Vloerverwarming problemen (?)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bij uw klacht t.a.v. het hoge gasverbruik nog een paar opmerkingen:

- Vloerverwarming is comfortabel doch het gas-verbruik is 10% hoger!!!!Vaak worden misleidende plaatjes getoond van de zeer egale vertikale temperatuur. Niets verkeerd daarover doch dat is een comfort-aspect.

In uw geval wordt het gasverbruik nog hoger vanwege de matige isolatie van de vloer en de koudebrug naar de slecht geïsoleerde muren. De verwarmingslang met water van 45 C. ligt zeer dicht langs de muur!!!
Beton geleidt ca. 10 x beter dan PS isolatie dus lekker voor de muizen en de torren in de spouwmuur.
De isolatie aan de onderzijde van de vloer is ca. 6 cm. Bij een vloertemeperatuur van 30 C. is dat te weinig. In uw geval had u beter kunnen kiezen voor een zwevende betonvloer op 4 cm schuimisolatie . Dat geeft dan 6 + 4 = 10 cm isolatie. Aan de omtrek had 10 cm randisolatie naar de muur worden aangebracht.

Als u twijfels heeft over bovenstaande, duik maar eens in de kruipruimte met een goede thermometer, zowel met een pen als een contact probe.

Pigion
 
Pigion schreef:
Vloerverwarming is comfortabel doch het gas-verbruik is 10% hoger!!!!
Pigion
Zo'n ongefundeerde opmerking vraagt om een reactie, want dit slaat nergens op. In het algmeen is vloerverwarming juist zuiniger. Je hebt het ook nog eens over vloertemperatuur van 30 graden (tja, dan kom je wel aan een aardig gasverbruik, maar niemand stookt zijn kamer op tot die temperatuur): ook dat lijkt nergens op.
Veel te hoog en zelfs zeer oncomfortabel. Een vloertemepratuur van ca 23-24 graden C is meer dan voldoende.
Op deze manier komt er een heel verkeerd beeld van vloerverwarming in de wereld: slecht aangelegde vloerverwarmingsinstallaties en daar bovenop ook nog eens opmerkingen die nergens op slaan.
 
@Degooyer,

Helaas is het hogere verbruik de waarheid. Enkel als er een perfecte isolatie is, incl. randisolatie, geen koude-bruggen etc. dan mag worden verwacht dat vloerverwarming zuinig stookt. Er blijft natuurlijk wel het electraverbruik voor de pomp!!!! Helaas wordt wordt er heel wat aangeklungelt, speciaal in bestaande huizen. Het is zeer moeilijk achteraf de nodige isolatie goed aan te brengen. Bij een broodjesvloer wordt vaak alleen gekeken naar de isolatiewaarde broodjes doch de grote boosdoender zijn de T-liggers. Deze geleiden de warmte zeer goed.

T.a.v. de vloertemperatuur van 30 C is dat een fout van mij. In de badkamer wel lekker, doch niet om langdurig op te staan. De vloerverwarming in ons huis draait op stand 5, ca. 28 C ingaande watertemperatuur en de vloer wordt aan de bovenzijde (parket) 21 C. Dat is genoeg als bij-verwarming.
Bij de hier genoemde ingaande temperatuur op stand 5 (ca. 50 C) zullen ongetwijfeld hogere temperaturen van de vloer worden gemeten.
Pigion
 
Pigion schreef:
Er blijft natuurlijk wel het electraverbruik voor de pomp
Nooit van een pompschakelaar gehoord??

Ik ga hier geen welles-nietes-discussies aan over het energieverbruik. Bij de moderne bouwwijze is er duidelijk een energiebesparing bij gebruik van vloerverwarming. Ook bij bestaande bouw is er op dit gebied zeker iets te winnen. Wij leggen jaarlijks honderden vloerverwarmingen aan en weten wel waarover we het hebben, ook op het gebied van energieverbruik.
Ik heb dus eigenlijk geen behoefte aan wat loze kreten, die nergens op gebaseerd zijn, zeker niet als het gaat om een goed beeld te schetsen van hetgeen vloerverwarming biedt. "Men" kraamt al genoeg onzinnigs uit op dit gebied. Ben het wel met je eens dat er veel aangeklungeld wordt......en dat is er mede oorzaak van dat er verkeerde beelden over vloerverwarming kunnen ontstaan.
 
Pigion schreef:
Bij een broodjesvloer wordt vaak alleen gekeken naar de isolatiewaarde broodjes doch de grote boosdoender zijn de T-liggers. Deze geleiden de warmte zeer goed.
En zoals bij mij. Een rijtje woningen van 7 stuks, de broodjes liggen in een lijn van het hele rijtje het tocht door de holle ruimte van de broodjes. :wink:
 
Dan boor je er toch een paar gaatjes en dan een beetje pur erin ?
 
Actuele aanvoer- en retourtemp van de CV is 43 graden. Gaat water met deze temp naar de vloerverdeler?

En hier ga je de mist in...
De aanvoer temp. van het water wat de vloer in gast hoort 43 graden te zijn.
Volgens mij klopt de maximaal thermostaat niet en is de ketel uit veiligheid maar op 43 graden gezet.

Gezien dat het een Calenta is met modulerende pomp, dient er in de parameters ook nog iets aangepast te worden. Pomp dient op continu gezet te worden.

Nb: pompschakelaars en aanleg thermostaten, niet doen!
Gewoon een goede pomp dr op A-label circa 40 watt verbruik.

Gezien de hoh afstand moet het toch warm kunnen worden.
Te lage aanvoer en verkeerd inregelen scheelt ook een hoop gas.
Het is dus iets te makkelijk om alles aan de isolatie te wijten.


Calenta :cool:
 
Ik heb nog even naar de foto's gekeken en daarbij de volgende opmerking:

- De verdeler is van Therminom en geplaatst door fa.Thermogarant
- Fa. Thermogarant werkt met 14 mm buis, dus lengtes per lus liever niet boven 80 meter.
- 14 mm slang is goedkoper doch geeft meer weerstand.
- De thermostatische afsluiter is correct aangesloten, met de voeler in het uiteinde van de aanvoerbalk.
- Ik had liever de ronde thermometer op de aanvoerbalk (na de pomp) gezien. Bter nog 2 thermometers.
- De aanvoerleiding van de CV is uitgevoerd in 16 mm. Dat is m.i. aan de krappe kant. Als dan ook nog wordt gestookt met een keteltelwatertemperatuur uit van 43 C, kan je wel eens te kort komen aan warmte-invoer op de VVW. Het is bij u de HOOFDVERWARMING.
- Heb je van Thermogarant een warmteberekening ontvangen gerelateerd aan huis / vloer / warmte-stromen etc.
- Hoe is de VVW ingeregeld?
Dan speelt ook nog de rest van de CV installatie een rol
- Hoeveel radatoren zijn er naast de VVW? Zijn deze ingeregeld?
Hoe staat de ketel ingesteld (max. temp.)

Ik denk dat er zo maar even een VVW in is geflikkert zonder berekeningen/inregeling etc.
Pigion
 
@ Pigion
Jammer dat er wederom een aantal ongefundeerde conclusies worden getrokken en beweringen worden geventileerd.
Voor modificaties aan de verdeler moet je toch echt zijn bij de producent en de plaats van de thermometer heeft helemaal niets te maken met de werking van de vloerverwarming.......
Als men ergens een verdeler aanschaft, kan je niet verwachten dat er allerlei berekeningen geleverd worden voor een situatie waarin die verdeler mogelijk geplaatst wordt.
Je trekt de conclusie dat er buis van 14 mm is gebruikt (waarmee overigens niets mis is !!), maar nergens is aangegeven met welke buisdiameter is gewerkt....... Dat geldt ook voor de diameter van de aanvoer/retour: nergens opgegeven.
Ik heb al eerder vermeld dat er te weinig info is om hier een goed advies uit te brengen.
 
@ de gooyer,

Daar hebt u gelijk in. Ik weet zeker dat er een monteur met verstand van zaken een uurtje aan werkt, dat het prima werkt.

Verder is het koffie dik kijken.

Calenta :cool:
 
Allen hartelijk dank voor jullie inbreng. Heb er wel al het nodige van geleerd. Toch nog even terug naar de basis.
In de woonkamer staat de thermostaat op 18 graden. Het is er 17.5 C en de CV slaat aan. Uitgansstemp van de CV ligt veel hoger (+- 20-30 graden) dan de temp op het ronde display van de vloerverwarmingverdeler. Hoe kan dat?
Verder heb ik de CV+VWV verdeler op de begane grond. Daar zijn bovendien 5 radiatoren (standaard formaat), waarvan 3 een kwart slag open staan. Boven 6 radiatoren, waarvan 1 bijna altijd dicht staat en de andere 5 ook eenkwart slag open.
 
Uit je laatste reactie kan ik maar één ding opmaken: je stookt veel te weinig en te zuinig.
Geen enkele thermometer is gelijk, dus hou je altijd afwijkingen van die metingen ten opzichte van elkaar.
Als die temperaturen en standen van thermostaatknoppen zeggen helemaal niets. Ik adviseer altijd: zet die thermostaat nou eens op 30 graden, dan kan je eindelijk eens zien wat er echt gebeurt. Met een half graadje meer of minder is er niets te constateren.
 
Wat is een geïsoleerde broodjesvloer volgens sommigen?
Een kanaalplatenvloer heeft hollen ruimtes in de vloer een geïsoleerde broodjesvloer oftewel een geïsoleerde combinatievloer niet.
Een geïsoleerde combinatievloer heeft geen hollen ruimtes en de onderzijde van de balken zijn ook geïsoleerd door de polystyteen broodjes. Dit type vloer kent geen holle ruimten noch koudebruggen.
Het laatste wordt wel eens broodjesvloer genoemd, een kanaalplatenvloer naar mijn weten niet. :wink:
 
De Calenta heeft een modulerende pomp. Omdat de vloerverwarming CV zijdig maar een kort circuit heeft zal er snel heet water in de retour terecht komen. De pomp zal dan terug moduleren. Waarschijnlijk loopt je pomp op de laagste stand waarbij veel minder warmte kan worden getransporteerd. Het toestel zal dan waarschijnlijk ook laag branden.
Weet je het vermogen aan vloerverwarming? Zet dan de thermostaat hoger en wacht een half uur. Dan heb je een stabiele situatie. Klok dan je gasverbruik gedurende een aantal minuten en bereken de belasting van de ketel. Dit zou ongeveer overeen moeten komen met je vermogen aan vloerverwarming. Denk zelf dat dit veel lager is, waaruit dus blijkt dat je een niet optimale warmteoverdracht hebt.
 
Weer een heel ander beeld van de installatie. :roll:

Zeker met de radiatoren heeft u minimaal een aanvoer temp. Vanuit de ketel nodig van 70 graden.

Zoals eerder gezegd, de maximaal thermostaat, dien nu op 5 staat, is waarschijnlijk ook niet goed en nogmaals de ketel moduleert , dus al zet je dr temp op 90! Hij stookt staps gewijs op delta T.

Calenta :cool:
 
Jullie zullen wel gek van mij worden....de leek op dit gebied.
Ik heb in dit topic ooit eens een aanvoer- en retourtemp gegeven (43C). Dit was op het moment dat de CV geen warmteaanvraag had. Als nu de kamerthermostaat op 18.5 staat en op 19C wordt gezet is aanvoertemp 68C en retour temp 48C. De aanvoerleiding naar de vloerverwarmingverdeler voelt erg heet aan...stuk heter dan de retourleiding. Dat lijkt te kloppen. Vreemd vind ik het dan wel het verschil tussen die hete aanvoerleiding en de temp op het display van de vloerverwarmingverdeler (25C) met de thermostaat daar op stand 5. Inmiddels weet ik eindelijk ook wat het pricipe is van een modulerende pomp. Wat is jullie idee of over een ideaal klokprogramma van de kamerthermostaat? Ik ga rond 22:00u terug naar 17C, van 6:00-7:00 naar 19C en overdag 18C.
 
Dat vele regelen op de minuut nauwkeurig heeft geen enkele zin!! Het vloerverwarmingssysteem wat je hebt reageert sowieso traag op veranderingen, dus wil je het 's morgens om 6 uur warmer hebben, dan mag je wel een paar uur van te voren gaan stoken vanuit die nachtverlaging.
Mijn advies is altijd: hou de vloer zo constant mogelijk op temperatuur.
 
@Huttn,
Ik krijg de indruk dat je nog steeds niet weet waar de klepel hangt.
Omdat de vloerverwarming is uitgevoerd als massieve betonvloer, moet je voor iedere graad temperatuurverhoging er een grote hoeveelheid warmte inbrengen. Het "regelen" is vrijwel onmogelijk. Als je op en neer wil gaan met de temperatuur in het vertrek, dan had je een gemengde verwarming moeten nemen waarbij in het vertrek ten minste 30% van de warmte via radiatoren wordt geleverd. De fijn-regeling van de gewenste temperatuur doe je dan via een thermostatische kraan op die radiatoren. Het vertrek komt dan sneller op temperatuur, vloer volgt iets vetraagd. Ik heb om die reden de bestaande radiatoren laten hangen. Deze worden bij mij gevoed via een zone-klep + eigen thermostaat.
In je berichten noem je steeds aanvoertemperattur en retourtemp. Bedoel je daarmee de temperaturen aan de ketel?
Bij vloerverwarming is het belangrijk ook de temperatuur in de aanvoer- en retourbalk te meten en de ingestelde waarde op de thermostaische afsluiter. Dan krijg je een betere indruk hoe het geheel presteert.
- Wat is de diameter / lengte van de CV aanvoerleiding naar de verdeler?
- Hoe staat de instelbare retour op de balk van het ketelwater ingesteld?
- Hoe zijn de vloerregisters ingeregeld?
- Is de rest van de installatie ingeregeld?
Ik krijg de indruk dat de aanvoerleiding krap is uitgelegd, zeker als de verdeler ver van de ketel staat.

Ik herken daarbij de leverancier van jouw VVW in het Noorden van het land Deze wilde ook bij ons een 7 groeps systeem aansluiten met 16 mm. Ik heb dat toen uit het contact gehaald en zelf uitgevoerd in 22 mm. De vloerregisters zelf ingeregelt op temperatuur van de retour van het register en niet op flow zoals werd voorgesteld. Als de registers ongelijke lengte hebben, is dit de enige goede methode. Je moet daarvooor wel een goede digitale thermometer aanschaffen.
In ons huis ( 1976) verstoken we 3000 - 3500 M3 gas voor 45 M2 vloerverwarming op parket/radiatoren en via enkel radiatoren 50 M2 (achterkamer/keuken/open trap) + badkamer en iets op de slaapkamer. Boven wordt enkel de grote overloop verwarmd, is schildershoek voor moeders.

@ Degooyer:
Ik weet redelijk goed waarover ik praat. Ik kan ook de energie-sommetjes maken, warmtewisselaars, leidingen en pompen berekenen. Daar schort nog veel aan bij de installatie-bedrijven. Van de 4 offertes was er maar 1 met de gevraagde berekeningen en technische informatie.
Inregelen wordt beschouwd als tijdverlies en ik moest zelfs drijgen dat ik de rekening niet zou betalen als een persfitting IN DE VLOER zou blijven zitten.

Pigion
 
@pigion,

Het is echt geen enorm probleem als er een pers sokje 16 mm uponor in de vlv zit. Kom ik net 15 meter te kort met mn buis, trek ik echt de overige 80 meter dr niet weer uit. Sokje dr op, tape dr om en klaar. Kun je rustig op 10 bar afpersen :-|

Calenta :cool:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan