Strepen bij het schilderen

Chathanky

  • #1
Ik heb de ervaring dat kwaststrepen na het drogen nog enigszins glad trekken bij het drogen, is dit zo of lijkt het zo?

Ik heb nog wel eens de nijging om maar door te blijven strijken totdat ze nagenoeg weg zijn, maar dit werkt door het drogen ook niet echt bevordelijk.

En heeft de laagdikte er ook mee te maken?

Ik heb het idee dat een dikkere laag beter glad trekt dan een dunne laag, maar bij een dikke laag zit je zo gauw op de grens van zakkers, dus gaat mijn voorkeur uit naar dunnere lagen.

Ik gebruik altijd verf op alkyd basis van gerenomeerde merken.
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • Fiesiekus

    • #2
    Ja, dat zie ik ook wel. Soms blijf je strijken; beter is gelijkmatig opbrengen, minuutje wachten en 1 x lange strijken over de gehele lengte van kozijnstijl (of welk onderdeel dan ook) te maken en dan af te blijven.

    Te dun: geen probleem; na droging lichtjes schuren en tweede dunne laag aanbrengen.

    Heb eens een schakelverf wat dikker opgebracht: ging wel drogen maar "rimpelig" (als oude huid) oppervlak, geen optimaal resultaat.
     

    Chathanky

    • #3
    Bedankt voor je reactie Fiesiekus. Dan ben ik niet de enige en hoef ik toch niet naar een opticiën of geestelijk hulpverlener. :mrgreen:

    Ik had nog gehoopt dat een van de verfspecialisten ook een technische verklaring of tips hadden, maar die zijn waarschijnlijk druk of op vakantie.
     

    The headhunter

    Specialist Elektra
    • #4
    Ik houd ook niet van dat streperige dus....
    Opzetten met een kwast en dan met de roller egaal rollen.
    En pas stoppen als de strepen en aanzetten echt niet meer te zien zijn.
     

    Fiesiekus

    • #5
    The headhunter schreef:
    Ik houd ook niet van dat streperige dus....
    Maar de mooiste resultaten heb ik toch met verfspuiten gekregen. Heb diverse paneeldeuren met vellingranden op die wijze fraai glad gespoten; juist vanwege de moeilijk bereikbare en ongelijkmatige randen en vormen.

    Nu zal er wel weer een lawine van opmerkingen losbarsten.... :?
     

    Mwdecor

    Verfadviseur
    • #6
    Chathanky: niet druk op vakantie, wel druk aan het werk, helaas...!

    Veel heeft te maken met: voorbereiding ondergrond, viscositeit en open tijd van de verf, goed verdelen van de verf en uiteraard de kwast.
    En ook de schilder wel een beetje.
     

    Chathanky

    • #7
    De vakantie is over Mwdecor. :mrgreen:

    4 jaar geleden heb ik alles buiten kaal gemaakt en met schakelverf opgezet om het verwaarloosde hout de kans te geven om verder te drogen. Dit zat er behoorlijk strak in de verf en je kon je haar er zeg maar in kammen.

    Vorige week toen het nog droog was weer wezen schilderen (onderhoud) en voor een sluitende laag gekozen (ander merk en zeer duurzaam). Alles ontvet en geheel vlak geschuurd zodat het weer echt vlak is (geen glimmende puntjes meer te zien).

    Wat me direct opviel was dat dit heel anders wegkwastte dan de schakelverf. Door de hoge glans valt dan elk rimpeltje op die de kwast achter laat. Opbrengen, verdelen en vertikaal uitstrijken en dan horizontaal uitgestreken. Maar hoe zacht je dit ook deed je bleef enige streken gewoon zien, die ervaring had ik met de vorige verf niet. Vandaar m'n bezorgdheid.

    Maar 2 daagjes verder nog eens goed nagezien te hebben is dit nagenoeg verdwenen (gelukkig).

    Is het niet zo dat door het krimpen van de dikte bij het drogen dat dit weg trekt?
    De standaard viscositeit is met de kwast toch goed?

    Ik wil graag altijd weten hoe dit nu werkelijk in elkaar zit, vandaar de mischien ingewikkelde vragen.
     

    H@ns

    • #8
    Er zit een bepaalde spanning in de lak die zorgt dat de boel strak trekt.
    De viscositeit is hierop natuurlijk van invloed.
    (let wel; alleen bij goede lak werkt dat gladtrekken optimaal)

    Die lakspanning is ook de reden dat kozijnen volgens de KVT norm altijd een radius van minimaal 5mm moeten hebben op buitenhoeken. Anders krijg je geen dekking op de hoeken.
     

    Chathanky

    • #9
    Het werkt dus een beetje als een nat laken wat krimpt en zo het onderliggende enigszins vloeibare egaliseert. Of nat behang waar de bubbels nog wegtrekken.

    Zo had ik er nooit over gedacht, dit maakt het wat inzichtelijker en hoef je op de kleinste oneffenheden niet zo druk te maken.

    Ik dacht meer dat een dikke laag uiteindelijk meer micrometers krimpt dan de dunne lagen zodat het uiteindelijke verschil minder wordt.
     

    Mwdecor

    Verfadviseur
    • #10
    Het is pas als de oplosmiddelen uit de verf begin te verdampen dat je een strak resultaat zal zien, de verf zal bij manier van spreken dichtvloeien en een film beginnen vormen.
    Te dik opbrengen betekent rimpelen of zakkers, te dun strepen en glansverlies.

    Soms is het aangewezen wat te verdunnen, soms ook niet.
    Weertypes hebben daar ook ontegensprekelijk hun invloed op.

    De ene verf is de andere niet, alles zit in samenstellingen.
    Het is inderdaad moeilijker een lak te plaatsen dan een schakelverf vanwege het oliegehalte en het type kunstharsen dat erin verwerkt wordt.
     

    Fiesiekus

    • #11
    Mwdecor schreef:
    Het is inderdaad moeilijker een lak te plaatsen dan een schakelverf vanwege het oliegehalte en het type kunstharsen dat erin verwerkt wordt.
    Is een (afsluitende) lak, van een gerenommeerd merk, duurzamer dan de schakelverf van datzelfde merk?

    Overigens wel een goed beleid van Chathanky: eerst een paar jaar schakelverf en dan, na droogperiode, een afsluitende laklaag. Zelf heb ik een oud huis met houten goten en kozijnen; die zijn nogal verwaarloosd geweest in 't verleden; nu een schakelverf aangebracht.

    Zou over een paar jaar ook een afsluitend lak aan te bevelen zijn?
     

    Chathanky

    • #12
    Schakelverf zit op een interval van 3 a 4 jaar, een goede lak kan liggen tussen de 4 en 8 jaar. Er is sinds kort ook 1 die tot 10 jaar geeft.

    Dit zijn natuurlijk fabriekswaardes het hangt ook af van de kwaliteit van de onderlagen en hoe het verwerkt wordt.
    Je mag aannemen dat het wel wat zegt over de duurzaamheid.

    Dat het hout gewerkt heeft tijdens het drogen kon ik zien aan de noesten van het grenen hout daar ging de lak scheuren, deze uiteraard vlug bijgewerkt. Ik denk dat het na 4 jaar wel redelijk uitgewerkt zal wezen.
    Anders heb ik er toch nog wat extra werk aan. :oops:
     

    Mwdecor

    Verfadviseur
    • #13
    Duurzaamheid tussen beide systemen is niet te vergelijken, beiden zijn uitgekiend voor (a-)specifieke ondergronden.
    Ik zou nooit een lak op een kroonlijst buiten zetten, wel een eps, deze is hygroscopisch, een lak niet.
    Ook elasticiteit speel een rol.

    Maat- en niet-maatvast houtwerk, daar gaat het om.
     

    Fiesiekus

    • #14
    Duidelijk antwoord, waarvoor dank, maar wat is eps?
     

    Mwdecor

    Verfadviseur
    • #15
    :oops: Eén-Pot-Systeem
     

    Fiesiekus

    • #16
    Nogmaals thanks.
     

    Mwdecor

    Verfadviseur
    • #17
    Met veel plezier!
     

    Chathanky

    • #18
    Dan hoef ik dat niet meer te doen. :mrgreen: :wink:

    Alles duidelijk, bedankt voor de tips en uitleg allemaal.

    Van mij mag ie op slot.
     
    Status
    Niet open voor verdere reacties.

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu