Stucen achter hangend toilet op badkamer

Skully

  • #1
Hallo,

Op de badkamer wil ik graag een muurtje gestuct hebben. Hier komt ook een hangend toilet aan te hangen. Hieronder voor de duidelijkheid een schets:


Nu heb ik al veel op internet gelezen (waaronder https://www.klusidee.nl/Forum/topic/stucplaat-achter-hang-toilet.117304/).

Ik ben er dus al achter dat ik tussen het inbouwreservoir en het hangend toilet liever geen platen moet gebruiken, maar beter een dun muurtje kan metselen van 5 of 7 cm dik. Links van de WC wil ik 2x een houten framewerken maken met groene gipsplaten er tegen aan. Daarna wordt het geheel voorgestreken maar het stucen zelf is mij nog een beetje onduidelijk.

Ik heb de stucadoor (die erg vakkundig is en bij mij het hele huis heeft gestuct) gevraagd om advies en hij denkt dat het stucwerk gegarandeerd kapot gaat door de krachten van een hangend toilet. Alhoewel ik weet dat witte tegels een betere optie is, vind ik dit er toch veel strakker uit zien. En er zijn veel voorbeelden op internet waarbij dit toegepast wordt dus ik vroeg me af hoe dat daar gedaan wordt. Ik weet dat er isolatiematten zijn voor tussen de wand en het toilet, maar volgens mij heeft dat zeer beperkte impact op het vedelen van de krachten op de muur, of zit hier verschil in?

Samengevat, zit ik met de volgende 2 vragen:
1. Hoe voorkom ik dat het stucwerk kapot gaat door het toilet. Ik was aan het denken om eerst de WC met isolatiemat op te hangen aan de muur en dan om het toilet heen te stucen? En dan de randen van het toilet afkitten. Zo raakt het toilet het stucwerk niet en kan het ook niet kapot gaan lijkt me.
2. Welk stucmiddel is geschikt voor badkamers? Ik lees het een en ander over tadelakt en betoncire. Maar het verschil tussen deze 2 is me nog onduidelijk. Of zijn er nog andere opties?

Alvast bedankt!
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #2
Wij hebben de muur achter de toilet ook laten stucken.
Dat is perfect gegaan, geeft geen enkel probleem maar het heeft een iets andere voorbereiding.
Ook kennissen van ons hebben dit op dezelfde manier laten maken.

De stucadoor zal dit vaak niet weten, en ook onze stucadoor vond het geen slim idee.
Maar ondanks alle negatieve adviezen hebben wij het tocht gedaan.

Wat wij hebben gedaan:
Een stevige multiplex plaat voor het inbouw reservoir
Daarop een GIS set (hele stevige dikke gipsplaat) speciaal voor inbouw toilet.
Daarop een heel dun stucklaagje
Daarop een paar lagen goede muurverf
En daarop gemonteerd de toilet met drukplaat (de plaat tussen toilet en de achterwand)

De GIS set

Let er wel op dat bij ons de afmetingen voor de bedienplaat
niet overeenkwam met het Tece inbouw reservoir die wij hebben.
Daarom heb ik de middelste plaat bovenaan geplaatst en de bovenste plaat in het midden.
Het "gat" in het midden is daarna opgevuld met overgebleven plaat.
(overschot van de zijkanten)

Het resultaat is zeer goed, stevig, afwasbaar (goede verf) en geen problemen.

PS, de leverancier van de GIS set heeft geen ervaring met het stucken van deze platen.
Ze gaven aan dat het stuckwerk vermoedelijk niet sterk genoeg zou zijn...
Maar dat klopt dus niet.
 

Skully

  • #3
Dankjewel voor het delen van je ervaring Ronny!

In plaats van de multiplex plaat en de GIS set metsel ik waarschijnlijk een muurtje. Dat lijkt me ook een erg stevige basis om op te stucen.

Vervolgens heb je dus (ook achter het toilet) gestuct als ik het goed begrijp. Heb je daarvoor regulier stucsel gebruikt of speciaal stucsel voor een badkamer zoals tadelakt of betoncire?

Ik zit namelijk een beetje met de condens dat je na het douchen op de muren krijgt. Of zou een paar lagen speciale waterafstondende verf/lak voldoende zijn? Op het plafond zit tenslotte ook gewoon spuitwerk.
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #4
Een muurtje metselen zal misschien wel steviger zijn maar
zo'n GIS setje is ook heel stevig en zwaar uitgevoerd.
De stuckadoor heeft MP75 gebruikt, de versie die met de hand opgezet kan worden.
En de verf is een goede muurverf uit een design interieurwinkel.
Ik geloof niet dat condens een probleem zou zijn,
maar als je dat wil voorkomen dan neem je een verf die daar tegen kan.
Bij ons is het toegepast in een aparte toilet, dus niet in de badkamer.
Volgens mij moet ik nog ergens foto's hebben van de net gestuchte achterwand
maar ik kan deze nu even niet meer vinden.
 
  • Like
Waarderingen: knoxville

Skully

  • #5
Fijn om te horen dat er normaal stucwerk gebruikt werd i.p.v. tadelakt of betoncire. Zover ik het tot nu toe inschat zijn die namelijk duurder/moeilijker aan te brengen, met structuur en een gewolkter resultaat. Niet echt wat ik zoek.

Ik kwam dit schemaatje tegen van een bekend stucmerk:



Ze hebben dus kennelijk ook stucwerk dat vochtbestendig is. Waarschijnlijk wordt het dan Aquastuc of NR 330. Voordeel van Aquastuc is dat die gelijk ook de afwerkpleister is (2 in 1).

En dan inderdaad een paar lagen goede schimmelwerende en vochtregulerende verf waar ik me t.z.t. in een verf speciaalzaak laat adviseren.

Verder ben ik nog even aan het twijfelen of ik i.p.v. gipsplaten (voor het linker gedeelte) zou kiezen voor de Aquapanel indoor platen. Die zijn schimmelwerend en vochtbestendig. Het kost 100 tot 150 euro extra schat ik wat niet het einde van de wereld is. Maar met goede verf en stucwerk voldoen groene gipsplaten wellicht ook al. De afzuig in de badkamer is namelijk niet alles. En een raam openzetten wordt ook afgeraden om te ventileren lees ik.

Wel nog 1 vraagje Ronny, je gaf aan dat jullie een heel dun stuclaagje aangebracht hebben. Heb je een idee van de dikte? 1cm? Mijn gevoel zegt namelijk hoe dikker hoe beter/steviger.
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #6
Het is zeker geen cm dik, eerder 4 à 5 mm of zo.
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #7
Zelf zou ik toch voor gasbeton blokken gaan van 5 cm dik.
Als je die mooi vlak zet, hoeft er maar een dun laagje stucwerk op.
Zou wel voor een harde variant gaan van het stucwerk, zoals mp75 diamant.
Dat wordt heel hard en deukt niet in als je er ergens mee tegen aan stoot.
 

Skully

  • #8
Dankjewel voor het advies! Dan ga ik voor gasbeton blokken.

Zou het een optie zijn om links (waar de douche zit en het dus vochtiger wordt) de waterbestendige stucvariant te gebruiken, en zodra die opgedroogd is op de plek waar het toilet komt de MP75 Diamant aan te brengen?

De stucadoor die bij mij geweest is heeft in de hal ook een muur in 2 fases gestuct. (alhoewel wel met hetzelfde middel).
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #9
In het douche gedeelte zou ik geen stucwerk aanbrengen, of het moet decostuc of dergelijke zijn waarvan de oppervlakte waterdicht afgewerkt wordt.
 

Skully

  • #10
Klopt, de douche zelf wordt gewoon volledig betegeld, alleen een muurtje tegenover de douche wordt wel gestuct. Daar wordt het wel vochtiger i.v.m. condens.
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #11
Je zult dan zowiezo de muren moeten verven met een waterdichte tex.
 

StucDennis

Specialist Stukadoor Werkzaamheden
  • #12
Arde* R1 sausklaar af te werken deze is op cementbasis. Kan uitstekend tegen direct vochtbelasting en condensvorming. Dit spul is ook erg stootvast. Een normale gipssoort kan ook alleen zoals eerder gezegt. Moet je deze beschermen met een scrobclasse 1 muurverf.
Stukadoren achter een toilet kan ook prima mits de ondergrond stevig genoeg is.
 

Skully

  • #13
Super bedankt allemaal voor de reacties! Met deze informatie kan ik aan de slag. :D :wink:
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu