Temperatuur modulerende CV-ketel

Betreft Intergas Extreme 36 cv ketel. De radiatortemperatuur staat ingesteld op 70 graden. De keteltemperatuur komt nooit hoger dan 49 graden. Wat heeft het dan voor zin om de radiatortemperatuur tussen de 65 en 80 graden te zetten?
 
  • Waarschuwing
    Klusidee
    Waarschuwing
  • Als het nog een keer 10 graden onder nul wordt zal het waarschijnlijk oplopen naar een hogere remperatuur. Want ook dan wil je het graag warm in huis hebben.

    Verwarming zorgt dat de warmte verliezen worden aangevuld, hoe meer verlies des te meer energie en hogere temperatuur om dat verlies te compenseren.

    Vr Gr
     
    • Like
    Waarderingen: Mn22
    Ik zou die temperatuur wat verlagen, dat helpt besparen in de stookkosten. Tuurlijk heeft @Cvolieboy gelijk dat dat is om voldoende reserve te hebben voor ook de allerkoudste dagen. Maar het is natuurlijk geen ramp om als er opeens toch een Elfstedentocht gereden kan worden om de keteltemperatuur weer 1 weekje te verhogen. Ook is het niet ondenkbaar dat die ingestelde keteltemperatuur nog dateert van voordat je huis extra isolatie kreeg.
     
    De aanvoertemperatuur verlagen in combinatie met een modulerende thermostaat heeft geen zin. Het enige wat je bereikt is onvoldoende comfort omdat het opwarmen te lang gaat duren.

    Een modulerende thermostaat berekent zelf de aanvoertemperatuur die nodig is. De aanvoertemperatuur van de ketel moet daarom gewoon op 80 graden blijven staan. De ketel brandt dan op een lage temperatuur wanneer het kan en de aanvoertemperatuur gaat omhoog wanneer dat moet.
     
    Dat is precies het dogma van vroeger toen je bij aankoop van een kuub gas er gratis nog 3 kuub bij kreeg. Maar die tijd is voorbij. Je verlaagt niet de aanvoertemperatuur, je limiteert de 𝒎𝒂𝒙𝒊𝒎𝒂𝒍𝒆 aanvoertemperatuur. Maar als je maximaal gasgeeft als het verkeerslicht op groen springt ben je wel sneller bij het volgende rode verkeerslicht, maar verbruik je flink meer brandstoffen. Met ketels is het net zo. Een nette modulerende themostaat zal die 80° nooit gebruiken en nooit nodig hebben... dus waarom zou je 'm die mogelijkheid dan uberhaupt bieden?
     
    Alles is afhankelijk van de situatie, het systeem, de woning enz.
    Het is nogal kort door de bocht om zomaar te stellen dat het lager instellen (begrenzen) van de
    maximale temperatuur een besparing zal of zou opleveren. Daar zijn de meesten het hier wel over eens.

    Maar als je de laatste twee zinnen van jezelf nog eens doorleest, dan geef je daar ook aan dat het
    geen zin heeft om de instelling te verlagen. Een ketel zal niet zomaar voluit gaan branden zoals je
    in het voorbeeld met de auto aangeeft. Deze zal eerder steeds iets meer vermogen geven, alleen
    als dat nodig is.
     
    @Ronny Klopt dat er, mits de thermostaat zich netjes gedraagt, noch noodzaak is om de max. temperatuur te verlagen, noch noodzaak is om 'm hoog te laten. In alle gevallen zal de extra marge die je de ketel gunt, gewoon niet gebruikt worden. Mijn ketel staat sinds een paar jaar op 50° en ik zie een gasbesparing. Maar eerlijk is eerlijk, ik heb dan ook geen modulerende thermostaat maar een domme aan/uit.
     
    Hallo,
    Toch nog even het volgende. De afgelopen weken heb ik meerdere pogingen ondernomen om bij o.a. installateurs en Intergas antwoord te krijgen op de vraag waarom moduleren en op welke temperatuur de radiatoren moeten worden gezet . Dit, afgezet tegen tegen de keteltemperatuur die nog nooit hoger dan 49 graden is geweest. Tot nu toe heb ik geen sluitend antwoord gehad op deze vragen.
    Vervolgens heb ik 1 week de modulerende thermostaat gemonteerd en 1 week de aan/uit thermostaat.
    Bij een radiatortemperatuur van 70 graden. Resultaat: de modulerende deed er tot meer dan 3 uur over om de kamer op temperatuur te krijgen; de aan/uit deed dat binnen 55 minuten waarbij de ketel ook uit zich zelf moduleert. De aan/uit hield de temperatuur vrijwel op dezelfde waarde zonder dat er sprake was van pieken of dalen. Het gasverbruik was min of meer aan elkaar gelijk ook afgezet tegen dat van vorig jaar.
    Het vertrekpunt: de kamer binnen een redelijke termijn op temperatuur kan alleen worden bereikt met de aan/uit thermostaat. Ook dat werd door een installateur toegegeven en vanuit de klant werd daarom steeds meer gevraagd om een aan/uit thermostaat.
     
    Dat klopt beslist niet, ook modulerend kan je prima snel op temperatuur laten komen.

    Het probleem is vaak dat er net te weinig vermogen is geplaatst waardoor het rustigere gedrag van een modulerende thermostaat de opwarming vertraagt.

    Of waterzijdig mankeerd er wat aan de inregeling.

    Aan/uit moduleerd alleen op dT en zal daardoor sneller een hogere aanvoer krijgen.
     
    Gemiddeld is de aanvoertemperatuur met de aan/uit thermostaat tijdens het opstoken hoger, daardoor warmt de ruimte sneller op. Maar dat kost vanzelfsprekend ook meer gas.

    Maar goed, hoe beoordeel je of de modulerende thermostaat de gevraagde ruimtetemperatuur heeft bereikt? Het kan heel goed zijn dat de modulerende thermostaat afregelt op een paar tienden onder de gevraagde ruimtetemperatuur. De ketel zal ook zoveel mogelijk branduren maken, dus het kan heel goed zijn dat de ketel continu brandt, terwijl de ruimtetemperatuur net aan gehaald wordt.

    @Bouwtux, de installatie wordt niet heel veel zuiniger door het verlagen van de aanvoertemperatuur. De besparing die jij ziet komt doordat je de gemiddelde ruimtetemperatuur verlaagd. Het duurt immers veel langer voordat de ruimte opwarmt en bij een lagere ruimtetemperatuur is het warmteverlies naar buiten altijd kleiner. Oftewel je verlaagd het comfort en dat bespaart gas.

    Het voordeel van een modulerende thermostaat zit er vooral in dat deze thermostaat de afweging maakt tussen comfort en rendement. Er wordt gestookt met een zo laag mogelijke temperatuur, maar zodra het nodig is voor het comfort, bijvoorbeeld om binnen een acceptabele tijd te kunnen opwarmen, loopt de aanvoertemperatuur op.

    Maar goed, je moet je niet blindstaren op de aanvoertemperatuur . Dat is echt een kwestie van een paar procent en een beetje comfort is ook wat waard.
     
    @Mn22 Ik zie geen heil in een welles-nietes spelletje. Maar toch dit: Stoken op een lagere temperatuur is zuiniger. Dat kun je ook op je klompen aanvoelen; hoe hoger de temperatuur van de rookgassen hoe groter het warmteverlies. Ook is de kans bij een lagere aanvoertemperatuur groter dat je retourwater koud genoeg is voor condensatie, wat het rendement weer helpt. Er was ook niet voor niets een campagne "Zet 'm op 60".
    Maar dat is inderdaad niet het hele verhaal. Zo kan het ook nodig zijn het vermogen van de ketel te verlagen om pendelen te voorkomen. Maar met een modulerende thermostaat kun je hier juist beter van af blijven want die verlaagt het brandervermogen dus zelf.
    En last but not least, het stookgedrag is erg van belang. Men komt er van terug om de temperatuur 's nachts laag te zetten en 's ochtends weer op te warmen, in bepaalde gevallen is het energiezuiniger om de temperatuur 's nachts niet of amper te verlagen, zodat de ketel ook nooit hard hoeft te werken om het vlot op temperatuur te krijgen. Uiteraard is dit nieuwe inzicht wel "gevoed" door de lage watertemperatuur van een warmtepomp en de beperkte capaciteit van een vloerverwarming om snel op te warmen maar... het betekent niet dat dit inzicht fout is. Of dit wel of niet gunstig is ligt natuurlijk ook aan je isolatie en aan je type (radiatoren/vloerverwarming). Kortom, ja "it's complicated".
     
    een lagere watertemperatuur in de installatie bereik je door het afgegeven vermogen te vergroten. bijvoorbeeld een radiator type 10 van 1500x500 geeft bij 90/70 ruimte 21 1200 watt af.
    bij 45/35 geeft deze nog maar 350 watt af, vervangen je de radiator naar een type 33 zal deze met 45/35 1500 wat afgeven en komt de ruimte dus sneller op temperatuur met een lagere aanvoertemperatuur.
     
    @Bouwtux, stoken met een lagere temperatuur is inderdaad beter voor het rendement van de ketel. Gevolg is wel dat de opwarming van de woning trager gaat en als je te ver gaat met het verlagen van de aanvoertemperatuur wordt de gevraagde ruimtetemperatuur helemaal niet meer bereikt. Dit komt zoals Marcn.88 al aangaf, doordat het afgegeven vermogen daalt bij een lagere aanvoertemperatuur.

    Bij een ouderwetse aan- uit geregelde ketel had het daarom wel zin om de aanvoertemperatuur in met name het voorjaar en het najaar te verlagen. Bij een moderne ketel met modulerende thermostaat heeft het geen zin, de elektronische regeling maakt de afweging tussen rendement en comfort.

    Oftewel je bereikt het optimum tussen rendement en comfort door een modulerende thermostaat toe te passen zonder dat je er zelf wat aan hoeft te doen.

    Verder heeft nachtverlaging bijna altijd zin. De extra energieverliezen naar buiten toe die je hebt bij een constante ruimtetemperatuur zijn vrijwel altijd groter dan de besparing die je kunt halen uit het voorkomen van een aanwarmperiode met een wat hogere aanvoertemperatuur.

    IK heb zelf een grote showroom in beheer gehad van 3000 m². Dat was best een redelijk geïsoleerd pand, maar ik kan je verzekeren dat je zo'n ruimte echt niet dag en nacht op dezelfde temperatuur wil houden. Nachtverlaging met een graad of 6 was veel goedkoper, zelfs wanneer we in de ochtend eerst een uur of twee stevig moesten opstoken met 80 graden aanvoertemperatuur. Daar hadden we zelfs een extra ketel voor.
     
    Dus de conclusie van de vorige reacties: aanvoertemperatuur lager, afgifte radiatoren hoger met een modulerende thermostaat. Dan het beste rendement. De woonkeuken en woonkamer zijn voorzien van Jaga convectoren. Het totaal aan Watts wat deze convectoren leveren wordt alleen bereikt met een afgifte van 90/70. Bij een maximale keteltemperatuur van 49 graden, hoger komt de ketel niet, betekent dat er geen modulerende thermostaat geplaatst kan worden; want het opwarmen van de ruimte neemt extreem veel tijd; ruim 3 uur met een continu brandende ketel. Klopt deze redenering? Zo ja, dan vervangen convectoren door: radiatoren of convectoren met een groter vermogen met een lagere aanvoertemperatuur?!
     
    een lagere watertemperatuur in de installatie bereik je door het afgegeven vermogen te vergroten. bijvoorbeeld een radiator type 10 van 1500x500 geeft bij 90/70 ruimte 21 1200 watt af.
    bij 45/35 geeft deze nog maar 350 watt af, vervangen je de radiator naar een type 33 zal deze met 45/35 1500 wat afgeven en komt de ruimte dus sneller op temperatuur met een lagere aanvoertemperatuur.
    Moet je natuurlijk wel voldoende water kunnen aanvoeren.
     
    aanvoertemperatuur lager, afgifte radiatoren hoger met een modulerende thermostaat. Dan het beste rendement. De woonkeuken en woonkamer zijn voorzien van Jaga convectoren. Het totaal aan Watts wat deze convectoren leveren wordt alleen bereikt met een afgifte van 90/70. Bij een maximale keteltemperatuur van 49 graden, hoger komt de ketel niet, betekent dat er geen modulerende thermostaat geplaatst kan worden; want het opwarmen van de ruimte neemt extreem veel tijd; ruim 3 uur met een continu brandende ketel. Klopt deze redenering? Zo ja, dan vervangen convectoren door: radiatoren of convectoren met een groter vermogen met een lagere aanvoertemperatuur?!
    Nee klopt geen hout van.
    Groter vermogen geeft ook een groetere volumestroom, het is maar de vraag of de ketel/leidingen dat gaan doen.

    De lage aanvoer van 49 graden komt door de lage retour, als je de installatie zo inregelt dat alle retouren gelijk zijn gaat de vraag van de thermostaat matchen met het gevraagde vermogen.
    Grote kans dat de grootste radiatoren te weinig water krijgen, gevolg is een lage retour en dus een lage aanvoer.,
    Als je dan kijkt naar de warmtevraag van de thermostaat zal deze een hogere temperatuur vragen dan dat de ketel leverd omdat deze ook moduleerd op zijn retour.en dan gaat het lang duren.

    Als dan de juiste afgifte systemen voor de ruimtes geinstalleerd gaat opwarmen dan prima.
     
    IK heb zelf een grote showroom in beheer gehad van 3000 m². Dat was best een redelijk geïsoleerd pand, maar ik kan je verzekeren dat je zo'n ruimte echt niet dag en nacht op dezelfde temperatuur wil houden. Nachtverlaging met een graad of 6 was veel goedkoper, zelfs wanneer we in de ochtend eerst een uur of twee stevig moesten opstoken met 80 graden aanvoertemperatuur. Daar hadden we zelfs een extra ketel voor.
    Dat is een erg slecht gekozen voorbeeld. Niet alleen is de kans groot dat een showroom veel glas heeft, maar een showroom wordt niet gebruikt van circa 18:00-08:00, dat is 14 uur. In een woning is de tijd dat je de nachttemperatuur instelt eerder 23:00-07:00 uur, dat is slechts 8 uur. Geen wonder dus dat deze twee situaties totaal niet vergelijkbaar zijn. Daarnaast zoals gezegd is één temperatuur aanhouden ingegeven door warmtepompen, die goedkopere warmte kunnen leveren maar niet in staat zijn aan een hoge warmtevraag-piek te voldoen. Het is dus in die zin een compromis: minder bezuiningen 's nachts, maar wel veel goedkopere warmte...
     
    De hoeveelheid glas in de showroom viel relatief gezien wel mee. Deze installatie was bewust gebouwd om snel te kunnen opwarmen. Onverwoestbare gietijzeren ketels op 90 graden met daarachter een paar indirect gestookte luchtbehandelingskasten. Als ik me niet vergis draait de installatie nog steeds ongewijzigd, 42 jaar na plaatsing. Heel duurzaam dus.

    Niet helemaal vergelijkbaar met een woning, maar het maakt wel duidelijk dat het al snel voordelig is om in de nacht de temperatuur stevig te verlagen. Dat is bij een gemiddelde woning niet anders, daarin kan de verwarming gedurende een groot gedeelte van de dag ook omlaag omdat er niemand aanwezig is.

    Het aanhouden van een constante temperatuur komt niet alleen voort uit de warmtepompen. Op een gegeven moment is dit ook gepromoot vanuit de gedachte dat de installatie met een constante temperatuur altijd laag kan branden en dus optimaal condenseert. Dat zou dan meer opleveren dan de extra verliezen in de nacht.

    De praktijk is weerbarstiger, constant stoken is vrijwel altijd duurder dan het toepassen van een verlaging in de nacht en bij afwezigheid. Alleen bij heel goed geïsoleerde woningen zal het verschil klein zijn.

    Bij een warmtepomp kun je inderdaad niet snel opwarmen, dus dan ontkom je inderdaad niet aan het aanhouden van een constante temperatuur (of je moet de installatie groter en dus veel duurder maken, maar dat terzijde). Dus dan zit je automatisch vast aan een goede isolatie om de kosten in de grip te houden.

    Of een warmtepomp goedkope warmte levert is maar helemaal de vraag. Als je kijkt de total cost of ownership vallen de kosten van een warmtepomp gewoon tegen. Het begint al met de grote investering bij plaatsing, wat hogere kapitaalslasten en afschrijving geeft.

    Een heel goed geïsoleerde woning i.c.m. met een gasketeltje kon wel eens het beste scoren qua kosten. Jammer dat je bij nieuwbouw geen gasaansluiting meer krijgt.
     
    En last but not least, het stookgedrag is erg van belang. Men komt er van terug om de temperatuur 's nachts laag te zetten en 's ochtends weer op te warmen, in bepaalde gevallen is het energiezuiniger om de temperatuur 's nachts niet of amper te verlagen, zodat de ketel ook nooit hard hoeft te werken om het vlot op temperatuur te krijgen.
    Leuke theorie een stuk lager zetten doen wij ook maar wat wil je ermee. Wij gebruiken tot nu toe nachts geen gas omdat de kamer ook tot nu toe nog nooit kouder is geweest dan 17,5 gr. Tussen 22:30 en 23:00 wordt de thermostaat van 21,0 naar 17,0 graden gezet.
    Mensen ik lees graag cijfers.
     

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
    or Log in via
    Back
    Bovenaan Onderaan