Verhoogde vloer recht krijgen

RutgerDB

  • #1
Ik heb nog een extra vraag over Ophogen betonnen vloer.

Wat is de handigste manier om de vloer recht te krijgen?
Ik neem aan dat cement/zand 1:3 niet echt vloeibaar meer is (en dus niet zelf nivelleert). Een dekvloer is mij ook iets te duur. Uitsmeren met een stuk hout en dan waterpas erop leggen?

Hoe lang dient deze vloer te drogen nadat deze is gedaan? Ik heb drie vloeren te doen, 9 mm, 14 mm en 19 mm van +/- 16 m² elk.
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • Pepjo

    • #2
    Waterpaslijn op gewenste hoogte rondom op de muur tekenen en daar naartoe werken.
    Of, zoals de profi's het doen: een meterpeil uitzetten rondom en aan de hand daarvan nivelleren. Zo smeer je je eigen waterpaslijn niet weg :D

    Denk je er wel aan om de ondervloer eerst nat te maken en cementpoeder te strooien voor de hechting?
     

    RutgerDB

    • #3
    Goed, deze jongen heeft even uitgezocht wat een meterpeil is ;-) (klus-nono aanwezig).

    De wijsheid mbt de vloer 'aanbranden' had ik elders op dit forum al doorgelezen. Moet ik na het aanbranden de boel nog even rust gunnen of kan ik meteen daarna verder met het storten van de rest?

    Meterpeil is niet echt nodig, het verhaal is namelijk dat in de woonkamer en hal een natuurstenen vloer ligt (travertin, vreselijk lelijke/beschadigde vloer). Ik heb geen zin om deze eruit te halen en wil hier gewoon laminaat overheen leggen. Nu heb ik dus wel een hoogteverschil met de andere kamers. (appartement) mijn meterpeil is dus feitelijk de natuurstenen vloer zelf.

    Als ik de mengverhouding 1:3 aanhou, hoeveel liter water moet ik dan bijmengen als ik 10kg speci en 30kg zand gebruik? Ik neem aan dat het niet te nat moet omdat 't anders nooit droog wordt maar het moet ook niet te droog gemengd worden anders krijg ik het nooit strak gestreken.

    Ik neem aan dat ik metselzand moet gebruiken voor het mengen? van dat vettige spul?

    Alvast onwijs bedankt voor een eventueel antwoord!
     

    Pepjo

    • #4
    De ondergrond is toch wel beton? Anders krijg je een ander verhaal.

    Eerst aanbranden, dan je specie maken.

    Je specie moet vrij droog zijn, een stuk droger dan metselspecie, als dat je wat zegt. En een verhouding van 1 op 4 is ook nog acceptabel.
    Het moet zo droog zijn dat het net wel/niet uit elkaar valt als je een handje vol pakt en samenknijpt.

    Je moet het namelijk kunnen modelleren, min of meer. Als je een badkamervloer smeert bijvoorbeeld, moet je naar het doucheputje toe kunnen werken en dat lukt niet als het vloeibaar is.

    Als jij ruimtes van 4 bij 4 meter gaat smeren, raad ik je wel aan om een meterpeil uit te zetten. Anders moet je telkens terug naar je natuurstenen vloer om je peil te pakken, terwijl je hem zo bij de hand hebt.
     

    Pepjo

    • #5
    Maarruh: wat wil je op de vloer in die ruimtes die je wilt aanpakken?
     

    RutgerDB

    • #6
    Het idee is om de vloeren aan te smeren zodat deze dezelfde hoogte krijgen als de vloer in de rest van het appartement zodat ik het laminaat overal door kan leggen (zonder lelijke drempels bij de deuren). Nadat ik dus de overige kamers gelijk gesmeerd heb gaat er een dampwerende ondervloer op, zowel over het bestaande travertin alsmede over de nieuwe aangesmeerde vloeren in de andere kamers.

    Het lastigste wordt nog om de vloer in de verschillende kamers waterpas af te tekenen, zodanig dat als ik het cement uitsmeer ik precies op de bestaande travertin vloer uitkom. Voordeel is wel dat ik mooi vanuit elke kamer naar de hoger gelegen gang kan werken.

    De gang is dus een paar mm hoger dan de overige kamers. Alle kamer muv de woonkamer zelf (daar ligt al travertin) moeten worden aangesmeerd.

    De bestaande aan te smeren vloeren zijn van beton, dus dat gaat alvast goed.
    Heb in het verleden wel eens gemetseld (rupsen leggen, jaja) dus daar heb ik wel wat kijk op. Je tips mbt het mengsel gaan wel lukken denk ik.

    Ik bedenk mij nu net dat ik in de badkamer ook nog een stukje moet verhogen. Maar dit moet over een bestaande tegelvloer gebeuren. Kan ik daar hetzelfde procede voor hanteren?

    Hopelijk verduidelijkt dit e.e.a. een beetje.
     

    Pepjo

    • #7
    Eigenlijk ben ik meer van het hout en als je er toch laminaat overheen legt:
    Waarom vul je het niet op met plaatmateriaal en isolatie ?
    Dan klappert je laminaat niet en volgens mij scheelt het drie dagen werk. :D
     

    RutgerDB

    • #8
    Ik woon aan de kust. En met al dat zand is nagenoeg geen vloer opgewassen tegen de slijtageslag die dat teweeg brengt.

    De vloeren die ik moet opvullen hebben 7mm / 20mm / 14mm hoogteverschil.
    Gewoon underlayment eronder leggen en daarna dampwerende folie?
    De boel opvullen met ondervloerdelen van de laminaat boer kost goud geld!

    Ik ben bang dat als ik hout op het beton leg dat je dit gaat horen als je over het laminaat loopt. Vandaar dat ik wilde aanvullen en daarna rollen dampwerende folie wilde gaan gebruiken. Of is deze angst onterecht?

    Mijn badkamerprobleem blijft echter bestaan. Leent jouw eerdere advies zich daar nog wel voor? Dus over de bestaande tegels heen storten?

    Leent polypron zich voor het doel dat ik nastreef? Deze is te krijgen in 3mm en 6mm. Daar kan ik dus de ruimtes mee opvullen. Of is het niet aan te raden meerdere lagen van dit spul over elkaar heen te leggen als basis voor een parketvloer?
     

    Pepjo

    • #9
    Wat betreft je badkamervloer: daar ben ik niet zo in thuis :lol: Wat ik wel kan verzinnen is dat beton op geglazuurde tegels geen waanzinnige hechting heeft. Hier moet je je goed over laten voorlichten door een deskundige.

    Wat betreft je ondervloer: ik zou eerst folie op het beton leggen, dan plaatmateriaal en dan isolatie. Ik ben zelf een beetje een fan van die groene platen, te verkrijgen bij iedere bouwmarkt, in twee diktes . Zijn gemaakt van houtafval, werken snel en makkelijk.

    Maar laat je niet afbrengen van je betonplan ! Als dat je het beste lijkt moet je dat gewoon doen. Leg wel tussen beton en laminaat een laag die voorkomt dat het gaat "klepperen" , ik denk dat een folie hiervoor te dun is.
     

    RutgerDB

    • #10
    OK. Bedankt voor de tips. Heb de vloertjes nog even nagelopen met een waterpas en de oude vloeren golven een beetje (6mm verschil op sommige stukken). Lijkt mij toch het meest net om e.e.a. met beton op te lossen. Kan ik de boel meteen een beetje knap egaliseren. Ik ga van de week het beton erin gooien. Ik laat de afloop wel even zien.

    Badkamervloer hoeft geen afschot in gemaakt te worden. Iemand gaf mij de tip om egaline te gebruiken. Even de boel aftimmeren met latten en dan die rotzooi erin storten. Zal nog even informeren hoe ik dat het best laat hechten. En anders haal ik die tegeltjes er eerst eventjes uit.

    Ik zal nog even wat foto's maken van hoe het nu is en hoe het eruit ziet als het klaar is en dan zet ik deze er bij in dit topic. Verduidelijkt e.e.a. misschien een beetje voor anderen die dit forum in de toekomst raadplegen.
     

    Kees

    Vaste Beantwoorder
    • #11
    Foto's zijn altijd welkom.
    Bovenaan elke rubriek vind je aanwijzingen voor het plaatsen van foto's.

    Mocht je topic gesloten zijn, wanneer het klaar is (automatisch na 14 dagen) plaats dan even een neiuw onderwerp met verwijzing naar het oude.

    Dan zet de eerste moderator die het zit de zaak weer bij elkaar.
     

    Jan

    Algemeen beantwoorder
    Moderator
    • #12
    Op geglazuurde tegels beton storten of egaline aanbrengen gaat niet goed komen.
    Verwijder de tegels in de badkamer.
     
    Status
    Niet open voor verdere reacties.

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu