Ventilatie en afdichting kelder

Laura Blauw

  • #1
De kelder van het huis is vochtig. we kunnen er daardoor minder spullen bewaren dan we zouden willen. Specialisten komen allemaal met verschillende verhalen waar altijd hun eigen product de oplossing voor is....het lijkt vooral om de muur aan de voorkant en de achterkant te gaan, de zijkanten daar zitten de kelders van de buren. Gemetseld kalkzandsteen. Vloer is droog. NB grondwaterstand is stukken lager dan de kelderdiepte.

Vanwege het leggen van een kabel moet aan de voorkant van het huis , tegen het huis aan, een sleuf van ca 50 cm diep gegraven worden. Nu dacht ik, als we die echt tegen het huis aan graven dan komt dus de bovenkant van die keldermuur tijdelijk vrij. Ik zie dan 2 mogelijkheden.
1. een ventilatieschacht aanleggen, met eventueel mechanische ventilatie. In de kelder is nu zeker te weinig ventilatie. Tips?
2. de keldermuur aan de buitenkant bewerken met iets om hem vochtwerend te maken, het is natuurlijk alleen maar een stukje van de wand heeft dat zin, en met welk product dan?
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #2
Laura Blauw schreef:
Laura Blauw schreef:
hun eigen product de oplossing
Dat zijn geen specialisten, dat zijn spullenverkopers... Een onafhankelijk bouwtechnisch adviesbureau kan je vertellen wat er écht aan de hand is.

Als ik een gok zou moeten doen: Een hoge RV en muren welke afkoelen tot onder het dauwpunt waar door condens ontstaat. Als het vocht door de muur komt moet zich dat aftekenen.

Hou de deur naar de kelder zo veel mogelijk dicht, en plaats hier eventueel nog een tochtdichting.
 

Laura Blauw

  • #3
het huis heeft voor we het kochten maanden leeg gestaan, en ik vermoed met de verwarming uit. Dus zou best kunnen. Deur is altijd dicht aangezien de kelderlucht ook niet heel fris ruikt op dit moment. tochtdichting is een idee. Andere punt waar de kelder met boven ventileert is via de meterkast. Alleen als ik dat gat (met al die leidingen) dichtmaak moet ik de meterkast naar de hal laten ventileren. dus dat is wat ingrijpender.

er is overigens een bouwkundig keurder langsgeweest (aankoopkeuring) en die kon er ook niet echt met zekerheid wat over zeggen helaas.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Walker schreef:
Als het vocht door de muur komt moet zich dat aftekenen.
Zo is het. Probeer eerst uit te zoeken waar het vandaan zou kunnen komen. Het kan van binnen naar buiten komen of van buiten naar binnen. Meten is weten. RV is hoge relatieve luchtvochtigheid.
Muf ruiken is meestal te weinig ventilatie.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #5
Laura Blauw schreef:
een bouwkundig keurder langsgeweest (aankoopkeuring)
Deze had een andere opdracht. En is ook geen

Walker schreef:
bouwtechnisch adviesbureau
(anders was hij geen bouwkundig keurder geworden, laatste is toch een categorie hoger)
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #6
Laura Blauw schreef:
Andere punt waar de kelder met boven ventileert is via de meterkast
Dat is over het algemeen een vreemde oplossing.
Ventileren doe je met een voldoende grote opening naar buiten en dan wel bij voorkeur op het noorden gericht. (daar komt geen zon en is er altijd schaduw)
Maar een kelder is altijd vochtiger dan de rest van de woning, dat is ook vaak het voordeel van een kelder.
Leg bijv. maar eens een schaal met appels gewoon in de woonkamer en eenzelfde schaal met appels in de kelder.
Terwijl de schaal met appels in de kamer alleen nog maar geschikt zijn voor appelmoes, zien de appels in de kelder er vaak nog fris en lekker uit. Dat laatste wordt alleen maar bereikt door de koelere ruimte met een hogere luchtvochtigheid.
Papier ed. opslaan in een kelder gaat dan ook meestal niet werken, maar daar is een kelder dan ook meestal niet voor gemaakt, die is gemaakt voor het bewaren van etenswaren die beter koel (koeler dan in de woning zelf) vochtiger en donker bewaard kunnen worden.
 

Laura Blauw

  • #7
o ik denk ook niet dat de meterkast bedoeld is als ventilatie van de kelder, maar de kelder is wel bedoeld als ventilatie van de meterkast, want er zit geen rooster in de deur.....praktijk is dat als de deur van de meterkast openstaat je de kelder zeer goed kan ruiken.
 

Laura Blauw

  • #8
Vochtigheid in de muren is hoog, is gemeten. Lucht moeten we zelf nog meter voor aanschaffen.
 

Edwinnn

Vaste Beantwoorder
  • #9
In deze tijd van het jaar zal condensatie in de kelder wanneer je gaat ventileren met buitenlucht waarschijnlijk alleen maar toenemen. Als je ventileert met lucht uit de woning idem. Je haalt immers warme lucht binnen die veel vocht bevat terwijl de keldermuren koel zijn. Op zich is het een goed idee om ventilatie te hebben, maar ook dat je deze kan reguleren (bijvoorbeeld in de zomer s nachts open zetten en in de winter overdag, afhankelijk van de weersomstandigheden).
Een test die je kunt doen: kelder een paar weken dicht houden en luchtontvochtiger plaatsen en op 50 procent rv instellen; wat gebeurt er dan met de vochtige plekken? Condens ben je dan meestal wel grotendeels kwijt.
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: Laura Blauw

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #10
als er een gasmeter in die kast zit zou ik toch die gaten maar afsluiten.
Je wilt niet dat bij een lek het gas zich in de kelder ophoopt.
ventilatie van de meterkast dient via een kier onder de deur plaats te vinden

Ik zou eens beginnen met een elektrische vochtvreter in die ruimte
en mocht je noch gaan klussen maak dan in de kelder ook een rooster voor je mechanische ventilatiesysteem
.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #11
Eén ervaring met dit probleem.
Dat hebben we opgelost met mechanische ventilatie. 80mm buis naar buiten met een kleine ventilator erop. Lucht wordt naar buiten geblazen, lucht komt via het huis de kelder in. (geen grote hoeveelheden, maar het was genoeg)

Ik ben het eens met de stelling dat dit juist extra condens kan veroorzaken, echter wordt een kelder op deze manier iets warmer. Mogelijk verklaard dat waarom het in dat geval goed is gegaan.

ps. pas op met het energieverbruik van een vochtvreter.
 
  • Like
Waarderingen: Laura Blauw

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #12
Laura Blauw schreef:
Vochtigheid in de muren is hoog, is gemeten. Lucht moeten we zelf nog meter voor aanschaffen.
Wat voor een meter?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #13
Jackd schreef:
Ik ben het eens met de stelling dat dit juist extra condens kan veroorzaken, echter wordt een kelder op deze manier iets warmer. Mogelijk verklaard dat waarom het in dat geval goed is gegaan.
Dat maakt het probleem zo lastig. De grens van wel-of geen condens is kritisch. Willen lezers hier een beeld bij kijk naar het verloop van een spiegel in de badkamer. Wat zullen de verschillen zijn tussen zichtbaar en wasem op het glas.
 

Edwinnn

Vaste Beantwoorder
  • #14
Kan zo kritisch zijn (en afhankelijk van materiaal) dat je op de tegels van je keldervloer geen condens hebt, maar in de voegen wel....
 

FJH

  • #15
Alles wat hierboven staat kan. Vaak is de oorzaak multi factorieel. Heb zelf ook een kelder van kalkzandsteen en dit probleem aangepakt. Sowieso is kalkzandsteen niet vochtdicht en officieel niet geschikt voor gebruik in nattigheid (ondergronds). Je zal dus altijd vocht van buiten naar binnen transporteren. Allerbeste oplossing is altijd van buiten afdichten als je die mogelijkheid hebt, door bitumen bedekking op je buitenwand. Dat betekent dus muren vrij graven, kan zijn dat je alle een zwarte wand hebt buiten, kan je zien als je een stukje muur vrij graaft. Zelf afdichten buiten kan met product op bitumenbasis ( google eens op bitumendickbeschichtung en dichtschlämme ). Waar soms ook veel water in je wand kan lekken is de aansluiting van je buitenblad van je spouwmuur op je massieve kelder wand, dat was bij mij de hoofdoorzaak. Daarbij is ventilatie altijd goed, stilstaande lucht wordt altijd muf. Als je er echt een leefruimte van wil maken kan je de binnenwanden isoleren met voorzetwand met isolatie erachter, dit voorkomt koude en dus condensatie in je kelder, en je hebt gelijk een mooi afgewekte binnenwand. Mocht je van buiten niet kunnen afdichten met bitumen dan kan je de binnenkant van de kalkzandsteen behandelen met bv Barraseal, dan moeten het wel kale stenen zijn, niet geschilderd oid.

Begin eerst eens met een stukje buitenmuur vrij te graven, dan kan je zien of de buitenkant bv al behandeld is met bitumen, of zelfs al isolatieplaten buiten zijn geplaatst. Bedrijven die een advies geven zonder dit te doen moet je niet serieus nemen. Hier ook 4 bedrijven langs gehad met allemaal eigen advies voor hun producten (injecteren:nooit doen, alleen van binnen afdichten, alleen van buiten afdichten enz). Nederland is geen kelder land en bijna geen specialisten aanwezig. Duitsland wel, daar heeft bijna iedereen een kelder, en zijn alle producten gewoon in de bouwmarkt te koop.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #16
FJH schreef:
Duitsland wel, daar heeft bijna iedereen een kelder, en zijn alle producten gewoon in de bouwmarkt te koop.
Dat vind je toch niet gek. De helft van Nederland is polder en daar wonen ook nog eens de meeste mensen.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #17
In Nederland hebben we woonboten.
Eigenlijk gewoon een grote lage betonnen kelderbak met een huis erop, alleen dan in het water. ;-)
Kelder in het grondwater kan ook gewoon.

Vanaf buiten is ideaal, maar hoe kom je onder de kelder? Een kelderwand vrijgraven is ook niet zonder gevaar, zou niet de eerste keer zijn dat een huis instort door teveel graafwerk. Het kan, maar wel opletten.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #18
Jackd schreef:
Eigenlijk gewoon een grote lage betonnen kelderbak met een huis erop, alleen dan in het water. ;-)
Kelder in het grondwater kan ook gewoon.
Technisch is het ook een fluitje van een cent alleen willen we het niet altijd betalen.
Zou me niets verbazen dat de meeste woningen in Duitsland niet op palen zijn gebouwd.
Daarbij of iets drijft of dat het ergens op moet steunen.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu