Hallo,
Ik heb (misschien) van veel klus-zaken wat verstand, maar dit weet ik dus niet.
Ik heb een nieuw rolluik gekocht met een SOMPY RTS motor. Op een gegeven ogenblik deed de motor niks meer. Oke, een nieuwe erin en alles werkt weer.
Maar ik wilde weten waarom de motor niks meer deed. Nu heb ik de stroomdraad verwijderd uit de motor. Dit is een soort stekker met 3 koperen contacten en een apart massacontact aan de buitenkant.
Nu mijn eerste vraag:
Als ik meet staat op de twee buitenste contacten spanning. Het middelste contact is dan dus de nul-fase (Blauwe draad). Maar als ik de stekker andersom in het stopcontact steek dan staat er dus spanning op het middelste contact en dan staat op de beide buitenste contacten de nul-fase (blauwe draad). Dat is uiteraard allemaal wel logisch. Maar..........zou er iets in de motor zitten die dit niet "fijn" zou kunnen vinden? M.a.w. zit er wellicht iets in de motor die eigenlijk geen constante spanning wil hebben? En vooruitlopend op een antwoord; kan een motor of ding in de motor daar kapot van gaan?
Dan direct maar mijn tweede vraag:
Waar kan ik nog meer naar kijken/onderzoeken waarom "de motor" het niet meer doet?
Groeten Rob
Ik heb (misschien) van veel klus-zaken wat verstand, maar dit weet ik dus niet.
Ik heb een nieuw rolluik gekocht met een SOMPY RTS motor. Op een gegeven ogenblik deed de motor niks meer. Oke, een nieuwe erin en alles werkt weer.
Maar ik wilde weten waarom de motor niks meer deed. Nu heb ik de stroomdraad verwijderd uit de motor. Dit is een soort stekker met 3 koperen contacten en een apart massacontact aan de buitenkant.
Nu mijn eerste vraag:
Als ik meet staat op de twee buitenste contacten spanning. Het middelste contact is dan dus de nul-fase (Blauwe draad). Maar als ik de stekker andersom in het stopcontact steek dan staat er dus spanning op het middelste contact en dan staat op de beide buitenste contacten de nul-fase (blauwe draad). Dat is uiteraard allemaal wel logisch. Maar..........zou er iets in de motor zitten die dit niet "fijn" zou kunnen vinden? M.a.w. zit er wellicht iets in de motor die eigenlijk geen constante spanning wil hebben? En vooruitlopend op een antwoord; kan een motor of ding in de motor daar kapot van gaan?
Dan direct maar mijn tweede vraag:
Waar kan ik nog meer naar kijken/onderzoeken waarom "de motor" het niet meer doet?
Groeten Rob