Verf hecht niet op kit

Rugri

  • #1
Ik heb in een aantal kozijnen het enkel glas vervangen door hr glas.

De kozijnen helemaal schoongebrand en geverf met perkoleum (alkydverf met lijnolie).

Glasgeplaatst en afgekit.

Vervolgens de ramen en houtwerk schoongemaakt met water en ammoniak.

De ramen langs de kitranden afgeplakt met van die speciale afplaktape en vervolgens de glaslatten en kitranden drie keer geverfd.

Kit is overigens geschikt voor alkyd verf en waterdragende verf.

Gisteren nadat de verf 2 dagen had kunnen drogen trok ik de afplaktape weg en je raadt het al. Op veel plekken trok ik de verf van de kitranden af en ook op sommige plekjes van de glaslatten. Je ziet niet dat de kit opwerkt ofzo.

Waar is het fout gegaan?

Met het ontvetten?
Had ik geen afplaktape moeten gebruiken of gelijk weg moeten trekken na iedere verfbeurt?

Doet de schilder het ook met tape of uit het handje?

En hoe nu verder. Hoe kan ik de verf van de kit afkrijgen?

Graag jullie reactie. Baal hier echt van. Heb er een hoop tijd in zitten.
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • Mechas79

    • #2
    Griekspoor,

    Misschien verschis ik mij maar is dit niet een beits voor buiten?
    Om deze goed te laten hechten, moet de ondergrond wel opgeruwd worden, anders heb hechtings problemen. ik vraag mij af of jouw gebruikte kit hiervoor wel geschikt is.? Daarna komt nog bij dat deze gigantisch traag doordroogt, dus na 2 dagen hier kracht op afzetten middels een tape, lijk mij niet verstandig.
     

    Rugri

    • #3
    Verf is voor buiten. Heb het ook op mijn blokhut gebruikt. Is hier ideaal voor omdat het vochtregulerend is. Dus dacht gebruik het ook op mijn kozijnen.
     

    Mechas79

    • #4
    Dat begrijp ik maar beits bestaad per defenietie uit zeer weinig bindmiddel, de hechting moet namelijk veroorzaakt worden door verankering in de ondergrond, dat lukt op jouw glaslattjes en kit dus niet, als je de tape nog eens eraf trekt na 2 dagen dan zie je pas hoe slecht de hecting is.
    Had je de tape na het schilderen eraf getrokken dan zou je niets van merken, wel op de lange duur hoor.
    Op je blokhut zal je dit niet meemaken, daar wordt het systeem door de ondergrond opgenomen.

    Gr
     

    Kees de schilder

    Verf- en houtrotherstel adviseur
    • #5
    Het schilderen van glaslatten doen we prakties altijd uit de hand, ook het besnijden langs het glas.

    Prakties, want er is een uitzonderingsgeval: bij terugliggende kitvoegen / uitgeharde butyleenkitvoegen is het lastig besnijden, dus plakken we met glastape het glas af zodat de kit goed geraakt kan worden, zeker bij het gebruik van een lichte kleur over een donkere kitvoeg.

    Dat de kit geschikt is voor zowel solvent- als watergedragen verven is nog geen garantie dat de verf ook op de kit hecht: deze 2 moeten wel matchen.

    Als u de kit afmest met bijvoorbeeld sopwater, dan blijven er bestanddelen op de kit achter die onthechting bevorderen.

    Er bestaan kleurkitten die dichtbij de kleur komen. Uw probleem kan alleen met een toevalstreffer opgelost worden: de verf matched met de kit. Proefondervindelijk is een AllGrund hechtprimer ( ja daar is tie weer dat wondermiddel ) vaak de oplossing, maar niet in uw geval want u gebruikt beits.

    In de praktijk passen we wel eens een noodgreepje toe: reinigen van de kitvoegen met een biologische verfreinger en dan een blanke lak op cellulosebasis. Deze droogt snel en is daarna met kleurbeits over te schilderen.
    Noodgreep, want het kan ook fout uitpakken: niets zo wispelturig als kit.
     

    Emiel1

    • #6
    Ik zet mijn glaslatten + kitranden altijd eerst in de grondverf, alvorens ze met perkoleum te schilderen.

    En tape (voorzover al nodig) verwijderen ik altijd meteen na het schilderen.

    Verder is mijn ervaring dat perkoleum UV beter hecht op kritische ondergronden dan de "gewone" perkoleum, al blijft het in combinatie met kit (hangt wel enigszins van de soort af, op bijv. acrylaat is het geen probleem -maar daar plaats je geen glas mee...) een lastig geval.
     
    Status
    Niet open voor verdere reacties.

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu