Split oprit aanleggen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo klussers!

Ik wil een oprit aanleggen voor onze auto's, maar er moeten ook motoren en fietsen overheen kunnen rijden.

Het geheel is 10,5 x 3,5 mtr en er ligt nu gras in op een zandachtige bodem.

We willen er Basaltsplit in leggen met een Fractie van 8/16mm of 16/32mm.
Dit willen we in splitplaten leggen (Tegels van 40x60x4 cm. Diameter honingraat is 4cm.)

Dit alles wil ik opsluiten met opsluitbanden.
Mijn vragen zijn:
  1. Hoe kan ik het beste te werk gaan?
  2. Hoe diep moet de split laag worden? (las dat je ong. 10cm nodig hebt voor een oprit, maar dat is zonder splitplaten.)
  3. Wat voor spullen heb ik allemaal nodig?
  4. Hoeveel split heb ik daadwerkelijk nodig met de verschillende fracties?

Alvast bedankt!
Mvg,
Mike
 
1. Het gras verwijderen (spade)
2. Met een lange rij de boel vlak / op afschot trekken (waterpas, rij)
3. De boel eventueel aftrillen met een trilplaat
4. Opsluitbanden ingraven (ik zou dat na het trillen doen, anders lopen ze misschien door het trillen alweer weg)
5. Anti-worteldoek aanbrengen (schaar, stanleymes)
6. Splitplaat aanbrengen (evt. hand- of decoupeerzaag)
7. Vullen met split (kruiwagen, schep).

Sommige bedrijven raden aan om er een dik pakket gebroken puin onder te leggen. Mijn ervaring is dat dat onnodig is. De druk wordt door de splitplaten al aardig verdeeld en hele geringe verzakkingen (na verloop van jaren) kun je altijd aan de bovenkant nog iets aanvullen met split.

8-16 mm lijkt me een beter maatje dan 16-32 mm, gezien ook de grootte van de honingraatjes. Ga ervan uit dat je zo'n 15 M2 met een kubieke meter doet. Met ongeveer 2,5 M3 zou je dus de hele boel moeten kunnen vullen. Meer dan een dun laagje (1 a 2 cm) boven de splitplaat zou ik niet aanbrengen, dan gaat het hele effect ervan verloren, dus met de splitplaat meegerekend een laag van ongeveer 6 cm aanbrengen. Hou een paar scheppen split achter de hand, na een aantal weken is het namelijk iets nagezakt en komt de splitplaat dus hier en daar weer boven. Succes!
 
Bedankt voor je hulp zover!

2,5 m3 staat gelijk aan 2500 liter toch?
dan weet ik ongeveer hoeveel bigbags ik nodig heb.

zit me alleen af te vragen om het zonder die platen te doen, die nekken me een beetje qua prijs.
 
Tja, een 600 euro ben je wel kwijt, denk ik. Maar zonder die splitplaat moet je wel 25 cm diep uitgraven, het zand afvoeren (36 M2 x 0,25 meter = 9 kuub!), 7 kuub gebroken puin laten komen en verwerken en daarover een veel dikkere laag (duur!) basaltsplit gooien. Daarover is bovendien nog amper te fietsen of te lopen. En dan iedere zaterdag de boel weer glad harken en het onkruid plukken...

Nee, ik moest zelf 143 M2 van die splitplaat hebben, maar ben er achteraf heel blij mee!
 
Dat is ook weer zo, hmm moeilijk, misschien toch maar tegels leggen, of beiden, een fiets kan je nog wel lopend erover meenemen,maar een motor wordt dat een heel stuk moeilijker...
 
Ik ben opgegroeid met grindpaden en split......op klei, goed afwaterend. Het ligt sterk aan de ondergrond hoe dik de laag moet worden. Tevens is de laagdikte afhankelijk van de voertuigen, die er over rijden. Bij goede en water-doorlatende grond, is 5 cm genoeg voor een personenauto. Geen worteldoek aanbrengen, want dan gaat de split steeds schuiven. Om dezelfde reden alleen maatje 8-16 gebruiken.
Wil je het iets steviger maken of beter doorlaatbaar, dan kan er 5 - 10 cm gebroken puin onder. Let wel, hierover kunnen geen vrachtauto's en zeker niet in het natte seizoen. Als de grondsoort veen bevat, moet ik split ontraden of je moet 25 cm puin eronder leggen.
De praktijk van split en grind is, dat na verloop van tijd de onderste 2 cm vast in de ondergrond ligt en er 3 cm los blijft. Dat is ruim voldoende om met de fiets te slippen en de sandalen vol te krijgen :D . Het loopt, fietst en rijdt veel beter als de losse laag zo dun mogelijk is. Je kan er altijd meer opbrengen
Pigion
 
Het is een zandachtige grond en het is om de auto's op te parkeren op het plaatsje op de camping naast de caravan.
ik zit nog te verzinnen hoe of wat, want ik ben bang als het ligt dat je er niet met de motor overheen kan rijden,dus ik ben weer ff aan het tekenen geslagen om wat onwerpen te maken met tegels en split.

het schuiven van het split zou toch tegengehouden moeten worden door die splitplaten? dat is de gedachte erachter volgens mij.
 
Voor een parkeerplaats is lijkt me split OK, maar niet te dik. Met de motor er over rijden vergt enige vaardigheid. Ik ben geen trial-rijder, doch een stukje split lukt mij wel met mijn Yam BT1100 Bulldog.
Je kan ook overwegen een strook tegels te leggen speciaal voor de motor.
Die splitplaten zijn er inderdaad voor om verschuiven tegen te gaan. Ik heb ze echter nooit in de praktijk gezien.
Pigion
 
Ok, ja die strook zat ik ook al over te denken, ik denk dat ik eerst maar even ergens die splitplaten in de praktijk moet gaan bekijken, dan weet ik waar ik aan toe ben.
 
Er zijn ook betonnen honingraat tegels (kan even niet op de juiste naam komen)

Deze kun je ook gebruiken als oprit in een grasveld b.v.
De honingraat wordt dan opgevuld met grond, en daarna ingezaaid met graszaat.

Het gras kun je dan gewoon mee maaien met de rest, maar je hebt dan wel een goede stabiele ondergrond om over heen te rijden.
 
Ik weet nu de naam weer.

Grasbetontegels.

En kosten de helft minder per M² als die splitplaten.

10198__01_grasbetontegel2040x6020klein_1.jpg


Ze zijn trouwens in meerdere uitvoeringen leverbaar.

Productkenmerken:
Ideale oplossing voor situaties, waarin verharding noodzakelijk is.
Grasoppervlak van 75%
Snel en eenvoudig te leggen
Grasbeton "S", met ronde gaten, dus 50% sterker.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan