Vaatwasser Bosch SRV56A03/08: schoepenrad recirculatiepomp vervangen

Ano

  • #1
Hallo mede-klussers,

De recirculatiepomp van mijn oude vaatwasser Bosch SRV56A03/08 (inbouw, smal model) werkt niet meer goed.
Na uitbouwen blijkt het schoepenrad te zijn afgebroken, zie foto:

20201121_130156 (Small).jpg


Het schijnt dat deze op de as van de motor is geschroefd, verwijderd kan worden en er een nieuwe op gemonteerd kan worden (ik heb nog wel een gebruikte pomp liggen van een iets ander type, ik zou die kunnen overzetten. Hmm, misschien toch beter een nieuwe erop, dat plastic van die andere is toch ook al erg oud). Nieuw setje heeft nummer 183638 zie ik, "dichtset pomphuis". Voor de helft van de prijs zie ik overigens een set 419027, zou dat een vervanger zijn?

Kan iemand zeggen of het linkse of rechtse schroefdraad is? Ik moet even puzzelen hoe ik hem eraf krijg.

Bedankt!
 
Laatst bewerkt:

Ano

  • #2
Vervolg: het bleek dat de rest van het schoenrad flink af ging brokkelen toen ik er kracht op zette.
Even doorgezet: is eraf nu en het is gewone rechtse schroefdraad.
Volgens de BSH site is de 419027 set niet geschikt voor mijn vaatwasser, dus ik ga maar niet gokken en ik bestel de 183638.
Wat is jullie advies, voor het monteren de rubbering ringen nog invetten of teflon spray o.i.d. erop, of juist niet?
Het plastic van het pomphuis (481563) is ook enigszins beschadigd:

20201121_133917 (Small).jpg


Maakt dat iets uit, of beter om die ook gelijk te vervangen? Ben benieuwd naar de meningen van de experts ;-)
 

Ano

  • #3
Ano schreef:
Maakt dat iets uit, of beter om die ook gelijk te vervangen?
Zelfs met mijn nagel kan ik het plastic eraf schrapen, antwoord is dus: ja. Het is door ouderdom helemaal bros geworden.
 

Lampje45

  • #4
Bij beschadigingen op afdichtingen gaat het weer lekken en afdichtingen van O-ringen enz altijd even een likje siliconenvet, glijdt beter en dicht extra af.
 

Ano

  • #5
O-ringen invetten, helemaal mee eens.
Maar of je die 'mechanical seal' / asafdichting moet invetten weet ik niet, ik heb me laten vertellen dat het tegenwoordig vaak een laagje water is wat de smering verzorgt. En zo weinig dat lekkage geen probleem is (verdampt weer, is natuurlijk ook maar een heeeel dun laagje water).
 

Lampje45

  • #6
Ook mechanical seals vinden het heel fijn om soepel te kunnen lopen.
Want je ziet het wel vaker, dat een seal een spoor in de as achterlaat en dan krijg je op een moment de as echt niet meer dicht.
En slijt de seal erg snel.

Het is maar net hoe je het ziet.
Ik had ooit een Opel Ascona, die lekte elke keer een druppel olie op de poelieas.
Nee zegt de garage dat is geen lekken, dat is zweten.
Toevallig stonden er in de showroom alleen nieuwe auto's en stond er geen een te "zweten".

Voor mij is lekken hetzelfde als zweten met alleen een verschil van hoeveelheid, maar gewoon een teken van slijtage.
En probeert men een technische toestand te bagatelliseren.

En waar elektra in de buurt zit van water dan is natuurlijk "zweten van vocht" niet acceptabel.
 

Ano

  • #7
Ik heb vandaag het afdichtsetje ontvangen (toch de goedkope genomen) en de vaatwasser heeft net een keertje gedraaid: zonder lekken! :-)
Ik heb ook de mechanical seal gesmeerd ;-)
Overigens heb ik het pomphuis (de twee helften van plastic) ook vervangen, afkomstig van een oude pomp [ander type overigens] die ik nog had liggen.
Tot de volgende reparatie.
12 jaar geleden zat hij in het huis waar ik ging wonen, en was toen ook al wat jaartjes oud.
Misschien zat hij al wel op 25 jaar of zo?
Iedereen bedankt voor het reageren of meelezen.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu