Stromingsgeluiden heimeier eclipse

Gijsos

  • #1
Beste allen,

Wellicht kunnen jullie mij helpen met het oplossen van stromingsgeluiden in mijn CV-installatie. Sinds vorige week heb ik alle radiatoren laten voorzien van de heimeier eclipse ventielen. De thermostatische ventielen heb ik laten plaatsen en daarop het Tado systeem geinstalleerd zodat ik overal zoneregeling heb. Nu heb ik echter overal stromingsgeluiden als de CV pomp gaat draaien. Indien ik maximale debiet van 150 l/h instel, dan heb ik overal meer dan voldoende warmte bij alle radiatoren open. Wel gaat dit gepaard met veel stromingsgeluiden. Ik heb gekozen voor de eclipse ventielen omdat deze makkelijk in te regelen zijn en ook een automatische debietregeling hebben zodat overdebiet voorkomen wordt.

Voor het plaatsen van de eclipse ventielen, had ik geen stromingsgeluiden. Probleem was wel dat de bijkeuken en vloerverwarmig van de keuken (beide verst gelegen) eigenlijk nooit warm werden. Vandaar ook mijn wens om over te stappen op de eclipse en alles goed in te regelen.

Ik zal mijn systeem hieronder even beschrijven:

Ketel: Remeha Avanta 35c (2020 geplaatst)
Hudige instellingen:
Aanvoertemp: 85 graden, zal wel lager kunnen maar veroorzaakt niet de stromingsgeluiden en ga ik later wel testen welk minimum nog voldoende comfort biedt.
Vermogensinstelling ca. 15Kw (P17 stand op 27)
Toerental van de pomp op minimum van 60% gezet, dit verbeterde de geluiden wel en alles wordt nog steeds warm.

Radiatoren:
Zolder
Radiator T21 1200x600

1e verdieping
Radiator T11 600x700
Radiator T11 1950x500
Radiator T10 1950x500
Badkamerrdiator Delonghi dolce vita 1450x600

Begane grond
Radiator T21 1200x400
Radiator T20 2500x400
Radiator T22 1000x400
Radiator T22 800x300
Radiator T22 600x800
Vloerverwarming keuken verwarmd oppervlakte ca. 6m2 (hier tevens een eclipse op laten zetten, direct boven de thermostaat van de vloerverwarming dus geen risico op te hete buizen in de vloer en kan ik hem mee laten lopen met het schema van de woonkamer via Tado)

Ik hoop dat jullie ideeën hebben in hoe ik dit kan oplossen?
 

Krunnie

Specialist Elektra
  • #2
Is na het plaatsen van de ventielen de installatie ook waterzijdig (opnieuw) ingeregeld? Het lijkt erop dat er meer weerstand is dan in de eerdere situatie.
 

Marcn.88

Vaste Beantwoorder
Moderator
  • #3
Denk eraan dat bij het toepassen van tado knoppen dat er ook een bypass ventiel gemonteerd dient te worden
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #4
Als je het systeem gaat inregelen, in dit geval op basis van debiet met Eclipse ventielen
dan zal na het inregelen ook de pomp zodanig ingesteld moeten worden dat het totale debiet
klopt met het debiet wat de pomp kan leveren in deze systeem.
Bij stromingsgeluiden na het inregelen dien je de pomp lager in te stellen, de ventielen moeten nu
een te hoog drukverschil wegregelen.
En stel dat er een aantal radiatoren dichtlopen door de zone regeling dan moet er zoals Marc aangaf
uiteraard ook een bypass aanwezig zijn die blijft zorgen voor een doorstroming.

Stel dat je de pomp niet lager kunt instellen, dan kun je het debiet van elke radiator opnieuw berekenen
maar dan met een lagere delta-T. Bij een lagere delta-T krijg je een groter debiet over elke radiator.
De balans blijft er dan nog steeds.

Weet je hoe je het debiet moet berekenen bij een bepaalde delta-T en het vermogen?
 
  • Like
Waarderingen: Gijsos

Gijsos

  • #5
Beste allen,

Nu heb ik na enkele dagen storing in de ketel E13 (Remeha Avanta 35c), storingsdienst maar gebeld. helaas zal dat wel een paar dagen kunnen duren......

Pompsnelheid is op het minimum van 60% gezet, lager kan niet. Tevens vermogen ketel (standaard op 24kw, teruggebracht naar ongeveer 15kw).

Ketel is nieuw sinds januari dit jaar, dus ben benieuwd wat er aan de hand is.

Dank voor jullie berichten alvast.

Bypass is niet geplaatst omdat er altijd 4/5 radiatoren open staan. IMI/Heimeier gebeld en zeiden dat dit ook niet hoefde met deze ventielen.....
 

Gijsos

  • #6
Ronny schreef:
Als je het systeem gaat inregelen, in dit geval op basis van debiet met Eclipse ventielen
dan zal na het inregelen ook de pomp zodanig ingesteld moeten worden dat het totale debiet
klopt met het debiet wat de pomp kan leveren in deze systeem.
Bij stromingsgeluiden na het inregelen dien je de pomp lager in te stellen, de ventielen moeten nu
een te hoog drukverschil wegregelen.
En stel dat er een aantal radiatoren dichtlopen door de zone regeling dan moet er zoals Marc aangaf
uiteraard ook een bypass aanwezig zijn die blijft zorgen voor een doorstroming.

Stel dat je de pomp niet lager kunt instellen, dan kun je het debiet van elke radiator opnieuw berekenen
maar dan met een lagere delta-T. Bij een lagere delta-T krijg je een groter debiet over elke radiator.
De balans blijft er dan nog steeds.

Weet je hoe je het debiet moet berekenen bij een bepaalde delta-T en het vermogen?
Op basis van aanvoertemp en omvang radiator en IMI App kan ik dit volgens mij berekenen. Maar ik weet het niet precies...
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #7
Eclips ventielen plaats je met een bepaalde reden en dat is meestal omdat je de instelling van het
ventiel makkelijk kunt bepalen in plaats van de (lastigere) leidingberekeningen die de installateur
eigenlijk moet maken. Bij Eclips heb je alleen het benodigd vermogen per radiator nodig en de delta-T.

De delta-T is afhankelijk van het systeem, bij warmtepompen vaak 5 à 10° en bij een ketel b.v. 15 of 20°.
Met die gegevens kijk je in het tabel van de ventielen, b.v. 1000W en een delta-T van 15° en
dan stel je het ventiel in op stand 6. Daarmee is het inregelen van de radiator klaar.

Je moet dus het volgende bepalen:
Vermogen per radiator
Delta-T van het systeem, b.v. 15 of 20°
Daarmee zoek je in de grafiek uit in welke stand elk ventiel moet staan

Stel dat je na het inregelen nog steeds stromingsgeluiden krijgt dan kun je de delta-T verlagen,
de ventielen instellen op die lagere delta-T en daardoor zal er meer water door elke radiator lopen.
Daardoor kan de pomp zijn druk beter kwijt en zullen de stromingsgeluiden minder worden.

Maar, er is één nadeel...
Bij een lagere delta-T is er een grotere debiet nodig, en het maximale debiet per Eclips ventiel is 150l/u.
Dus hoe kleiner de delta-T hoe kleiner het maximale vermogen van de radiator.
Je dient hier dus een balans te vinden tussen met maximale vermogen bij een zo klein mogelijke delta-T.

In onze woning heb ik exact hetzelfde probleem, ook overal Eclips ventielen. en daar ben ik nu
uitgegaan van een delta-T van 15°, daarbij haal ik alle vermogens bij elke convector (geen radiatoren),
maar er zijn wel stromingsgeluiden.
Dat zal ik later oplossen door een ketel te plaatsen die ik kan instellen op de juiste pompstand.

Een ander alternatief is dat je later andere Eclips ventielen gaat plaatsen, de fabrikant komt met
een uitvoering die tot 300l/u gaat. Ze zijn daarmee druk in ontwikkeling op dit moment.
 
  • Informatief
  • Like
Waarderingen: Gijsos en Krunnie

Gijsos

  • #8
Ronny,

Dank voor de heldere uiteenzetting. Als ik alle ventielen maximaal open zetten (dus op 150 l/h) heb ik nog steeds stromingsgeluid. Mogelijk dus dat de pomp niet laag genoeg ingesteld kan worden (staat nu op minimum van 60% fabrieksinstelling 78%). Wellicht 1 radiator op een normale radiator kraan zetten (minimaal 6 meter van ketel) zodat die als bypass fungeert?

Andere raadsel is dat ik nu dus E13 storing heb, druk op 2 bar gezet, ontluchten en resetten heeft geen nut. Ketel blijft in E13 storing. Kan dit ook komen door de ventielen? Zoals je kunt zien heb ik echt wel altijd een aantal radiatoren aan, maar daar zitten dus ook de eclipse ventielen op (zonder thermostaatknop).
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Onderhoudtje

  • #9
Als er bij jouw geen bijpass is geplaatst dan verbaast mij storing E13 niet. Je hebt een zware ketel met Tado kleppen. Je ketel kan zijn warmte niet kwijt omdat er te weinig radiatoren open staan, of de Tado stuurt de kleppen te laat open. In ieder geval moet je een bijpass plaatsen om dit op te lossen.
 

Gijsos

  • #10
Dus ondanks dat ik op 3 radiatoren geen thermostatische knoppen heb enkel de ventielen en er dus altijd 3 radiatoren doorstroming hebben? Dus 1 radiator weer normale kraan op laten zetten ook voldoende?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Gijsos

  • #11
Je moet dus het volgende bepalen:
Vermogen per radiator
Delta-T van het systeem, b.v. 15 of 20°
Daarmee zoek je in de grafiek uit in welke stand elk ventiel moet staan

[/QUOTE]
Voor het berekenen van het vermogen van de radiator, houd in dit geval dan de maximaal ingestelde aanvoertemp van de ketel aan of bepaal je dit met een temp meter op de aanvoer van de radiator?
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #12
Je moet eigenlijk uitgaan van het vermogen wat er nodig is voor die ruimte,
daar zoek je de radiatoren bij die voldoende vermogen leveren bij de gebruikte temperaturen.
De radiatoren heb je nu al dus je moet het vermogen berekenen bij de te verwachten maximale
aanvoertemperatuur bij -10°C. Dat kan 75° zijn maar ook 50°.
Dat kun je alleen bepalen door de ervaring die je hebt met je eigen systeem.
 

Gijsos

  • #13
Pff hele dag probeer ik al een installateur te regelen voor de E13 code.

Veel zeggen geen klant komen we niet te druk.

diegene die hem geplaatst heeft 10 maanden geleden verwijst me weer naar de vervanger van de kranen...

wel denken ze allemaal dat het probleem komt door lucht in de ketel en mogelijk ook pomp stuk gegaan.

Als de storing door lucht is ontstaan, is dat dan mogelijk ook oorzaak geweest van stromingsgeluid?
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #14
Ik heb geen ervaring met nieuwe(re) ketels, maar als ik zoek via Google dan kom je verschillende
oorzaken tegen. Het is blijkbaar geen vreemde storing bij deze ketel maar wel lastig te vinden.
Het zou het beste zijn om een vast onderhoudscontract af te sluiten, zeker voor dit soort dingen.
 

Bert pit

  • #15
Ik had ongeveer dezelfde situatie, maar dan met Evohome knoppen. Mijn (ook iets te grote ) ketel heeft een modulerende pomp die staat nu op 20 tot 30%. Maar toch nog stromingsgeluid. Bij hoge aanvoertemperatuur had ik ook geen problemen. Blijkbaar is het water dan vloeibaarder.

Bij mij zou de oplossing een vervanging van de ketel geweest zijn, echter dat had ik er niet voor over, want die kan nog jaren mee.
Wat mij opviel was dat ik bij enkele radiatoren geen last had, dat waren nieuwere, de rest was uit jaar kruik. Met name de oude T20 modellen waarbij de kraan op zo'n dwars buisje zat gaf veel herrie. Deze heb ik dus onlangs vervangen in de woonkamer, daarmee is het probleem vrijwel helemaal opgelost. Je hoort nog steeds wel iets, maar het is veeeeel minder dan daarvoor en niet meer storend.

Ik ben zeer tevreden over zone verwarming, maar het stelt je wel voor een paar uitdagingen.

ps. de kranen die je eventueel open wil laten staan hoef je niet te vervangen. Gewoon de Tado knop er af halen en het bijgeleverde kapje er op plaatsen. (niet dichtdraaien uiteraard :))
 
  • Like
Waarderingen: Gijsos

Gijsos

  • #16
bij mij is nu de thermische sensor vervangen, gelukkig hoefde niet de warmtewisselaar vervangen te worden.

probleem is pomp kan niet lager dan 60%, dus ook ketel vervangen was een optie...echter hij is 10 maanden oud, dus dat gaan we niet doen.

doorstroming van eclipse is maximaal 150 l/h en daarom nu badkamer radiator vervangen door v ecact 2 ( binnenwerk uitwissenaar dus dat was makkelijk) die heeft groter debietbereik.

daarmee altijd voldoende doorstroming moeten zijn om geen storing te hebben en zou stromingsgeluid moeten oplossen.

IMI/heimeier zelfook gebeld en indien dit niet werkt komen ze langs
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Ronny

Specialist Verwarming
  • #17
Bijzonder dat ze dat doen voor één ventiel.
Hoe ga je dan bepalen in welke stand dat ventiel moet staan als de rest is uitgerust met dynamische ventielen?
 

Gijsos

  • #18
Alle radiatoren met eclipse krijgen in principe het ingestelde debiet. Omdat ik Tado heb en soms maar 4 radiatoren draaiden (zonder knoppen maar met ingeregelde standen) was er te weinig doorstroming en sloeg de thermische sensor aan. Ketel kon de warmte niet kwijt.

in overleg met heimeier een binnenwerk van radiator die altijd aanstaat vervangen door v exact ii. Deze heeft een veel hoger debiet bereik en zal vol open staan als een soort bypass. Zo geen risico meer op ketel die warmte niet kwijt kan.

mocht ik nog steeds stromingsgeluiden hebben op de overige radiatoren (11x), dan gaat er iemand langskomen van IMI/Heimeier.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Gijsos

  • #19
Bert pit,

Inderdaad waren er uitdagingen. Wel worden de verste radiator in de bijkeuken en de vloerverwarming van de keuken lekker warm. Comfort is echt super nu.

Na aanpassingen met een v exact ii ipv eclipse ventiel op een altijd openstaande radiator zijn de stromingsgeluiden zo goed als weg.

Op dit moment ben ik tevreden. Dank aan iedereen voor het meedenken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #20
Gelieve geen onnodige quotes plaatsen.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu