UBA foutcode op Moduline 30 thermostaat

OscarK

  • #1
Mijn CV ketel (Nefit Smartline 24/CW4, waarschijnlijk uit 2004) stopt regelmatig met verwarmen. Het probleem is dat regelmatig de thermostaat (Nefit Moduline 30) een monteurtje in beeld laat zien met knipperend de tekst 'UBA'. Volgens de handleiding van de thermostaat duidt dit op een communicatieprobleem met de UBA van de ketel. Soms gaat de foutmelding weer weg, maar binnen enkele minuten of uren komt ie weer terug. Zoals de documentatie van Nefit aangeeft heb ik de thermostaat van de wand gehaald en direct boven bij de ketel met een kort stukje snoer aangesloten. Het probleem blijft hiermee hetzelfde. Als de thermostaat het monteurtje+UBA laat zien geeft de ketel geen foutcode, maar bedrijfscode 0H. Warm water doet het in alle gevallen wel.

Wanneer ik de thermostaat loskoppel en op pin 1-2 van de UBA aansluitstrip (aansluiting voor aan/uit regeling) een doorverbinding maak dan werkt de ketel naar behoren. Ik kan dan met de handmatige watertemperatuur de temperatuur in huis 'regelen' (maar dit gaat niet ideaal).

Ik gok erop dat er iets mis is met de thermostaat, danwel de RCC die tussen thermostaat en UBA zit. Ik sta dan ook op het punt om een nieuwe thermostaat te bestellen (Moduline 300, zodat ik geen RCC meer nodig heb). Het probleem zou eventueel ook nog in de UBA kunnen zitten.

Wat denken jullie ervan?
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • Obelix2

    Specialist Verwarming
    • #2
    Welke ketel
    Hoe oud?
     

    OscarK

    • #3
    Oeps... vergeten om bij de openings post te vermelden (inmiddels aangepast). Het gaat om een Nefit Smartline 24/CW4 vermoedelijk uit 2004.
     

    Ingmar89

    Specialist Verwarming
    • #4
    Ik zou het proberen met een andere thermostaat...
    Maarja, die mogelijkheid moet je wel hebben natuurlijk...
     

    DexterXL

    Specialist Verwarming
    • #5
    Kijk eens links onderin naast de display print, daar zie je je thermostaat
    draad naar binnen gaan, ik dacht even 2 parkers kruiskop los, daar hoort
    idd een RCC te zitten, zit deze er niet...dan heb je je probleem gevonden,
    anders idd de moduline defect.
    Dan kan je bv een Moduline 100 serie erop plaatsen zonder RCC, of een
    batterijgevoede aan/uit thermostaat :wink:
     

    OscarK

    • #6
    Ik heb idd een RCC (voordat de foutmelding zich voordeed heeft de Smartline i.c.m. de Moduline bijna 3 jaar gewerkt).

    Als de communicatie tussen twee onderdelen (enerzijds de Moduline met RCC, anderzijds de UBA) niet werkt, kan dit m.i. aan een van de twee onderdelen liggen (of allebei natuurlijk, maar daar ga ik niet vanuit). Ik kan moeilijk inschatten of het nou aan de Moduline+RCC ligt, of aan de UBA. Zijn er monteurs op dit forum die deze fout eerder zijn tegengekomen? Wat was toen de oplossing?
     

    Ketelchrisje

    Specialist Verwarming
    • #7
    Met de Moduline100 was er een probleem met slecht contact tussen grondplaat en thermostaat, ik weet niet of dit met deze ook zo was/is.

    H.e.e.a. had te maken met te korte contacten in de grondplaat waardoor niet voldoende druk werd uitgeoefend op de thermostaat, Misschien eens kijken of deze contactjes een beetje "lam" geworden zijn en met iets oprekken en evt. contactspray de overgangsweerstand verlagen.

    Niet geschoten is altijd mis en dit kost niets.
     

    OscarK

    • #8
    Contactspray heb ik niet thuis, maar ik had de basisplaat al losgemaakt en de contacten wat verbogen zodat ze sterker op de uitstekende puntjes van de thermostaatbehuizing drukken. Mocht helaas niet baten...
     

    Ketelchrisje

    Specialist Verwarming
    • #9
    Helaas, het was het proberen waard.

    Dan gok ik toch op de RCC of de Moduline maar zonder Nefit servicetool en behorende uitlezing blijft het lastig exact de vinger op de zere plek te leggen.
     

    OscarK

    • #10
    Juist. Is het mogelijk dat de ketel wel een foutmelding registreert (die uit te lezen is met een servicetool), maar die niet te zien is via het serviceknopje op de ketel?
     

    Cvolieboy

    Specialist Verwarming
    • #11
    Ook de UBA kan los in de houder zitten of mogelijk slecht contact maken.
    haal de grijze kast die aan de linkerkant zit met de grote schroef boven op eens los.

    Dat geld ook voor de witte module die onder de UBA zit (de KIM) trek deze ook even uit de houder en plaats deze weer terug.

    Monteer dan de UBA weer over de KIM heen.

    Ook de contacten van de BC 10 dat witte moduletje waar de display op brand ook die contacten kunnen wel eens vervelend doen veer druk verhogen als het mogelijk is en goed monteren in het klik systeem

    Zo dan heeft u voorlopig weer wat te doen :mrgreen:

    Vr Gr en succes ermee
     

    OscarK

    • #12
    Cvolieboy: bedankt voor de aanwijzingen. De UBA en de KIM heb ik losgehaald en er weer ingezet.

    De BC 10 zat niet fantastisch vast: het lijkt wel of 'ie niet helemaal vastklikt. Er was aan de onderkant dan ook wat speling tussen de BC10 en het plastic frame waar 'ie tegenaan zit. Ik kreeg de BC10 niet direct los, maar heb voor de zekerheid toch even met wat tape gezorgd dat 'ie strak naar achter zat.

    De ketel draait nu met thermostaat, maar dit was gisteravond ook al het geval (terwijl de communicatie vanochtend weer was weggevallen). Eerst maar even afwachten of 'ie het blijft doen...
     

    OscarK

    • #13
    Update: de ketel doet het nog steeds. Ik weet niet welke van de drie contacten de boosdoener was (die van de UBA, KIM of BC10), maar het lijkt erop dat het probleem is opgelost.

    Bedankt voor het meedenken!
     

    OscarK

    • #14
    Nogmaals update: De foutmelding is helaas weer terug. Heeft iemand nog enig idee?
     

    Obelix2

    Specialist Verwarming
    • #15
    Ja Nefit installateur inschakelen.
    Zonder uitlees apparatuur is het nu puur gokken.
     

    OscarK

    • #16
    Oke, duidelijk. Als ik je goed begrijp is het dus mogelijk dat bij de genoemde symptomen er een foutmelding in de ketel komt te staan (een foutmelding die met service apparatuur uit te lezen is). Klopt dat?
     

    Cvolieboy

    Specialist Verwarming
    • #17
    Ja voor iedere Nefit ketel is door Nefit een sleutel gemaakt zodat deze via PDA of PC is uit te lezen.

    Met een PC kan gedurende een lagere tijd gelogd worden en als de storing zich voordoet is vaak te zien wat er aan vooraf ging.

    Vr Gr en succes ermee
     

    DexterXL

    Specialist Verwarming
    • #18
    ...schiet mij nu pas te binnen, je hebt een Smartline 1e serie dacht ik,
    dan moet je eens kijken of je je frontje van je displayprint op de cv-ketel
    naar voren kunt trekken, dan valt je hele display uit op de ketel.
    Bij de 2e serie zit daar een schroef extra in om deze op zijn plek te houden
    dat kan je dus ook zelf doen, trek het rechter dekseltje eraf, en dan iets
    van 1 cm vanaf de linker kant in het midden van de hogte plaats je een
    parker.
    Klinkt een beetje raar, maar zodra je het ziet snap je wat ik bedoel,
    deze klacht heb ik in een lang verleden een keer gehad, heb er zeker
    4x voor terug moeten komen totdat ik er per toeval achter kwam...
    daarna nooit meer wat gehoord over de storing :wink:
    (is het proberen waard)
     

    OscarK

    • #19
    DexterXL: bedankt voor je tip, ik snap wat je bedoelt. Op 17 Oktober 2011, 22:29 meldde ik dat ik de UBA en de KIM eruit heb gehaald en weer heb teruggezet en dat ik de display bak heb vastgezet met tape. Toen was het probleem bijna een week weg. Heb zojuist de tape van de display bak afgehaald en de display viel eigenlijk meteen uit (terwijl 'ie links en rechts nog vast zat aan de houder). Alhoewel 'ie met een beetje aandrukken het weer deed, lijkt het dus niet helemaal fris.

    Ik heb op de plek die je aangeeft de display bak met een parker vastgezet aan de houder. Als ik nu aan de displaybak friemel, valt de display niet uit. De thermostaat geeft nu geen foutmelding, maar dat hoeft in dit stadium niets te betekenen. Ik hou jullie op de hoogte.
     

    OscarK

    • #20
    Helaas, vanochtend was de foutmelding weer zichtbaar op de thermostaat...
     

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu