Dag
Ik ben een leek in verwarming. Maar ik wil alles begrijpen van thermostaatventielen, voor ik er ga vervangen.
Als ik de specificaties van thermostaatventielen bekijk, dan kom ik KVS, KV, BPx, Tx tegen. Wat is het verschil?
1) KVS: Ik denk dat men met KVS een goede vergelijking kan maken tussen de flow/debiet door verschillende thermostaatkranen. Want dit is overal het maximale debiet door het ventiel bij een drukverschil van 1 bar. Dus er kan tweemaal meer debiet door een ventiel met Kvs van 1,6 dan door een ventiel met Kvs = 0,8
2) KV is dan het debiet dat door het ventiel gaat, afhankelijk van je instelling. Instelbare thermostaatventielen kun je op een bepaald cijfer instellen. Er gaat minder debiet door het ventiel als je dit cijfer op 1 zet en meer debiet als je het cijfer op vb 6 zet.
3) Voor een onderventiel "een pijps", lees ik "KV at BP2" of "KV at BP3" of "KV By-pass" op de grafiek? Wat is die BPx? Ik vind hier nergens uitleg over.
4) Voor een onderventiel "twee-pijps" lees ik dan 2,5T tot 7T en GO. Met wat komt die "T" overeen? (aantal Toeren gedraaid?) En "GO"? (geheel open?)
Ik ben een leek in verwarming. Maar ik wil alles begrijpen van thermostaatventielen, voor ik er ga vervangen.
Als ik de specificaties van thermostaatventielen bekijk, dan kom ik KVS, KV, BPx, Tx tegen. Wat is het verschil?
1) KVS: Ik denk dat men met KVS een goede vergelijking kan maken tussen de flow/debiet door verschillende thermostaatkranen. Want dit is overal het maximale debiet door het ventiel bij een drukverschil van 1 bar. Dus er kan tweemaal meer debiet door een ventiel met Kvs van 1,6 dan door een ventiel met Kvs = 0,8
2) KV is dan het debiet dat door het ventiel gaat, afhankelijk van je instelling. Instelbare thermostaatventielen kun je op een bepaald cijfer instellen. Er gaat minder debiet door het ventiel als je dit cijfer op 1 zet en meer debiet als je het cijfer op vb 6 zet.
3) Voor een onderventiel "een pijps", lees ik "KV at BP2" of "KV at BP3" of "KV By-pass" op de grafiek? Wat is die BPx? Ik vind hier nergens uitleg over.
4) Voor een onderventiel "twee-pijps" lees ik dan 2,5T tot 7T en GO. Met wat komt die "T" overeen? (aantal Toeren gedraaid?) En "GO"? (geheel open?)