Storing Brainbox Nefit 2510 V (2510V)

Davey400

  • #1
Mijn ketel ontsteekt sinds gisteren niet meer. De rode led op de brainbox knippert. De gasklep krijgt onvoldoende spanning en tikt kort aan en uit als er warmte nodig is. Op de draden van de gasklep (paars en wit) komt de spanning dan ook in korte piekjes, en slechts een paar volt volgens een analoge meter. (ipv 24v), ik neem dan ook aan dat de brainbox het probleem is.

Paar vragen:
Op forum gezocht, maar reparaties worden schijnbaar niet/nauwelijks uitgevoerd aan deze brainboxen. Zijn er wel schema's beschikbaar?

Zijn er tabellen met storingscodes beschikbaar?

Waar kan ik het beste terecht voor een vervangende brainbox voor een 2510?

Mijn dank! ('t is koud douchen zo... :P )
 

Ketelman

  • #2
Van schema's kan ik niet zeggen of die er zijn, maar de storingscodes zouden in de service handleiding of gebruikers handleiding moeten staan.
Anders zijn die vast wel op te vragen bij nefit of een erkend nefit installateur.

Brainboxen repareren zullen geen of niet veel installateurs doen en nefit al zeker niet.
Het probleem is, dat na de reparatie de installateur garantie zal moeten geven op het gerepareerde onderdeel en dat risico zullen er weinig nemen.

Ze zullen bij een defecte brainbox een nieuwe adviseren.
Je kan ook eens op marktplaats kijken , er worden geregeld gebruikte brainboxen aangeboden maar het is naturlijk afwachten of die nog goed zijn.

Zou mijn voorkeur niet meteen hebben, misschien dat jij als hobbyist er anders tegenaan kijkt.
:wink:
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #3
Het is tegenwoordig zeer ongebruikelijk dat van modules in apparatuur schema's worden verstrekt.

Zowel in de witgoedbranche als bij verwarming moet de installateur zelf het meestal ook doen met een blokschema, waarbij de betreffende module als één geheel staat getekend en er dus over de daadwerkelijke opbouw van de module niets wordt prijsgegeven!

Je zou dus ipv "Brainbox" ook kunnen spreken van "Black Box". :wink:

Voor de rasechte dhz-er die goed thuis is in elektronica, is dat soms wel eens frustrerend, omdat je anders misschien met weinig kosten een storing zou kunnen verhelpen.
 

EdP

  • #4
De mijne is ook al 's vervangen, en dat klonkt toen duur, maar uiteindelijk viel het me mee. De loodgieter vervangt dat ding in z'n geheel.

Welke storingscode geeft-ie aan? Bij mij staan alle codes in de gebruikershandleiding die wijselijk in de ketelkast hangt.
 

Duffz

  • #5
Als verwarmingsmonteur met elektrotechnische achtergrond wil ik bovenstaand verhaal nog wel even bevestigen.

Alle branderautomaten worden bij een defect compleet vervangen, dit om de volgende redenen;
  • Vrijwel alle printjes zijn voorzien van SMD componenten, hier kan je zelf niet je soldeerbout op zetten.
  • Ketelfabrikanten geven hun schema's niet prijs.
  • De tijd en kosten van reparatie wegen NOOIT op tegen vervanging.
  • Veel modules op deze printen zijn ook niet verkrijgbaar.
    Ook niet bij Farnell of Display.
 

Ketelman

  • #6
Helemaal correct, als service technicus van een ketel fabrikant kan ik het verhaal van schemas en componenten helemaal bevestigen.
Maar er is nog een belangrijke factor die we niet besproken hebben en dat is veiligheid.

Uiteindelijk is het zo dat het hier gaat om een branderbesturing wat zaken zoals ventilatie tijd, moment van gastoevoer (aansturen gasklep) en ontsteking regelt.
Je moet er niet aan denken wat er kan gebeuren als (eventueel) door reparatie de gasklep blijft openstaan.

Laten vervangen is altijd de beste (maar helaas niet de goedkoopste) optie.

Succes ermee
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu