Vergroten badkamer, bijstorten betonvloer

Kojak

  • #1
Hallo iedereen,

Ik ben bezig met het vergroten van mijn badkamer, en ondanks dat ik nogal fanatiek klusser ben heb ik wat minder kaas gegeten van betonwerk. Vandaar dat ik dacht dat ik maar even een paar experts moest vragen.

In de inmiddels gesloopte oude situatie lag er boven op de kanaalplaten een laag beton van een centimeter of vijf, daaroverheen zandcement denk ik zo, met de tegels er op. De bovenste laag was zachter dan de onderste laag. Ik heb de tegels en de bovenste laag verwijderd. Nu wil ik een stuk beton bij gaan storten, en daarna het totaal een centimeter of drie verhogen. Daar overheen komt Wediplaat, met een Easydrain er in. De wanden van de badkamer maak ik ook van Wedi.

Mijn vraag is, hoe pak ik dat bijstorten van beton het beste aan? Ik heb voldoende betongaas, en dacht dat met een chemisch anker in de bestaande vijf centimeter vast te zetten, en dan bijstorten. Ik moet natuurlijk geen scheuren in de ondervloer krijgen. En waarmee stort ik het beste bij? Cement met grind of zo? En waarmee maak ik het beste de bovenlaag?

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Groeten, Kojak
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Als die onderste laag beton was, moet dat weer snel teruggemaakt worden. En dan zorgvuldig met goede aanhechting. Dit is namelijk een constructieve druklaag. Je kan dit terugvinden op de constructietekeningen. Gebruik de betonkwaliteit die op die tekening staat vermeld.

Daarover komt zandcement. De afvoer kan je in die laag maken. Wediplaat is niet nodig.
 

Kojak

  • #3
Voor de goede orde, de onderste laag, het beton, is niet weggehaald, en van de kanaalplaten is al helemaal niets verwijderd. Alleen het zandcement is weg. Ik wil alleen het opgehoogde deel van beton wat groter maken, en dit afwerken zodat er Wedi op kan. De gehele badkamer gaat van Wedi gemaakt worden verder.

Bedankt voor je reactie zover!
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Gelukkig. Maar als die betonlaag nog intact is, waarom wil je dan beton storten? Dan kan er gewoon zandcement op.

Plaats anders even een foto, dat maakt het een stuk duidelijker.
 

Kojak

  • #5
Ik zal het weekend even een foto maken, ik ben er deze week niet. Ik wil bijstorten omdat de badkamer groter is geworden. De hele bovenverdieping is verbouwd na het plaatsen van een dakkapel, waardoor er meer ruimte kwam voor de badkamer. De wanden zijn houtskeletbouw, en daar zat een soort Fermacell of zo tegen aan, in combinatie met zandcement, en een bitumen flapje tussen bloer en wand in. Dat is na een jaar of 30 toch gaan lekken, vandaar dat ik met Wedi aan de gang wil. Dat worden de wanden toch al, dus dan de vloer ook maar.
 

Kojak

  • #6
Badkamervloer.jpg

Nou, hier hebben we de foto dan!

1. is de oude badkamervloer
2. is de plaats waar een houten lat op de vloer heeft gezeten waar een houtskeletwand op heeft gestaan
3. is de normale geëgaliseerde vloer waar je op loopt, een oud stuk slaapkamer dus

2. is dus eigenlijk de bovenkant van de kanaalplaten. Hierboven stond een muurtje. Dit is het laagste punt.
3. is de "normale" vloer, deze ligt dus lager dan 1. en hoger dan 2.
1. is de oude badkamervloer. Dit lijkt wel beton. Er bovenop lag een laag van een centimeter of 3 zandcement, daarop de oude tegels.

Ik wil dus 1, 2 en 3 op gelijke hoogte brengen, met de afvoer er in. De afvoer zou het mooist in 2. kunnen, zodat de vloer zo weinig mogelijk omhoog komt. Dat komt heel mooi uit, indien mogelijk. Ik wil een deel van de vloer op afschot leggen. Bedoeling is, omdat de wanden Wedi worden, de vloer dit ook gaat worden, deels met vloerverwarming waarvoor ik Wediplaten heb. In de vloer ga ik een Easydrain maken, vandaar het afschot.

Ik hoop dat dit wat verduidelijkt!

Alvast bedankt, groeten Kojak
 

Kojak

  • #7
Verder heb ik meteen nog maar een vraagje, wat betreft de watertoevoer. Het aanleggen en dergelijke is geen probleem, alleen voor de diameter van de leidingen zou ik wel een tipje kunnen gebruiken.

Situatie:
Ketel, Nefit Trendline II HRC30 CW5, 17 liter water per minuut.
Daarvandaan warm en koud water door een 15mm leiding, lengte ca. 14 meter. Ketel staat beneden, badkamer eerste verdiep.

Badkraan, Brauer Black Edition thermostatische inbouw badkraan met badvulcombinatie, Leveranciernummer 5-S-047 EAN 4260483796784

Regendouche Hansgrohe Raindance S inbouw doucheset 240 1jet powderrain
Fabrikantnummer 27959670


Op de kranen komen dus per stuk een 15mm warm water en een 15mm koud water binnen, middels soldeerstukken. De buis van de regendouche is inwendig niet veel groter dan een 15mm koperbuis.

Echter, wat is wijs, vanaf het inbouwdeel van de kraan naar de regendouche/badvulcombinatie met 15mm leiding werken, dus iets minder dan de doorlaat van de regendouche, of met 22m leiding? Dit omdat er natuurlijk eigenlijk 2x15mm de inbouwunit binnenkomt. Uiteraard wordt een maximale wateropbrengst op prijs gesteld.

Wederom bij voorbaat dank!
 

Sander 1972

  • #8
Dekvloer erin smeren gelijk met 3
 

Kojak

  • #9
Euh ja... Maar 3 is lager dan 1. en 1 is hobbelig, dus het moet een groot vlak worden bij elkaar. Alles net boven 1.

En ik kan leuk knutselen, maar qua beton, specie, metselen en straten moet ik nog wat leren. De rest gaat buitengewoon.
 

Kojak

  • #10
Ik weet dus niet hoe je een dekvloer of zandcementvloer of wat ook maakt... Verder gaat het best.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #11
Inderdaad gewoon met zandcement vlak maken. Hier kan je meteen afschot in maken. Leg latten op de vloer waar je op afrijt. De latten zorgvuldig op de juiste hoogte leggen, dan is het met een rij eenvoudig vlak maken. Let op de minimale laagdikte van het zandcement.

Er hoeft dus geen wediplaat op de vloer. Denk ook aan de kimband.

Stel je vraag over de leidingdiameters graag even in een nieuw topic.
 

Kojak

  • #12
Super, bedankt! Moet er dan nog iets van een wapeningsmat in, en moet ik de boel nog aanbranden of zoiets?

Dat van de waterleidingen zal ik even doen.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #13
Constructief is wapening niet nodig. Misschien vanwege de aarding, maar dat mag je zelf opzoeken :wink:

Volg verder de verwerkingsvoorschriften, daar staat in hoe de ondergrond behandeld moet worden.
 

Kojak

  • #14
Kijk. Dan gaan we het redden! Aangezien de boel toch open ligt en ik met de aarding aan de gang moet prutsen we dat er meteen maar even bij aan. Beter wat overkill dan tekorten zeg maar.

Hartstikke bedankt zover!
 
  • Like
Waarderingen: IJkenhout

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu