Verdeuvelde verbinding precies laten aansluiten

Ria13

  • #1
Wat is eigenlijk de beste manier om een verdeuvelde verbinding precies te laten aansluiten. Ik maak heel vaak van die meubeltjes die met beuken pennetjes in elkaar zitten, maar zo zal je altijd zien: er zit een mm speling in, of niet alle pennetjes vallen heel precies in de geboorde gaten, of een plankje steekt een halve mm uit, wat ik erg lelijk vind.

Ik gebruik op het moment van die zwarte pinnetjes die je in een geboord gat zet en die dan een afdrukje maken in de andere plank. Toch krijg ik praktisch nooit een professioneel ogend resultaat, of ben ik misschien te veeleisend?

Wat is de écht beste manier?
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #2
De beste manier is gewoon met een mal, maar met die pennetjes moet het ook prima lukken hoor.
Gebruik je wel een houtboor om de gaten te boren en niet toevallig een ijzerboor?

Het komt nl. maar al te vaak voor dat men een ijzerboor gebruikt en die willen wel eens weglopen.
Gebruik je gewoon een houtboor (met zo'n scherp puntje in het midden) dan heb je daar veel minder last van.

suc6

Gerrit
 

Ria13

  • #3
Ja, ik gebruik een houtboortje. Het komt vaak neer op een (halve) millimeter. Ik heb vroeger een mal gehad maar dat werkte niet zo goed. Wat altijd wel goed werkt is het geheel doorboren maar dat is alleen handig met werkstukken die gelakt worden.
 

Kees61

  • #4
Als je regelmatig iets maakt, zoals je zegt, dan loont het wel de moeite om een mal te kopen. Afschrijven met zo'n pennetje is wel aardig maar je verloopt al snel als je uit de hand boort. En als je scheef boort dan klopt het ook al niet meer.
In zo'n mal zitten boorbussen zodat je altijd recht boort (anders wringt de boor).
Je kunt ook zelf een mal maken van een strook mdf met een paar boorbussen er in. Het is dan alleen een kwestie van de goede kant aanhouden.
Of je gaat eens op zoek naar een (2e hands...? kweenie, wie zou zoiets verkopen als het goed werkt) lamello machine.
 

Ria13

  • #5
Ik heb weleens met voorgeboorde metalen latten gewerkt. Die moest je met twee spijkertjes vastzetten en dan kon je zo voorboren. Toch was het nooit exact op de goede plek. Als je op allebei de te bevestigen kanten slechts één halve mm afweek dan kon het resultaat 1 mm verschil zijn en dan was het al niet mooi meer.

En een apparaat heb ik gehad waarvoor je eigenlijk wiskundige moest zijn. Die heeft heel lang achterin de kast gelegen totdat ik hem weggooide. Ik heb er aardig wat planken mee verknold.

Ik moet nog 3 werkstukjes maken als ik met deze klaar ben; twee halmeubels (sideboard met spiegelkast, kapstokmeubel) en nog een wastafelonderkast. Ik overweeg dan maar te spijkeren en te lijmen als het om panelen gaat die je kan lakken, of misschien dat ik bouwpakket meubels op het internet kan vinden die ik alleen maar een beetje hoef aan te passen.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #6
Houd er bij het maken van een werkstuk rekening mee dat houten onderdelen nooit alemaal exact de zelfde maat hebben.

Om zo min mogelijk te moeten afwerken moet je steeds vanuit de zelde zijde meten. (bij kozijnen de paringszijde genoemd.)

meet bij een kastje vanaf de voorzijde (zichtzijde)
 

Ria13

  • #7
't Is nu wel af denk ik. Ik heb het kastje (een zeer lang, dun en ondiep model) door en door gedeuveld. Eerst helemaal met spijkers in elkaar gezet en daarna aan top, middel en bodem een diep 6 mm gat geboord en daar de pennen met lijm doorheen gejaagd. Omdat je in dit geval alleen de voorkant kan zien maakt het niet uit. De scharnieren zijn een beetje scheef maar voor de rest is het een aardig kastje.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu