Uitvallende CV installatie Thermagas Beretta

- Tinus -

  • #1
Hallo,

Wij hebben een CV Installatie die bij enige regelmaat uitvalt. Het rode lampje van de installatie gaat dan branden. We hebben nu enkele malen de installateur erbij gehad maar nog steeds geen succes. De monteur heeft nu een (knullig) schotje op de afvoer geschroefd zodat er geen wind inkomt maar helaas werkt ook dit niet.

Iemand enig idee hoe dit op te lossen?

In het installatievoorschrift heb ik iets gelezen over onvoldoende transport van rookgassen, betekend dit er wellicht een langere buis gemonteerd moet worden zodat ie niet eigen uitlaatgassen aanzuigt?


Het gaat overigens om een: Thermagas Beretta Exclusive T 28E.
 

Ketelman

  • #2
Onvoldoende transport van de rookgassen betekend dat er een schakelaar inzit die controleert of er transport is van verbrandingsgassen door een ventilator.
Maw.....draait de ventilator wel en verplaatst hij ook genoeg.
Blijkbaar niet.
Mogelijke oorzaken zijn een vervuilde ventilator, vervuilde wisselaar (en dus te veel weerstand) of een defecte drukschakelaar.

Wordt dit toestel regelmatig (jaarlijks) door een installateur (dus geen beun) onderhouden?
Zijn er onlangs aanpassingen geweest aan de luchttoevoer en rookgasafvoer buis (verlengd of ingekort)?
Heeft het toestel altijd goed gebrand en is het probleem spontaan gekomen?
 

- Tinus -

  • #3
Het toestel wordt middels een servicecontract onderhouden, door een erkend installateur. Gek genoeg weten zij niet wat de oorzaak is van dit probleem, ze hebben er meerdere malen naar gekeken.

Afgelopen tijd ging het eigenlijk weer vrij goed maar afgelopen twee weken is het weer hopeloos. Ongeveer om de dag valt ie uit!
Van begin af aan is het eigenlijk nooit goed geweest, vervelend genoeg is het een installatie van onze vereniging. We zijn er dus niet elke dag en met de vorst van afgelopen week is een uitvallende CV niet echt prettig.

Ik heb zelf het vermoeden dat de afstand tussen luchttoevoer en rookgasafvoer niet voldoende is, dit destijds ook aangegeven bij installateur. Die keek mij vervolgens aan alsof ik imbeciel was! haha tja ik ben ook maar een leek maar het lijkt een mogelijkheid toch?!
 

Ketelman

  • #4
Tja het blijft voor installateurs soms lastig een tip aan te nemen van een "leek" waar ze nog niet op waren gekomen.

Het zou natuurlijk kunnen wat je zegt maar hoe is de rookgasafvoer en de lucht toevoer dan gemaakt?
Te dicht bij elkaar maak ik uit je verhaal op maar als je bv een muurdoorvoer gebruikt zit de toevoer en afvoer wel heel dicht bij elkaar en toch werkt dat prima.
Geef eens wat meer info over hoe die aan en afvoer gemaakt is.
 

- Tinus -

  • #5
Het is een Gaswandkachel met een rechte dakdoorvoer. Het is een (wat ik net las) gesloten systeem, de buis gaat van 100 naar 60 mm. Waarbij 60 mm de rookgasafvoer is, en naar mijn idee zal toevoerlucht dan wel op die overgang worden aangezogen.

De afstand tussen het punt waar de afvoer van 100 naar 60 mm gaat is ongeveer een 30 centimeter.
 

Ketelman

  • #6
Die 60 mm zal inderdaad wel de rookgasafvoer zijn maar waar de verbrandingslucht vandaan komt is me niet helemaal duidelijk.
Bij een gesloten systeem is het zo dat de lucht van buiten word aangezogen en de rookgassen naar buiten worden afgevoerd.
Is het zo dat de ketel lucht aanzuigt in de ruimte??
Aan en afvoer zouden gecombineerd in 1 buis (waar dan natuurlijk 2 afzonderlijke buizen inzitten) door het dak (of gevel) moeten gaan.
Indien de ketel lucht aanzuigt uit de ruimte en de rookgassen door de dakdoorvoer naar buiten worden gevoerd kan dit tot storingen leiden.
 

MarcoDezicht

  • #7
Het kan ook wezen dat de rookgas afvoer en de lucht toevoer met elkaar staan vebonden .
Dit kan door een lekken rookgasafvoer of hij zit niet goed op de ketel aangesloten.

Het is maar een gokje want ben niet zo op de hoogte van beretta.
 

- Tinus -

  • #8
Hij zuigt de lucht inderdaad van buiten aan. Persoonlijk denk ik dat het twee buizen in één zijn. De 100mm (die iets korter is) zuigt buitenlucht aan en 60 mm is de rookgasafvoer.

Zelf heb ik het gevoel dat de 100mm buis (aangezien ie maar ongeveer 30 centimeter korter is) de afvoerlucht van de 60mm aanzuigt en dat daardoor de CV in storing gaat.
 

MarcoDezicht

  • #9
Dit is heel goed mogelijk.
 

Ketelman

  • #10
Denk het niet, van rookgasrecirculatie gaat het toestel niet op deze storing.
Een vlamstoring is goed mogelijk maar niet luchttransport.
Ik zit toch te denken aan een drukschakelaar die defect is.
 

Mluijben

  • #11
:D Tinus, ik zie allemaal ingewikkelde oplossingen, maar heb je al geprobeerd de stekker andersom in het stopcontact te steken. De ionisator is namelijk fase gevoelig. Ik heb zelf ook zo'n apparaat.

Groeten,
Martien.
 

Tukker2

  • #12
De baretta cv ketel heeft in het verleden veel te maken gehad met een verstopte warmtewisselaar die de ketel vaak in storing zet.

Oorzaak: het water word te snel warm waarbij in de warmtewisselaar ketelsteen ontstaat of vuil die in de cv leidingen en radiatoren zitten zich vast plakken aan de warmtewisselaar, het water in de warmtewisselaar heeft teveel weerstand de cv ketel gaat in storing.

De temperatuur in de cv ketel loopt te snel op. Wat te doen nu, vraag aan de installateur of hij de warmtewisselaar wil na kijken.
 

Ron CV

  • #13
Als de ketel last heeft van luchttransport-storingen kan het wel eens zijn dat de venturi pijpjes waar de slangen van de luchtdrukschakelaar op aangesloten zitten vervuild zijn. Om dit op te lossen moet je de slangetjes losnemen van de venturi pijpjes en die pijpjes schoonmaken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu