Te veel bar

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik lees veel over te weinig druk, maar ik heb opeens veel te veel druk in de cv. De Nefit Turbo 32 Hr/-combi geeft nu tussen de 3.5 en de 4.0 aan , waardoor er uiteraard nattigheid ontstaat.
Mijn vraag is of dit het expansievat kan zijn of iets anders en of dit een kostbare zaak is.
Bovendien ben ik benieuwd of en hoe ik dit in het weekend (tijdelijk) kan oplossen.
Bedankt voor de tips.
 
Expansievat verwijderen (na CV-waterdruk afgelaten te hebben) en dan kijken of ie lek is.

Als ie een los boiler(tje) heeft, kan zijn dat die inwendig lek is en de waterdruk op de CV zet.
 
Gemakkelijkste om te controleren is de druk te laten dalen tot bijv. 1,5 bar. De ketel moet dan al een poosje uit zijn. Vervolgens na een aantal uren de druk weer controleren. Het toestel mag in die tijd niet stoken. Wanneer de druk nu weer hoger is geworden kun je er wel vanuit gaan dat je boiler inwendig lek is. Dit kun je dan controleren door de inlaatcombinatie dicht te draaien. Dan zou de druk niet meer mogen stijgen.
 
Bedankt tot zover, ik heb nu de ketel uit en de druk tot 1.5 bar gebracht. wacht dus af en meldt het hier weer.
(zal wel morgenvroeg worden, dus jullie kunnen er wel om slapen hoor :D )
 
Overstort eruit vliegt? kan het kwaad dan? de (ik neem aan) overdruk kraan drupt wel continu.
Heb de ketel uit gehad en de druk verlaagd, maar een half uurtje verder is de druk alweer toegenomen tot 4 bar.
Wat kan ik het beste doen om het weekend goed door te komen?
 
Meer dan waarschijnlijk is je boiler inwendig lek.
Sluit de toevoer van koudwater naar je boiler af.
Dit kun je doen door de inlaatcombinatie (rechts)onder de ketel dicht te draaien.
Draai deze alleen terug open indien je warmwater nodig hebt.

De boiler zal (helaas) vervangen moeten worden.

suc6
 
Misschien hele domme vraag, maar rechtsonder zit geen kraan.heb wel een doorstroombegrenzer gevonden volgens het boekje, moet ik deze dichtdraaien?
en enig idee van de kosten?
 
12330_ketel_001_Large_1.jpg


2 is gastoevoer
3 is bijvullen

wat zijn de andere nummers?
bedankt maar weer.[/img]
 
Boiler is inwendig lek. Vervangen is misschien een mogelijkheid. De boilers zijn echter nogal duur en vervangen is best wel even werk.
Als je het door een installateur moet laten doen dan zou ik het geld niet meer in deze ketel investeren.

De Turbo zal minstens 13 jaar oud zijn, deze investering kun je dan beter doen in een nieuwe ketel.

Als het expansievat stuk gaat en je vult niet bij dan zal de druk normaliter eerst dalen. Door het lek in de spiraal wordt de cv installatie continue bijgevuld.

Succes.
 
Bedankt, ik heb kraan 1 tijdelijk dicht gedraaid, is dat de goede? Overigens heb ik nog maar een paar maanden terug een nieuwe 'computer' (de zwarte elektronische bak) moeten vernieuwen. Enig idee van de kosten van de boiler?? en of het nu dan wél is aan te raden? een nieuwe ketel is toch vele malen duurder?
bedankt.
 
De boiler is volgens mij alleen maar in zijn geheel uit te wisselen. De boiler zelf kost denk ik rond de 400 euro. Dan komen de montage uren er nog bij. Houd er rekening mee dat wanneer je de boiler vervangt de rest van de ketel nog steeds op leeftijd is.

Als je de kap van de ketel afhaalt dan zit er wel een type plaatje in waarop het bouwjaar staat. De laatste turbo's zijn volgens mij zo rond 1996 geproduceerd. De ketel zal dan minimaal 13 jaar oud zijn. In deze jaren is ook de warmtewisselaar gesleten.

Succes.
 
Mooi, dan heb ik dus de goede dichtgedraaid. De installateur komt morgen en wachten maar ff af wat die in gedachten heeft.
zal voor de volledigheid de oplossing hier neer zetten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan