Tips bij wandvullende open kast

Kjiratsiekoedel

  • #1
Na mijn huis te hebben verbouwd (is nog niet klaar, maar kastruimte is gewenst) wil ik een kast gaan maken.

Ik wil onderstaande kast maken van steigerhout. Planken van 30x3cm Het wordt een open kast waarbij de muur dus zichtbaar blijft. De rechterkant komt tegen de muur aan (zwak gasbeton uit revolutiebouw), de linker kant komt net 5cm voor de vensterbank.

Breedte is 394cm, hoogte ongeveer 260cm en dus 30cm diep.

De deur draait naar binnen toe open en de korte plankjes aan die kant zijn 45graden zodat de deur ook 45 graden open kan. Deze plankjes komen dus alleen in de staander.

Naast de deur zitten ook de lichtschakelaars (in groen kader). Deze moeten makkelijk bereikbaar zijn, dus een staander zou daar in de weg zitten. Als oplossing is de staander onderbroken.



De uitdaging zit 'm in een paar dingen:
-uiteraard(?) wil ik dit met zo min mogelijk gaten in de muur. Een paar is best, maar ik wil niet elke plank in de muur moeten schroeven. Kan dit stevig genoeg worden?
-ik dacht te beginnen met de staanders die volledig doorlopen met de plank bovenop erop en de rest vanaf rechts naar links erin te bouwen. Handig?
-de planken wilde ik 't liefst blind bevestigen. Maar volgens mij zal ik voor de stevigheid toch vaak moeten schroeven. Wat is jullie advies?
-hoe kan ik de losse planken (die dus eenvoudig tussen twee staanders komen 't makkelijkst bevestigen met zo min mogelijk zichtbare plankendragers? Kunnen bv deuvels in de staanders en kleine inhammen gefreesd in de planken zodat de deuvels hierin verdwijnen?
-de grootste overspanning is ongeveer 1 meter. Er komen ook boeken in. Een beetje krom is niet erg, maar is dit te doen voor dit materiaal?

Ik dacht 'm in deze volgorde in elkaar te zetten:


Alvast bedankt voor de tips!
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Je hebt je er al goed in verdiept!

Je zou deuvels of lamellen kunnen gebruiken voor een blinde montage.

Ter vervanging van bevestigen aan de wand kan je een achterplaat gebruiken. Desnoods een gedeeltelijke plaat, op plekke waar het nodig is (bv. bij de 45° planken).

De montagevolgorde geeft problemen als je blind wil bevestigen, want dan werk je beter van binnen naar buiten.

Het nadeel van dit ontwerp is dat het heel onrustig is. Veel verschillende afmetingen en open vakken. Kan de bedoeling zijn, maar ik geef het maar mee.

Steigerhout is zeker sterk genoeg om die meter te overbruggen. Let wel op dat dit hout veel gaat werken en ruw is. Tis meer mode dan een geschikt materiaal voor meubels ;)
 

Kjiratsiekoedel

  • #3
Ik kwam een lamellofrees tegen op marktplaats en deze is nu naar mij onderweg. Zag er wel makkelijk uit op youtubefilmpjes.

Zijn ruwe planken wel te lamelloën? Of moet 't hout daar te plaatsen nog worden geschaafd/geschuurd?

Van binnen naar buiten werken wordt wel lastig denk ik. Ik heb geen idee van de maten en kan daardoor 't makkelijkst van buiten naar binnen werken denk ik. Verder is t ding te groot&zwaar om nog te verplaatsen zodra 't enige vormen begint aan te nemen.

Ik weet dat 't meer mode dan meubelmateriaal is. 't Is wel relatief goedkoop.
't Ontwerp kan nog worden aangepast, maar 't idee is wel een soort mondriaan. Ik zal inderdaad wel tzt eens met papiertape op de muur het idee plakken om te zien hoe 't in 't groot voelt.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
De verbindingen moeten vooral goed aansluiten. Te ruw moet wel even geschuurd worden, omdat losse vezels de hechting tegengaan.

Teken goed uit hoe je gaat bevestigen, of je alle planken wel op zijn plek gaat krijgen.

Goed idee van het tape op de muur :idea:

In het gebruik lijken ruwe planken me niet handig. Je kan splinters krijgen, en schoonmaken is veel meer werk. Oud steigerhout is een stuk minder ruw, door de slijtage in het gebruik.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu