Nou ben er aan begonnen zonder lezen van voorgaande berichten. Wat een ellende.
Het lijkt wel of ze de machine hebben gebouwd, er van uitgaand dat de lagers nooit hoeven te worden vervangen.
Demontage
- bovenplaat demonteren (achterzijde schroeven)
- zeeptoevoerbak uitnemen
- besturings unit voorzijde verwijderen (2 shroeven bovenzijde, 3 schroeven in gebied van zeeptoevoerbak
- pompklepje (onder verwijderen)
- onderzijde voorkant verwijderen (3 schroeven in gebied achter popmklepje; daarna soort wegscharnieren onderzijde. Wel eerst afvoerslangetje doorvoeren.
- klemring (kunststof) om de manchet verwijderen, zodat rubbermanchet los kan van de voorplaat
- voorplaat verwijderen (4 shroeven, 2 boven 2 onder)
- achterplaat verwijderen (ben vergeten hoeveel schroeven)
- poly v-snaar verwijderen
- inbusbout van aandrijfwiel losdraaien en aandrijfwiel verwijderen
- elektrisch bedrading loskoppelen
- tiewraps doorknippen
- motor stekker ontkoppelen
- aardingsstekkertjes losmaken (2: voeding en doorlus naar trommel)
- waterstand detector: stekker (met oranje bedrading) loskoppelen
- verwarmingsspiraal bedrading ontkoppelen (eerst plastic kapje er af trekken)
- Motor demonteren (4 Bouten los en motor afschuiven van bevestiging). Ja deze motor moet er af, anders krijg je later het trommelhuis er niet uit.
- Alle waterslangen van trommel loskoppelen (klinkt simpeler dan het is: wat een "anti-onderhouds machine is dit".
- watertoevoer van achterzijde zeepbak.
- bovenkant, voorzijde trommel, slang van trommel loskoppelen.
- bij pomphuis twee slangen los (centrale afvoer van trommel naar pomp en toevoerslang naar rubber manchet)
- ben vast nog wel een slang vergeten.
- 2 kleine drukslangetjes verwijderen drukmeters.
Als het goed is heeft U nu een vrij hangende trommel aan twee veren met de 2 luchtdempers nog aangesloten.
- bovenzijde dwarsverbinding verwijderen 2 schroeven per kant en 2 iets grotere schroeven aan zeepdoseer bak-omhuizing.
- schokdempers demonteren (klinkt simpeler dan het is; zeer slecht toegankelijk). Kunststof lagerpennen terugdrukken met gelijktijdig indrukken van blokkeringnok.
- veren verwijderen. eerst 2 stampdelen waar veer doorhaakt losschoeven (2 schroeven per deel), dan vervolgens met draad, gehaakt door veerlus, de veerhaak uitkoppelen.
Als het goed is kun je de complete trommel met huis uit de machine nemen.
- Trommelkuip helften demonteren. Ben de tel kwijt maar je moet zo ongeveer 20 bouten losdraaien (alles gedaan met steeksluitel en simpele dop pffffffff).
Als het goed is heb je nu de achterste trommelkuiphelft met de trommel
Als de as en lagers niet zijn aangetast door waswater (100% kans dat dit wel zo is; door lekwater langs simmering) kun je de trommelas uit de lagers tikken (lange bout in as monteren en uittikken). Bij mij zat alles muurvast (heb ik weer).
Zo vast zelfs dat ik het zelf niet meer aandurfde/vertrouwde om nog harder te beuken. Ben naar wasmachine reparateur geweest: deze beukte dus wel hard met stalen mokerhamer en kreeg hem er wel uit (dit had hij nog nooit meegemaakt: heb ik weer).
Tot overmaat van ramp had hij zo bijna alle soorten lagers en simmeringen, behalve natuurlijk de simmering van dit Recent ontwerp.
Kon hem wel bestellen (levertijd), maar heb op zijn aanraden mijn speurtocht vervolgd.
Wat je nodig hebt voor type no PNC 914002079-00
- afdicht rubbersnoer om trommelkuip weer waterdicht af te sluiten.
- Lagering-kit G20/16 (weet niet of bewuste simmering er bij zit)
- Simmering: op voorkant staat in 4kwadranten
- 124965200
- RWDR Combi
- 47-72-12/14 5
- =CFW
- aan achterzijde staat in 4 kwadranten
- BAX7
- 47-66-8
- I2
- CFW
Qua wasresultaat is dit een super machine.
Qua onderhoud: geef mij mijn oude zanker bovenlader maar weer terug.
O ja, bij montage natuurlijk de omgekeerde weg volgen als hierboven omschreven.
Groeten