Verlaagd plafond - Hoogte, waterpas, leidingen en stucplaten

Robbie's

  • #1
Wij hebben 20 jaar geleden onderstaand verlaagd plafond laten plaatsen onder onze uitbouw. We vinden de ronding niet mooi (is niet mooi rond) en ik overweeg een verlaagd plafond te plaatsen over de gehele lengte in de huiskamer. Dat is 5.15 x 7.5. Een paar vragen:

1) Onze huiskamer is ongeveer 248cm hoog. Ik wil het plafond minimaal verlagen. Wat mag / kan de hoogte worden (rekening houden met veiligheidsvoorschriften, bouwbesluit?)

2) Als ik direkt regelwerk wil vastboren op bestaande betonen plafond hoe zorg ik er dan voor dat ik het regelwerk goed waterpas aanleg, en niet te laag?

3) Bestaat er apparatuur om te checken waar je leidingen lopen zodat ik niet in electra ga boren..

4) als ik stucplaten gebruik moeten die dan op de kopse kant direkt aansluiten of iets schuin schaven ? Tussen de gehele lengte 1-2 millimeter van elkaar.?

5) ik lees op meerdere plekken dat je de stuc platen dwars op regelwerk aanbreng (dus niet in lengte mee met regelwerk). Maar ...dan heb je toch altijd veel plekken waar je stucplaat niet het regelwerk raakt met kans op latere werking?

6) Regelwerk plaats je bij stucplaten van 60cm om de 40cm en juiste schroeven om de 30 cm?

Bvd voor wat adviezen. Ik weet nog niet zeker of ik het ga doen en wil mij eerst even goed verdiepen in wat er moet gebeuren.

Groet, Rob

 

Robbie's

  • #2
Ik lees in een andere topic dat ik in ieder geval de kopse kanten schuin moet schaven en vullen met voegenvuller..
 

StucDennis

Specialist Stukadoor Werkzaamheden
  • #3
2. Direct vastboren geeft geen stel mogelijkheden meer. Je moet het laagste punt bepalen en vanhieruit alles waterpas maken. Gaat gemakkelijk met een kruislijnlaser.

4. Alles mag tegenelkaar geplaatst worden. Kopse en de langskanten. Tegenwoordig word alles gegaast. Vroeger gebeurde dit niet altijd en moet langskanten 5mm ruimte en kopstekanten wel tegen elkaar worden geplaatst. Alleen langs ander bouwdelen in dit geval muren paar milimeter ruimte houden.


5. haaks plaatsen van de platen(stuc of gipsplaten) zorgt ervoor dat de aangebrachte stuclaag minimaal met het regelwerk in contact komt. Hout zet uit door vocht indringing en krimpt wanneer het droogt met gevolg haarscheur in je aangebrachte stuklaag. En het werkt gemakkelijker doordat je goed kunt zien waar te schroeven om de 10 cm een schroef. Wanneer je hart op hart om de 40 cm een regel plaatst kom je precies uit met stucplaten 40 bij 200. Platen in verspringend plaatsen zodat de kopse naden verspringen en niet allemaal in 1 lijn liggen.

Ik ga er vanuit dat gehele plafond gestukadoord word. Wanneer je zelf naden gaat vullen dan AK platen gebruiken die aan 4 kanten zijn afgeschuind.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
1) Minimaal 2.1m. Maar ik adviseer om 2.4m aan te houden.

3) Leidingen lopen meestal niet aan de onderkant van de vloer. Wat voor soort betonvloer is het?

6) Klopt. Kopse kanten van de stucplaten altijd op een rachel.
 

CV__

  • #5
1) Welk bouwjaar is het huis zelf?

3) Ja. Je hebt leidingzoekers, NCV detectoren, sets om radiosignalen op de elektraleidingen te zetten, etc.

Ik snap dat verlagen niet; 2,48 is al bekrompen laag en mag gelukkig al geeneens meer zo gebouwd worden. En dan nog verder verlagen :? :?
Nuja, gelukkig hoef ik er niet te wonen.

Waarom niet het verlaagde plafond in de uitbouw verwijderen? Dan ben je ook van de ronding af.
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #6
2) Regelwerk waterpas aanbrengen middels vulblokjes of afstandsschroeven. Beginnen op het laagste punt.
 

Robbie's

  • #7
Hi CV,

1) 1994
Hoogte nog eens nagemeten en is 250.
Bij voorkeur haal ik verlaagd plafond uit uitbouw maar dan heb ik altijd een naad tussen bestaande spuitwerk beton plafond en nieuwe plafond uitbouw. Een soort van dilatatiestrip ziet er toch ook niet uit?

iJkenhout,

Het is een betonnen vloer die gestort is. Dus niet zo'n vloer met holle ruimten ertussen. Bedankt voor tip om kopse kanten op regelwerk te schroeven.

StucDennis,

Bedankt. Alle kanten dus tegen elkaar. Ik ga inderdaad een stucadoor inschakelen.

Mijn voorlopige voorkeur is de bestaande betonnen muur met rust laten en een manier vinden om zo strak mogelijk aan te sluiten op bestaande betonnen muur. Denk dat ik dat alleen voor elkaar krijg als ik volledige plafond opnieuw laat spuiten. Op zich kan ik dunne lat als scheiding ook maar dan zie je weer gelijk dat er een uitbouw zit. Vandaar dat ik dacht om beter compleet nieuw plafond aan te leggen. Met afstandschroeve (die zijn handig zeg :D ) kun je ook met minimale verlaging toch een verlaagd plafond maken.

In ieder geval bedankt allemaal voor het meedenken.

Groet,
Rob
 

CV__

  • #8
Je kunt dat toch net zo afwerken als de naden tussen de andere plafondplaten?

1994 zou onder bouwbesluit 1992 vallen, dan zit je aan een minimumplafondhoogte van 2,4m, lager mag dus sowieso niet. Helaas wordt er, net als op zoveel andere dingen, niet gehandhaafd.

En liever een naad in het plafond dan overal een te laag plafond. Alles <2,6m had wat mij betreft nooit gebouwd hoeven worden.
 

Ronald41

  • #9
CV__ schreef:
Helaas wordt er, net als op zoveel andere dingen, niet gehandhaafd.
Hoe had je dat dan voor je gezien? Dat er bij elke verbouwing een inspecteur komt kijken? :roll:
 

CV__

  • #10
Dat is dus ook een van de redenen dat er niet gehandhaafd wordt.
 

Robbie's

  • #11
Hallo CV__,

De rest is gestort beton, geen betonplaten met naden. Als ik het moet herinner hebben ze toentertijd de wanden gestort met beton en daarna weer beton gestort voor eerste verdieping. Ik denk dat ik voor een "nette" platte, dunne en niet te brede lat ga opgevuld aan de zijkanten met acrylaat. Alleen zal ik alles over moeten laten spuiten om hopelijk zo veel mogelijk 1 geheel te krijgen.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #12
Robbie's schreef:
Het is een betonnen vloer die gestort is. Dus niet zo'n vloer met holle ruimten ertussen.
Het is handig de exacte vloertype te weten. Dit staat op de bouwtekening. Zie hier voor voorbeelden. Dan kunnen we een inschatting maken waar de leidingen zitten. Sowieso beter niet door wapening boren. Als je staal tegenkomt, iets schuin of ernaast opnieuw boren.
CV__ schreef:
1994 zou onder bouwbesluit 1992 vallen, dan zit je aan een minimumplafondhoogte van 2,4m, lager mag dus sowieso niet.
De eis is minimaal 2.1m. Zie artikel 1.12a Bouwbesluit.
 

CV__

  • #13
Nee. Art 1.12a;
Wat betreft de afdelingen 2.3, 2.4, 2.5, 2.6, 3.11, 4.1, 4.2 en 4.7 zijn de voorschriften voor een bestaand bouwwerk van toepassing.
En wordt dus het van rechtens verkregen niveau van 2,4m in dit geval.

rechtens verkregen niveau;
rechtens verkregen niveau: niveau dat het gevolg is van de toepassing op enig moment van de relevante op dat moment van toepassing zijnde technische voorschriften en dat niet lager ligt dan het niveau van de desbetreffende voorschriften voor een bestaand bouwwerk en niet hoger dan het niveau van de desbetreffende voorschriften voor een te bouwen bouwwerk;
Zo'n hutje uit 1905 mag je vast wel verlagen tot 2,1; niet die uit 1994.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #14
Rechtens verkregen niveau mag nooit hoger zijn dan de nieuwbouweis. Het nieuwbouwniveau is hier 2.1m, want voor afdeling 4.1 is bij particulier eigendom het bestaande bouw niveau van toepassing.

Dus inderdaad: je kan nu zelf een volledig nieuw huis bouwen met een verdiepingshoogte van 2.1m! Of je dat moet willen is een tweede.

Google het anders zelf even. Dit is niet echt de plek voor een cursus bouwbesluit ;)
 

CV__

  • #15
Oooh, het bouwbesluit is weer eens aangepost zo te zien. Eeuwig zonde weer. Vraag me af wie die laatste passage erin geplakt heeft..

Dat nieuwbouwniveau uit 1992 zou 2,4m zijn overigens.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu