Spachtelputz wanden verven

AZ88

  • #1
Ik wil de wanden van mijn woning verven. Volgens mij zijn de wanden voorzien van spachtelputz, klopt dit? Of is het gespoten spack?

Halverwege de muur begint het dak: dit zijn gipsplaten. Kan ik hiervoor dezelfde verf gebruiken?

Ik wilde verf halen bij de Gamma: Flexa Powerdek in ral 9010. Is deze verf geschikt voor beide wanden? Of heb ik iets anders nodig? Moet ik de wanden ook voorbereiden met een voorstrijk oid?

Foto:
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #2
Het maakt niet zoveel uit of het spack of spachtelputz is. Voorstrijken is altijd nodig bij niet eerder gesausde minerale ondergronden.
Om van de donkere kleur naar RAL 9010 te komen zijn wel enkele lagen nodig en kan een speciale wallprim u een hoop werk besparen ( dit is alleen verkrijgbaar bij de vakhandel).
Genoemde muurverf kunt u ook gebruiken op gipsplaten.
 

AZ88

  • #3
Het is even geleden maar ik wil toch nog even reageren: heeft het materiaal op de wanden een hoge zuiging? Hoeveel lagen moet ik aanbrengen voordat 9010 bereikt is? Moet ik bijvoorbeeld eerst de verf verdunnen met een voorstrijk? En de tweede laag onverdund aanbrengen?

Moet ik de verf aanbrengen met een blokkwast en daarna met een vachtroller er over?

Ik weet niet zeker of de wanden eerder gesausd zijn. Volgens mij is de spack in deze kleur aangebracht...

Heeft u enig idee wat het kost om alles door een schilder te laten verven of spuiten?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #4
Ook spack heeft een onregelmatige zuiging en kunt u het beste voorstrijken met wall prim of verdunde muurverf in de eindkleur. Het aantal benodigde lagen is voor de witte ondergrond 2 ( 1× wall prim 1x deklaag mits naar RAL9010 ).
Voor de donkere ondergrond ca. 3 ( 1x wall prim, 2 deklagen ), ook afhankelijk van de muurverf kwaliteit.

Vwb eventueel spuiten kunt u het beste een paar offertes opvragen, wij doen hier niet aan prijvergelijkingen.
 

AZ88

  • #5
Bedankt.

De witte ondergrond is gewoon gipsplaats. Hier zit geen spack of stucwerk op. Moet ik dat dan ook nog met twee lagen doen?

De 'tussenlatjes' (foto) moet ik eerst licht schuren en dan aflakken?

Moet ik beginnen met de latjes en die vervolgens afplakken, of eerst de wanden en dan de latjes?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #6
Gipsplaat voorsausen met 15% verdunde muurverf in de eindkleur.
Werk van groot naar klein, dus eerst de wanden en daarna de latje, ofwel van grove structuur (wanden) naar fijne structuur ( hout ).
Latjes reinigen, licht opscuren en 2 x aflakken.
 

AZ88

  • #7
Nog een vraag: met wat voor verf moet ik de latjes aflakken? Is dat in dezelfde 9010 kleur te krijgen als de rest van de muurverf?

En waarmee moet ik de muurverf verdunnen?
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #8
Bij de verf voor de houten latjes kun je kiezen uit 2 soorten verf: op waterbasis (acrylverf) of op terpentinebasis (alkydverf). Van allebei de soorten is de kleur 9010 te mengen.

De muurverf is meestal latex (waterverdund). Op de verpakking zal dan ook staan dat het met water te verdunnen is.

Indien er tussen de latjes en de wanden kieren zitten kun je deze met een dun randje acrylaatkit (schilderskit) dichtspuiten / dichtsmeren.

Wellicht is het een mogelijkheid om een verfspuit te kopen als het oppervlak van de wanden en de ruimte zelf zich daar voor lenen. Kun je mooi gelijkmatig de muurverf opspuiten en je verbruikt ook nog eens minder verf dan met een vachtroller. Op deze manier kun je de klus misschien (weer) zelf doen waardoor je de kosten van een vakman niet meer heb. Daarnaast heb je dan meer voldoening van het werk en je hebt aan het einde van de klus een verfspuit die je al terugverdiend hebt en die je weer bij een andere schilderklus kunt gebruiken.
 

AZ88

  • #9
Bedankt voor je reactie. Ik weet niet of spuiten geschikt is voor mijn woning. Het is niet heel groot. Zo'n 70M2 met schuine wanden (gipsplaats), en op de rechte wanden (1,5m hoog) spackelputz.

Wat kan ik beter nemen?

Links verwijderd, er worden hier geen merken aanbevolen, zie de de forumregels, mod.

Moet er dan nog iets door om te verdunnen? Bijvoorbeeld verdunnen met voorstrijk of gewoon met water?

Dan heb ik blokkwasten nodig en kleinere kwasten voor de randjes en een haakse kwast voor achter de verwarming. En natuurlijk een vachtroller om banen te trekken.

Schilderstape om alles af te plakken en de kit voor eventuele gaatjes/kieren.

Schoonmaakazijn om de plinten af te nemen en daarna te schuren en een geschikte verf voor de houten latjes.

Plastic voor op de vloer.

Dan ben ik al een heel eind toch?
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #10
Of er iets door moet om te verdunnen en zo ja wat, dat staat op de verpakking van het product.

Voor bovenstaande schilderklus zou ik de blokkwast weglaten. Randjes met een kwast(je), en gewoon vanuit de emmer (met zo'n afrolrekje er in) met een vachtroller opzetten op de muur en moooi uitrollen. Een dus rollertje voor achter de verwarming werkt soms handiger dan een bokkepoot (haakse kwast).

Schilderstape heb je inderdaad nodig als je wilt afplakken. Koop wel een goede kwaliteit en verwijder de tape meteen na het schilderen (als de verf nog nat is). Anders trekt u de tape kapot, blijft de kleeflaag achter op de ondergrond en beschadigd de verflaag.

De acrylaatkit gebruikt u als eerste om alle naden en kieren te dichten. Op de verpakking staat na hoeveel uur de kit overschilderbaar is.

De ondergrond reinig je het beste met een voor verfwerk geschikt ontvettingsmiddel. Veel mensen gebruiken een scheutje ammoniak door een emmer lauw water, anderen zeggen dat je dit nooit moet gebruiken.

De latjes hoef je niet kaal te schuren. Alleen het oppervlak opruwen met korrel 120 of 180 is voldoende. Zorg dat de latjes dof worden door het schuren, dan is het voldoende. Door het schuren krijg je fijne krasjes in de ondergrond, waardoor het oppervlak (dus de hechting) verbeterd.

Om de vloer af te dekken is plastic inderdaad handig.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #11
De biologische ontvetter in de groene fles is heel wat beter en gezonder dan ammoniak.
 

AZ88

  • #12
Bedankt voor de reacties.

Voor de spachtelputz wanden heb ik vachtrollers met een hoge pool nodig lijkt me. Kan ik deze ook gebruiken voor de schuine wanden (gipsplaat)? Of heb ik voor de klus 2 verschillende soorten rollers nodig?

Moet ik de plinten schilderen met een kwast of kan dit ook gerold worden?
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #13
Vwb de plinten: lekker rollen. Geeft veel mooier resultaat.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu