Ik heb een probleem met mijn cv-ketel. Ik ben een klein beetje technisch maar absoluut geen cv-specialist. Daarom graag de hulp van een collega-monteur op het cv-gebied.
Het probleem is als volgt te omschrijven:
In deze ketel zit een soort membraanklep met stuurleidingen.
Die klep regelt het warmwater-bedrijf en radiator-bedrijf.
Uit die klep komt een regelstift die twee microswitches bedient.
Die stift loopt (vooral als het systeem koud is) niet geheel terug waardoor de micro-switch voor Radiator-bedrijf net niet inkomt.
Als je je dan met de hand de stift een beetje naar binnen drukt springt de verwarming aan en gaat het soms weer een tijdje goed.
Ik heb het stelschroefje van de bewuste micro-switch al een beetje versteld. Dat helpt niet echt.
Ik heb ook gekeken of de regelaar (waar de stuurleidingen vandaan komen) goed werkt.
Die regelaar heb ik ook met de hand bediend.
Als ik dat doe gaat de regelstift met de twee micro-switches goed en snel naar de warmwaterstand en weer terug naar de radiatorstand.
Alleen de laatste millimeter richting warmwaterstand kruipt de regelstift heel traag terug in het membraanventiel.
Met als gevolg dat soms de micro-switch wel wordt bediend en soms niet.
Als de stift niet helemaal terug is gekomen geeft dat ook nog een hinderlijk piep geluid (lijkt op zo'n snijdend geluid van het water).
Waar moet ik het zoeken?
Is de binnenkant van wat ik maar even noem de Membraanklep aangetast door kalkafzetting en loopt om die reden de regelstift zo traag terug?
Zijn de stuurluchtleidingen verstopt (althans de leiding die de klep moet terugdrukken)?
Kan het nog wat anders zijn?
Als ik tot demontage over ga over welke materialen (bijv. pakkingen) moet ik dan beschikken om er zeker van te zijn dat ik tijdens de job niet moet gaan zoeken naar een leverancier voor onderdelen?
Ik wacht met belangstelling op een reactie die mij verder helpt.
Het probleem is als volgt te omschrijven:
In deze ketel zit een soort membraanklep met stuurleidingen.
Die klep regelt het warmwater-bedrijf en radiator-bedrijf.
Uit die klep komt een regelstift die twee microswitches bedient.
Die stift loopt (vooral als het systeem koud is) niet geheel terug waardoor de micro-switch voor Radiator-bedrijf net niet inkomt.
Als je je dan met de hand de stift een beetje naar binnen drukt springt de verwarming aan en gaat het soms weer een tijdje goed.
Ik heb het stelschroefje van de bewuste micro-switch al een beetje versteld. Dat helpt niet echt.
Ik heb ook gekeken of de regelaar (waar de stuurleidingen vandaan komen) goed werkt.
Die regelaar heb ik ook met de hand bediend.
Als ik dat doe gaat de regelstift met de twee micro-switches goed en snel naar de warmwaterstand en weer terug naar de radiatorstand.
Alleen de laatste millimeter richting warmwaterstand kruipt de regelstift heel traag terug in het membraanventiel.
Met als gevolg dat soms de micro-switch wel wordt bediend en soms niet.
Als de stift niet helemaal terug is gekomen geeft dat ook nog een hinderlijk piep geluid (lijkt op zo'n snijdend geluid van het water).
Waar moet ik het zoeken?
Is de binnenkant van wat ik maar even noem de Membraanklep aangetast door kalkafzetting en loopt om die reden de regelstift zo traag terug?
Zijn de stuurluchtleidingen verstopt (althans de leiding die de klep moet terugdrukken)?
Kan het nog wat anders zijn?
Als ik tot demontage over ga over welke materialen (bijv. pakkingen) moet ik dan beschikken om er zeker van te zijn dat ik tijdens de job niet moet gaan zoeken naar een leverancier voor onderdelen?
Ik wacht met belangstelling op een reactie die mij verder helpt.