Vloerverwarming - Noppenplaat of Krimpnet

Knutsel-Smurf

  • #1
Situatie:
-Woning uit 1962
-8cm dikke betonvloer op zandbed (geen kruipruimte etc).
-65m2 vloeroppervlakte
-Dikte huidige dekvloer 5 tot 6cm
-Huidige betonvloer kan er niet uit, ik weet dat hieronder isoleren beter is. Maar dit is niet mogelijk.

Hier dient vloerverwarming in te komen, binnenkort gaat de dekvloer eruit.

Echter heb ik nog wat vraagtekens en ik gok dat hier ervaring genoeg zit om deze in te vullen.

Wensen:
- Nieuwe vloerdikte niet veel dikker, wat moet gebeuren moet gebeuren, maar hoe minder verschil hoe beter.
- Vloer wordt hoofdverwarming (komt nog 1 radiator voor snelle verwarming indien nodig, puur backup)

Vraagtekens?
-Wat is beter? Krimpnet met folie eronder of noppenplaat? Voordelen / Nadelen? Aandachtspunten?

Indien krimpnet:
-Dient het net onder de buizen op blokjes gelegd te worden? ivm stevigheid geven aan de dekvloer.
-Is het zinvol om een 2de laag krimpnet OP de buizen te leggen
-Hoe de vloer te betreden als de netten + slangen liggen? kan hier voorzichtig op gelopen worden? planken erop leggen om een looppad te maken?

Indien noppenplaat:
-Hoeveel dikte dient de dekvloer minimaal te hebben?
-Mag je bij deze dikte rekenen de diepte tussen de noppen meenemen? of moet je rekenen vanaf de bovenkant buis of zelfs de bovenkant van de nop?
-Is het zinvol om over de noppenplaat nog een krimpnet te leggen?

Andere ideeën / tips / zienswijze uiteraard welkom.

Kosten laat ik even buiten beschouwing in deze. als het de meerprijs waard is om bijvoorbeeld een krimpnet extra aan te brengen doen we dat, als het amper meerwaarde heeft voor de installatie maar alleen een bult geld extra kost uiteraard niet. Het moet GOED gebeuren maar GOED is ook GOED.
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • Hessie

    Specialist Verwarming
    • #2
    Als de vloer niet dikker mag worden kun je vast gaan sparen voor de gasrekening. Dat is niet grappig, verwarming in een ongeïsoleerde vloer.

    Het aanbrengen van een folie zal hierin niet veel helpen.

    Mag ik vragen wat de reden is, dat de beton er niet uit kan?
     

    Knutsel-Smurf

    • #3
    -Lopen een aantal leidingen doorheen.
    -Huis heeft zich door de jaren heen "gezet" en verhoogde kans op scheuren in stucwerk bovenverdieping.
    -Kostenplaatje
    -De verbouwing loopt dan nog een maand uit en dit is geen mogelijkheid.

    Noppenplaten isoleren nog wel ietsjes dacht ik.
    En anders kort ik liever de deuren 3 tot 4cm in dan dat ik de betonvloer eruit moet halen. Als die dikkere noppenplaten tenminste nut hebben.
     

    Bernhard

    • #4
    Vloer wordt hoofdverwarming?
    Dat kan als het warmteverlies van de kamer gelijk of kleiner is dan de warmtecapaciteit van de tegelvloer, dat is aan de bovenkant. De vloer mag aan de bovenkant maximaal +28grd worden. Bij hoofdverwarming en bij bijverwarming blijft de max temperatuur aan de bovenkant, de tegels, +28grd.
    Onder de slangen moet zeker 4 cm isolatie worden aangebracht anders neemt de betonvloer te veel warmte op . Te veel warmteaccumulatie in de betonvloer is nadelig voor de temperatuurregeling en zal een hoog gasverbruik geven. De oorzaak van de meeste klachten/problemen bij vloerverwarming is het opnemen van te veel warmte door de betonvloer.
    Een standaard vloerverwarming is een traag systeem, de opwarming van de vloer duurt erg lang.
    Een droogbouwsysteem is erg snel in het opwarmen van de tegels. Dat komt omdat de slangen direct onder de tegels liggen. De aanschaf van een droogbouwsysteem is veel duurder dan een standaardsysteem.
    De voordelen zijn een snelle opwarming van de vloer en de stookkosten zijn super laag. Succes met je beslissing. mvgr bernhard
     

    Knutsel-Smurf

    • #5
    Pff iets lastiger verhaal dus als ik dacht, begint erop te lijken dat ik zonder aanpassingen aan de betonvloer beter geen vloerverwarming kan nemen?

    VV moet inderdaad hoofdverwarming worden, met eventueel 1 radiator onder het raam in het zitgedeelte om snel te kunnen verwarmen. zogezegd als "back-up".

    Ik ga vanavond eerst eens een gat door de betonvloer boren in de woning, de aanbouw is 1 jaar na bouw van de woning zelf gebouwd en is ongeïsoleerd. dus ging er vanuit dat de woning zelf ook ongeïsoleerd zal zijn. Kan ik gelijk kijken hoe dik de betonvloer is.

    Rest van de woning is door de vorige bewoonster voorzien van spouwmuurisolatie en dubbel glas. Wellicht dat dit nog meehelpt?
     

    Bernhard

    • #6
    Ja dat helpt mee. Ik zou de beton laten liggen en kiezen voor een droogbouwsysteem.
    Droogbouwsysteem:
    - 4cm isolatie
    - 2 gegalvaniseerde staalplaten dikte elk 0,6mm
    - tegeldikte
    Totale vloerhoogte ca 5,2cm.
    mvgr bernhard
     

    Knutsel-Smurf

    • #7
    Droogbouw is dat zelf te installeren?

    Ik ga mezelf er eens wat meer in verdiepen. En vanavond een gat boren door de betonvloer.
     

    Knutsel-Smurf

    • #8
    Droogbouw kan ik weinig "losse materialen" voor vinden, waar bij natbouw je elke meter slang los online kunt bestellen is dat bij droogbouw heel anders. Of ik zoek verkeerd.

    Maar er zijn updates (en ik hoop stiekem een beetje dat die mogelijkheden bieden).

    Proefboring gedaan, 3stuks (buurman zal wel denken, houdt die herrie dan ook nooit op? :mrgreen: )

    1. Beton zit geen isolatie onder :(
    2. Dikte wisselt tussen de 8 en 10cm

    MAAR:

    Als het niet anders kan is het mogelijk dikker te gaan met de vloer, tot een cm of 10 max totale hoogte. Dit omdat:
    -alle kozijnen voor de binnendeuren nog geplaatst of herplaatst moeten worden.
    -Evenals de tuindeuren.
    -De achterdeur kan voorzien worden van een hogere drempel.
    -De tuindeuren nog geplaatst moeten worden.

    Enige wat we dan houden is de voordeur. Al zou ik daar geen moeite hebben om daar een soort "bak" voor te maken, kan mooi de mat in en het vuil loop je minder naar binnen.

    Zou ik dan wat kunnen redden met:
    55mm dikke noppenplaten (Rwaarde: 0,75 m²K/W / geleiding 40 W/m²K).
    Dit icm een dekvloer van 35mm met vezels. (volgens een bevriende bouwvakker kon dit met vezels op die dikte, gebeurde bij hun op de bouw ook regelmatig).

    Dat het niet het zuinigste systeem op aarde wordt zal ik me dan bij neerleggen, maar het moet de ruimte wel warm kunnen krijgen en qua verbruik niet veel meer dan radiators gaan kosten.
     

    Bernhard

    • #9
    Je kan ook plafond- en of wandverwarming installeren.
    mvgr bernhard
     

    Knutsel-Smurf

    • #10
    Net weer even aan het meten / kijken geweest.

    Max hoogte haalbaar is 91mm vanaf betonvloer.
    Ook eens zitten kijken naar isolatiewaardes, pir platen hebben zover ik kon vinden de grootste isolatie.

    Ik heb het volgende idee qua opbouw:

    -folie (vochtscherm)
    -40mm pir platen
    -slangen 16mm dmv tackersysteem
    -dekvloer met vezels (dikte op de slang 20mm, totale dikke tussen slangen 36mm).
    -tegels + lijm 14mm

    Pir platen hebben zover ik kon vinden een stuk betere isolatie waarde als noppenplaten.

    Gaat dit werken?
    Dat het niet het ideaal en meest zuinige systeem wordt snap ik.
     

    Peter

    Specialist Bouw/Sanitair
    • #11
    Als je deze zo gaat toepassen, zorg dan dat de pir platen goed vlak op de beton vloer liggen, zodat die niet meer kunnen bewegen.
    Anders gaan straks je tegels scheuren.

    Als dekvloer, is die 36 mm vanaf de isolatie eigenlijk te weinig, die moet minimaal 5 cm zijn.
     

    Knutsel-Smurf

    • #12
    Eventueel zat ik eraan te denken om de pir platen met tegellijm te leggen, goed dun aanmaken.
    Of raad je dat af?
     

    De loodgieter

    Vaste beantwoorder
    • #13
    -vochtscherm op de betonvloer.
    -noppenplaat (volle noppen) in verschillende dikters te verkrijgen incl slangen 3 cm of 5 cm.
    -op je slang minimaal 4cm dekvloer en hierop je tegels.
    Vergeet geen randisolatie te plaatsen.
    Voeg aan je cement dekvloer emulsie toe die de vloer elastischer maakt dit voorkomt scheurvorming in je dekvloer.

    leg je slangen in een zogeheten slaken huis en houd de verschillende groepen rond de 100 mtr maximaal.

    john
     

    Der schmutz

    • #14
    Beste Knutsel,

    Had zelfde probleem. Heb het volgende gedaan, niet de goedkoopste, maar naar mijn bescheiden mening wel de beste oplossing.

    Piepschuim noppenplaten van een specifiek merk.
    Noppen zijn zo gemaakt dat ze als je 1 cm a 5 anhydriet boven de vloer stort vloer gewapend is.

    Voordeel is, naast beperkte hoogte vloer, dat deze binnen no time warm is.

    Systeem is zo gek te maken als je zelf wilt.
    Ik heb in woonkamer, eetkamer, TV kamer en keuken, thermostaten hangen welke groepen aansturen. Alles digitaal enz. Servo's op groepen die worden aangestuurd door modules.

    Ze zijn hier (terecht) niet van de reclame, dus voor merken moet je maar even een prive bericht sturen.

    Noppen platen worden door een fabrikant gemaakt welke compleet pakket levert, echter, hardware als verdeler en besturing is omgelabeld van een andere leverancier. (dus x%%) kwam ik ook pas later achter.
    Fabrikant maakt ook schema voor je en capaciteits berekening enz.
    Met anhydriet moet je ook opletten. Ik heb een leverancier gehad welke zonder slik laag levert, hierdoor hoeft er, als er tegels of lijm op de vloer gaat niet eerst geschuurd te worden,
     

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu