Vervangen pomp Miele W921 - de moeite waard?

Pascal DW

  • #1
Besten,

eerste bericht hier. Fantastische bron van informatie dit forum! Heeft me al flink verder geholpen met m'n wasmachine, doch ik ben er nog niet uit en heb nog wat advies nodig.

Ziehier het probleem: Miele wasmachine W921, in de Kringwinkel gekocht voor 240 euro, ik denk zo'n zeven à tien jaar geleden. Draait hooguit twintig à dertig keer per jaar, misschien zelfs maar vijftien - ik leef alleen en ben niet maniakaal hygiënisch ;-)

Vorige week weigerde ze te spoelen, ging het lampje knipperen, en haalde ik dus mijn gereedschap om het ding open te maken. Bleek hoog tijd te zijn, is vreselijk smerig van binnen, veel kalkaanslag onder andere (ik ben niet zo'n kampioen met poetsen en dergelijke...)
Verstopping gevonden tussen afvoersysteem en zeepbakje (een soort ontluchtingsslang lijkt me), luchtdoos op trommel vrijgemaakt (zat veel kalk in de buis) en test gedraaid, kort programma waarbij ik via het open onderluik de machine in het oog hield.
Daarbij opgemerkt dat er water van de afvoerpomp afliep (druppel per druppel), en dat de pomp wat huilde bij het zwieren (op 1600 rpm), wat ik vroeger nooit echt had opgemerkt.
De was was wel een pak droger dan voorheen :)

Vandaag de machine opengemaakt om alles te kuisen en te ontkalken (dat ging ik niet doen voor ze te hebben getest hé), en de pomp eens nader bekeken. Ik denk dat ze lekt langs het lager tegen het filterhuis (daar zit een spoor en aanslag). Ook kan ik enige radiale speling voelen op de pompas (ben fiets- en motormonteur).

Via dit forum reeds de nodige informatie gevonden ivm demontage, pompmodellen enzomeer - dank U zeer daarvoor!
Doch, ik vraag me af of het nog de moeite loont hier een nieuwe pomp in te steken:

Persoonlijk ben ik een diehard doe-het-zelver en heel erg overtuigd dat alles zo lang mogelijk moet meegaan en hersteld worden, maar er zijn grenzen hé. Aan het werk ligt het niet, de machine is al opengemaakt en de azijn staat klaar ;-)

De goedkoopste Miele pomp (6239560, magnetisch) blijkt zo'n 100 euro te kosten, en in de kringwinkel kan ik bijvoorbeeld een Miele W1714 energieklasse A kopen voor 240 euro met zes maanden of een jaar garantie...
No-name imitatiepomp is denk ik geen verstandige optie.

Andere factoren: de verwarmingselementen zitten vol kalk en smurrie en zien flink zwart . Is het de moeite ze in azijn te ontkalken, of kan ik ze beter vervangen? Ze zijn al gedemonteerd, de meeste kalk heb ik er afgekrabd, nu enkel nog al de rommel uit de kuip zien te krijgen...

Als ik nieuwe elementen moet kopen en een pomp, dan lijkt de rekening wel gemaakt. Doch uit een discussie op circuitsonline ving ik op dat de kwaliteit vroeger wel beter was, ook bij Miele, dus die afweging is weerom niet zo simpel. Deze machine repareren voor x euro, of 240 voor een nagekeken tweedehandse, die recenter is en dus misschien minder robuust is gebouwd???

Wie kan helpen met kennis van zaken? Ik voel me niet thuis in dat witgoed-wereldje.

Alvast bedankt in elk geval!
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • Fabrice

    • #2
    Degelijke machines tov nu
     

    Lampje45

    • #3
    Als je een machine die nooit onderhoud heeft gehad na jaren in een keer schoon wilt hebben, dan heb ik daar een zwaar hoofd in.
    Het is net zoals ze dat wel eens met zwervers deden, proberen er gewone nette burgers van te maken, nou ze gingen binnen de kortste tijd dood.

    Een element dat stijf onder de kalk zit krijg je ook nooit meer goed, en zal er plaatselijk wel kalk weg zijn, maar op andere plekken niet waardoor je thermische spanningen gaat krijgen, als het element al niet lekt wordt van de azijn, want dat is uiterst agressief.
    Dus ik zou zeggen tel je knopen en ga voor een andere, want je krijgt nooit de Miele van 8 jaar geleden terug. Want het vervangen van de elementen die je noemt zijn niet de goedkoopste en over de lagers en afdichting hoor ik je ook niet.
     

    Pascal DW

    • #4
    Dank je voor je reactie, Fabrice! 1-0 voor een herstelling dus? Je bent echter 'een man van weinig woorden', zoals ze hier zeggen. Heb even jouw posts nagelezen, en denk wel dat je weet waarover je praat, maar je bent wel erg summier hé ;-)

    Lampje: jij weet ook waarover je praat, dat is me wel duidelijk.
    Maar ten eerste: ik hou niet van 'gewone nette burgers' en ik zal er nooit één zijn ;-)
    Ten tweede: als er al een problem was met lagers had ik het waarschijnlijk wel gehoord - ik ben tenslotte wel een vrij ervaren fiets en motorfiets monteur, en heb ook m'n eigen autos al dertig jaar zelf onderhouden en hersteld. Afdichtingen idem - de enige die tot nu toe overduidelijk dood is, is die van de afvoerpomplagers. Ik kan natuurlijk niet voorspellen wanneer ze precies de geest gaan geven, en daarom neem ik jouw argument met dank aan!
    Ten derde: wat heet 'stijf onder de kalk'? Een laag van minder dan 1mm (eerder 0,5mm) na even schudden (nog niks gekrabd of zo), is dat onherroepelijk om zeep?
    Ik was me er overigens wel van bewust dat ik niet alles had opgelijst, maar mijn bericht leek me zo al lang genoeg, zoniet té lang ;-)

    Jouw reactie doet me wel naar een vervanging neigen, geef ik toe. En naar beter onderhoud in 't vervolg ;-)

    Maar dan zou ik wel liefst een 'oude' machine kopen, zo van '80 of '90 lijkt me. Naar wat ik lees is alles daarna wegwerp-rommel geworden. Of vergis ik me?

    Verder heb ik een bloedhekel aan al die electronisch gestuurde dingen, want daar kan ik m'n handen niet in steken, dat kan ik zelf niet verhelpen, vandaar mijn voorliefde voor 'oldschool stuff'.

    Alvast bedankt!
     

    Jan

    Algemeen beantwoorder
    Moderator
    • #5
    Dat de machine weinig gedraaid heeft is ook geen pré, naast de hoge leeftijd is het van belang dat er nog onderdelen te krijgen zijn, hiermee zit je ook aan de laatste serie.
     

    Krunnie

    Specialist Elektra
    • #6
    Het vervelende is dat alles wat je nu los gaat halen wat nog goed is versneld aan zijn einde komt. Denk aan afdichtingen, lagertjes en dergelijke die nog net goed waren, maar als ze los en vast gezet zijn toch gaan lekken of speling gaan vertonen. En veel van die onderdelen vind je niet meer gemakkelijk nieuw, of voor de hoofdprijs. Alle componenten opgeteld kom je in de buurt van best een redelijk tweedehandsje met minder jaren op de kalender en een betere supply van reserveonderdelen.
     
    • Dit probleem herken ik!
    Waarderingen: Lampje45

    Pascal DW

    • #7
    Goeiemorgen!

    Krunnie, you got a point. Zo had ik het niet bekeken, maar het komt me bekend voor. "If it ain't broke, don't fix it" ;-)

    Jan, eveneens bedankt. Maar wat bedoel je met "hiermee zit je aan de laatste serie"? Dat dit de oudste serie is waarvoor nog onderdelen te krijgen zijn?
     

    Lampje45

    • #8
    Pascal DW schreef:
    Ten tweede: als er al een probleem was met lagers had ik het waarschijnlijk wel gehoord - ik ben tenslotte wel een vrij ervaren fiets en motorfiets monteur, en heb ook m'n eigen autos al dertig jaar zelf onderhouden en hersteld. Afdichtingen idem -

    Alvast bedankt!
    Je kunt dan wel ervaren zijn in lagers, maar blijkbaar niet in afdichtingen voor vetverwijderaars (sop) want die verwijderen het vet uit de lagers en laten het lager roesten. En voordat jij er iets van ziet of merkt is het lager al overleden. En dat zijn rotklussen. Als je al een deelbare trommel hebt, en je kruis niet allang zowat doorgerot is, wat je niet ziet.

    Houten Miele.jpg

    Ik zag er nog een op marktplaats staan, onverslijtbaar :lol:
     
    Laatst bewerkt:

    Pascal DW

    • #9
    Yihaa! Zo ééntje wil ik wel voor de esthetiek, en zeker voor de simpele techniek, maar lijkt me toch iets minder praktisch :?
     

    Pascal DW

    • #10
    Ok... 't begint me hier stilaan te dagen... wellicht beter de machine vervangen dus, door ééntje die nagekeken is door de Kringwinkel. Ben ooit in hun witgoed atelier geweest en die mensen weten wat ze doen, zijn heel methodisch in hun controles en procedures. Althans hier in de buurt, waar ik ben geweest. En voor zover ik weet werken ze overal met éénzelfde "kwaliteits-charter" dus zal dat elders ook wel zo zijn.


    Dan stel ik me wel de vraag welk merk? Ik ben altijd overtuigd geweest dat Miele er met kop en schouders bovenuit steekt, maar is dat ook écht zo? Ik ben geen vakman hé.
    Ik stel wel vast dat de prijs van de Mieles bij de kringwinkels steevast de helft meer is dan voor pakweg Bosch, AEG, Siemens, Whirlpool etc. Die zitten tussen 150 en 175 euro, de Mieles meestal 240 à 260. Waar ligt dat aan? Altijd een vaste fraktie van de nieuwprijs, of de kost van de vervangen onderdelen? 'k Zal 't hen eens vragen.

    Voor het geld moet ik het niet laten, ik kan me best een machine van 250 euro veroorloven. Maar is dit een rationele keuze, of is het pure merkentrouw die niet op objectieve meerwaarde is gestoeld?

    Moet dit een nieuw, apart topic zijn? Of is dit een taboe onderwerp, merken vergelijken of aanprijzen cq afraden?
     

    Pascal DW

    • #11
    Moet nu enkele uren de baan op, benieuwd wat ik straks zal lezen ;-)
     

    Lampje45

    • #12
    Het is zo afhankelijk van hoe vlug mensen hun defecte machine afdanken, want heel veel machines die op marktplaats gratis aangeboden worden zijn voor minder als 10 euro weer aan de praat te krijgen en na een paar uurtjes goed schoonmaken en oppoetsen heb je weer een plaatje van een machine.

    Die moet je zoeken en een handige techneut er bij en gaan met die banaan. Helaas is de kwaliteit van reparatie in een kringloopwinkel erg afhankelijk van de inzet en de kennis van de mensen die daar rond lopen.
     

    Lampje45

    • #13
    Natuurlijk is er kwaliteitsverschil tussen de verschillende merken, dat merk je alleen al aan het gewicht.

    Helaas ook aan de prijs van de onderdelen.
    Recent een Miele gekregen die alleen maar vuil en oud was, maar was toch niet leuk om op te knappen, omdat de onderdelen zo verschrikkelijk duur zijn.
    Als ik alleen naar de prijs van de twee aandrijfsnaren keek, was voor mij de lol er af om deze machine op te knappen en is hij gesloopt.
    Maar zoveel andere machines zijn nu naar minder draagkrachtigen gegaan en zijn er zielsgelukkig mee.
     

    Pascal DW

    • #14
    Hé Lampje, ik lees jouw bericht en begrijp, dat je niet alleen heel competent bent in dit vak (heb gisteren en vandaag nogal wat wasmachine-topics gelezen om mijn kennis en inzicht te vergroten), maar ook nog eens een fijne, sociaal ingestelde mens! Dat doet deugd :prima:

    Wat je zegt over de kwaliteit in kringwinkels is absoluut waar; ik ben bijna twintig jaar instructeur fietstechniek geweest in de sector 'opleiding van laaggeschoolde werklozen', gespecialiseerd in tweedehandsfietsen, en de laatste drie jaar was dat voor een kringwinkel, dus ik ken dat wereldje héél goed. De kringwinkel hier in de buurt heeft een gespecialiseerd witgoed-atelier, dat ik heb mogen bezoeken met de verantwoordelijke, en ik heb toen m'n petje afgedaan voor de manier waarop ze alles hadden georganiseerd: zeer duidelijke fiches aan de muur van elke werkruimte, die stap voor stap uitleggen hoe en wat er aan een apparaat moet worden nagekeken, gemeten, vervangen enzovoort. Heel didactisch, goed omkaderd en georganiseerd, de nieuwelingen worden 'ingewijd' door meer ervaren werknemers die het vak beheersen, enfin je snapt het wel. Als het van die kringwinkel komt, en de verantwoordelijke is nog steeds dezelfde, dan heb ik er 100% vertrouwen in. Mijn W921 heeft het tenslotte zo'n tien jaar gedaan denk ik, en die heeft in 2016 bij een overstroming in dertien cm water gestaan. Dus die pomplagers... hé... ;-)

    Mag ik uit je tweede bericht afleiden dat een zwaardere machine systematisch van betere kwaliteit is?
    Dikker RVS voor kuip en trommel, grotere lagers, gietijzeren kruis ipv pisbakken-legering uit gerecyclede blikjes, enzovoort?

    Wat je zegt over de prijs van onderdelen is natuurlijk fundamenteel; bij één of andere kringwinkel las ik dat ze systematisch bv. de schokdempers vernieuwen voor ze een machine doorverkopen - dat en andere preventief vervangen slijtagedelen kan het prijsverschil tussen Mieles en de rest dus verklaren?

    En die snaren waar je 't over hebt, kan je die niet in de auto-branche vinden? Just brainstorming, als ik lulkoek verkoop vergeet je 't maar, ik heb geen idee van de prijzen.

    Tenslotte: ik denk niet dat ik hier in de buurt gemakkelijk een gratis machine ga vinden die ook nog eens niet té ver weg is, voor dat er hier een hele berg was staat te stinken en beschimmelen ;-)
    De buren zijn best wel sympathiek, maar ik wil ook niet overdrijven.

    De kringwinkels zijn hier omwille van Corona nog ongeveer een maand dicht denk ik, dat zal wel volstaan zo.

    Wellicht schroef ik die machine dus maar weer in elkaar en laat ik die pomp nog een keer of twee huilen in afwachting :mrgreen:
     

    Pascal DW

    • #15
    Ha, nog een piste:

    uit verschillende topics hier en elders leid ik af, dat dezelfde pompen in verschillende machines worden gebruikt, en dat je soms ook andere pompmodellen aan je filterhuis kan hangen...

    Aangezien ik toch moet wachten, kan ik net zo goed een advertentie zetten dat ik een pomp zoek.
    Maar dan zou ik wel graag horen welke pompen ik allemaal in die machine (Miele Novotronic W921) kan monteren. Het hele filterhuis vervangen kan natuurlijk ook, als het maar aan de slangen kan aangesloten worden en min of meer past bij het luikje. Ik ben namelijk altijd al een 'customizer' geweest :)

    Iemand die dat zo kan zeggen? Ik heb alvast de referenties 3568614 (of zoiets) en 6239560/....563, maar past er ook nog wat anders?

    En in 't ergste geval steek ik een no-name chinees pompje van twintig euro in afwachting van een degelijke tweedehands machine naar mijn smaak, maar dat is toch wel de allerlaatste optie. Ecologisch onverantwoord, en tien percent van de prijs van een machine...
     

    Lampje45

    • #16
    ja dat zou wat zijn, maar dan moet je via de onderdelenlijst van Miele een soort reverse engineering doen, want daar staat vaak voor welke machine dit geschikt is.
    Nou bijv. de relais waren iets van rond de 150 euro terwijl een standaard witgoedrelais rond de 2 euro is. De snaren waren ver boven de 100 euro. Die kun je dan niet doorrekenen aan iemand die niet veel te besteden heeft. En het repareren van witgoed is alleen maar een hobby waar ik me wat in gespecialiseerd heb.
    Mijn werk was veel breder gelukkig. En techniek in alle soorten en maten was en is mijn leven.
    Schokdempers is helemaal een verhaal apart. Dat is zulke goedkope troep maar om te kopen peperduur.
    Recent nog iemand geholpen die het stukje leer in de demper door een stuk oude riem vervangen heeft. Dat was dus een reparatie die niets kostte en de machine weer voor jaren laat draaien.
     

    Pascal DW

    • #17
    Wij zijn duidelijk van 't zelfde leer gesneden, brother :wink:

    Heb net een W842 gevonden die gratis is, "de zekering slaat af als de machine draait", 't is 2 uur rijden en 200 km, denk je dat ik dat moet wagen? Zijn die onderdelen compatibel? De pompen worden altijd als W8xx/W9xx aangeduid, dus ik ga ervan uit dat die reeksen dezelfde pompen gebruiken???

    Sorry, maar ik heb het geduld niet om te gaan zoeken in moeilijk te vinden onderdelenlijsten op dit moment, ben namelijk een zware ADHD'er met een overvolle agenda. Er staat een zeilwagen met epoxy/kevlar/carbon/glasvezel werk te wachten in de garage, en die schreeuwt om aandacht, zo hard dat ik hem tot hier kan horen ;-)

    Dat elektrisch probleem met die W842 is misschien ook wel peanuts, maar daar heb ik helaas geen idee van, jij misschien wel? Als het electronisch is kan ik misschien de pomp overplaatsen, als het slechts electrisch is kan ik gewoon die machine herstellen...
     

    Pascal DW

    • #18
    Dus, nu ga ik even naar zeilwagen/epoxy-land, die wasmachine komt me de oren uit, ben er de laatste twee dagen veel te veel mee bezig geweest voor mijn geestelijke gezondheid. Enough is enough, of 'trop is teveel', zoals ze hier te lande zo mooi zeggen.

    Goeienacht en alvast bedankt!
     

    Pascal DW

    • #19
    Goeiemorgen!

    Ben gisteren wel wat onduidelijk geweest: die gratis machine, dat is 200 km en 2 uur rijden heen en weer, niet enkele rit!
     

    Lampje45

    • #20
    gewoon wachten tot er een dichterbij voorbij komt, :wink: kun je intussen ongestoord aan je zeilwagen werken
     

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu