Verhogen vloer badkamer

Steyndewitte

  • #1
Goedemiddag,

Ik ga in een oude slaapkamer 2,3 x 2,5m een badkamer maken. Om in de woonkamer geen koof te krijgen wil ik mijn riolering op de vloer maken en de vloer +/-10cm verhogen.

Nu heb ik mijn twijfels bij de stevigheid van de vloer. Dit is een holle steen vloer, soort nehobo. De oude dekvloer van +/- 4cm heb ik eruit gehaald.


Ik wilde de vloer in eerste instantie verhogen met 10cm zandcement, maar na wat onderzoek kwam ik er achter dat dit nogal wat gewicht met zich mee brengt en maar weinig extra stevigheid bied in de constructie.

Ik las ergens dat ze vaak een soort druklaag aanbrengen van beton (+/-5cm). Dit vormt zich samen met de holle steen vloer tot een geheel waardoor je vloer hoger en dus meer belasting aan kan. De overige 5cm zou ik dan van zandcement kunnen maken. Het enige probleem wat ik mij zou kunnen voorstellen is dat de betonvloer en holle steen vloer niet een geheel worden. Dit omdat het beton niet in de voegen tussen de holle stenen kan lopen. Eventueel kan ik dit weg hakken maar hier heb ik niet zo'n goed gevoel bij.
In de betonvloer ga ik wel een net leggen, deze zou ik eventueel kunnen verankeren aan wat ankers die ik in de voegen van de holle steen vloer vast zet. Het net komt wel iets van de vloer te liggen.

Een andere oplossing is misschien om +/-5cm tempex te plaatsen op de vloer en daaroverheen een zandcement dekvloer van 5cm te maken. Dan heb ik niet veel meer gewicht dan dat er al lag, behalve dat ik er dan ook een bad (+/-215L) in plaats.
Ik weet alleen niet of het tempex juist gaat zorgen dat de vloer te 'flexibel' wordt, wat eventueel nadelig effect kan hebben.

Graag hoor ik wat jullie er van vinden.

Groeten Steyn
 

Steyndewitte

  • #2
Niemand ervaring met dit soort vloeren? Iemand misschien een idee hoeveel de vloer belast kan worden per m2?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #3
5cm druklaag is te weinig. Bovendien werkt een druklaag alleen als dit over de hele vloer wordt aangebracht.

Piepschuim ertussen werkt ook niet. Dan moet er een veel dikkere afwerkvloer over.

Je kan lichtgewicht zandcement gebruiken. Dat scheelt 40% (ook in de zakken sjouwen ;) )
Verder kan je proberen het toilet bij de standleiding in de buurt te plaatsen, dan hoeft de vloer maar 5cm verhoogd te worden (voor de andere afvoeren).
 

Steyndewitte

  • #4
Bedankt voor je reactie!

Hoe dik zou een druklaag moeten zijn om functioneel te zijn?

Kleine toelichting bij mijn vloer:


Links een bovenaanzicht van de bovenverdieping. Rood omringt is mijn badkamer. Deels op de 'blauwe' vloer en grotendeels op de groene vloer. De richting van de liggers is hierin aangegeven. Het stuk groen steunt af op de binnenmuren aan de voor en achterkant van het huis en wordt ook nog ondersteund op de aangegeven draagmuur. De blauwe vloer wordt ondersteund op de muur met de buren en de stalen balk die je zien op de foto uit mijn eerdere post.

Bedoel je met de gehele vloer dan het gehele gearceerde gedeelte of zou dit wel kunnen werken voor alleen de badkamer omdat dit wel tussen twee oplegpunten ligt? De belasting op het blauwe gedeelte geloof ik wel, dat ligt vrij dicht bij het opleggingspunt.

Ik wist niet dat er ook lichtgewicht zandcement bestond. Dit is een goede tip! Ik heb even wat onderzoek gedaan maar ik kan niet degene vinden die 40% gewichtsbesparing geeft. Of bedoel je die zakken van 12.5kg verkrijgbaar bij onze 'bouwvriend'? Deze is dan ook wel weer 5x zo duur. Andere varianten zie ik een gewichtsbesparing van +/-20%.

Qua leidingwerk heb ik het ingedeeld zoals te zien is op de afbeelding. Dit volgens aanraden van dat documentje van een van de voornaamste leveranciers op pvc gebied. Of heb ik het nu overdreven en zou ik vanuit de standleiding beter kunnen aftakken met 50 voor bad, regendouche en tweetal wasbakken?

EDIT:

Ik zag dat de afmetingen niet echt duidelijk waren:
Ik heb alle leidingen zo langs de muren gelegd zodat in het groene gedeelte nog vloerverwarming kwijt kan.
Alle horizontale bochten worden 2x 45°
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
De dikte van de druklaag moet overlegd worden met een constructeur. Het is ook een aanpassing van de constructie van je huis, dus formeel vergunningplichtig.

De lichtgewicht zandcementvloeren heb je zo te horen zelf al gevonden ;) Dit soort producten bestel je het liefst via een groothandel. Als je een offerte opvraagt, krijg je soms korting.

Stel je vraag over het leidingwerk even in een nieuw topic. Dat houdt het overzichtelijk.

Als je de liggende 75mm gelijk 50 maakt (=ruim voldoende), hoeft de vloer dus maar 50mm opgehoogd te worden.
 

Steyndewitte

  • #6
Oke duidelijk! Bedankt!
 

Steyndewitte

  • #7
Ik heb er nog eens over nagedacht. Wat vinden jullie van het idee om schroten op de vloer te bevestigen met daarop zwaluwstaartplaten, de vloer die ik dan stort is +/- 5cm zoals deze was. Dus weinig extra gewicht.
Enig nadeel dat ik kan bedenken is de vloerverwarming die ik in mijn dekvloer stop. Dit heeft natuurlijk minder effect aangezien een groot deel weg vloeit richting de ruimte tussen de vloeren. Aan de andere kant is dit voor mij ook geen groot probleem. het is meer om de kou uit de vloer te halen en niet bedoeld als hoofdverwarming. Ik heb nog een extra radiator.

Riolering komt onder de zwaluwstaart platen.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #8
Schroten? :denk: Met welke functie?

Zwaluwstaartvloer kan prima rechtstreeks op houten balken.
 

Steyndewitte

  • #9
Oeps, ik bedoelde gewoon op houten balken :mrgreen:
 

Cathy Wisse

  • #10
Hallo Steyn,

Mag ik eens vragen hoe je het nu hebt gedaan?
Ik heb namelijk exact dezelfde vraag. Ik ga ook een badkamer maken op zo'n vloer. (heb zelfs precies dezelfde gaatjes waar je per ongeluk net iets te diep hebt gehakt..)

Er lag bij mij maar een laag van 1,5 - 3 cm zandcement op die deels los lag. Ik vind het beetje spannend om een veel dikkere nieuwe laag te maken.
 

Steyndewitte

  • #11
Hey Cathy,

Ik moet de vloer nog storten, vanwege vakantie en andere klussen is dit wat blijven liggen. Maar ik heb een constructeur gevraagd om zijn mening te geven. Daar kwam uit dat een betonvloer de constructie, zolang dit niet een te groot oppervlak heeft, alleen maar sterker maakt. Voorwaarde was wel dat ik dan wel beton moest pakken met een korrel van 6mm en cement van C20/25. Volgens hem zijn daar kant en klare zakken van.
Dus ik ga gewoon mijn vloer met 10cm verhogen.

Die gaten waar je het over hebt zou ik even dicht purren. Dan loopt je beton niet weg. Niet vergeten rand isolatie te gebruiken en volgens mij kan het ook geen kwaad om eerst een hechtlaag te voorzien. En natuurlijk wel een beton net erin.
 

Cathy Wisse

  • #12
Hier kan ik wat mee!
Ik vroeg me al af of ik de bewapening evt vast moest maken aan de muren, maar volgens jou is het beter dat het los ligt van de muur? Kweet dat je dat voor vloerverwarming doet maar dacht misschien niet met een druklaag.

Pur in de gaatjes had ik ook al bedacht, dat wordt het eerste werk als de hele dekvloer eruit is, helaas ligt het niet overal los, dus dat kost nog even wat tijd.


Succes met jouw klus en bedankt voor het advies.


Gr Cathy
 

Steyndewitte

  • #13
Nee bewapening heb ik los van de muur. Volgens mijn constructeur leg je het net meestal onderin je laag, maar ivm het vastmaken van mijn vloerverwarmingsbuizen komt deze wat verder omhoog te liggen wat ook geen probleem was.

Bedankt, jij ook succes!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu