Vloerverwamring; Trafo-station aansluiten op ketel

Sjabba

  • #1
Ik ben nieuw hier en heb een probleem.
Ik heb een Remeha Calenta ketel op vloerverwarming. Nu zitten er in alle kamers aparte thermostaten en deze zijn aangesloten op het trafostation dat vervolgens indien nodig de verdeler aanstuurt. Het werkt momenteel wel echter stookt de ketel continue de aanvoer warm.

ik wil graga de ketel laten schakelen zodra er vraag is.

Hoe kan ik dit vanuit het trafostation naar de ketel doen aangezien de thermostaten niet op de ketel maar op het trafostation aangesloten zitten?
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #2
Stook je toevallig weers afhankelijk?
 

Sjabba

  • #3
Nee. Er hangt tenminste nergens een buitensensor.

Het boeltje zou gewoon op de thermostaten moeten reageren. Echter regeert alleen de verdeler op de thermostaten en is de leiding naar de verdeler altijd warm...
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #4
En je hebt geen hoofd thermostaat die de temp. Moet regelen

Hoe oud is die installatie?

En is je dit nooit eerder opgevallen?

Werkt warm water wel naar behoren?
 

Sjabba

  • #5
De bedoeling is de temperatuur per ruimte apart te kunnen regelen, dus in elke ruimte hangt een thermostaat. Ze moeten onafhankelijk van elkaar kunnen werken.

Installatie is ene jaar oud en na wat ingrepen van de installateur ga ik nu zelf eens kijken wat ik aan kan passen, helaas kwam hij meestal met symptoombestrijding. De sympthomen waren dus wel opgevallen maar de oorzaak is nu pas bekend (oorzaak zoals ik die denk gevonden te hebben).

Warm water is geen probleem, werkt prima.
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #6
Ok, dat betekent dus dat hij vermoedelijk een brug heeft gelegd op de kamerthermostaat aansluiting van de cv ketel.
Hierdoor blijft dat ding zomer en winter cv water leveren volgens de door hem ingestelde temperatuur.
Als jij dan een thermostaat open draait heb je meteen warmte in het systeem.


Mag het niet zeggen maar dat is dan ( als het zo is ) echt prutswerk.

Persoonlijk zou ik de installateur terug laten komen en het fatsoendelijk af laten leveren.

Als je op de motortjes kijkt naar de aansluiting hier van, hoeveel kabels zitten er dan aan de motor?
2 of 4 aders ( bedoel ik)
Sommige motoren hebben namelijk een eind schakelaar.
Zodat als het motortje open is er een contactje gemaakt wordt.
Als dat er is, dan koppel je al die motors op elkaar met die 2 kabels en laat van daar uit een kabel naar de ketel gaan.
Die sluit je dan aan op de thermostaat aansluiting aan/uit van de ketel.
Nu gaat de ketel pas branden op het ogenblik dat je op 1 van de motors warmte vraag hebt.
 

Sjabba

  • #7
Ik zal eens kijken zodra ik thuis ben. Vermoed ook dat er ergens een brug zit.

Ik heb overigens op de begane grond en op de eerste verdieping een verdeler. Ik zou dan dus als ik 4 aders heb de draden van die motors van de verdeler beneden en de verdeler boven aan elkaar kunnen koppelen en dan op de aan/uit van de ketel moeten aansluiten? Dit moduleert dan niet neem ik aan (ander moet ik dit instellen in de ketel).

En hoe weet ik welke aders ik moet pakken? Moet ik dat meten of is dat snel duidelijk.

En ik heb dus ook 2 pompen op pompschakelaars zitten, maar deze bleven steeds draaien omdat de buizen dus warm waren. Nu hoop ik dat als ik het beter kan laten schakelen de pompen dus ook niet meer onnodig draaien. Op de ketel kan wel een externe pomp aangesloten worden maar dan heb ik volgens mij kans dat de pomp op de 1e verdieping ook gaat draaien terwijl alleen beneden warmte wordt gevraagd. lijkt mij dat pompschakelaars dus de beste oplossing zijn. Ja een trafostation met pompbediening is beter maar die heeft hij dus niet geplaatst...

PS Ik wilde ook dat hij terug kwam maar 3 weken geleden is hij geweest en daarna niets meer gehoord, nu is het bouwvak en ben ik het zat. Kan best wat zelf dus wil het zelf wel oplossen, heb momentele meer vertrouwen in mezelf. En kenners op het forum.
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #8
Als er al 4 aders op de motors zitten zijn er 2 daarvan met zekerheid aangesloten, de plus en de min
Blijven er 2 over.

Even meten op die kabels, zijn normaal potentiaal vrije contacten.

Laat een motor open lopen en kijk met een ohm meter of ze dan contact maken.

Zo ja koppel je al dat spul aan elkaar en gaat er idd mee naar de ketel.
Moduleren doet hij op de aanvoer en retour voeler van de ketel.

Let wel in mijn ogen is dit een pruts werk wat afgeleverd is en betreft het garantie.
Of er moet iets anders in het bestek staan.

Ga je er zelf aan werken zou de garantie over de installatie wel eens weg kunnen zijn.

Is het nieuwbouw?
 

Sjabba

  • #9
Het is bestaande bouw. Ik heb nog een probleempje met de 2 pompen ook. zie mijn toevogeing;
En ik heb dus ook 2 pompen op pompschakelaars zitten, maar deze bleven steeds draaien omdat de buizen dus warm waren. Nu hoop ik dat als ik het beter kan laten schakelen de pompen dus ook niet meer onnodig draaien. Op de ketel kan wel een externe pomp aangesloten worden maar dan heb ik volgens mij kans dat de pomp op de 1e verdieping ook gaat draaien terwijl alleen beneden warmte wordt gevraagd. lijkt mij dat pompschakelaars dus de beste oplossing zijn. Ja een trafostation met pompbediening is beter maar die heeft hij dus niet geplaatst...

Misschien kan ik er beter een opdracht van maken om trafostations met pompschakeling te plaatsen en vervolgens de aders door te verbinden naar de ketel (indien ik 4 aders heb).

Als ik 2 aders heb moeten er dan andere motoren op?


Ik twijfel nog of ik het zelf doe, in elk geval moet ik zelf uitzoeken wat er mis is aangezien hij het dus niet weet/kan/wil. Daarna kan hij nog 1 kans krijgen en anders ga ik ergens anders heen en mag hij dat betalen, ben het zat namelijk.
 

Sjabba

  • #10
Net gekeken en er komen van de motors 4 aders, de blauwe en bruine zitten via ene kroonsteen op het trafostation. Dan zitten er per motor nog 2 zwarte bij. Van elke motor is 1 zwarte op een rode en 1 zwarte op een blauwe kabel aangesloten. Deze rode/blauwe gaat naar boven. Daar komen de zwarte van de motors van boven erbij en gaat het door naar de ketel op de aan/uit.

Ik heb de zwarte nagekeken en die zijn allemaal gesplitst. Ik met 0.3ohm als je de rood/blauwe draden meet. Lijkt goed aangesloten te zijn?
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #11
Dat zou dus betekenen dat je ketel idd aangestuurd wordt door een motor, en dat 1 van je motors steeds open blijft staan.
Daardoor hou je steeds warmte vraag.
Of ligt er een brug op demkamerthermostaat aansluiting op de ketel?
 

Sjabba

  • #12
Op de aansluiting op de ketel van de thermostaat zit een brug tussen de BL in de handleiding staat dit;

De ketel is voorzien van een blokkerende ingang. Deze ingang is
uitgevoerd op de klemmen BL van de aansluitconnector.
OPGELET
Alleen geschikt voor potentiaal vrije contacten.
Bij gebruik van de ingang dient eerst de brug verwijderd te
worden
Het gedrag van de ingang kan gewijzigd worden met behulp van
parameter p36.
¼ Zie hoofdstuk: "Beschrijving van de parameters"

Moet daar de thermostaat op aangesloten worden?

Op de kamerthermostaataansluiting ligt geen brug, daar zit dus die rood/blauwe aan.

PS Bedankt voor je reacties, veel wordt me duidelijk!! :D
 

Sjabba

  • #13
P36 kan ik instellen op;


0 = CV aan
1 = Blokkering zonder vorstbeveiliging
2 = Blokkering met vorstbeveiliging
3 = Vergrendeling met vorstbeveiliging (alleen
pomp


Trouwens bedenk ik me wel dat in het begin de kleppen niet goed afsloten en met name de hal warm bleef worden. Ook boven 2 slaapkamers bleef warm. Toen zijn de motors van de kleppen afgehaald en muntjes tussen gedaan zodat ze goed afsluiten, sindsdien geen ongewenste warme vloer gehad maar misschien dat ze wel een beetje lekken. Geven ze signaal als ze helemaal open zijn of juist als ze gesloten zijn?
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #14
Dat is net de vraag, is bij bepaalde merken steeds anders.

Zul je echt moeten meten.
Vermoedelijk door die centjes gaat de klep niet helemaal dicht daardoor steeds vraag op de ketel.

Je zult nu iedere motor los koeten koppelen en meten.
Anders weet je niet welke motor contact blijft maken.

TIP
Als je de motors ( meerdere) demonteert zet er dan met een dikke stift even een nummer op.
Zodat je weet waar het terug geplaatst moet worden.
 

Sjabba

  • #15
Ok, heb hem toch los gehaald..

Het is een Heimeier 4988.

De zwarte draden komen vanaf de motor dus of hij de klep dicht duwt zou niet uitmaken. De motor geeft het signaal lijkt me dan?

PS het is een NC motor?
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #16
Normally Closed

Maar ik weet niet of hij closed staat als de klep
Voor of in de achterste stand staat.

Meten is weten
 

Sjabba

  • #17
Ik twijfel weer. Volgens mij zit het hem in de aansluiting op de ketel. Er is een aansluiting (BL) moet ik daar niet gewoon die zwarte draden naartoe leiden?

Jij zei namelijk dat dat potentiaal vrije contacten zijn en die kunnen daarop volgens de handleiding.
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #18
Nee als het goed is dan heb je 2 aansluitingen kamerthermostaat.
Als daar kabels van de motoren opzitten moet het goed zijn.
 

Sjabba

  • #19
Wat moet ik dan precies meten op de zwrate draden ik meet nu boven en beneden 0.2 Ohm.

Ik heb nu 1 motor los en laat die helemaal opengaan.

PS Die blokkerende ingang moet dus niet gebruikt worden? omdat daar potentiaal vrije contacten op aangesloten kunnen worden. De 2 aansluiting voor de thermostaat is voor een 24v thermostaat dus staat ook spanning op toch?
 

Sjabba

  • #20
Ik meet nog steeds 0.2 ohm op de zwarte draden. Motor gaat wel open maar of hij al op het einde is weet ik niet, hij voelt een beetje warm.

Ik moet toch Ohm meten?

En wat hoor ik te meten op de thermostaataansluiting op de ketel (de rode en blauwe) als er geen vraag is. En wat als er wel vraag is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu