Trap isoleren naar kelder toe

Wij zouden graag onze trap isoleren die grenst aan de kelder. Zie foto's voor onderkant van de trap. De kelder is langs 2 zijden geventileerd.

Ik heb echter 2 problemen:
  • De trap is niet luchtdicht. Nu niet dat we hierdoor een tocht doorheen het huis voelen, maar als het licht in de kelder aan is kan je aan sommige treden het licht een beetje zien
  • De kelder is praktisch buiten. Als het buiten 0°C is, dan is het in de kelder niet veel warmer. Een dunne, houten trap is niet de meest energetische oplossing
Ik dacht om aan de onderzijden en zijkant van de trap isolatie te kleven. Er zijn heel wat vragen die ik dan heb:
  • Welke dikte van isolatie? Als ik de isolatie te dik neem zou er condensatie in de isolatie kunnen ontstaan? Of klopt dit niet?
  • Schuin deel onder de traptreden: hier krijg je holtes. Is het een probleem dat die niet geventileerd zijn? Wat met vocht? Kan dat een probleem zijn voor het hout van onze trap?
  • Rechtopstaande deel, rechts: Hoe zou ik hier het best isolatie op bevestigen?
  • Moet ik voor het aanbrengen van isolatie eerst nog de rechte hoeken aan de traptreden luchtdicht met tape afdekken?
  • Hoe kan ik dit afwerken zodat ik geen isolatie zie? Gyproc lijkt me niet ideaal omdat de kelder bij vb. regenweer vochtig kan zijn.
  • Hoe doe ik de overgang van muur naar isolatie aan de linkerkant? Kan ik condensatie op muur aan de linkerkant krijgen in de holtes die ik creëer? De linkse muur is een buitenmuur.

Ik vind een post terug met een gelijkaardige vraag, maar toch andere randvoorwaarden. Vandaar deze aparte post



20250908_190225.jpg

20250908_190228.jpg

20250908_190230.jpg

20250908_190234.jpg
 
Het condensatiepunt komt toch wel in de isolatie te liggen, dat is geen probleem. Dikker is beter. Hoe dik mag het met de afwerking erbij worden?

Holtes zijn geen probleem, je ziet licht, dus er zal een klein beetje ventilatie zijn, dat is genoeg.
Je kan er ook voor kiezen de holtes te vullen met een flexibel isolatiemateriaal. Dit maakt weinig uit, de trap komt aan de warme kant te zitten, geen kans op vocht.

Rechtopstaande deel, rechts: Waar bestaat dat uit, het lijken wel deuren.
Ik gok dat het daar niet te dik mag, dan kom je al snel op PIR platen uit.
Daar kan je gipsplaten op lijmen, maar ook iets anders.

Hoeken tapen: dat is een details, eerst de isolatie kiezen,

De linkse muur is een buitenmuur. Hoe is die opgebouwd? (spouw? spouw isolatie? ..?)
 
Zolang de damprem aan de zijde van de trap zit (warme zijde) zal er geen warme lucht naar de koude zijde van de isolatie stromen. Dus ook geen condensatie van vocht in de isolatie.
 
PIR/PUR zonder een cachering van aluminium is dampremmend 40/200 Mu. Maar kan niet dampremmend genoeg zijn.
 
5 (6 met deze erbij) reacties over een detail dat er nog niet toe doet.
Wordt er lekker overzichtelijk van zo..

Ik reageerde trouwens specifiek over die holtes.
Dat valt weg door slechts de helft te quoten.

Google PIR , zonder alu cache laag is zelfs lastig te vinden.
10 jaar geleden schreven we nog PIR+cache o.i.d. , ondertussen al een tijdje gewoon PIR.
 
Dikte van de isolatie op de trap maakt voor mij niet echt uit. Ruimte zat.

De rechterwand was een houten wand met enkel klas in. Ik heb het glas eruit gehaald en er platen in gezet. Dit zijn dus geen deuren. Als ik het goed begrijp moet ik hier gewoon PIR/PUR platen tegen hangen. Alleen dus wel benieuwd naar hoe de overgang van hout naar muur gedaan wordt aan de onderkant.

De linkse muur is een ongeisoleerde muur. Spouw is er niet (vol gemetste muur, woning dateert van voor 1930). In de toekomst (= > 5 jaar) zal deze muur geïsoleerd worden. Nu nog niet (budget is een dingetje :roll: )

PIR lijkt beter dan PUR dus dan worden het gewoon PIR platen denk ik.
 
Zonder details te weten denk ik aan zoiets:

Dikke pir platen tussen de muren hangen. Zodat ze de trap (net) niet raken.
Afwerking naar keuze.
PIR+gips of PIR+osb zijn ook opties.

10cm of dikker pir heeft geen ondersteuning nodig in dit smalle stuk.
Je kan ze tijdelijk met wiggen klemmen en dan de >1 cm naden purren met flex pur. De naden rondom wil je dan best ruim hebben anders krijg je de pur er niet helemaal in.

De koude muur eventueel eerst met driehoekjes pir beplakken. (ik twijfel nog of dat nodig en goed is)

ps. 10 cm is tegen de rechter zijkant een beetje overdreven. Zo koud wordt het niet boven in de kelder en anders wordt het er misschien wat krap.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan