ventilatie D schematisering

Beste klussers,


Bij renovatie van mijn woning wil ik ventilatie D gaan implementen (met WTW).
Het gaat om een jaren 70 woning, 3 laags, circa 170 m2.

Ik ga uit van Spirobuizen overal, in het schema hieronder voor ieder transportkanaal diameter spirobuis opgegeven met
stroomsnelheid. In de transportkanalen probeer ik deze zoveel mogelijk te beperken tot circa 3 m/s i.v.m. geluidsoverlast.

Ik ben uitgegaan van persoonsgebonden debiet; nominaal 30 m3/u (in plattegrond) en maximaal 45 m3/u (in schema).
Alle afvoer/aanvoer ventielen zijn 125 mm.

Hebben jullie eventueel op- of aanmerkingen? Ik twijfel nog erg over de positie van de aanvoer ventielen in de woonkamer. Dezevzijn redelijk centraal en is er dan voldoende frisse lucht achterin de woonkamer?

Op dit moment kom ik uit op een WTW unit van 450 m3/u.


Ventilatie_D_plattegrond.PNG
schema_ventilatie_D.PNG
 
Is dat een verlaagde balk in de woonkamer? Daarachter gaat weinig lucht komen dan.

Als de buizen naar de naast elkaar gelegen slaapkamers gecombineerd worden, doe er dan een demper tussen zodat je geen overspraak krijgt. Liefst elke buis voorzien van een demper, sowieso elke aansluiting op de box flexibel aansluiten.

Hoe/waar gaat de box aangestuurd worden (vocht / co2)?

Denk ook aan de verdunningsfactor voor de aan- en afvoer, en ook naar de rioolontspanning.
 
Dank! Dat zijn tips waar ik wat mee kan.

Ik heb waarschijnlijk geen overspraak problemen in mijn afvoerlijn.

Waarschijnlijk wel een paar demperstoepassen in mijn aanvoerlijn, zal een nieuwe tekening binnenkort maken van de aanvoerlijn waarin ik de dempers verwerk. Met een schetsje van de situatie in de woonkamer.
Er zit een betonnenbalk in de woonkamer maar ik ga er voor zorgen dat de te bouwen koof ook op onderkant betonnen balk uitblaast. Hopelijk verspreidt de lucht zich dan?

Box komt op zolder en voor nu is het idee om een ingebouwde vochtsensor te hebben. Verder moet
die standaard op stand 2 draaien (nominaal).

Volgens mij is de minimaal te hanteren afstand tussen inblaas en uitblaas circa 4m maar zal het eens opzoeken.
Nog niet bij stil gestaan dat ik ook die rioolontspanning heb zitten...waarschijnlijk komt daar dan de uitblaas.
 
De tussenafstand is afhankelijk van de hoek van het dak en het hoogteverschil. Er zijn online rekentools voor. Op een plat dak met gelijke hoogte is de tussenafstand 6m.

Er zijn inblaasventielen waar je de luchtstroom(richting) kan regelen. Als je tocht ervaart kan je het een andere kant op blazen.

Kies een box die niet op maximaal hoeft te draaien om het benodigde volume te halen. Regel het na plaatsing in. Schrijf na het inregelen op de ventielen waar ze horen en op welke stand ze staan. Dat is handig als je ze later wilt schoonmaken. Hou het liefst rekening met schoonmaken bij de aanleg van de buizen.

Ik zou niet alleen op vocht aansturen, maar ook op CO2 in woonkamer en hoofdslaapkamer. Je kan ook kiezen voor een plenum om de lucht te verdelen naar de juiste plek. Sommige mensen maken zelf een plenum.
 
Dank!


Voordat ik verder ga met de uitwerking:

  • Op dit moment kom ik dus uit op een maximaal debiet van 450 m3/u. Zou je dan een iets zwaarder model adviseren? Bijvoorbeeld eentje van 600 m3/u? Is dat niet een beetje te veel voor een rijtjeshuis? Zo'n 450 m3/u zal in de praktijk toch gewoon draaien op 67% (300 m3/u)?
  • Ik begrijp dat ik de buizen eens in de zoveel tijd schoon moeten worden gemaakt. Hoe kan ik daar rekening mee houden? Of is het gewoon een kwestie van een simpel systeem aanleggen met zo'n min mogelijke bochten?
 
  • Ik ben zelf niet zo op de hoogte van capaciteiten van boxen. Maar ik dacht dat in een normaal huis meestal een 450 versie wordt geplaatst.
  • Ik zit te denken aan niet te veel en krappe bochten en niet te veel parkers erdoorheen schroeven :wink:
 
Alhoewel ik zelf erg voorstander ben van co2 sensoren bij ventilatie, kan ik me voorstellen dat dit bij type D niet perse noodzakelijk is.

Bij type C is het risico dat er te weinig geventileerd wordt vanwege warmte verlies en discomfort (koude lucht uit roosters) gaan mensen zo weinig mogelijk ventileren.

Bij type d waar bijna alle warmte teruggewonnen wordt is het geen ramp om iets overmatig te ventileren, dit kost bijna niets extra.

Kijk dus even naar de kosten, het is zeker mooi, maar als het een flinke hap uit het budget neemt niet noodzakelijk.
 
Op basis van oppervlak conform norm zou ik fors over moeten dimensioneren.
Blijkbaar is 30 m3/u per persoon een zekere vuistregel voor kantoren;


Hier ook nog een achtergrond document, in Nederland lijken wij hogere normen te hanteren dan omringende landen, circa 25 m3/u per persoon in woningen.

7 dm3/s per persoon = 0,007 m3/s per persoon = 25 m3/u per persoon.

De 45 m3/u is het maximum, bij voorkeur een unit welke dus op 2/3 van de max kan draaien in normale stand (30 m3/u).

1749648718361.png


 
Wat je nu doet is selectief shoppen. Ik zou je toch willen adviseren de getallen aan te houden zoals deze aangegeven worden in het BBL:


Het rapport waar je naar verwijst is geen norm, maar legt uit waar de verschillen vandaan komen. Daarnaast is het rapport in 2011 uitgebracht, obv onderzoek in de jaren daarvoor.

Het is heel simpel: Kantoren worden ontworpen op een bepaalde bezettingsgraad. Daar kun je mee rekenen.
Omdat bij woningen lastig is aan te geven hoeveel bewoners er in een woning wonen, is daar gekozen voor de benadering in dm3/m2/s. De spreiding in bezetting van een woning is over de jaren heen veel groter. En ook bij meer mensen in een woning moet er voldoende verse lucht voor iedereen zijn.
 
Dat klopt inderdaad wel, mocht ik eventueel die 0,7 dm3/s/m2 aanhouden.
Globaal sommetje; 0,7 dm3/s/m2 * 140 m2 (leefruimte, exclusief badkamer, hallen/overlopen en toilet):

= 98 dm3/s totaal = 0,098 m3/s totaal = 353 m3/u

De woning die ik heb (ook een rijtjeshuis) is iets groter dan een standaard rijtjeshuis (en ik kies ervoor om de zolder wat minder te ventileren). Uitgaande van een oppervlak van 120 m2 (al meer richting de standaard) is het verreiste debiet voor de leefruimtes al snel 302 m2/s. Mocht ik in de praktijk toch problemen ondervinden dan kan ik het debiet ook opschroeven naar die verreiste 353 m3/u. Met nog 97 m3/u reserve capaciteit voor 'stand 3' (bij een WTW apparaat van 450 m3/u).

Ondertussen ook de dempers uitgetekend en het lijkt er op dat ik 5 dempers (misschien 6) nodig heb. Mijn aanvoerlijn is nagenoeg volledig in serie, dus veel overspraak mogelijk. Mijn idee is om van die harde dempers te gebruiken. Of is het beter om wat meer parallel aan te voeren?

Bijvoorbeeld op zolder al splitsen onder die demper.
  • één lijn --> slaapkamer 1
  • één lijn --> slaapkamer 3 - demper - woonkamer
Dat scheelt weer een demper, die dingen zijn schreeuwend duur.


1749716563919.png
 
Laatst bewerkt:

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan