Vermogen vloerverwarming in relatie tot oppervlakte

Pieterq

  • #1
Hoi,
Met rond surfen naar vermogen van vloerverwarming in relatie tot oppervlakte / kuubs van de woning snap ik iets niet.

Mijn (vrijstaande goed geïsoleerde) huis heeft straks een woonoppervlakte van ca 220 m3 met een oppervlak van ca 80 m2.

Ik lees dat een gemiddelde genomen moet worden van 85 w/m3 voor verwarming. Ook heb ik gelezen dat in een optimale situatie vloerverwarming 100/m2 oplevert. Als ik dan ga rekenen kom ik uit op:

Benodigd kw: 20 kw
Geleverd vermogen vloerverwarming: 8 kw

Het lijkt met sterk, want dat zou betekenen vloerverwarming dan nooit toereikend zijn.

Wat mis ik hier?
 

Marcn88

  • #2
Als uw woning goed geisoleerd is kunt u gerust rekenen met 45watt per m3 maar dit zijn allemaal vuistregels om het exact te weten te komen zou je een warmteverlies berekening moet maken
 

Pieterq

  • #3
Okay, met 45 w/m3 kom ik dus op een maximale vermogensafgifte (geschat dus) van 45 x 220 = 10 kw.

Met de geschatte benodigde benodigd vermogen kom ik dan 10 kw te kort?
 

Degooyer

Specialist Vloerverwarming
  • #4
Er wordt wat af gegoocheld met die vermogens...
Bij 45Watt/M3 komt dat bij een "normale" plafondhoogte van ca 2,6 meter neer op nog geen 18 Watt/M2.
Nou veel plezier daarmee!!

Bij de aanleg van vloerverwarming houden we rekening met ca 80-100 Watt/M2. Dat is een gemiddelde waarde waarop je altijd, links of rechtsom wel uitkomt.
Bij goed geïsoleerde woningen zou je wat lager kunnen: 60-80 Watt/M2
 

Marcn88

  • #5
Ts geeft aan goed geisoleerd dan ga ik uit van een isolatie waarde van minimaal 4 voor de vloer 4,5 wand en minimaal 5 voor dak
 

Degooyer

Specialist Vloerverwarming
  • #6
Nogmaals veel plezier met 45 Watt/M3 !!!
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #7
Geen probleem. Goed geisoleerd is 35w/m3 zelfs voldoende.

Let wel, goed geisoleerd is wat anders dan een paar korrels in de spouw. We praten dan over RC waarden van 5 of hoger.
 

Pieterq

  • #8
Dank voor jullie antwoorden! Hier kan ik wel even verder mee.

Als ik dit nu samenvat:
Met een goed geïsoleerd huis (RC-waarde > 5) kun je toe met 35w/m3
Iets minder geïsoleerd dan kun je beter rekenen met 45w/m3

Ik ga eens rekenen!

---

Misschien dat ik expert ga vragen voor een warmtescan en berekening van de rc-waardes. Ik denk dat het wel goed zit: als ik het huis 's avonds tot 23:00 uur stook tot 20/21 graden en het buiten een aantal graden vriest, dan is het de volgende ochtend vaak nog 18 graden.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #9
Om 6 uur of om 10 uur en bij welke windsterkte?
 

Degooyer

Specialist Vloerverwarming
  • #10
Het blijft allemaal een zuiver theoretisch verhaal van achter de tekentafel. In de praktijk zou ik zeker niet adviseren om van te lage vermogens uit te gaan.

Nog steeds gebruikt men bij de berekeningen van vloerverwarming de methode om de buizen in de vloer dichter bij elkaar of verder uit elkaar te leggen.
Dat vormt m.i. een bron van energieverspilling, omdat het bij buizen, die verder uit elkaar liggen langer duurt voordat de tussen liggende massa verwarmd wordt. (en langer verwarmen kost m.i. ook meer energie.....)

Zeker bij lage temperatuursystemen is het m.i. van belang om zoveel mogelijk verwarmingsbuis, zo dicht mogelijk, in de vloer te leggen en de temperatuur niet te "regelen" door buis verder uit elkaar aan te brengen (eenmaal in de vloer kan je dat niet meer aanpassen)

We maken nog steeds mee, dat installaties die zuiver zijn ontworpen op een tekentafel, niet goed functioneren om een ruimte goed te verwarmen. Een ontwerp gebaseerd op een te laag vermogen zal gegarandeerd problemen opleveren. (en zie je nogal eens verschillen m.b.t. de rekenmethoden: per M3 of per M2)

Maar goed, de verschillen van inzicht daarover verschillen wel eens....
 

Roykes

  • #11
Wat de gooyer zegt klopt helemaal.

de getallen die hier worden gegeven zijn algemene ken getallen. hierin zit per situatie een enorm verschil.
zoals...
-hoe ligt het pand? welke gevel ligt op het noorden.
-is er veel glas? wat voor glas?
-je kan nog zo goed geisoleerd hebben maar hoe zit het met je infiltratie? kierafdichting etc. (voor de kenners onder ons qv10 waarde)
-welke temperaturen hebben de aanliggende ruimtes? zijn die ook net zo goed geisoleerd.
-ventilatie verlies, heb je een balans systeem of alleen afzuiging (bij de laatste trek je namelijk gemiddeld 200m3/h koude lucht naar binnen.

Daarbij moet je goed de naar de ruimten kijken, ik neem aan dat het oppervlak van je hele huis geen 80 m2 is.
Dat je huis s, nachts 'maar' ( vind dit best veel voor een goed geisoleerd huis) 4 graden afkoelt hoeft niet te komen door de isolatie, dit kan ook zo zijn wanneer je huis veel massa heeft ( dikke betonnen muren etc.)

kortom wil je een goede indicatie laat een transmissie berekening maken. dit kost je voor een huis misschien 100-200 euro, maar dan heb je wel een goed uitgangspunt. nu baseer je je installatie op aannames.
 

Marcn88

  • #12
Het klopt idd dat dit vuistregels zijn ik heb ook aangegeven dat als je t goed wilt doen een warmteverliesberekening moet doen verder ben ik het helemaal met degooyer eens zoveel mogelijk slang in de vloer ik zeg altijd maar zo tegen de klant terug regelen kan wel erbij gaat niet :mrgreen:
 

Pieterq

  • #13
Zo dat is weer even nieuwe informatie!

Eerder heb ik in een gedeelte dat is aangebouwd een stuk vv gelegd waar de buizen op 10cm liggen en waar nodig dichter op elkaar. Op 7.5cm als ik het me goed herinner. Daar heb ik dus niet slecht aan gedaan. Thnx @Roykes en @Degooyer :)

Ik heb zelf in het kader van een project van een duurzame coöperatie een warmtecamera in handen gehad. Daarmee heb ik (zo goed als ik toen wist) een flink aantal foto's gemaakt van alle buitenmuren, binnenmuren en objecten (om de binnentemperatuur goed vast te stellen) en daarbij de buitentemperatuur opgenomen. Maar ik ben er nog niet aan toegekomen om hiermee te gaan rekenen. Maar ik denk dat ik inderdaad voor 100-200 euro misschien wel een professioneel berekening laat doen.

Mijn huis (10x15 meter) is trouwens vrijstaand in het buitengebied van Drenthe; woonkamer op het zuidwesten en niet te veel (kunststof) kozijnen en dubbelglas. Daarbij is het de bedoeling dat ik op termijn een wtw aansluit op de luchtventilatie.

En ja... het huis is nog in staat van verbouwing. De gehele benedenverdieping heeft geen enkele muur die tot het plafond loopt. En 's nachts gaat ook in de winter het slaapkamerraam open en wordt het ook 'koud' in de 'woonkamer'. Met een houtkachel en twee mandjes hout per dag stook ik nu op jaarbasis 350m3 gas.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu