oldchatterman

  • #10
IJkenhout schreef:
Je hoeft niet perse 120x44 te gebruiken, want 2 balkjes van 44x70 in L-vorm aan elkaar geschroeft geeft dezelfde dikte. Dat is dus goedkoper.

Ik zou de balken eerst tegen de muur aan bevestigen, en het andere frame op de grond in elkaar zetten. Dat kan je dan in 1 geheel monteren. Maar het is maar net hoe je het zelf handig vindt.
Zo wil ik het inderdaad gaan doen. Als alternatief kan ik ook 1 L-vormige balk aan de onderkant tegen de muur zetten en dan de rest uitvoeren in metal stud.
IJkenhout schreef:
Naast de gashaard wordt het vast erg warm, die maat van 13cm is ook daarvoor bedoeld. Ik zou daar metalen profielen of hardhouten balken gebruiken, en geen normale gipsplaat maar een brandwerende plaat.
Goed punt. Ik had hier inderdaad al aan gedacht, maar ik weet niet zeker of mijn idee klopt.
De boezem voer ik uit in metal stud omkleed met promatect 15 mm brandwerende plaat. Echter wordt het naast de boezem natuurlijk ook warm door stralingswarmte (vooral door de ruit) en geleiding door de boezem.
Zou ik de wand kunnen uitvoeren in fermacel 10 mm plaat of moet ik echt een veel duurdere promatect plaat gebruiken. Ik neem daarbij aan dat ik de hele wand in hetzelfde plaatmateriaal moet uitvoeren.

Of kun je een overgang van promatect naar fermacel of een overgang van promatect naar gips wel scheurvrij afwerken? In dat geval zou ik bv 50 cm naast de haard nog promatect plaatsen en dan overgaan naar een goedkoper plaatmateriaal.
 

Tiho

  • #11
44 + 70 = 114 geen 120 een 2x3 tje is meestal ook iets van 67.
 

Oldchatterman

  • #12
Na de opmerking over de warmteontwikkeling bij de gashaard ben ik even gaan nadenken over een volledig metalen frame.

Ik overweeg het gebruik van hoekankers met ril (maat 125x125x55x2.5) om de onderste ligger van het frame op te bevestigen. Als ik dan een anker onder iedere staander plaats, is dat dan voldoende om de wand te dragen?
 

Ralph

  • #13
Als je de ms ligger nou goed aan het plafond monteerd met lijm en schroeven/keilbouten en de rest ook schroeft, dan houd de gips of nobranda platen met elkaar de rommel vast en stijf. Dan kun je die hoekankers gebruiken om dat wandje vast te houden op afstand.
Mocht je nog niet overtuigt zijn dan kan je nog een draadeind monteren naast 2 vertikalen.
 

Rene de klusser

Specialist Bouw
  • #14
Plaats naast elke staander 2 hoeken 1 boven een 1 onder.
met die hoek kun je ze allen op 11,8 uit de wand zetten.
bovenregel vast aan plafond.
Onderregel vast aan staanders.
alles metalstud profiel 100.
12,5 mm gipsvezelplaat over het geheel.
sparing er uit zagen tbv de kachel.
boven aan de zijkanten even een paar ronde roosters plaatsen.
onderzijde over de gehele lengte de ruimte tussen het profiel en de muur open laten.
Alle warmte die dan in de wand komt gaat er boven weer uit.
 

Oldchatterman

  • #15
Ik heb bij DRU (fabrikant gashaard) nagevraagd welke materialen ik zou mogen toepassen.

Ik kreeg als reactie dat Fermacell niet brandwerend is en dat ze Promatect adviseren voor de haardombouw. Voor de voorzetwand adviseren ze brandvertragende MDF.

Nu was ik sowieso al van plan om Promatect toe te passen voor de haardombouw, maar voor de voorzetwand zit ik nu met een dilemma.

- een voorzetwand volledig van Promatect vind ik niet te betalen
- een voorzetwand van Fermacell is volgens DRU niet toegestaan
- een voorzetwand van brandvertragend MDF zie ik niet zitten, omdat ik verwacht dat de naden tussen de MDF platen niet scheurvrij af te werken zijn

Eventueel overweeg ik een brede strook Promatect (bv 60 cm) vlak naast de haardombouw en dan overgaan naar gipsplaat. Op de overgang gebruik ik dan gaasband en plamuur en hoop ik dat dit op den duur niet gaat scheuren ...

Klopt het wat DRU adviseert of kan ik wel degelijk gipsvezelplaat toepassen? Ik heb zelfs adviezen gezien waarbij gipsvezelplaat voor de haardombouw zelf gebruikt wordt. Wie kan me adviseren?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #16
Kijk hier eens.
 

Oldchatterman

  • #17
Ik heb natuurlijk al op google gezocht naar de brandwerendheid van Fermacell. Ik heb echter op de site ook het volgende gevonden:
10. Kunnen de FERMACELL Gipsvezelplaten in de buurt van kachels/ open haarden als brandwerende platen worden gebruikt?

De FERMACELL Gipsvezelplaten mogen alleen in die zones worden gebruikt, waar de temperatuur van het plaatoppervlak permanent onder de 45°C blijft. Anders raken de platen beschadigd door het verdampen van kristalwater dat tot de vaste gipsstructuur behoort (zie ook FAQ 4 over de FERMACELL Vloerelementen).
Men moet er ook op letten dat de afstand tot warmtebronnen voldoende groot is.
Ik heb DRU ook laten weten dat ik enigszins verrast was over hun opmerking dat Fermacell niet brandwerend is.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #18
Het kan best brandwerend zijn, maar dat zegt niets over de levensduur naast een haard. Na een brand wordt er meestal het nodige vervangen. Dat wil je niet elke keer nadat je je haard hebt aangehad.
 

Oldchatterman

  • #19
Dus je advies is om geen Fermacell te gebruiken?

Ik heb ook geen flauw idee om welke temperaturen het gaat ter plaatste van de voorzetwand net naast de zijruit.
Ik denk dat ik maar eens een plaat mdf ga plaatsen vlak naast de zijruit van de gashaard en dan ga stoken en vervolgens ga meten hoe warm deze wordt. Ik verwacht dat het meevalt, omdat het oppervlak min of meer parallel staat aan de warmtebron, dus stralingswarmte zal weleens mee kunnen vallen. Natuurlijk wordt de boezem straks wel warm en die geeft de warmte dan weer door aan de voorzetwand.
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #20
Vergis je niet, in de temperaturen van de gashaard.
Het kan oplopen tot enkele honderden graden vlak bij de haard.
Als je mdf net langs de glasplaat gaat gebruiken, is dit vragen om problemen.
Ook als het misschien niet tot ontbranding komt, zal het mdf ontzettend gaan stinken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu