Vloerverwarming jaren 30 woning

Lars Kikkert

  • #1
Hi Allen,

Ik heb al de nodige topics doorgenomen maar zou nog graag wat advies in willen winnen.

Wij hebben een jaren 30 woning gekocht en zouden hier graag vloerverwarming willen gaan gebruiken met het oog op de toekomst.
We hebben nu verschillende offertes binnen en ben erg benieuwd naar jullie mening.

Op dit moment hebben wij drie opties:
Fermacell platen plaasten en deze infrezen. (Rond de 15K in kosten)
NEO20 (Rond de 12K in kosten)
DBS14 (Rond de 7K in kosten, nog geen installatie bijgerekend)

Er zijn wat verschilende vragen die ik nog heb omtrent welke optie nu het beste is.

Situatie huis:
Begane grond:
70m2
Waarvan 30 m2 beton op zand
Waarvan 40m2 houten constructie

1e verdieping:
40m2 Volledig houten constructie

2e verdieping
25m2 volledig houten constructie.

Vragen:
1. Is het nodig om extra isoalatie te gebruiken voor het beton op zand?
2. De houten constructie is geisoleerd met isolatie korrels, dit is neem ik aan afdoende?
3. DBS14 maakt gebruik van 14mm buizen, is dit afdoende? Heb in verschillende topics gelezen dat het aan te raden is om 16mm buizen te hanteren?
4. Bij zowel NEO als DBS is het mogelijk om met 14mm laminaat/houten vloer gelijk op de vloerverwarming te leggen met een geluidsdempende folie?
5. Is het nodig om zolder ook te voorzien van vloerverwarming?
6. Is het voordeliger om naar laag temperatuur verwarming te gaan kijken? Hier heb ik me nog niet echt in verdiept.

Ik hoor graag wat jullie bevindingen zijn.

Groeten,
Lars Kikkert
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • BigBert

    • #2
    Als je toekomstgericht wil zijn is het verstandig om uit te gaan van lage temperatuurverwarming. Dit betekent o.a. dat de verwarmingsbuizen dicht (10 cm) naast elkaar en dicht tegen de muur liggen. (Extra materiaal en werk).
     

    Lars Kikkert

    • #3
    BigBert schreef:
    Als je toekomstgericht wil zijn is het verstandig om uit te gaan van lage temperatuurverwarming. Dit betekent o.a. dat de verwarmingsbuizen dicht (10 cm) naast elkaar en dicht tegen de muur liggen. (Extra materiaal en werk).
    Het is inderdaad de bedoeling om dit als hoofdverwarming te gaan gebruiken en eventueel met een warmtepomp te gaan werken uit eindelijk.
     

    BigBert

    • #4
    Let wel: dit kan pas als de woning goed geïsoleerd is. Dak, muren, ramen en vloer. Anders zit je straks in de kou. Voor een jaren 30 woning kan dit best een uitdaging zijn.
     

    Lars Kikkert

    • #5
    Let wel: dit kan pas als de woning goed geïsoleerd is. Dak, muren, ramen en vloer. Anders zit je straks in de kou. Voor een jaren 30 woning kan dit best een uitdaging zijn.
    BigBert, bedankt voor het opmerken.

    Huis heeft energie label B, voorzien van HR++, Spouwmuur isolatie en dak isolatie.
    Heb nog advies gevraagd inderdaad of dit afdoende is.
     
    • Like
    Waarderingen: BigBert

    Degooyer

    Specialist Vloerverwarming
    • #6
    Ga in ieder geval voor een systeem met 16 mm verwarmingsbuizen als je voorbereid wilt zijn op een toekomstig gebruikt van een laag temperatuur systeem, zoals een warmtepomp. Zo vallen diverse systemen al snel af.
    Specifieke vragen m.b.t. de vermelde producten kunt u beter stellen aan de leverancier van die systemen
     

    Lars Kikkert

    • #7
    Degooyer schreef:
    Ga in ieder geval voor een systeem met 16 mm verwarmingsbuizen als je voorbereid wilt zijn op een toekomstig gebruikt van een laag temperatuur systeem, zoals een warmtepomp. Zo vallen diverse systemen al snel af.
    Specifieke vragen m.b.t. de vermelde producten kunt u beter stellen aan de leverancier van die systemen
    Bedankt voor het advies van de 16mm buizen.

    Ik heb al het nodige advies gevraagd, maar ook hier wordt ik een beetje van het kastje naar de muur gestuurd. Vandaar dat ik ook twijfel over de "Expertise" van de leverancier.

    Als voorbeeld wordt bij leverancier aangegeven dat 14mm buizen prima moet kunnen als hoofdverwarming.

    Daarnaast wordt ik bijvoorbeeld door een leverancier op de hoogte gesteld dat laminaat van minimaal 8mm gelijk op het droogbouw systeem gelegd kan worden. Terwijl bij een andere levenacier, met hetzelfde systeem, wordt gesproken over minimaal 12mm.

    Wat moet ik nu geloven?
     

    Ronny

    Specialist Verwarming
    • #8
    Ik kan hier ook nog een andere mening geven, maar het punt is dat je nooit
    weet wie of wat je moet geloven zolang je er zelf niet alle materie beheerst.

    Ook helpt het niet mee dat we een klusforum zijn en deze is er niet op gericht om
    advies te geven als je de installatie niet zelf gaat aanleggen. Het is dan immers geen klus.
     

    Impie

    • #9
    Vloerisolatie is vanzelfsprekend heel belangrijk bij vloerverwarming. Beton op zand zonder enige isolatie wordt stoken voor de wormen. Dat zou je dus eerst aan moeten pakken.

    Ik zou niet al te veel waarde hechten aan een energielabel trouwens. Daar heeft van alles en nog wat invloed op waar je uiteindelijk niets aan hebt voor een comfortabel verwarmd huis. Als je bijvoorbeeld zonnepanelen hebt liggen, schiet je zo een paar trappen omhoog (C->A bijvoorbeeld), zonder dat het enige verbetering geeft voor warmteverlies en dus effectiviteit van lage temperatuur verwarming (zoals vloerverwarming).
     

    Lars Kikkert

    • #10
    Ronny schreef:
    Ik kan hier ook nog een andere mening geven, maar het punt is dat je nooit
    weet wie of wat je moet geloven zolang je er zelf niet alle materie beheerst.

    Ook helpt het niet mee dat we een klusforum zijn en deze is er niet op gericht om
    advies te geven als je de installatie niet zelf gaat aanleggen. Het is dan immers geen klus.
    Ik hoor graag je mening! Hoe kan ik anders een goede keuze maken tussen alle opties als ik niet meerdere meningen heb gehoord. Ik hoor graag zoveel mogelijk om dan zelf een gedegen beslissing te kunnen maken samen met de experts.
     

    Lars Kikkert

    • #11
    Impie schreef:
    Vloerisolatie is vanzelfsprekend heel belangrijk bij vloerverwarming. Beton op zand zonder enige isolatie wordt stoken voor de wormen. Dat zou je dus eerst aan moeten pakken.

    Ik zou niet al te veel waarde hechten aan een energielabel trouwens. Daar heeft van alles en nog wat invloed op waar je uiteindelijk niets aan hebt voor een comfortabel verwarmd huis. Als je bijvoorbeeld zonnepanelen hebt liggen, schiet je zo een paar trappen omhoog (C->A bijvoorbeeld), zonder dat het enige verbetering geeft voor warmteverlies en dus effectiviteit van lage temperatuur verwarming (zoals vloerverwarming).
    Welke isolatie waarde is minimaal aan te raden? Alle offertes die zijn opgemaakt bevatten geen extra isolatie. Terwijl ik duidelijk heb aangegeven dat er een gedeelte in het huis beton op zand is.
    Gegevens DBS14
    1650541642132.png


    Gegevens NEO20
    1650541796585.png


    Gegevens EPS30
    1650541592887.png
     
    Laatst bewerkt:

    Impie

    • #12
    Ik zou als minimum de nieuwbouweis aanhouden van 3,7 m²K/W (oftewel Rc 3,7); het liefst nog iets extras. Persoonlijk zou ik richting de 5 gaan. Dit alles kan eigenlijk alleen als je de volledige betonvloer vernieuwt: met opbouw redt je praktisch nooit een goede isolatiewaarde - tenzij je heel veel opbouwhoogte beschikbaar hebt.
     
    • Like
    Waarderingen: Lange Herman

    BigBert

    • #13
    Laminaat is niet ideaal voor vloerverwarming. Het houdt de warmte tegen. Bij lage temperatuurverwarming zijn tegels of pvc meer geschikt.
     

    BigBert

    • #14
    Als richtlijn: onder de vloerverwarming een zo hoog mogelijk isolatie en boven de vloerverwarming een zo laag mogelijk isolatie.
     

    Bernhard

    • #15
    Met isolatie op de betonvloer wordt de temperatuur aan de bovenkant van de betonvloer 10.8grd.
    Met deze lage oppervlaktetemperatuur wordt de kans op condensvorming zeer groot.
    De kans op condensvorming zal bij toepassing van koeling nog groter worden.
    VWmetisoopdebetonvloer.jpg
     

    Degooyer

    Specialist Vloerverwarming
    • #16
    Lars Kikkert schreef:
    Alle offertes die zijn opgemaakt bevatten geen extra isolatie. Terwijl ik duidelijk heb aangegeven dat er een gedeelte in het huis beton op zand is.
    Extra isolatie onder de vermelde systemen is altijd mogelijk: alleen moet daarvoor wel plaats zijn.
    Je hebt aangegeven dat er een beschikbare opbouwhoogte (exclusief de vloerafwerking) van 30 mm.
    Bij zo'n max. opbouwhoogte kan je geen isolatiewonderen verwachten.
    Bij verschillende typen ondergrond wil je uiteindelijk toch dat de bovenzijde van je vloer overal even hoog is.

    De vermelde droogbouwsystemen worden ook niet verkocht als vloerverwarming en isolatie: de buizen van 16 mm diameter zitten in een isolerende kunststof, waarvan de Rc waarde zeker nog niet voldoende hoeft te zijn (alles beter dan niets)
    Bij een oudere woning zul je concessies moeten doen en uiteindelijk een goed verwarmde vloer willen hebben.

    Laat je ook niet gek maken door adviezen als dat laminaat niet geschikt zou zijn voor vloerverwarming: heb je het goede type, dan is daar niks mee aan de hand.

    14 of 16 mm buis: met beiden is "hoofdverwarming" mogelijk
    Wij praten nooit meer over "hoofd" of "bij" verwarming. Bij "bij" verwarming worden de buizen (14 of 16 mm dat maakt niets uit) verder uit elkaar gelegd, waardoor het langer duurt, voordat de vloer is opgewarmd. Langer opwarmen is dus extra energieverbruik: laat nooit iets aanleggen als "bij" verwarming.
    Dat geldt voor droogbouw vloerverwarming, maar ook voor "natte" verwarmingsmethoden.
    De vorm bijverwarming zal ook niet gebruikt worden i.c.m. een laag temperatuursysteem
    Lars Kikkert schreef:
    Daarnaast word ik bijvoorbeeld door een leverancier op de hoogte gesteld dat laminaat van minimaal 8mm gelijk op het droogbouw systeem gelegd kan worden. Terwijl bij een andere leverancier, met hetzelfde systeem, wordt gesproken over minimaal 12mm.
    Dat heeft weinig met geloven te maken, maar mooie verkooppraatjes.
    Bij 8 mm laminaat (dat zal PVC zijn) is de kans erg groot dat de verbindingen na verloop van tijd breken. Je kunt die vloer dan echt vernieuwen.
    Ik zou je aanraden niet alles te geloven wat men uitkraamt: die gasten willen alleen maar iets aan je kwijt en hebben vaak totaal geen kennis van de eigenschappen van hun materialen i.c.m. vloerverwarming (laat staan droogbouw vloerverwarming)
    Neem een stevige afwerkvloer of de juiste lasten verdeellaag bij een dunne vloer om problemen te voorkomen.

    Vergelijk bij je keuze ook de juiste eigenschappen.
     

    Degooyer

    Specialist Vloerverwarming
    • #17
    Ronny schreef:
    Ook helpt het niet mee dat we een klusforum zijn en deze is er niet op gericht om
    advies te geven als je de installatie niet zelf gaat aanleggen
    200% mee eens!!!
     

    Lars Kikkert

    • #18
    Degooyer schreef:
    200% mee eens!!!
    Heel erg bedankt voor alle adviezen! Hier kan ik wat mee. Wordt erg gewardeerd.

    Ik heb al door dat als je het goed wil doen het wel erg lastig wordt.

    Kennen jullie dan misschien een leverancier die gedegen advies kan geven?
     

    Degooyer

    Specialist Vloerverwarming
    • #19
    Op dit forum doen we geen uitspraken over en geven we ook geen adviezen over leveranciers.
     

    De loodgieter

    Vaste beantwoorder
    • #20
    o ja en dan nog iets een geluidsdempende folie onder de laminaat? iedere vorm van isolatie geluiddempend of niet werkt averechts op je warmteafgifte.
     

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu