Thermostaatkabel gebruiken voor laptop/tablet

Tinoes

  • #1
Hallo,

Ik wil in de woonkamer een Surface Go laptop/tablet aan de muur gaan hangen. Nu komt er uit de muur al een 3-aderige kabel vanaf de zolder (waar voorheen de thermostaat mee gevoed werd). Rood/Blauw/Geel zijn de 3 aders. Zowel onder als op zolder zijn de uiteinde nergens op aangesloten. De Surface go heeft nodig 15v 1.6a 24W

Is er een simpele mogelijkheid dat ik b.v. van de orinele lader zeg maar de stekker & de connector eraf haal/knip en ik dit aan allebei de eindes van de bestaande 3-aderige kabel maak?

Of moet ik aan de ene kant (zolder) een standaard stekker vastmaken & dan onder in de kamer iets van een buck step down converter moeten plaatsen (al wil ik juist dat er zo min mogelijk kabels aan de muur te zien komen). Dus b.v. van 24v -> 15v maken d.m.v. de converter.

Andere kabel door de muur trekken is tot nu toe geen optie, kabel zit redelijk vast ergens in de muur. (kan evt. als laatste redmiddel naar gekeken worden). Maar ook dan, wat voor kabel ga ik er heen trekken met die lengte voor 15v 1.6a
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #2
Hier kan je de benodigde kabeldikte berekenen, voor LED bedoeld, maar dat is geen probleem:Calculator

Ik kom uit op 0,75 mm2
CV kabel kan 0,8 zijn, maar ook bijvoorbeeld 0,2
Dat dus eerst uitzoeken.
 

R0cc0

  • #3
Wat ge je met die Surface doen?
Die 24 Watt is het maximum en is alleen nodig als je flink los gaat op dat ding.
Als je hem alleen gebruikt als b.v. bediening van je domotica dan is er veel minder vermogen nodig.
En al helemaal als de accu is opgeladen.

Ik heb al jaren een iPad op die manier werken op 2 draadjes van 0,25 mm2
 

Tinoes

  • #4
De surface wordt alleen gebruikt voor domoticz. Bedoeling is wel dat er op het 'hoofdscherm' een kleine venster met live stream van een camera komt. Maar dit zou ik evt altijd uit kunnen schakelen mocht hij dat niet trekken.

Draad is 0,75 dus ik zou het hier mee moeten kunnen proberen? Wat zouden jullie aan raden om hiervoor te gebruiken?
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #5
Ha, Domoticz :-)
Heb je ook al ge-update naar versie 2020.1 ?

Vragen:
Hoe lang is de kabel die je wil gaan gebruiken?
Met welk spanningsverlies kan de Surface werken, is dat b.v. 0,5V of 1,5V of ..% ?
 

Tinoes

  • #6
Ja de upgrade gedaan, helaas vanuit strecht. Had niet meegekregen dat dit voor problemen zou zorgen. Na een paar uur knommelen, toch weer alles werkend gekregen -.-

Qua spanningsverlies heb ik geen idee. Daarom dacht ik dat het misschien slim was om vanuit zolder 24v erop te zetten & dan onder omzetten naar 15v.

Ik zou het natuurlijk ook eerst met 12v teste, maar weet niet of dat slim is m.b.t. de surface in geval het niet goed gaat?

Kabel in de muur is denk ik zo'n 5-6 meter lang. Ik ga er niet vanuit dat hij veel rare bochten maakt in de muur.

Ik bedenk me net dat hij evt. ook via USB-C opgeladen kan worden: 5V , 1.5A , 7,5W
Geen idee of dit met de huidige 3-aders makkelijker voor elkaar te krijgen is?
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #7
Ik moest gedwongen om naar Domoticz 2020.1 na een crash van de SD kaart...
Op zich was het goed te doen, Linux geïnstalleerd, daarna Domoticz en daarna de database geïmporteerd.
Helaas was de database backup niet echt recent maar gelukkig stond het meeste er nog in.
Nu werkt alles weer en ik heb weer de nieuwste opties.

Maar goed, over de Surface:
Dit zou net kunnen met een thermostaatkabel van 6 meter lang.
Hierbij houdt ik rekening met 1V spanningsverlies maximaal en de volgende waarden:
Vermogen 24W
Stroom 1,6A
15V DC
Max. 10% spanningsverlies

En let op, een thermostaatkabel heeft een doorsnede van 0,8mm1
(dit is dus iets anders als 0,8mm2 !)

 

Kluskoppel

  • #8
Leuk, meer domotica enthousiastelingen :D

Ik heb iets soortgelijks gedaan voor m'n DIY slimme ventilatie (gaat harder draaien bij meer CO2).

Naast de thermostaat heb ik een CO2-sensor opgehangen. Tussen ketel en thermostaat loopt een 4-aderige kabel, waarvan er voor OpenTherm communicatie tussen ketel en thermostaat maar twee aders in gebruik zijn. De andere twee kon ik dus mooi gebruiken om de CO2-sensor mee te voeden.

Ik zet er boven bij de ketel 12V DC op via een oude router adapter. Beneden maak ik er met een DC-DC converter weer 5V van voor de ESP8266 (jullie vast ook bekend ;) ) die de sensor uitleest. Dit werkt prima.

Een vergelijkbare situatie zou je kunnen creëren door er bij jou ook 12V op te zetten en dan een USB-C autolader (vanwege de 12V) zoeken die compact genoeg (desnoods nadat hij gedemonteerd is) is om in het muurdoosje te plaatsen.

P.S. Heeft de standaardconnector niet meerdere pinnetjes in gebruik om te detecteren wat voor type lader er is aangesloten bijv? Met 2-3 draadjes ben je er dan nog niet vermoed ik.
 

Tinoes

  • #9
Ja, als ik iets geleerd heb van Domoticz, dan is het wel dat je goed je backups moet bijhouden. Heb HA ook even geprobeerd, UI er ook wat mooier uit vond ik, maar hij kon niet goed overweg met mn fibaro switches.
Thanks, ik zal het eens proberen met de thermostaatkabels.

Ah ik heb ook een shelly switch op mn domme ventilatie gezet en dan een sensor in de badkamer zodat hij met douchen automatisch aanspringt. Heb jij al ervaring met de fibaro walli serie? Dat lijkt mij opzicht weer nog wat makkelijker.

Misschien dat ik de usb variant ook even ga proberen, even kijken wat de minste ruimte in beslag neemt aan de muur onder.
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #10
Als je een 15V adapter hebt en een bestaande geschikte kabel dan zou ik die gebruiken.
Aan het uiteinde soldeer je een zelfde connector en aan de andere kant plaats je de adapter.
Waarom zou je gaan pielen met kleine USB aansluitingen als je een gewone connector kunt gebruiken?

PS, ik gebruik zelf vooral Qubino dimmers en paar Fibaro schakelaars via een Aeotec Z-Stick S2.
Daarbij ontvang ik info vanuit temperatuur sensoren via de RFXtrxXL.
En natuurlijk de slimme meter via de seriële kabel.
De RFXtrxXL kan ook prima onze Somfy RTS zonwering aansturen.
Ideaal...
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu