Ventilatie aanbrengen in kelder

Onder ons jaren 60 huis zit een gemetselde kelder van ongeveer 4,5 x 3 meter met stahoogte van 2 meter.
Toen we het huis kochten was de kelder droog en het rook er niet muf. Er zaten 4 ventilatieschachten in naar boven het maaiveld, elke rechthoekige schacht met een afmeting van 100x40 mm. Deze zitten in twee tegenover elkaar liggende muren. De luchtcirculatie was denk ik goed.

Inmiddels hebben wij een stuk aan het huis gebouwd en daardoor zijn 2 van die 4 ventilatieschachten verdwenen. In de nieuwe situatie heeft de kelder nog maar 1 buitenmuur waarin 2 van de 4 oorspronkelijke ventilatieschachten zitten.
Dit is duidelijk te weinig want de kelder stinkt en er ontstaat veel schimmel. Dit wil ik oplossen.

Ik heb twee opties:
Optie 1) De kelder aansluiten op de WTW van het huis. Nadeel is wel dat ik lastig vanuit de WTW naar de kelder kom, er is veel breekwerk nodig. Ook vraag ik mij af hoe handig het is om de muffe kelderlucht via de WTW in het huis te verspreiden.

Optie 2) Een mechanische ventilatie in de kelder aanbrengen, die lucht afzuigt en naar buiten blaast. Daarvoor is een nieuwe kelderventilatieschat nodig, en die kan alleen maar in dezelfde muur als waar de afvoergaten zitten. De ventilatieschachten die ik kan vinden zijn minimaal rond 125mm, en daarmee is het afvoerkanaal groter dan de twee aanvoerkanalen (die twee samen gaan qua oppervlak eerder richting rond 100mm). Gaat dit een probleem zijn?
Ook twijfel ik welke ventilator ik moet nemen. Is een simpele buisventilator voldoende of is het beter om een Torin afzuigmotor te nemen (die kunnen continue draaien)? En is het handig om een vochtsensor te nemen, of werkt zoiets voor een kelder niet goed.
Overigens is de kelder uitsluitend toegangkelijk via een vloerluik. Het maken van een extra ventilatiegat eigenlijk niet mogelijk.

Ik hoop dat hier iemand is die hier ervaring mee heeft en mij tips kan geven.
 
Er was natuurlijke ventilatie en die is er nu niet of nauwelijks doordat de 2 ventilatiegaten aan de zelfde kant zitten.

Breng die ventilatie terug en je hebt weer ongeveer hoe het was.
dat zou ik ook met een ventilator doen, denk dan niet te moeilijk, er is niet heel veel verse lucht nodig, ik heb iets vergelijkbaars een keer met een pc-ventilator op een adapter opgelost. Timer erop want die hoefde niet 24uur/dag aan te staan.

Nog wel een paar vragen:
Hoe wordt de kelder gebruikt?
Is er isolatie (bijvoorbeeld tussen kelder en BG)

Wtw zou ik vergeten, hoewel het interessant kan zijn de koude lucht in de warme zomermaanden te gebruiken om te koelen. Het breekwerk en de investering ga je niet snel terugverdienen.
 
Sorry, ik ben misschien niet helemaal duidelijk geweest, maar wij hebben het huis verbouwd / uitgebouwd. Zowel aan de achterkant als aan de zijkant is er een stuk aangebouwd, met gestorte betonvloer. Hierdoor is het niet mogelijk om de verdwenen ventilatiepunten te herstellen. De ventilatie is daarom alleen nog maar mogelijk op 1 muur (waarin de twee bestaande gaten zitten).
We willen de kelder gebruiken voor opslag (denk aan vakantiespullen/kerstspullen e.d.) en voor etensvoorraad.
Er is op dit moment geen isolatie. Ik zit er wel aan zitten denken om glaswol aan te brengen tussen kelder en BG.

Heb je het echt over zo'n klein ventilatortje dat in een PC zit? Het is best een flinke ruimte hoor. Maar als dat al voldoende is zou ik ook zo'n ventilatortje op 1 van de bestaande luchtgaten kunnen zetten. Hoef ik niet te graven en te boren voor een extra kanaal.
 
De lucht om te ventileren waar kan je die vandaan halen. Voorheen was het van buiten naar binnen en weer naar buiten.
Vergeet niet. Zodra je in de woning boven de kelder een ander klimaat krijgt heeft dat ook invloed op de ruimte in de kelder.
Van een huis is de kelder een lastige ruimte. Meten is weten.
 
Met herstellen bedoelde ik niet de verdwenen buizen terugbrengen, maar ongeveer een vergelijkbare hoeveelheid lucht.
Dat kan met gemak via de 2 buizen die nog over zijn. Als het vroeger natuurlijk via 4 ging, kan het nu geforceerd met 2. (1 voor aanvoer, 1 voor afvoer)
Je kan er ook voor kiezen om beide voor afvoer te gebruiken en lucht uit huis de kelder in laten gaan.

Het was wel een 12 cm ventilator uit een server, die zijn best sterk. In een huis waar verder geen mechanische ventilatie was. Eigenlijk was het alleen op te testen, maar het werkte dus we hebben het zo gelaten, er was ook genoeg andere dingen te doen.

Een kelder is wel een uitzonderlijke ruimte.
In de zomer ventileren kan ook juist voor vocht zorgen, omdat warme relatief vochtige lucht afkoelt en dan voor condens kan zorgen.
Volgens mij gaat het goed, met genoeg ventilatie, veel frisse lucht is altijd goed.

ps. Je kan een buis onder een gestorte betonvloer aanbrengen, maar dat gaat hier een beetje ver. Vergelijkbaar met het boren van een bron, alleen dan horizontaal.
 
je kan evengoed de lucht bij de achtergevel aanzuigen als je het bij de voorgevel wilt uitblazen.
daarvoor heb je alleen een stukje pijp nodig
 
Net het vochtpercentage gemeten in de kelder en dat is 85% (in huis 55%). Het is dus niet best.
Ook kwam ik erachter dat er in de kelder 6 ventilatiegaten hebben gezeten (ipv de 4 die ik eerder had gezien).
De achtergevel van het huis is niet bereikbaar door een gestorte vloer zonder kruipruimte.
Richting de voorgevel is wel een kruipruimte. Zou het een optie zijn om met een badkamerventilatortje geforceerd lucht uit de kelder de kruipruimte in te blazen? In de kruipruimte zitten veel ventilatie gaten, de lucht raakt daar gemakkelijk weg.
De lucht aanvoer in de kelder gaat dan via de 2 bestaande luchtschachten in de zijgevel. Dan krijg ik toch een luchtstroom door de hele kelder.
 
85% is voor een kelder niet hoog. Tussen de 80 en 95% is perfect voor een berg aardappelen.
Dit is trouwens wel afhankelijk van de temperatuur in de kelder.
Maar tegenwoordig gebruiken we kelders eigenlijk verkeerd, daardoor is het voor ons te hoog.

In een goed geventileerde kelder of kruipruimte krijg je bijna nooit schimmel. In een kruipruimte kan zonder problemen water staan.

Muffe vochtige schimmel lucht wil je niet je kruipruimte in.
Zou eerst een tijdje naar buiten laten blazen.
Je kan een buis verlengen, of af een toe (met een timer) de lucht met een tafelventilator rond blazen.

Ook wil je de kruipruimte niet op overdruk brengen. In een oud huis is deze mogelijk niet helemaal luchtdicht, dan krijg je die lucht in de woning.
 
De temperatuur van de kelder moet je ook weten.
Waar het omgaat wat is de temperatuur van alle oppervlakken. Daar ontstaat het.
Met een infrarood temperatuur meter ga je de oppervlakken meten.
Weet je die kan je hier het dauwpunt berekenen.
Voorbeeld bij 18 gr temperatuur in je kelder en er is 85% vocht dan ligt het dauwpunt op 15,5 gr. De TD.
Dus op alle oppervlakken die een lagere temperatuur hebben als 15,5 graden ontstaat condens.
Is er te weinig droging krijg je de bekende ongemakken.
 
Je kunt het heel moeilijk maken door te gaan meten en exact te bepalen wanneer condens ontstaat.

Maar condens los je op door
  • temperatuur te verhogen (muren isoleren) of
  • drogere lucht aan te voeren.

Bij TS is de aanvoer van drogere lucht juist geblokkeerd. Herstel dat, en het probleem is opgelost.
Bij een kelder wil je namelijk juist de lagere temperatuur om bijvoorbeeld eten te bewaren.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan