Voorzetwand isoleren buitenmuur

Joerai

  • #1
Ik weet dat er al veel te vinden is over de opbouw van voorzetwanden maar ik lees ook veel tegenstrijdige berichten.

Om wat zekerder van mijn zaak te zijn zou ik graag toch wat advies voor mijn specifieke situatie.

Ik wil op mijn bovenverdieping die nu helemaal leeg is voorzetwanden plaatsen om het huis goed te isoleren. De ene muur een een steens buitenmuur, de andere heeft een kleine spouw. In beide muren zitten ramen. Het dak is reeds geïsoleerd met glaswol tussen de sporen. Voor zover ik weet zijn er geen vochtproblemen in beide muren.

De voorzetwanden moeten op de verdiepingsvloer komen. Dikte van de voorzetwand maakt niet zo veel uit, er is voldoende ruimte.

Ik heb de beschikking over veel hout dus wil graag met hout icm isolatiemateriaal werken. Af te werken met gips. Ik zou graag advies over:



Materiaal: Pir platen of glaswol? Welke dikte?

Is een luchtspouw nodig tussen muur en isolatie? Is een dampopen folie nodig bij boven genoemde materialen?

Hoe kan ik de aansluiting bij de ramen, en vooral die ronde, het mooist realiseren?

Maakt het nog verschil als er in de bestaande muur een spouw aanwezig is?

Hoe maak ik de aansluiting bij vloer en dak zo dat ik geen vochtproblemen krijg?



Zie ook de fotos voor de huidige situatie! Alvast bedankt voor het mee denken!



 

StucDennis

Specialist Stukadoor Werkzaamheden
  • #2
Het ronde raam zou je afkunnen werken met flexboard 6mm gipsplaat. Deze is buigzaam en kun je een mooie dag/neggekant van maken. Als afwerking kun je gebruik maken van flexibele toogprofielen. Vierkant timmeren hoeken volspuiten met pur en na uitharding afronden.hierna flexboard lijmen met een high tack lijm kit.
 

Kareltje33

  • #3
"Pir platen of glaswol?"
PIR is duurder voor een bepaalde Rc-waarde, dus is voornamelijk zinvol als je beperkt in de ruimte bent. Verder geeft PIR bij brand fijne gassen af en is de productie niet echt fijn voor het milieu.

"Welke dikte?" Dat hangt ervan af wat je wilt bereiken. Ik zou iig. de Rc-waarde van het dak evenaren.

"Is een luchtspouw nodig tussen muur en isolatie?"
Bij de buitenmuur met spouw niet. Bij de steens buitenmuur hoeft het niet als de voegen en stenen goed zijn, maar als je op safe wilt gaan laat je daar een luchtspouw tussen (met ventilatieopeningen in de muur dus!).

"Is een dampopen folie nodig bij boven genoemde materialen?"
Aan welke kant van de isolatie bedoel je?
Aan de binnenkant van de isolatie heb je een dampremmende of dampdichte folie nodig.

"Maakt het nog verschil als er in de bestaande muur een spouw aanwezig is?" Ja, zie boven.

"Hoe maak ik de aansluiting bij vloer en dak zo dat ik geen vochtproblemen krijg?"
Dampremmende of dampdichte folie luchtdicht aansluiten op die van het dak en evt. van de vloer. Netjes werken.

Ciao, Kai
 

Joerai

  • #4
Helder, Bedankt! Kan onderstaande?

Spouwmuur - frame van hout met glaswol - dampremmende folie - 12mm gips

En voor de andere kant:

Steens muur (met gaten voor beluchting) - spouw 2/3cm - framewerk met pir/schuim platen - dampremmende folie - gips.

____________________


Aansluiting van dampremmende folie aan boven en zijkanten moet lukken, aan de onderkant stuit ik dan op de underlayment vloer, waar geen folie op of onder komt, is dit geen probleem?

Ik heb nog 15cm dik glaswol liggen, kan ik dat in een voorzetwand van 10/12 cm dik kwijt, of isoleert het dan niet goed meer? 15 cm lijkt me optisch niet zo mooi icm de raamkozijnen.

Ik had bedacht om aan de andere zijde wel met schuim platen te werken omdat het realiseren van een spouw met glaswol me nogal bewerkelijk lijkt (Ben bang dat de wol dan toch tegen de muur aan drukt), of zie ik een logische oplossing over het hoofd?

In het algemeen: lijkt dit een logische werkwijze of zijn er nog betere manieren om e.e.a. aan te pakken?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
Een kleine aanvulling op het verder prima verhaal:
Kareltje33 schreef:
"Is een luchtspouw nodig tussen muur en isolatie?"
Bij de steens buitenmuur hoeft het niet als de voegen en stenen goed zijn,

"Hoe maak ik de aansluiting bij vloer en dak zo dat ik geen vochtproblemen krijg?"
Als de buitenkant gestuct of geschilderd is, komt er in principe geen vocht door de muur. Dan vind ik een spouw niet nodig. Verder kan je zonder spouw als het harde stenen zijn die geen water doorlaten. In alle andere gevallen zou ik altijd een (licht geventileerde) spouw maken.

De plekken waar houten balken door de voorzetwand heen gaan en op (koud) metselwerk liggen, worden risicoplekken voor houtrot. Dit risico wordt nihil als je de balkkoppen impregneert of ventileert.
 

Joerai

  • #6
Bedankt voor de reactie, het zijn hard gebakken gladde stenen, geen bekende vochtprobmen. Echter niet geschilderd, zou dit zonder spouw kunnen?




Balken kruizen niet met de voorzetwand, er valt wel een balk volledig in de voorzetwand, die dus nog even behandelen, waarmee is dit het meest duurzaam?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #7
Ik zou een spouw houden.

De balk in de wand hoeft geen probleem te zijn. Komt er isolatie voor langs? Plaats anders even een foto. De spouw zwak ventileren kan ook al voldoende zijn om problemen met het hout te voorkomen.
 

Joerai

  • #8
Raggelwerk zit er aan een kant bijna in!

Zie de foto, gaat om de donkerbruine balk. Nu ik het zo bedenk is die natuurlijk niets anders dan het raamwerk wat ik aan het timmeren ben, maakt bovendien geen contact met de gevel, isolatiewol kan er rondom heen.

Ok, aan de andere kant dus wel een spouw maken, dan ga ik denk ik voor het gemak met schuim platen werken, dan loop ik ook minder risico dat ik toch contact met de bestaande muur maak, is er dan nog een dampopen folie tussen de spouw en isolatiemateriaal nodig?

Wat zouden jullie adviseren, pur/pir/eps?

Kan ik gewoon met onbehandeld hout werken in dat geval?

 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #9
Die balk is inderdaad hetzelfde als de rest van het regelwerk.

De folie is eigenlijk alleen nodig bij open isolatiesoorten zoals glas- of steenwol. Nadeel van een harde isolatie is dat alle naden luchtlekken zijn. En ze hebben een hogere milieubelasting. Ze isoleren dan wel weer beter.
 

Joerai

  • #10
Oké, zonder folie dus. Ga ik regelen. Nog goede tips om platen toch goed aan te laten sluiten? Pur? Tape?

Bedankt voor het meedenken, ik kan goed verder door alle tips!
 

Joerai

  • #11
Regelwerk is voor een groot deel gedaan, op het ronde raam na, maar daar moet ik me maar een keer een dagje op stuk bijten met de tips van stucdennis... :).

Wat de andere wand betreft (pit isolatie met spouw): daar zit een gas en koud waterleiding in, ik ga ervan uit dat deze aan de warme kant van de isolatie moeten komen om bevriezen te voorkomen? Kan ik daarvoor gewoon de pir platen insnijden, leiding erin drukken en afplakken met aluminiumfolie?

Wat moet er met het regelwerk waar de platen tussen komen, zijn deze houten balkjes ook "dampdicht" of moet ik het geheel afdichten met alutape of folie? De platen zelf zijn van een aluminium laag voorzien.

In een reactie lees ik dat "zwak ventileren " voldoende is, hoe moet ik dat voor me zien? :)

Bedankt voor het mee denken!
 

Joerai

  • #12
Iemand die me kan helpen met bovengenoemde vragen?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #13
Een goede vraag. Zwak ventileren wat is dat. Vraag ik me ook al jaren af en daarbij ga je dan lucht van binnen of van buiten gebruiken.

Als je met je isolatie veel paswerk krijgt waarom geen PE folie inplaats van al die kieren op de een of andere manier dicht zien te krijgen.
 

Joerai

  • #14
Ik verwacht dat het met de kieren mee zal vallen, het hout is mooi recht dus kan de platen denk ik goed aansluiten. Als dat gewoon kan zonder vochtproblemen is een folie eroverheen echter ook de grootste moeite niet... Ik laat het afhangen van hoeveel kieren er uiteindelijk zijn, als dat tegenvalt niet ik er nog een laag PEFolie tegen. Kan ik daar dan gewoon waterleiding door laten lopen als ik de platen insnij?

Dan staat alleen nog de vraag wat betreft ventileren, moet ik daarvoor gaten in de muur boren naar buiten?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #15
Zwak ventileren is altijd met buitenlucht. Dat doe je door aan de onder- en bovenkant een paar gaten te maken. Bv. elke meter een gat van 10mm. Boor ze in de stootvoeg.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu