Vloerverwarming nieuwe aanbouw 11m2

Ronald1978

  • #1
Hallo allemaal,

Ik wil graag vloerverwarming in een nog te bouwen aanbouw van 11 m2. Mijn verdeler zit best ver van de aanbouw af, ca 9 meter. Moet ik dan rekening houden met wel 2 extra groepen ivm de buislengte? 11x10 + 2x9 = 128 meter verwarmingsbuis

Of zou een aftakking op de aanvoer en retour (in kruipruimte) beter zijn en dan een 1 groeps verdeler plaatsen in de aanbouw zelf?

Alles moet sowieso door de kruipruimte naar de aanbouw (die zelf geen kruipruimte krijgt).

Ik wil nu graag een mantelbuis voorbereiden. 1 dikke van 40mm doen?

Groet,
Ronald
 

Auto-Geen

  • #2
128 meter slang zijn zowiezo 2 groepen. Waarschijnlijk moet de bestaande verdeler aangepast worden, dan is een extra verdeler een betere optie.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #3
Dit is een kostenplaatje: wat is goedkoper?

Als je een aftakking in de aanvoer en retour van je bestaande verdeler moet maken kost dat geld, net als een nieuwe losse 2 groepsverdeler.

Voor dat geld kun je misschien ook de bestaande verdeler vervangen door eentje die 2 groepen groter is. Dan heb je alles centraal. Losse verdelers geven namelijk vaker problemen met doorstroming, omdat water de weg van de minste weerstand kiest. Moet je weer een extra pomp gaan plaatsen en die zijn ook niet goedkoop.
 

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #4
Wordt die aanbouw een aparte ruimte of wordt de ruimte vergroot en een onderdeel van die zelfde vloerverwarming.
Anders zou het verwarmen een probleem kunnen worden.
 

Ronald1978

  • #5
Het is 11 m2, het betreft een aanbouw aan de keuken, met deur ertussen. Dus aparte ruimte.

Bedankt voor de reacties. Ik ga dan denk ik voor een hele nieuwe verdeler met +2 extra groepen ( misschien nog 1 erbij omdat ik ook al een andere kleine aftakking heb gemaakt naar een kleinere ruimte).

Kunnen 4 slangen (2 aanvoer en 2 afvoer) dan in 1 mantelbuis 9 meter lang door de kruipruimte (en door de nieuwe betonvlier heen)? Of moeten aan en afvoerleidingen gescheiden worden???
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #6
Als je toch in de kruipruimte moet zijn zou ik 2 mantelbuizen gebruiken en zo aanvoer en retour gescheiden houden. Isoleer de slangen (alle 4) dan wel goed omdat ze door de kruipruimte gaan en dan minder afkoelen.

De achterste groepen van mijn woonkamer zitten ook zo'n 8-10 meter van de verdeler af, maar hier lopen ze door de gang heen en zitten dus al in een warme vloer. In de kruipruimte koelen ze meer af, vandaar de isolatie.

Bij de aanbouw kun je de slangen gewoon omhoog laten komen door de vloer. Het ontluchten zal dan wel iets lastiger zijn, maar de verdeler hangt altijd nog boven het vloerniveau, dus met goed vullen moet je de lucht er wel uit kunnen duwen.

Mocht je voor de nieuwe verdeler gaan, kies er dan wel eentje die flowmeters heeft op elke groep. Daarmee kun je de kortere groepen knijpen, zodat ook de langere groepen voldoende water krijgen.
 
Laatst bewerkt:

Ronald1978

  • #7
Mogelijk kan ik deze doorvoer wel gebruiken, zit soort van afgedopt, maar gaat volgens mij helemaal door de fundering heen. Zou dat wat zijn voor de vloerverwarmingsbuizen naar de aanbouw?

20240114_114558.jpg
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #8
Als ze er door passen is het goed. Maar nogmaals: wel afzonderlijk isoleren, anders geeft de aanvoer de temperatuur al af aan de retour voordat de vloer bereikt is.

Overleg het even met de installateur, dan sluit je verrassingen uit.
 

Ronald1978

  • #9
Ontstaan er geen luchtbellen als de verwarmingsbuis eerst naar beneden loopt en dan in de aanbouw weer omhoog?
 

ADDave

  • #10
Nee lucht stijgt op dus dat stroomt meteen naar de aanbouw of ketel.
 

Ronald1978

  • #11
Zijn er dus geen ontluchtingsproblemen te verwachten als de setup wordt: verdeler in garage --> 2 groepen in kruipruimte naar aanbouw --> leidingen door vloer aanbouw (weer hoger gelegen, maar wel onder niveau van de verdeler).

Er kan dan wellicht lucht ontstaan in de leidingen in de aanbouw? Wat er niet meer uit gaat.

Of is dat geen probleem als je alles goed vult?

Ik heb het liefste 1 grote verdeler naar alle groepen, maar als het ontluchtingsproblemen kan opleveren, moet er toch een kleine 2 groeps verdeler in de aanbouw.

gr. Ronald
 

ADDave

  • #12
Ronald1978 schreef:
Zijn er dus geen ontluchtingsproblemen te verwachten
Dat was je vraag niet. Ja, er kan wel lucht vast gaan zitten in de aanbouw als hier niet ontlucht kan worden.
Je kan de vloerverwarminglussen eerst apart doorspoelen met de tuinslang om zo alle lucht eruit te drukken, maar het is zeker niet ideaal.
 

Ronald1978

  • #13
20240322_154053.jpg
20240322_160911.jpg

Gisteren is de nieuwe verdeler geïnstalleerd en is de vloerverwarming gelegd!

Binnenkort ga ik de leidingen in de kruipruimte isoleren met buisisolatie om warmteverlies te verminderen in de kruipruimte
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #14
Dat ziet er keurig uit. Daarmee krijg je de ruimte wel warm op lage temperatuur CV.
 

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #15
Ziet er netjes uit, zou nog een ontluchter plaatsen boven de thermostaat knop want ook dat is een hoogste punt.

Vr Gr
 

Ronald1978

  • #16
Aanvullende vraag: opstartprotocol vloerverwarming: Vandaag is de zandcement dekvloer aangebracht. De watertemperatuur heb ik terug gezet naar max 20 graden. Dat zorgt er nu ook voor dat de kamertemperatuur net niet gehaald wordt (20 op thermostaat).

Maar als ik dan per 5 graden moet verhogen tot 40, dan gaat de CV toch steeds afslaan omdat de ingestelde temperatuur gehaald wordt?!

Of moet ik de bestaande groepen (geen nieuwe vloer) dan op de verdeler dichtknijpen, zodat de nieuwe aanbouw dan steeds de hogere temperatuur aangeleverd krijgt continue maar de bestaande vloer niet of nauwelijks. Moet dat dan zo?? Of is het niet erg dat 'ie afslaat en op een later tijdstip weer in temperatuur omhoog gaat (dan krijg je schommelingen)

Ik hoop dat iemand hier snel op kan reageren. Alvast bedankt!

Hmm, ik lees nu weer dat je pas na enkele dagen kan beginnen met opstoken (in geval met droogversneller, dat heb ik laten toevoegen). Ik zou de groep dicht kunnen draaien, maar water van 20 graden, zo'n beetje zelfde temp als de ruimte zelf, zou toch niet kwaad kunnen op zich??
 
Laatst bewerkt:

Auto-Geen

  • #17
De verwarming in de nieuwbouw minimaal 2 weken niet aanzetten.
 

ADDave

  • #18
Ronald1978 schreef:
Maar als ik dan per 5 graden moet verhogen tot 40, dan gaat de CV toch steeds afslaan omdat de ingestelde temperatuur gehaald wordt?!
Is misschien even vervelend, maar het hele punt van een opstookprotocol is dat je de vloer laat wennen aan de temperaturen die het krijgt te verduren. Deze moet zo stabiel mogelijk zijn temperatuurverhoging/verlaging doormaken. Voorzichtig steeds verder opstoken is het probleem meestal niet, het langzaam afkoelen wel. Daarmee heb je de meeste kans op scheurvorming.

Even navragen bij diegene die de vloer gestort heeft hoe je dat moet aanpakken. Die hebben dat al veel vaker gedaan. Heb je het zelf gestort dan kan je vaak wel in de specificaties van het type mengsel vinden hoe je ermee om moet gaan.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #19
Ronald1978 schreef:
Maar als ik dan per 5 graden moet verhogen tot 40, dan gaat de CV toch steeds afslaan omdat de ingestelde temperatuur gehaald wordt?!
Klopt. Je moet in dit geval tijdelijk kiezen uit 2 kwaden. En je kiest de optie welke het minst schadelijk is voor je net gelegde vloer.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #20
Je zal de oude vloer inderdaad los moeten koppelen van de verwarming door de verdeler daar dicht te zetten.

Zodoende werkt de CV alleen op het nieuwe deel en kun je daar het opstartprotocol volgen zoals dat noodzakelijk is.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu