Voorgevel schilderen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Van de zomer wil ik mijn voorgevel schilderen en heb daarbij uw hulp en adviezen nodig.
1) De voorgevel bestaat uit ruwe hout en ziet er niet uit. Om het geheel toch enigszins mooi te krijgen, heb ik na lang wikken wegen besloten om het te schuren. Nu komt de vraag: met welke schuurmachine kan ik dat het beste doen en met welke (korrelgrootte) schuurpapier dien ik te beginnen?
2) Na enig speurwerk op deze site ben ik erachter gekomen dat je eerst dient te ontvetten en dan pas te schuren. Een ding snap ik echter niet: moet ik nadat ik het ruwe hout kaal geschuurd heb, dit nogmaals ontvetten of kan ik dit gewoon met water en ammoniak schoonmaken. Je krijgt immers van die fijne stofdeeltjes op het hout.
3) Is het verstandig om bij het schilderen van een voorgevel gebruik te maken van het zogenaamde 'eenpotverf' of is het raadzaam om grondverf en lakverf apart te gebruiken.
4) Ik kan pas in de periode juli-augustus aan deze klus beginnen. Sommige raden mij af om in deze periode te schilderen. Jammer genoeg is dat de enige periode in het jaar dat ik zoveel tijd heb. Moet ik tegen het einde van de middag beginnen of juist s ochtends vroeg. Dit om te voorkomen dat de verf te snel zou drogen of iets dergelijks.

Bij voorbaat mijn hartelijke dank voor uw hulp en adviezen!!
 
Dag Luitenant Westenburg! U hier weer!
Eerste wedervraag: gevel op Noord of Zuid, West of Oost (kompas erbij)


Welnu, zo'n voorgevel had ik in m'n vorige woning ook. Om hem redelijk kaal te krijgen, ben ik met 'n staalborstel aan de gang gegaan om het oude en slechte verfwerk te verwijderen. Hangt van de ruwheid af, maar ik denk dat een schuurmachine hiervoor niet geschikt is.

Ontvetten doen we vooraf met de heilige marcus, veel beter dan dat gore ammoniak. En evt. stof op het geborstelde oppervlak halen we gewoon met een stoffer weg. Schilderen kan heel goed in juli - augiustus als het maar droog is en niet in de volle zon, daar is niet tegenaan te schilderen.

Zo'n éénpot-systeem kan heel goed natuurlijk, is vooral voor wat vochtiger of ouder hout bedoelt. Is in de regen en zon minder duurzaam dan echte lakverf, maar laat beter vochttransport vanuit het hout toe, waardoor je veel minder kans hebt op houtrot.
 
Dag meneer Fiesiekus.
Ik ben inmiddels een rang hoger en wel Adjudant Onderofficier, dus stip Westenburg i.p.v. Luitenant Westenburg. :mrgreen:
Bedankt voor uw snelle reactie. Met een enkele reactie zijn bijna al mijn vragen beantwoord. :prima:
Het voorgevel bevindt zich in oostelijke richting, noord-oosten om precies te zijn.
Met welk schuurmachine denkt u dat ik het glad kan krijgen? Ik meen mij te herinneren dat u uw trap van maanlandschap tot spiegelglad wist te veranderen door gebruik te maken van een bandschuurmachine. Is zo'n apparaat dan een optie?
Dat voorgevel moet in juli zo glad en glimmend zijn dat ik mijn afbeelding in moet kunnen terug zien!!

B.v.d voor de reacties!!
 
Gefeliciteerd met de promotie! Is een Adjudant Onderofficier hoger in rang dan een (eerste) luitenant?

Tijden zijn toch verandert sinds de dienstplicht is afgeschaft!

Blijft vraag op welke windrichting de gevel staat (gebruik van kompas niet getraint :mrgreen: ?).

Ik weet niet of je wel eens een bandschurumachine hebt vastgehouden, maar een gevel gladschuren is niet te doen tenzij je elke plank van de gevel haalt, plat legt en dan bandschuurt. Dat zal dus niet gaan, blijft toch de vlakschuurmachine (volgens mij ook geen optie) of de staalbortels over. En uw ondergeschikten op de ladder zetten natuurlijk!
 
Een 'stip' valt onder de categorie onderofficieren en een eerste Luitenant onder de zogenaamde subalterne officieren. Was het maar zo'n feest, dan kon ik Luitenant D*****m terugpakken!! :x
Hmmm, het gevel bevindt zich echt in N-O richting (45 graden). Kan niet missen! Ik heb zelfs mijn eigen kompas tevoorschijn gehaald! Om verwarring te voorkomen maak ik er voor de verandering oosten (90 graden) van.
Tja, als een bandschuurmachine niet geschikt is, dan maar een vlakschuurmachine. Is het verstandig om bijvoorbeeld met korrelgrootte 60 te beginnen?
 
Dat terugpakken komt nog wel!

Zo'n gevel op het N-O is bij uitstek geschikt om met een schakelverf (EPS) of zelfs een goede buitenbeits te schilderen.

Je wilt duidelijk niet met 'n borstel aan de gang, wel met vlakschuurmachine? Denk dat je even foto's moet plaatsen zodat we de toestand van het hout (ruwheid!!) en de verf kunnen zien en een advies geven.

Alvast bedankt.
 
Ruw hout? Klinkt als geimpregneerde rabatdelen. Als ze zo ruw zijn als degene die ik op mijn huis heb, dan is ontvetten geen optie.

Met een roterende excenter (rotex) schuurmachine met korrel 36 of 40 de boel glad schuren, dan naschuren met korrel 80, 120 en 180. (dat is zo gebeurd). Daarna beitsen (een pot systeem) of lakken (gronden, lakken)

Als het hout lekker gaat ruiken bij het schuren, dan is dit red ceder. Zeer rotvast, maar sommige mensen zijn allergisch voor het stof. Gebruik een goede afzuiger (schuurmachine en afzuiger zijn te huur!). En werk bij voorkeur op een steiger. Dit werkt veel makkelijker dan een ladder.
 
Ruw hout klinkt mij meer als schaaldelen.

Zo gebeurd? Nou, ik geef het je te doen om een hele gevel van ruw hout, met een excentrische machine, zo te egaliseren :? .
 
Als je toch gaat schuren met grof schuurpapier, breek dan de kantjes....Dat wil zeggen dat je de hoeken/kanten van het hout even flink rond schuurt.
Dit zal er voor zorgen dat na het schilderen een veel dikkere laag op de kanten zit.

Op een ruw opervlak zal de verf beter hechten! Dus nooit buiten te fijn schuren. (op uw voordeur na :D )
 
Dat haalt je de koekoek! Als je het oppervlak glad schuurt, zal verf daar heel goed op hechten, ik denk zelfs beter dan op ruwe planken.
 
Bij deze de afbeelding
19279_voorgevel_004_2.jpg
 
Ah zo ruw!

Vlakschuurmachine, neem als schuurpapier die waarden die Azijnpisser noemt. En die groefen tussen de delen met de hand.
 
Dat wordt flink schuren dus. Geef niet. Ik heb eerder voor heter vuren gestaan, dus dit moet ook lukken! Bedankt voor alle tips en hopelijk tot de volgende keer.
Het gaat jullie goed!! :super:
 
Zo te zien is er een niet al te beste beits op gezet; die plekken zijn van kal hout zonder grondlaag?

Blijft aan jou de keuze tussen een goede beits of EPS (schakelverf).
 
Verhip, ik ben net met een sleutel wezen krabben en ja hoor; er bevindt zich geen grondverf onder die planken. Hoe kon je dat zo met het blote oog zien!?
Wat is de beste optie? Beits of EPS.
 
Tja..het oog van een geoefend spion ziet alles.... :wink:

Zou hier, na alles ontvet/geschuurd te hebben, een EPS op zetten. Denk dat je er niet aan ontkomt de oude laag geheel te verwijderen; deze is erg verweerd. Vandaar mijn (lichte) voorkeur voor een EPS.
 
Fiesiekus schreef:
Dat haalt je de koekoek! Als je het oppervlak glad schuurt, zal verf daar heel goed op hechten, ik denk zelfs beter dan op ruwe planken.

Regelmatig, als ik een bestek krijg, afkomstig van Sikkens of Sigma staat dat schuren niet fijner mag dan P100!

Zelfs in de opleiding leer je, dat opgeruwde oppervlakken beter hechten.
 
Zo'n éénpot-systeem kan heel goed natuurlijk, is vooral voor wat vochtiger of ouder hout bedoelt. Is in de regen en zon minder duurzaam dan echte lakverf, maar laat beter vochttransport vanuit het hout toe, waardoor je veel minder kans hebt op houtrot.

Even tussendoor: Voor ouder hout, klopt enigzinds, vooral het vochtiger hout liever niet. In de regen of zon heb ik liever een EPS dan een beits, (maar in jou geval fiesiekus lag het aan de ondergrond) EPS is meestal duurzamer, en sterker dan een gemiddelde beits. En beits laat JUIST meer vocht door dan een EPS. (Fiesiekus ik hoop dat ik wel goed ben overgekomen via mijn PB laatst).
Daarna beitsen (een pot systeem) of lakken (gronden, lakken)
Beitsen en een EPS is wel verschillend Azijnpisser!
Regelmatig, als ik een bestek krijg, afkomstig van Sikkens of Sigma staat dat schuren niet fijner mag dan P100!

Zelfs in de opleiding leer je, dat opgeruwde oppervlakken beter hechten.

Fijner schuren mag uiteraard wel, hier is opzich niets mis mee, waarvoor zou er anders een korrel 360 bestaan? Ik gebruik zelf vaak korreltje 180 tussen de verflagen. Tuurlijk opgeruwde verlagen hechten beter, dat is wat je doet met schuren.

Hoop dat ik enigsinds duidelijk ben in mijn uuhw mischien ietswat cru kommentaar maar wou het beetje kort houden (wellicht moet ik maar richting slaapkamer haha) Stel ik heb het verkeerd zou ik het graag willen weten. Hoop dat ik niemand kwets.

Voor hetgeen voor de oplossing uiteindelijk voor de vraag van de Topicstarter:

Is de verflaag nog goed en bladderd deze niet: goed ontvetten (geen ammoniak) schuren, en 2 keer aflakken met een beits of EPS. Zelf zou ik voor een EPS gaan. Dit omdat deze voor u de hechting op de ondergrond wel heeft door de voorgaande verflaag, en omdat deze nog enigsinds vochtregulerend is voor alle kieren etc. Het ontvetten voordat je gaat schuren gebeurd omdat je anders vetten in het hout kan schuren waardoor er een slechte hechting ontstaat. (dit is eigenlijk niet helemaal van toepassing op u)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan