Thermostaat kraan voor grote hoeveelheid water.

Keteltje10

  • #1
Als ik het goed heb komt deze vraag hier nog niet voor.

De situatie is als volgt: Ketel 34kW direct gekoppeld aan een lucht verhitter.
AVDO klep moet nog ingebouwd worden.
Lucht wordt 100% van buiten aangezogen opgewarmd en de ruimtes ingeblazen. Ventilator heeft een frequentie regelaar. Retour lucht is niet aanwezig.
Ketelwater temperatuur bepaald de temperatuur van de ingeblazen lucht.

En we wilden de ketel uitschakelen met een thermostaat als het te warm wordt, de pomp blijft dan wel circuleren.
So far so good.

Nu is er een warmtewisselaar bijgebouwd, denk aan de grootte van 2 platen wisselaars van een CW6 ketel. We verwarmen hier een motorblok met water van ongeveer 2 ton mee. temperatuur wordt geregeld met een RTL ventiel. Ook dit werkt perfect.

Maar als de leef ruimtes te warm worden kunnen we de ketel niet uitzetten want de motor verwarming moet aan blijven. Het wordt binnen te warm. In de leiding naar de lucht verhitter zit een afsluiter en daarmee kunnen we de lucht inblaas temperatuur regelen. Werkt ook goed maar is wat omslachtig en regelt niet echt fijn.
Het leek me dan een goed idee deze afsluiter te vervangen voor een thermostaat ventiel met thermostaat kop met capillaire voeler in de lucht.
En daar zit het probleem, 34 kW bij 80/60 is ongeveer 1500 ltr/uur waar vind ik een ventiel met deze doorlaat en die weinig tegendruk geeft?

Omwille van simplisme en kosten wil ik geen mengregelingen maken en of 3 weg kleppen toepassen.
Wie kan mij verder op weg helpen?
 

JeffreyD94

  • #2
Merk / Type CV toestel. Alleen CV of ook warmwater?
Merk / Type luchtverwarmer, met name type plaatje gegevens warmtewisselaar betreft overdracht warmte etc.
Diverse overzicht foto’s ter visualisatie.
Motorblok? Hoe bedoel je precies? En hoeveel warmte overdracht moet hier plaats vinden/opgenomen worden?
 

Keteltje10

  • #3
Baxi gavina plus. Cv ketel op olie stook.maakt alleen warm cv water verder niets.
De lucht verwarmer is een 20 jaar oude uit een fabrieks hal het water gaat hier 3 maal doorheen. Vorig jaar bleek dat de ketel niet al zijn warmte kwijt kon en daarom heb ik in dezelfde behuizing een zelfde merk warmtewisselaar erbij gemaakt waarbij het water er 2 keer doorheen gaat.
Het is nu dus een 5 rijen lucht verwarmer. Hier bestaan dus geen specs. voor. :( Bij nul graden gaat zeker alle warmte uit de ketel hierin.Daar ben ik niet bang voor.

In de scheepvaart is het gebruikelijk om je motor te verwarmen door het motor koelwater te verwarmen. Hij start makkelijker en je voorkomt veel thermische spanning bij fel accelereren. In 2 uurtjes van 15 naar 50 graden. (ruim voldoende, vroeger 6 uur met een elektrisch element)

Mijn probleem zit alleen in het vinden van een thermostaat ventiel waar met zeer weinig weerstand 1500ltr/uur door gaat.


Quote verwijderd, is overbodig, mod.
 

JeffreyD94

  • #4
En het toepassen van een tweewegklep 22 of 28mm icm een kamerthermostaat aan/uit? Eventueel 2x, 1x voor de motorblok en 1x voor de leefomgeving? (Voor motorblok heb je eventueel speciale thermostaten welke nog met bimetaal omschakelen, dit zou ideaal zijn om op watertemp motorblok te schakelen?)

Parallel over motorblok een avdo (bypass) plaatsen?

Wat is de aanvoer retour temp bij extreme weersomstandigheden?

Misschien inspuiters verkleinen om minder belasting in ketel te krijgen waardoor automatisch minder vermogen gegenereerd woord door ketel kan alleen als vermogen grote is dan warmte afname bij -8/-10. Van motorblok en luchtverwarmer gezamenlijk, maar zonder gegevens is dat lastig.
 

JeffreyD94

  • #5
 

Keteltje10

  • #6
Met een tweewegklep krijg je continue een schot heet water door die verhitter, afkoelt en weer een schot heet water. Ik twijfel of die dingen deze thermische belasting kunnen overleven op de lange termijn.

Temperatuur wordt geregeld met een rtl ventiel werkt goed. Uitzetten is gewoon kogelkraan dicht. KISS. :D

Bypass over over de ketel.

Aanvoer temperatuur 90/70 ergens bij nul graden inblaas lucht. gok ik. Daarna gaat de temperatuur binnen ook lager worden. Is niet erg er moet dan alleen vorstvrij gehouden worden. Bijstook met elektrisch dan maar.(vroeger stond er een 75kW direct gestookte luchtverhitter in)

Bij deze ketel niet echt een optie om verstuivers regelmatig te wisselen.

Edit zo'n 12 cylinder, 1 mtr hoog 1 mtr breed, 2 mtr lang, 2000kg, blijft gewoon warmte vragen. Dat is eigenlijk een boiler van 2 ton zonder isolatie.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
Wilt u alleen quotes gebruiken als het niet anders kan, u maakte er een onleesbare brij van.
 

JeffreyD94

  • #8
@Keteltje10

Ik was inderdaad vergeten dat erbij te vermelden.
Alleen TO wilt geen driewegklep, eigenlijk achteraf denkende moet je de bypass over de warmtewisselaar van de luchtverwarmer plaatsen. Om enige vorm van vorstbeveiliging te hebben. (bevriezingsgevaar)

RTL ventiel kan ook inderdaad alleen het nadeel is dat op deze manier het toestel blijft doorstoken, TO gaf aan dat er dan juist problemen ontstaan.

Inspuiter (Nozzle) vervang je eenmalig, normaliter stem je deze af op het nodige vermogen (warmte afgifte) van de componenten. Het heeft geen nut om bijvoorbeeld 100kW vermogen te hebben als je maar 75kW benodigd hebt bij -10.
met een delta t van 90/70 over de elementen.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu