Verwarmingsbuis kleine lekkage en roest

Pentje

  • #1
Hallo,

Heb pas een nieuwe ketel en viel me op dat de druk ongeveer 0.2 bar per maand daalt. Niet veel dus, maar kwam een leiding tegen die heel iets lekt.

Nu is het zo dat ik deze radiator niet gebruik, dus vind het jammer er veel aan uit te geven. Wil hem wel laten zitten.
Kan niet goed zien of het lekt bij de koppeling of vanuit de buis zelf. Zit ook wat roest op. Volgens mij lekt het wat bij de lasnaad waar de buizen aan elkaar verbonden zijn.
Aandraaien kan niet ivm allemaal oude verf.

Kan ik dit misschien solderen oid? Of een ander lapmiddel?

Anders maar de loodgieter vragen een stuk te vervangen..
 

Marcn88

  • #2
Waarschijnlijk is de las lek en dit dient dan ook wel gerepareerd te worden want het word alleen maar erger.
Gezien de toestand van de leidingen denk ik dat er een geheel nieuw stuk met aftakking naar de radiator gezet moet worden, kortom drukloos maken leidingen doorslijpen draad tappen en nieuwe dunwandige leidingen plaatsen met t stukken en kraan naar de radiator
 

Pentje

  • #3
Hmm daar was ik al bang voor. Dan ga ik een loodgieter inschakelen.
 

Pentje

  • #4
Heb nog eens gekeken maar de lasnaden lijken toch wel dicht.
Water lijkt onder de knop van de kraan te druppelen. Gaat zo naar beneden dus vandaar dat de buis een beetje aangetast is, maar dit is oppervlakkige roest.



Kan ik zo'n kraan eenvoudig repareren?
Volgens.mij zit er een moer onder de knop die ik kan aandraaien? Kan ik ook nog iets met teflon tape ?
En anders de kraan vervangen? nadat ik de radiator heb afgetapt


 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Haal bij de loodgieter wat dun grafietkoord, leg uit waarvoor u het nodig bent.

Ketel uit zetten.
Kraan dicht zetten en schoonmaken, de bovenste wartel eraf draaien en dan de ring die er onder zit verwijderen, er gebeurt verder niets, er kunnen een paar druppels water uit komen.
Spuit eerst een beetje wd40 op de spindel.
Daarna een stukje het grafietkoor rond de spil van de kraan wikkelen, klein stukje en steeds iets aandrukken, er moet aan de bovenkant nog wel ruimte overblijven voor de ring die het spul moet aandrukken.
Dan de ring er weer op en dan de wartel, niet te strak aandraaien, dat kan naderhand nog wel.

Een andere mogelijkheid is een nieuwe insert (bovenstuk van kraan) maar dan moet het water eraf.
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #6
Jan, ik zou het niet op deze manier doen.
Als je de stopbus los draait dan bestaat er een kans dat
de bestaande afdichting losraakt en het water er uit spuit.
Ik zou de knop er afdraaien en de bus daaronder wat vaster aandraaien.
Helpt dat niet dan de kraan (laten) vervangen.
Dit lekt al heel lang.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
Ik heb dat nog nooit meegemaakt, ook niet bij oude kranen maar het zou misschien kunnen.
De installatie drukloos maken, aftappen is niet nodig.
 

Pentje

  • #8
Ik heb de moer onder de knop vast gedraaid zoals Ronny aangeeft.
Lekken is daarmee gestopt, maar volgens mij is de kraan nu ook onbruikbaar. Zoals aangegeven gebruik ik de radiator niet, dus voor nu prima.

Mocht de situatie veranderen, dan vervang ik de kraan.


Klopt het dat ik dan de CV installatie eerst moet aftappen bij de ketel zelf (zolder) en vervolgens alle radiatoren op de 1e verdieping moet opendraaien.
Daarna bij de betreffende radiator (ook 1e verdieping) een bak neerzetten en daar rest water aftappen zodat deze leeg is.
Dan de kraan er tussen uit halen en nieuwe monteren.
Heb ik dit juist?


Als de buizen verder roesten en ook lekken zal ik nieuwe T stukken laten plaatsen door een loodgieter. Ik begreep dat ze dit tegenwoordig niet meer lassen. Maar op zich zou zo'n las het lang vol moeten houden.
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #9
Ik denk niet dat je de leidingen aan hoeft te passen in de toekomst.
Als je goed kijkt dan zie je waarschijnlijk roest of kalksporen vanaf de kraan naar het onderste t-stuk lopen.

Als het gelaste gedeelte echt lekt dan zijn daar ook wel lapmiddelen voor.
Meestal is het een heel klein gaatje en als je daar met een krijtje over gaat
dan bestaat de kans dat het vanzelf dichtroest.
Het klinkt raar, maar we hebben dat vroeger vaker gedaan bij standleidingen in een flatgebouw.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu