Voetventiel=afsluiter?

Boudewijn 033

Specialist Verwarming
  • #41
Schipper je hoeft je niet te verdedigen.
je kan het ook gewoon fout hebben :wink:
elk voetventiel is instelbaar.
de procedure

Het inregelen van een CV-installatie met radiatoren kan met twee methoden, te
weten:
• voorinstelmethode
• temperatuurmethode
6.1 Inregelen volgens de voorinstelmethode
De voorinstelmethode is de methode die bij voorkeur wordt toegepast in
nieuwbouw- of gerenoveerde woningen. Het is een methode waarbij het
inregelen van de inregelafsluiters gebeurt op basis van theoretisch bepaalde
standen. De in te stellen standen worden bepaald met behulp van een
leidingnetberekening. Ook wordt de stand van eventuele hoofdinregelafsluiters
berekend, evenals de in te stellen pompstand.
6.1.1. Inregelstaat
Met behulp van de leidingnetberekening wordt een inregelstaat gemaakt. De inregelstaat
is de basis voor het uiteindelijke ‘inregelrapport’. In ISSO-publicatie
56 is de ‘standaard’-inhoud van de inregelstaat gegeven op specificatieblad 4.2.
Voor een cluster nieuwbouwwoningen wordt altijd één inregelstaat gemaakt. De
benodigde gegevens voor het inregelen worden hierin per woningtype
opgenomen. Een voorbeeld van een inregelrapport is opgenomen in hoofdstuk
11.
Deze inregelstaat is bedoeld om de technicus die het inregelen uitvoert, van alle
benodigde gegevens te voorzien. Een goede inregelstaat bevat de volgende
gegevens:
Algemene Gegevens
• Projectnaam en locatie
• Adressen van de woningen waarvoer de inregelstaat van toepassing is
• Datum uitvoering
• Naam en adres van het bedrijf dat de werkvoorbereiding verzorgt
• Naam en adres van het bedrijf dat de inregeling verzorgt
Schematische tekening van de hydraulische schakeling met daarin:
• Leidingschema
• Pompen
• Radiatoren
• Inregelafsluiters
Ontwerpgegevens en rekenresultaten
• Merk en type pomp
• Merk en type inregelafsluiters (voetventielen, onderblokken of dubbel instelbare radiatorkranen)
• Locatie van de inregelafsluiters
• Instelstanden van de inregelafsluiters
• Ontwerpvermogens van de warmtegebruikers
• Ontwerp aanvoer- en retourtemperatuur
• Ontwerpvolumestromen
• Instelstanden van de circulatiepomp(en)
Inregelgereedschap
• Vaak is dit een inbussleutel en/of een schroevendraaier. Het komt ook voor
dat een speciaal sleuteltje van de fabrikant nodig is.
 

Denkerd

  • #42
Ahoi again Schipperw,
Schipperw schreef:
Ik ben geen oude knor maar ook geen jonge hond. genoeg kennis en ervaring om te zeggen dat voetventielen geen autoriteit hebben (door grote doorlaat) dus niet voor inregelen gebruikt moeten worden (je moet het voetventiel bijna dicht zetten om invloed op je debiet te krijgen, dus kleine doorlaat dus vervuiling).
Dat is correct, voetventielen hebben geen autoriteit. Let nu goed op en knoop het in je oren!
Voetventielen zijn om het maximale debiet over een radiator binnen een installatie met haar interne weerstanden in te stellen. Niks regelen!

En laat nu de autoriteit wel alles te maken hebben met de regelkraan. Die komt het beste tot recht, als de installatie echt goed hydraulisch is ingeregeld.
Schipperw schreef:
ik zeg moeten want ik weet ook dat het als noodmiddel gebruikt wordt maar weet waar je mee bezig bent ik ben genoeg installaties tegen gekomen die "ingeregeld waren"op het voetventiel waar geen klachten waren maar ook voldoende met problemen om als vakman te zeggen dat een voetventiel niet voor inregelen is.
Nou, ik heb mijn bedenkingen hierbij; eerst denk ik dat die installaties al niet correct ontworpen waren, en ten tweede, dat echt correct inregelen zie ik langs de weg echt niet goed gebeuren. Van die snelle monteurs die zich er met een Jantje van Leiden van afmaken, omdat die uren niet te verantwoorden zijn.

Heeft dus geen moer met correct inregelen te maken! Ik en bang dat je zoiets nog nooit hebt meegemaakt.

Schipperw schreef:
en ik kies een radiator met benodigd vermogen, als die niet past of uiterlijk niet voldoet dan mag de gebruiker zeggen wat hij wil maar weet wel de gevolgen.
Das eerlijk en helder, maar helaas geen algemene praktijk.
Schipperw schreef:
Maar denkerd ik zie genoeg antwoorden van je die echt wel laten zien dat je er verstand van hebt maar je bent nooit te oud om te leren :)
Vandaar, wederzijds.
Schipperw schreef:
ps gewetensvraag of niet, een voetventiel is geen regeling
Zijn we het daar ook over eens, en is de angel uit het probleem. Ik zal het samenvatten:

Waterzijdig inregelen gebeurd van oudsher via een voetventiel. Dit is noodzakelijk om elke radiator/afnemer volgens ontwerpcondities aan het juiste debiet te laten komen.

Vandaag de dag is wegens de hoge kosten van arbeid en gepaste scholing, beduidend minder aandacht voor deze materie.

In het kader van kostenbesparing in de uitvoering zijn radiatorkraan fabrikanten er toe overgegaan, ook de regelkraan van een mogelijkheid tot voorinstelling van het debiet te voorzien.

Dit scheelt tijd en kosten van het monteren van een voetventiel, om dat zo een investering en arbeidsgang bespaard wordt.

Helaas vervalt de mogelijkheid voor de gebruiker bij schilderwerk of behangen, een radiator tijdelijk weg te nemen zonder de gehele installatie buiten bedrijf te stellen.

In een nadere besparing op kosten, komt het er nu niet eens van, dat al zijn zelfs de radiatorkranen instelbaar, om de voorinstelling correct toe te passen.

Zelfs hedendaagse goede vaklui, beginnen steeds vaker de boot te missen van hoe het nu werkelijk zat met de historie van het waterzijdig inregelen, dan wel met de correcte toepassing daarvan.

Er is immers geen declarabele tijd voor.
Nico
 

Schipperw

  • #43
Kijk nou zijn we het bijna allemaal eens, volgens mij snappen we in iedergeval dat inregelen noodzakelijk is en hoe het moet gebeuren. Boudewijn heeft de gehele omschrijving gedaan, volgens de ISSO moet elke nieuwbouw woning ingeregeld worden dus waarom geen declarabele tijd, dit moet je in je offerte meenemen en zelfs benoemen ik weet dat het moeilijk is en de aannemers of directe klant willen er niet aan maar als je het uitlegt waar het voor dient... kan je nog een hoop werk bij je klanten weghalen en voorkomt ook een hoop rubrieken op deze site :lol:
Schipperw schreef:
en ik kies een radiator met benodigd vermogen, als die niet past of uiterlijk niet voldoet dan mag de gebruiker zeggen wat hij wil maar weet wel de gevolgen.
Das eerlijk en helder, maar helaas geen algemene praktijk.
zelfde als boven informeer je klant, komt profesioneel over en je onderscheid jezelf van de tuinman die zich als cv-monteur uitgeeft.
 

Bernhard

  • #44
De oudste radiatorventielen zijn instelbaar. Dat moest om hele kleine drukverschillen in te stellen. De eerste voetventielen waren radiatorventielen waar het handwiel van verwijderd was. De spindel en moeren werden afgedekt met een messing stofkap.
Het inregelen wordt het beste gedaan met dubbelinstelbare radiatorventielen, type B-tec. Toen de eerste thermoventielen kwamen moest het inregelen met voetventielen gebeuren. Er zijn radiatorventielen met een slagbegrenzing, type A-tec. De A-tec ventielen zijn goedkoper maar hebben een grovere instelling. Waar je iets mee afsluit of inregeld maakt niet uit. De keuze is afhankelijk van de toepassing, fijne of grove inregeling en bv geen mogelijkheid om dat bij een thermoventiel te doen.
Ik ben met dubbelinstelbare radiatorventielen groot geworden en blijf deze gebruiken. Dat werkt goed en anders moet ik me weer in iets anders verdiepen. Ik wordt al helemaal gestoord van al die verschillende persfittingen en buizen, elke maand komt er een nieuw type bij. En elke fabrikant zegt de beste te hebben.mvgr Bernhard
 

Denkerd

  • #45
Beste Bernhard, Schipperw,

Hoe herkenbaar allemaal eigenlijk, fijn dat ik die beleving kennelijk toch niet in m'n eentje heb.

Heb ik weer is zo'n buitenbeentjeketel. Moet ik eerst uitvinden of ie nog werkt en dan blijkt het meeste werk te zitten in het doorgronden van of hoe het bedoelt is dat ie werkt.

Het mag duidelijk zijn dat ik de toegepaste inzichten niet altijd deel.
Nico
 

Bernhard

  • #46
Hoi Denkerd,
Als je iets wil toevoegen aan het onderwerp prima. Dat je gevoelens hebt is fijn voor je. Maar de ene keer heet je Sjaak en het volgende moment zit je in het europarlement. Wat kan jij slap kletsen. Als eindelijk iets opgelost is heb jij nog een paar niet terzake doende toevoegingen. Zoiets als dat er een komma verkeerd staat. Je zegt dat je een tekenkamer hebt gezeten. Zat je daar in je eentje en kon je daar je verhaal niet kwijt.
En die verhalen moeten we nu allemaal aanhoren. Beter is het om korte technische uitleg te geven. Greetz Bernhard
 

Denkerd

  • #47
Hallo Bernhard,

Jammer dat men niet mag quoteren als het er direct boven staat, doen we het zo:

-Naar mijn idee staat het een ieder vrij te reageren, en iets toe te voegen aan een onderwerp; toevoegen is nog iets extra’s zoals bijvoorbeeld het hoe waarom van dingen. Ook wel genaamd de achtergrond. Het staat me bij dat je daar laatst zelf nog een oproep toe deed.
-Iedereen heeft gevoelens, ik heb ze zelfs voor het natuurkunde in het technische vakgebied. Als ik sommige draden bekijk, valt het me erg op dat het onder tijdsdruk of desinteresse, het daar nogal is aan ontbreekt. Men kletst uit automatisme maar gewoon door zonder goed te lezen.
-Mijn doopnaam is Nicolaas Adrianus naar beide opa’s, geen Sjaak bekend.
-Ik ben nog nooit in Straatsburg geweest.
-Ach, wat heet slap kletsen, de kunst is om zo goed mogelijk de problematiek van een vragensteller te doorgronden. Daar hoort goed en gericht lezen bij, inzicht in de natuurkunde, en de vaardigheid om de daaruit verkregen informatie begrijpelijk terug te koppelen naar degene die het probleem heeft.
-Ik ben niet bekend met gevallen waar ik op reageer waarbij er al iets echt opgelost is. Heb weinig behoefte om de ‘mosterd na de maaltijdfactor’ te zijn, of ik zou iets uit de achtergrond kunnen verduidelijken, ter lering van mensen die met een mogelijkerwijs zelfde problemen kampen. Al was het maar dat ze gerichter vragen kunnen stellen in hun eigen topic!
-Het mag waar zijn, ik heb een grondige hekel aan de taalverloedering. Ook ik bezondig me er aan, en vandaar dat ik het prima vindt daar op aangesproken te worden. Die verloedering ontstaat vaak uit nonchalance, evenals meer dan genoeg oorzaken van problemen als hier besproken zijn, uit die zelfde nonchalance veroorzaakt worden.
-Als ik op een tekenkamer kom, is dat om tekeningen terug te brengen ter revisie, wegens wat dan ook. Of ik krijg er een kop koffie met de vraag wat mijn idee nou is. Geen idee waar je dit vandaan hebt, ik heb nooit aan een tekenkamer gerefereerd!
-Het mag je ondertussen meer dan duidelijk zijn dat ik mijn verhaal altijd prima kwijt kan, en anderen bij mij.
Ik ben het met je eens dat een korte uitleg wenselijk is, maar dat kan helaas niet altijd. Maar dat neemt niet weg, dat het dan ook wel kloppen moet met de natuurkundige achtergrond!

Daar is elke vragensteller het meest mee gediend!
Nico
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #48
De vragensteller is het meeste gediend met een kort correct advies.
Met alle respect maar u hangt hele verhalen op die de vragensteller schijnbaar niet belangrijk vindt want hij heeft niet gereageerd op uw bijdrages.
U haalt zaken aan die niets of indirect met de vraag te maken hebben.

Ik wil u met nadruk verzoeken uw bijdrages kort en zakelijk te houden en u te beperken tot de beantwoording van de vraag van TS en geen uitgebreide beschouwingen te houden van achtergronden die misschien ooit relevant zouden kunnen zijn maar waar niemand om gevraagd heeft.
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #49
Beter een lang, goed onderbouwd en correct antwoord, als een kort "verkeerd" of "onzinnig" antwoord.
 

Ries

  • #50
Het liefst nog een kort en correct antwoord. :wink:

Mijn radiator zit er inmiddels weer aan en heeft geen voetventiel.

Waarom niet?
Omdat deze radiator het verst van de ketel vandaan zit en daarom toch volledig open zou moeten staan en ten 2e was ik te lui er één te halen...

(Ik volgde de discussie nog wel deels hoor)

ps."-Het mag waar zijn, ik heb een grondige hekel aan de taalverloedering. Ook ik bezondig me er aan, en vandaar dat ik het prima vindt daar op aangesproken te worden."

Vindt moet zonder t
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #51
Ik snap dan niet, waarom je dit topic geopend hebt, als je toch te lui bent om een voetventiel te gaan halen.

Waarom om advies vragen, als je het zelf al beter wist, en toch niet van plan was om het voetventiel toe te passen.

Nu staan hier weer 4 pagina's onnodige berichten, vol met irritante discussies, en onderlingen zwartmakerij die volledig onnodig waren geweest.

Maarja is een leer voor je volgende klusvraag.

Ohja, wat de taalverloedering betreft:
En dat betreft in het algemeen.
Niet iedereen hoeft een 10 voor taal te hebben, en perfect nederlands te kunnen schrijven, om een goede vakman te zijn.
Er zijn hier ook mensen, die moeite hebben met lezen en schrijven.
Maar uitstekende vakmensen zijn, die goede antwoorden kunnen geven.

Denk maar zo, iedereen heeft zo zijn gebrek.
Dus niet gaan pietlutten, als er ergens eens een komma verkeerd staat.
Of er ergens eens een type foutje staat.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #52
Dat is dan een mooie afsluiting van dit topic.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu