Verdiepingsvloer badkamer verstevigen?

Kaduna

  • #1
Hallo allemaal.

Ik ben in mijn klushuis aangekomen bij de badkamer. Het is een huis uit 1920. In de badkamer (3x2,5 meter) heb ik 2 oude tegelvloeren, 10cm zandcement en 3,5cm beton weggehaald, volgens mij al met al misschien wel 1500kg aan gewicht.

Het beton was gestort op de vloerdelen. Dus zonder zwaluwstaartplaten. Ik ben nu aanbeland bij de verdiepingsbalken. Deze zijn 175x75mm en liggen hart-op-hart ca. 75cm. De balken overstrekken totaal 6 meter maar worden na ca. 3,5meter ondersteund door een H balk die er haaks onder ligt. De balken liggen in de buitengevel.

Als ik rondzoek op internet is deze constructie niet stevig genoeg voor een nieuwe zwaluwstaartvloer. Ik wil ook nog een bad toevoegen (totaal 200KG inc 1 persoon) aan de rand van de badkamer. Die zat er nog niet. Ik overweeg nu de balken te verstevigen, maar ik zoek eigenlijk naar aan manier om dit te doen zonder het hele plafond te verwijderen.

Plus, ik vraag me eigenlijk af of het geheel wel verstevigd moet worden aangezien ik netto gewicht verwijder en dit blijkbaar al 30 jaar goed gaat (sinds de badkamer gebouwd is).
Ik heb de vraag openstaan bij een constructeur maar kon het toch niet laten ook even jullie mening te vragen.

Als de badkamervloeg versteviging behoeft, wat zijn dan de opties? Ik dacht eraan om vanaf buiten een gat te maken in de gevel, de balk er dan in te schuiven, op de H-balk te leggen aan de ene kant en aan de andere kant dicht te metselen in de gevel. Dan kom ik op h.o.h. 40cm balken. Maar misschien zijn er gemakkelijkere opties, zoals het verstevigen van de huidige balken.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Garanties uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.

Met h.o.h. 600mm voldoen deze balken voor een normale vloer. Als je een tegelvloer in je badkamer wilt, wil je meestal niet dat door het doorbuigen van de balken de tegels losspringen. Een voldoende stevige vloer is toch wel aan te raden.

Als de balken in de koude buitenmuur opliggen: hoe voorkom je dat de balkkoppen gaan rotten?
 

Kaduna

  • #3
Dank voor je reactie IJkenhout. Dat had ik inderdaad ook gevonden met de balkenschuif.
Hoe zou jij dit oplossen? Bijvoorbeeld door het verbinden van de balken, de last nog beter spreiden over verschillende balken d.m.v. een multiplex plaat op de balken, of plaatselijk opdikken.

Als het nodig is om extra balken bij te plaatsen zou ik ze ook met een drager kunnen bevestigen aan de buitenmuur. Is dat een betere optie volgens jou?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Ik zou zeker de balklaag verdubbelen. De balkenschuif gaat trouwens uit van 1 overspanning. De balken bij jou lopen door over het gedeelte ernaast, dus dat is gunstiger. De constructeur kan uitrekenen wat precies nodig is (ook ivm het bad), als het goed is controleert hij ook de doorbuiging.

Misschien is het zelfs verstandig rekening te houden met dat nieuwe balken waarschijnlijk meer doorbuigen dan de oude. Dus de nieuwe een maatje breder kiezen (voor minder doorbuiging bij gelijke balkhoogte) zou zo maar eens heel verstandig kunnen zijn.

Opleggen in buitenmuren gebeurde vroeger veel. Ging toen goed omdat de woningen slecht geisoleerd en niet kierdicht waren. Als je er een geisoleerde voorzetwand voor maakt, ontstaat een groot risico op houtrot in de balkkoppen. Een dampregulerende isolatie is dan vaak aan te raden, in combinatie met ventilatie van de spouw. Nieuwe balken altijd goed in de grondverf zetten op de plek waar ze in contact staan met (koud) metselwerk.
Balkschoenen geven hetzelfde risico, je moet dan materiaal gebruiken wat geschikt is voor een (licht) vochtige omgeving. Opleggen in metselwerk vind ik handiger.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu