tips voor akoestische voorzetwand

Hallo,

Na lang twijfelen heb ik besloten ons huis uit 1976 wat beter akoestisch te isoleren, wil ik een voorzetwand voor de wand met de buren plaatsen.
Zie situatie op de foto. De haard is verwijderd. We laten een trap maken die 7 cm smaller is.

wand-WPS.jpg

De muur met de buren bestaat uit 1 dik (25/30cm) kalkcementblok.
Mijn plan is met 2x2 of 2x3 een houten frame te maken over de hele lengte (9.5m) en op vilt te zetten.
Dit in (beton/cement) vloer en plafond te schroeven. De nieuwe trap zal tegen de voorzetwand worden vastgezet.

Nu de vragen:
* als de trap weg is, ga ik ook omhoog in het trapgat met de voorzetwand. Moet er dan halverwege nog een verbinding in de muur ivm stevigheid?
dat zou akoestisch natuurlijk minder ideaal zijn. De 2x3 balkjes zijn natuurlijk niet 2.6m + 2.6m lang (hoogte benedenverdieping + vloer+bovenverdieping)
  • afwerken met 12,5 cm fermacell en vullen met Knauf akoustic en daarna stucen? of zijn er nog betere oplossingen?
  • geef de trap aan de voozetwand problemen met beweging ivm het stucwerk erop?

ik hoop op : 0.5cm afstand 4.5cm frame / 1.25cm fermacell / 0.5 cm stuc = 6.8cm, max 7 cm uit te komen

Graag jullie tips om een zo goed mogelijke demping te krijgen en een zo degelijk mogelijke muur.
Bij voorbaat dank!
 
Laatst bewerkt:
Waar heb je last van, contact geluid of lucht geluid?
Electra dozen zijn een geluidlek, de oude eruit en dichtmaken met specie, de leiding verlengen naar de nieuwe doos.
Tpv het trapgat een horizontale regel die je in het midden vastzet aan de muur.
 
Tpv het trapgat een horizontale regel die je in het midden vastzet aan de muur.
Er zijn hiervoor speciale ontkoppelingsbeugels zoals deze:
1750853832174.png


Als je het echt goed wilt doen is het verstandig eerst advies in te winnen bij een akoestisch adviseur. Dat voorkomt dat je veel geld uitgeeft voor een miniem resultaat.
 
Betonvloeren lijkt me gunstig. Stel je zou een houten verdiepingsvloer hebben, dan zou het kunnen voorkomen dat jij je voorzetwandplaats vanaf de grond tot aan het plafond, maar dat er geluid van de buren via het stukje muur achter de plafondplaten naar jouw kant toe lekt.

Naar mijn weten voldoet een goede geluidswerende wand aan de volgende eisen:
Metal studs en géén houten balken. Hout isoleert geen geluid, metal studs opzich ook niet, maar die zijn zo dun en kun je bovendien opvullen met isolatiemateriaal.
Eem houtskelet zou ivm dikte balken best nog wel een noemenswaardige oppervlakte creëren wat dus geluid door laat.

Belangrijk is dat je metal stud wand volledig losgekoppeld staat van de muur met de buren, vloer, plafond en evt zijwandjes. Je hebt van die akoestische ontkoppelstrips die je op het metal stud frame kan plakken.

Enige contact die de constructie zal maken is via de schroeven/bouten, maar misschien zijn daar ook nog speciale pluggen voor, dat weet ik niet?

Inbouwstopcontacten, schakelaars etc zoveel mogelijk vermijden, dit geeft geluidslekkage.

Als isolatiemateriaal zijn steenwol en houtvezel volgens mij meest gangbaar.

Vervolgens afwerken met gipsplaten. Liefst 2 lagen. Massa is feitelijk het belangrijkste element voor geluidsisolatie i.c.m. ontkoppeling.
 
Wat ga je trouwens met die openhaard doen??

Ik neem aan dat je die gordijnen ook gaat aanpassen. Voorzetwand moet volledige scheidingswand met je buren beslaan.

Daarnaast ben ik benieuwd naar je buitengevel. Zal het niet zo zijn dat er straks nog geluid via die luchtspouw van je buitengevel van je buren naar jou toe lekt?

Als die spouw geisoleerd is zou gunstig zijn lijkt me.
 
bedankt voor de tips. Op de slaapkamer heb ik een metalstud frame met gipsplaat gebouwd tbv voorzetwand. dat werd zo'n wiebel-ding, dat ik het weer afgebroken heb. Het lijkt erop dat het alleen stevig kan worden als er aan beide zijden gipsplaat tegenaan zit.
ik heb de verticale 45mm profielen gevuld met 2x2 (44mm) houtbalkjes. dat gaf stevigheid. Toen weer opgebouwd met Fermacell plaat. Dus nu ga ik niet meer met metalstud aan de gang
(De openhaard is al afgevoerd)
 
Het is toch al een groot project, ik zou echt voor 2x gipsplaten gaan. Dat zou het geluid beter moeten weren, dit zie ik mensen vaak doen.

En wat betreft de stevigheid; heb zelf nooit met metal studs gewerkt, maar heb er wel een hoop info over gelezen mbt geluidswerende voorzetwanden.

Misschien dat iemand anders hier tips voor heeft om meer stijfheid in dat geraamte te krijgen.

44mm houtbalkjes vind ik ook wel beetje fragiel klinken. Kan je trapgat niet groter maken door stukje betonvloer weg te slijpen?

Dan gewoon voorzetwand van circa 10cm dik maken.
 
Zoek eens op zwevende voorzetregels of veerregels. Jammer als je er "een groot project" zoals hierboven wordt gezegd van maakt en de verbetering vervolgens miniem is. Je zit wel nog steeds met de vloer.
 
Volgens mij kan je hoop resultaat boeken. Maar dan wel voor luchtgeluid en geen contactgeluiden.

Er zal weinig stemgeluid vd buren of tv geluid (los van bass frequenties), via de betonnen vloeren naar jouw woning lekken.

Massa veer massa principe toepassen (google maar eens)
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan