Vloerverwarming instellen - Robot verdeler en een Intergas HReco36 ketel

Hallo

Ik zit momenteel met een verbouwing en heb gisteren voor het eerst de nieuwe vloerverwarming aangezet. 20 graden op de verdeler.

Wij wonen nu echter op de bovenverdiepingen en daar ligt dan ook de thermostaat voor de radiatoren boven. Maar als het boven de ingestelde temperatuur op de thermostaat is, slaat de ketel uiteraard af, maar blijft de vloerverwarming ook niet 20 gr. aanhouden. De aanvoerleiding wordt tenminste weer steenkoud. Ik neem toch aan dat dit buiten de thermostaat om gewoon door zou moeten gaan en de ketel gewoon de ingestelde 20 gr. zou moeten blijven leveren. Anders krijg ik het stookprotocol nooit afgerond als de vloerverwarming steeds weer uitgaat.

Iemand idee wat ik anders moet of kan doen of instellen? Het is nu natuurlijk weekend anders had ik uiteraard de installateur wel geraadpleeg. Wil echter nu graag wat duidelijkheid.

Ik heb een Robot verdeler en een Intergas HReco36 ketel.
 
  • Waarschuwing
    Klusidee
    Waarschuwing
  • De thermostaat kijkt naar ruimte temperatuur en niet naar watertemperatuur.

    Je kan de ketel begrenzen op 30 graden en de warmtevraag op continu zetten.

    Meestal zet je de qarmtevraag vast door de aansluiting van aan/uit thermostaat door te verbinden.
    De ketel blijft dan warmte genereren tot 30 graden watertemperatuur.

    De mengtemperatuur van de vloerset bepaal je met de thermostaatkraan op de set, haalt deze de gewenste waarde niet dan moet de keteltemperatuur omhoog.
     
    De keteltemp staat op 75 gr.
    Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe ik de andere dingen zou moeten instellen die je benoemd. Ik ben ook nieuw met het concept vloerverwarming, maar ik ga er toch vanuit de dat de verdeler warm water blijft vragen zolang de ingestelde temperatuur op de pomp nog niet is bereikt.
    Ik hoor trouwens ook stromingsgeluid, dus waarschijnlijk zijn er nog wat meer aanpassingen nodig.
     
    Even ter informatie, misschien dat dit je probleem 'oplost'

    20 graden op de regelknop van de vloerverwarming staat niet altijd gelijk aan daadwerkelijk 20 graden watertemperatuur op aanvoertemperatuurmeter op de verdeler zelf.

    Ik heb sinds 1 maand ook vloerverwarming erin liggen en tijdens het stookprotocol werd mij duidelijk dat hier (bij mij) 10 graden verschil in zit. 30 graden op de knop wordt 20 graden op de verdeler. Ik dacht dat er bij mij iets niet goed was maar heb beetje rondgevraagd bij andere mensen die ook vvw hebben (bij mij was het toen ook weekend toen het mij opviel) en meerdere hadden dit aan mij bevestigd dit ook te hebben.
     
    Bedankt voor je info.
    Dit is wel bijzonder, maar ik vind dit ook wel wat spannend om uit te proberen. Hoe kom ik erachter of dit daadwerkelijk zo is en stel dat het niet zo is. Ik wil m'n vloer ook niet te snel opwarmen, met alle mogelijke negatieve gevolgen van dien
    Ik heb de knop nu al een aantal dagen op 20 staan, maar zie op de temperatuurmeters op de verdeler dat deze beide rond de 13 aangeven.
    Bovendien hoor ik de hele tijd stromingsgeluid. Heel irritant. Ik neem aan dat dit wel te verhelpen is, maar ik kom er niet uit. Heb al van alles geprobeerd met de verdeler, maar niets helpt.
     
    Ik zie de verdeler ook echt reageren op de kamerthermostaat. Zo gauw deze aanslaat voor de radiatoren op de bovenverdieping gaat de vvw ook aan/omhoog.
    Maar dit moet toch onafhankelijk van elkaar kunnen werken?
     
    Enige manier om erachter te komen is door het te doen.

    Bij mij precies hetzelfde geval, regelknop stond op 20 en aanvoertemperatuur gaf 12 graden aan.
    Toen de installateur gebeld en die zei heel direct 'zet hem is op 25 graden en kijk wat er gebeurt' en jaahoor, daar ging hij naar de 15 graden binnen 5 seconde. Daarna het opstook protocol gevold, 30 graden werd 20, 35 werd 25 etc. etc.

    Je aanvoertemperatuur 'ineens' 5 graden verhogen gaat je echt geen problemen geven, zo werkt je opstookprotocol immers ook of wilde je elk uur 1 graad verhogen? :lol:

    Doorgaans heb je die negatieve gevolgen als gevolg van het krimpen en dus afkoelen van de vloer, niet bij het opwarmen/uitzetten ervan. En ook een verschil van 5 graden zal het niet doen laten scheuren of wat dan ook.

    Stromingsgeluid kan niemand vanaf hier beoordelen.
    Het pompje maakt normaliter een zacht/zoemend geluidje, wat dus normaal is.
    Als je echt water hoort stromen, hoor je dit dan in de aanvoer/afvoer cv-leidingen of in de slangen van de VVW? Kan wellicht lucht zijn wat in het systeem zit?
     
    Heb nu net als test de thermostaatknop op de verdeler naar 40 gr. gedraaid, maar de ketel slaat ook helemaal niet aan op warmtevraag. Alleen via de kamerthermostaat dus.
    Volgens mij is er gewoon echt iets mis met de instellingen
     
    Is niks mis met de instelling, als je kamerthermostaat op 20 graden staat en het is bijvoorbeeld 21 graden heb je geen warmte vraag dus stookt je CV geen water op tot de gevraagde watertemperatuur.

    Dus je thermostaat moet op de verdieping van de VVW komen wat me onpraktisch lijkt aangezien je boven leeft of je kan doen wat headhunter zei.

    Handigst lijkt mij sowieso een expert in te schakelen als je hier zelf geen kaas van gegeten hebt:denk:
     
    Ik was in de veronderstelling dat de VVW tijdens het stookprotocol een constante temperatuur moet aanhouden, wat is ingesteld via de thermostaatknop.
    Maar maakt het dan niet uit als de ketel steeds aan- en uitgaat omdat de temp. volgens de kamerthermostaat is bereikt? En de vloer dus ook constant opwarmt en weer afkoelt?
    Als dat niet uitmaakt is het wel op te lossen. Draai ik de radiatoren boven wel dicht en leg de thermostaat beneden neer als ik daar bezig ben. Kan die 's avonds wel weer naar boven.
     
    Dit is geen optie!

    Als je VVW van 10 naar 25 graden ofzo opstookt en dan ‘s nachts weer meteen terug af laten koelen met 15 graden ineens dan gaat dat veel te snel, dan is je procotol voor niks.

    VVW werkt in principe met een ‘constante vraag’ wat voor woningen die enkel VVW hebben en beneden leven perfect is. Ik heb beneden de thermostaat hangen en deze staat altijd op 22 graden. Aanvoertemperatuur van de vloerverwarming staat op 30 graden en daarmee is de ruimtetemperatuur 19 a 20 graden wat voor ons perfect is. Maar doordat ik deze op 22 graden laat staan blijft er continu warmte vraag waardoor de vloer op temperatuur blijft. De vloer warm houden kost namelijk minder energie dan deze telkens opnieuw opwarmen wat zou gebeuren als ik de thermostaat op 19 graden zet.
     
    Nou, dan snap ik er niks meer van. Ik ben toch niet de eerste die hier tegenaan loopt? Hoe gaat het dan bij nieuwbouw woningen waar nog niemand woont?
    Ik kan toch niet de hele tijd de thermostaat beneden leggen zodat de ketel constant aan blijft. Dat wordt een duur grapje
     
    Boel onzin geschreven hierboven.

    Hoe we dat opstoken doen in onbewoonde woningen?

    Simpel we zetten de ketel op zijn laagste vermogen.
    We zetten de watertemperatuur op de gewenste waarde en zette de thermostaatknop op de gewenste watertemperatuur voor de vloerverdeler.
    Vervolgens zetten we de ketel of op 'hand aan' of sluiten het thermostaatsignaal kort zodat denketel continu warmtevraag houd.
    En dan volgens protocol de watertemperatuur steeds verder verhogen of verlagen tot einde protocol.

    Een vloerset vraagt geen warmte, deze krijgt warmte.
    Een thermostaat vraagt warmte.
    Een ketel beantwoord de vraag.

    En de thermostaat op 22 graden zetten en zorgen dat de vloer het niet warmer kan krijgen dan 20 is onzin, wel comfortabel altijd een warme vloer maar dat kost wel extra.
    Je kan prima op ruimte temperatuur regelen, het enige is dat het niet erg snel reageert dus grote wisselingen in temperatuur beter vermeden kunnen worden.
    Maar ook dat is weer afhankelijk van de aanlegmethode.
     
    • Like
    Waarderingen: Marcn.88
    Ik heb inmiddels het volgende gedaan. Hopelijk is het geen onzin.
    De kamerthermostaat ligt nu beneden in de kamer waar ook de vvw is. Het is daar uiteraard lekker fris, dus de ketel zal constant aanblijven en voldoen aan de warmtevraag. Ik heb de ketel terug geschroefd naar 55 gr.
    De radiatoren op de bovenverdieping waar we nu dus wonen zal ik dichtdraaien waar niet nodig en ‘s nachts ook alles dicht zodat alleen de vvw voorzien wordt. Anders wordt het gasverbruik wel heel hoog.
    Is dit een manier om het te doen? Kan ik nog wat anders? Geen idee hoe ik het vermogen van de ketel naar beneden moet bijstellen, maar misschien is dit niet nodig.
    Kun je zeggen hoe ik mijn ketel op ‘hand aan’ kan instellen of hoe ik het thermostaatsignaal kan kort sluiten zodat er een constante vraag is?
     
    Staat allemaal in de handleiding.

    Alles dicht zetten met vloerverwarmig kan alleen als er een bypass is geplaatst.
    Thermostaat op 35 graden in een koide ruimte leggen heeft ook constante vraag.
     
    De handleiding brengt me helaas niet verder, anders zat ik er waarschijnlijk niet mee te puzzelen.
    Er zit een bypass bij de verdeler, dus dat klopt.
    Ik begrijp uit je reactie dat het verder dus zo moet lukken.
     
    Dit begint inmiddels een behoorlijk hoofdpijn dossier te worden.

    Ik ben nu alweer een kleine week bezig en de thermostaatkraan op de verdeler staat inmiddels over de 30 graden. Maar de watertemperatuur blijft hangen op 20 graden. Is er nog geen een keer voorbij geweest. Ik weet niet wat ik fout doe (of ik iets fout doe) De installateur geeft geen thuis, dus daar heb ik ook niks aan.
    De ketel gaat constant van code 1 (temp bereikt) weer naar code 5 (opwarmen CV) Dit gebeurt de hele tijd en heel veel. Kan het zijn dat dit te vaak gebeurt waardoor de temp niet de kans krijgt om hoger te komen? Moet er een instelling aan de ketel veranderen?
     
    Meer radiatoren openen.
    De ketel is veel te groot voor het beperkte vermogen van de vloerverwarming.

    Komt de warmte wel in de verdeler of staat de retourkraan nog dicht?
     
    Ik heb een aantal radiatoren opengezet en de retourkraan verder open gedraaid. Tenminste als je deze bedoelt. Hij stond al wel open, maar misschien niet ver genoe want ik zag de temp gelijk stijgen naar 23.

    Maar ik kan toch niet de hele dag/nacht de radiatoren erbij open laten staan. Ten eerste wordt het dan snikheet op de bovenverdieping en wat gebeurt er dan wel niet met het gasverbruik? Gaat dat dan niet enorm oplopen?
     
    De retour moet helemaal open.
    De thermostatische kraan regelt de waterhoeveelheid dit de vloer moet hebben.

    Ja het word warm in huis, ja het kost gas.
    Maar als jij je rerour dicht had was er dus nauwelijks stroming en dus ook geen afname van warmte.
    Dus nu even kijken wat de ketel doet zonder radiatoren.

    Maar het zou al flink schelen als je de ketel instelt op het laagste vermogen dat deze kan leveren.
     

    Gerelateerde klussen

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu