Temperatuur tapwater schommelt

Benlaag

  • #1
Het betreft een AWB ThermoMaster 30G ketel.

Sinds een aantal dagen heb ik het toerental van de pomp aangepast van stand drie naar twee (drie standen mogelijk). Dit om leidingeluid te reduceren en de temperatuur van het retourwater lager te krijgen. Dit heeft goed uitgepakt. Ik hoor de ketel en de leidingen niet tot nauwelijks meer. Het retourwater is bij een aanvoer van 39-41 graden netjes 30-32 graden t.o.v. 36-38 voorheen.

Sinds het verlagen van het toerental is echter de temperatuur van het tapwater aanmerkelijk gaan schommelen. Zeer constant overigens. Van net te heet tot te koud om comfortabel te douchen bijvoorbeeld.

Na wat rondzoeken op dit forum zou het kunnen zijn dat de ketel het warme water niet meer kwijt kan. Klopt dit? Is het weer verhogen van het toerental van de pomp de enige oplossing? Ik ben juist blij met de winst op het cv-gedeelte.

Ik heb een grote douchekop, geen waterbesparende. Daarnaast heb ik geprobeerd of verlagen van de tapwatertemperatuur uitkomst biedt. Dit werkt deels, maar verre van onvoldoende.

Enige suggesties?

Mvg
Ben
 

DexterXL

Specialist Verwarming
  • #2
...en als je de pomp weer op stand 3 zet? dan nog ww
problemen??
 

Benlaag

  • #3
Bedankt voor de reactie DexterXL.

Als ik de pomp weer op stand drie zet, dan is de temperatuurschommeling van het tapwater opgelost, maar heb ik weer de problemen van het geluid en de hoge retourtemperatuur. De ketel hangt in de bijkeuken en deze is op stand drie continue (te) goed te horen. Op stand twee nauwelijks meer. Ook de leidingen hoor je niet meer. Deze zijn overigens goed ontlucht. Op stand drie is de retourtemperatuur ook bijna net zo hoog als de aanvoer. Het scheelt slecht een paar graden. Ongeacht vol- of laaglast. Zeker niet op rendement dus. Alle tien radiatoren staan trouwens deels of geheel open. Op stand twee is de retour juist perfect.

Is er naast de pompsnelheid geen alternatief voor alle variabelen? Verlagen van de tapwatertemperatuur helpt iets, maar is zo laag dat er weer kans op legionella optreedt.
 

DexterXL

Specialist Verwarming
  • #4
Tapwater moet je gewoon niet aan willen zitten, je
geeft wel aan dat je alle radiatoren open of gedeeltelijk
open hebt staan.
Dan heb ik gelijk vraagtekens bij deze omschrijving,
dus begin bij de basis, hoeveel radiatoren staan altijd
100% open? en wat is de rede dat de rest gedeeltelijk
open staat??
Vaak staan er te weinig radiatoren altijd open, ja, dan
krijg gesuis door de leidingen en radiatoren...
 

Benlaag

  • #5
Waarom zou niet met de temperatuur van het tapwater gevarieerd kunnen worden. Deze knop zit toch niet voor niets op de ketel? Het water is instelbaar van 0 (uit) tot maximaal, met als tussenenstand een ecostand die het water op temperatuur houdt. Hier zou toch vrijelijk uit gekozen moeten kunnen worden?

Van de tien radiatoren staan er zeven 100% open (begane grond, badkamer en kantoor op tweede verdieping) en drie op ca. 25% (slaapkamers eerste verdieping). Dit lijkt mij geen abnormale situatie.
Het is met name de pomp zelf die in stand drie veel lawaai maakt, zodat in de huiskamer altijd de cv-ketel te horen is. Hinderlijk hoorbaar zelfs.

Maar het moet toch anders kunnen dat je óf een goed werkende cv hebt, óf een comfortabele warmwatervoorziening? In stand drie komt het cv-water bijna net zo warm de ketel weer in als dat het eruit gaat. Moduleren in laaglast is dan niet echt op rendement wat het zou moeten zijn. Waar dit perfect gaat in stand twee.

Ik heb vanmiddag gezien dat de ketel na een aantal minuten warm tapwater leveren aan en uit gaat tijdens de warmwatervraag. Het schommelen van de temperatuur wordt dus na een tijdje letterlijk opgevolgd/ veroorzaakt door het aan en afslaan van de installatie. Dit in stand twee. Stand drie weer niet. Het heeft dus duidelijk met de stand van de pomp te maken.

Is er geen instelling/ aanpassing aan de ketel mogelijk dat beide functies van de ketel goed werken? Handmatig telkens de pomp omschakelen voor het douchen is natuurlijk niet redelijk. Kam dit niet automatisch bijvoorbeeld?
 

Mobel

Specialist Verwarming
  • #6
Op en aftoeren van de pomp moet geen enkele invloed hebben op je ww temperatuur . oorzaak moet ergens anders gezocht worden , misschien pomp defect , te weinig opbrengst in 2e stand ? filter cv verstopt (24) ? 3wegklep (5) laat door ?

 

Mobel

Specialist Verwarming
  • #7
 

Benlaag

  • #8
Bedankt voor uw reactie Mobel.

Ik heb dezelfde installatiehandleiding kunnen vinden op Internet. Ik kan echter niet alles goed interpreteren, aangezien mijn specifieke kennis gewoon te beperkt is.

Ondanks dat denk ik dat het wel met de opbrengt van de pomp in stand twee te maken heeft. Juist omdat het schakelen tussen de twee standen zo duidelijk verschil maakt. Ik vraag mij alleen af wat dit nu voor directe gevolgen heeft voor de werking van de installatie. De pomp zou 'de warmte niet kwijt kunnen'. Maar hoe reageert de ketel dan? Slaat deze daarom constant aan en uit tijdens langdurige warmwatervraag? En is dit naast oncomfortabel ook schadelijk voor de installatie. En is juist dit aan- en uitschakelen te verhelpen, naast de optie van stand drie? Ik zou namelijk graag het goed werkende cv-gedeelte in stand twee graag behouden.

De installatie is niet lang geleden schoongemaakt. Verstoppingen lijken mij dus minder aannemelijk. Het verhaal van de driewegklep lees ik vaker op diverse fora, maar kan ik niet direct plaatsen. Is dit zelf te controleren? In stand drie is namelijk zeker geen schommeling waar te nemen, maar is het retourwater gewoon veel te warm om de ketel de laten condenseren.

Daarnaast heeft de ketel sinds ingebruikname in 2007 altijd op de ecostand gestaan. Ik besef nu dat dit 48 graden betekent. Dat is toch gevaarlijk i.v.m. legionella? Vreemde stand dan.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #9
ALs je de pomp van stand veranderd verander je de opbrengst.

De stand heeft te maken met je radiatoren, intern is alles afgestemd om te kunnen werken in stand 2.

Dus voor ww moet stand 2 voldoende opbrengst hebben.

De ketel meet de temperatuur van het water dat in het circuit van de branderwisselaar stroomt.
word het verschil in temperatuur tussen aanvoer en retour kleiner dan moduleert de ketel terug tot het verschil max 20 graden is.
Komt de uittrede temperatuur boven een ingestelde waarde(85-95} dan grijp een veiligheid in en gaat de brander uit tot de temperatuur in het circuit weer onder die waarde zit.

Er is iets in de ketel dat een hoge weerstand heeft, en daarmee de doorstroming zodanig belemmert dat het water te lang in de wisselaar blijft en daardoor te heet word..
De onderdelen in dat circuit( waterwisselaar/drieweg) zijn hoofdverdachte, filter,pomp,branderwisselaar zijn minder verdacht.
 

Benlaag

  • #10
The headhunter, bedankt voor uw heldere reactie. Hiermee wordt de mogelijke oorzaak van het probleem concreet van en dus ook de diagnose.

Uw uitleg klinkt zeer aannemelijk. Ik zou dus graag de werking van de driewegklep en de wisselaar (laten) controleren. Is dit zelf enigszins na te gaan, of is dit slechts voor een monteur weggelegd. Ik ben verre van onhandig, maar heb niet eerder een ketel op detail bekeken.

Extra opmerking: ik heb de temperatuur van het tapwater bij wijze van experiment op ca. 2/3 gezet in het bereik waar geen voorverwarming plaatsvindt. De ketel heeft altijd met voorverwarming gedraaid en binnen dit gebied treedt ook de warmteschommeling op zodra de pomp op stand twee draait. Nu Lijkt het schommelen nagenoeg weg, ook in stand twee, met de instelling buiten de voorverwarming. Ik had hier zelf geen relatie in gezocht, maar blijkbaar heeft dit toch enige uitwerking op de in- en uitschakelen. Klinkt dit logisch? Afgezien van mogelijke problemen bij de klep of wisselaar?
 

DexterXL

Specialist Verwarming
  • #11
3-wegklep kan je simpel testen op interne doorlekken,
je zorgt dat de cv installatie koud/lauw is, daarna
ga je warmwater tappen, laat maar gewoon lopen, tijdens
het tappen ga je onder de ketel voelen aan de cv-buizen
ongeveer 30 cm vanaf de ketel, die mogen dan niet heet
worden.....
 

Benlaag

  • #12
@DexterXL: bedankt. Ik ga dit morgenochtend meteen uitvoeren. Dan is het systeem koud i.v.m. nachtverlaging. Ben benieuwd.
 

Benlaag

  • #13
Ik heb vanochtend de controle gedaan of de cv-buizen warm worden als warm water wordt getapt.

Ik heb de kraan een tijdje laten lopen, vol open op de middelste stand van tapwatertemperatuur. De cv-buizen bleven even koud als voor het tappen. Het tapwater bleef in deze stand ook redelijk stabiel en de ketel maakte ook een redelijk constant geluid (een klein beetje op-en-neer gaand geluid van de brander of ventilator, kon dat niet goed horen). Voerde ik echter de tapwatertemperatuur op, dan begon de ketel af- en aan te slaan. Ik heb de temperatuur nu iets onder het punt gezet waar dit niet meer gebeurt.

Na een flinke douchebeurt zag ik op de thermometer die ik op de retourbuis heb bevestigd dat deze ca. 10-15 graden warmer was geworden. Deze voelde inderdaad ook nog warm aan, waar de cv zeker nog niet had gedraaid. De aanvoerbuis was ook duidelijk koud. Dus na het douchen is de retourleiding warm geworden.

Is dit een conclusie waar u (DexterXL) iets mee kunt?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #14
Je had de aanvoer moeten voelen, niet de retour.maar goed als je retour al 15 graden warmer is zal de aanvoer ook wel flink warm zijn.

Als jij het beschikbare vermogen begrenst is het logisch dat de temperatuur constanter blijft er is simpelweg niet voldoende vuur om bij de dan optredende circulatie uit te vallen op maximaal temperatuur.

Je zou alles eens normaal kunnen zetten en de temperatuur voor en na de wisselaar meten, vlak voor/tijdens uitvallen.
 

DexterXL

Specialist Verwarming
  • #15
Dat de retour warm word dat kan heel goed, en dan is de
aanvoer nog steeds koud, dat ligt aan de positie van
de 3-wegklep icm "doorstralen" van warmte.

Dat de ketel op ww raar doet, dat kan komen door bv
ene te lage doorstroming ww-zijdig, door bv een water
besparende kraan/douchkop of te laag afgestelde doorstroming
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #16
Maar dan zou de pompstand daar niets mee van doen hebben.
 

DexterXL

Specialist Verwarming
  • #17
Kan wel degelijk, zodra je ww langzaam door de tappot
stroomt, neemt die al te weinig warmte op om op vollast
te gaan draaien, dus ketel moduleert ver terug.
Zodra je de pomp langzamer zet, kan de ketel nog
moeilijker zijn warmte/vermogen kwijt, probeert nog
verder terug te moduleren, dat lukt dan niet en gaat
uit, koelt ver genoeg af, gaat weer branden enzz...
Zie daar, schommelende ww temp. :wink:

Ik gok dat hier meerdere factoren de boel in de war
sturen, en dat het niet fatsoenlijk op te lossen valt
vanachter onze schermen :roll:
 

Benlaag

  • #18
Wederom bedankt voor jullie opmerkingen en het meedenken.

@ The headhunter: ik had bij de test van de klep beide leidingen gecontroleerd. De aanvoer bleef te alle tijden koud. Na het douchen viel mij op datvde retour echter wel warm geworden was en ik kon dit ook nog voelen. De aanvoer was koud en is dus wellicht nooit warm geweest.
 

Benlaag

  • #19
Iets te snel op enter geklikt...

@ DexterXl: dan is mijn probleem toch wat te omvangrijk zelf op te pakken en zal ik een professional laten komen. Zelf rommelen zonder gerichte acties lijkt mij niet verstandig. Vooralsnog kan ik douchen en stoken. Om zowel het cv-gedeelte als het warmwatergedeelte goed tevlaten werken dan meer nodig zijn dan wat draaien aan knoppen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu