Schuurkrassen zichtbaar na aflakken

McMatt

  • #1
Voor regulier onderhoud ben ik mijn kozijnen binnen opnieuw aan het aflakken. Het meeste schilderwerk is in redelijke staat (bouwjaar 2008) en is door de vorige eigenaar al eens opnieuw gedaan.

Vandaag heb ik de binnenkant van een raamkozijn afgelakt, maar ik ben niet helemaal tevreden met het eindresultaat. Het lijkt er op dat de krassen van het schuren nog door de laklaag heen te zien zijn, terwijl ik het toch aardig dik heb opgezet.

Dit is het stappenplan dat ik het gevolgd.
  1. Ontvetten met St Marc en naspoelen met water
  2. Schuren met een los vel P280
  3. Schuurstof met zachte borstel wegvegen en afnemen met licht vochtige doek
  4. Afplakken
  5. Afgelakt met watergedragen zijdeglans verf (Teknos Drywood Poseidon ZG) en kwast van goede kwaliteit
  6. Afplakband weghalen
Hopelijk kan er een schilder mee kijken en mij een goede tip geven. Hoe kan ik de volgende keer in één keer aflakken? Nu denk ik dat er niets anders op zit dan nog eens met P400 licht opschuren en een tweede keer aflakken. Gezien de staat van het schilderwerk zou dit toch niet nodig hoeven te zijn? Hoe zal ik de rest van het kozijn aanpakken?

Hierbij de foto's:
Kozijn na handmatig schuren met P280
Zoals je ziet nog steeds een mooie dichte en intacte verflaag.
PXL_20201108_105440017.jpg


Resultaat na een aantal uren drogen
Toch nog hele fijne krasjes zichtbaar van het schuren. Ik denk dat ik daar een klein stukje schuurpapier dubbel heb gevouwen, maar dan nog, de verf heb ik vrij dik opgezet.
(de alu strip meenemen was het werk van de vorige schilder :wink:)
PXL_20201109_131700747.jpg
 

De Bob

  • #2
Probeer schuurmatjes, onder google vind u de bekende merken.
Ook in u PB.
 
  • Like
Waarderingen: McMatt

McMatt

  • #3
Goede tip, ik zal dat zeker eens proberen! Scheelt een hoop tijd als ik maar een keer hoef af te lakken!
 

McMatt

  • #4
In een ander vertrek is er een keer een schilderbeurt overgeslagen, zoals jullie op onderstaande foto kunnen zien. Kan ik hiervoor hetzelfde stappenplan hanteren?

Dus:
  1. Ontvetten met St Marc en naspoelen met water
  2. Schuren met Scotch-Brite
  3. Schuurstof met zachte borstel wegvegen en afnemen met licht vochtige doek
  4. Afplakken
  5. Aflakken met watergedragen zijdeglans verf (Teknos Drywood Poseidon ZG) en kwast van goede kwaliteit
  6. Afplakband weghalen
PXL_20201108_105318753.jpg
 

De Bob

  • #5
Ja hoor.
 

McMatt

  • #6
Bedankt voor de tip! Is mooi geworden en nu geen schuurkrassen na het aflakken!

PXL_20201118_142025693.jpg


Ik heb nog wel een vervolgvraag. Hopelijk mag ik die hier stellen en anders open ik wel een nieuw onderwerp op het forum.

Wat kan ik het beste doen met kitranden waar scheurtjes en barsten in zitten? Bijvoorbeeld zoals hier:

PXL_20201118_141743835.jpg


De aansluiting van de glaslat op het kozijn onder laat allemaal openingen zien. En boven zie je dat de hechting van de kitrand op de glaslat over de hele lengte iets losgekomen is.

Bij een raam heb ik al geprobeerd om met een keukenmesje de oude kit los te halen, maar dat viel flink tegen! Ik geloof dat ik nog eerder een aantal keren in het hout snij, dan dat ik de oude kit er volledig uit krijg.

Ik kan er natuurlijk gewoon overheen schilderen, kan watergedragen lak zo'n kiertje overbruggen? (op de foto lijkt het groot, maar zo'n glaslat is ongeveer 1,5cm)

Ik kan er ook opnieuw overheen kitten, maar kit op kit hecht niet. Of is dat anders met geverfde kit die ik eerst even opruw?
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #7
die naden moet je eigenlijk helemaal niet kitten
 

McMatt

  • #8
Oh, ik had altijd gedacht dat kieren tussen hout-op-hout verbindingen het beste met acrylaatkit dichtgezet konden worden voor het schilderen.

Wat kan ik in deze situatie het beste doen? Gewoon maar laten en er overheen schilderen? Anders ben ik voor de kerst nog niet klaar. :-|

Hierbij nog zo'n voorbeeld waarbij de kitrand over de gehele lengte (bijna 2 meter) is losgekomen.

PXL_20201120_073404542.jpg
 

De Bob

  • #9
De kit zoveel als mogelijk verwijderen/uitschrapen, de naden schuren, en overnieuw kitten, na het schilderen op kleur.
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: McMatt

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #10
Nog iets voor de volgende keer. Werk de binnenzijde op het glas dusdanig af dat je zo min mogelijk de afwerking van de buitenzijde kan zien.
 

McMatt

  • #11
@Wgb bedoel je de beglazingskit eigenlijk wat "hoger" op het raam aan de binnenzijde aanbrengen?

@De Bob Ja, ik was er al bang voor dat de bestaande kit er uit moet. Secuur werkje, die kit is echt knetterhard.

Ik krijg de neiging om nu alleen de slechte plekken te doen, waarvan de kit duidelijk gebarsten is en de kit die nog goed is mooi te laten zitten. Ik ga morgen nog eens een poging wagen.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #12
Als je dit wilt krijgen dan moeten de glaslatten eraf, de kit verwijderen en opnieuw aanbrengen.
Schilder de latten voordat je ze opnieuw aanbrengt.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #13
Dat bedoeld Wgb.
Dat is niet eenvoudig bij kozijnen die gemaakt zijn voor enkelglas. Het gaat om de volgende keer.
 

McMatt

  • #14
Met behulp van een scherp mesje en de punt van een krabber heb ik uiteindelijk het meeste van de slechte kit er uit gekregen. Krijg er wel steeds meer handigheid in.

Van één kozijn is de beglazingskit (binnen) ook aan vervanging toe. In de verfspeciaalzaak liep ik toevallig tegen een beglazingskit aan die al op kleur is (RAL 9010). Dus die hoef ik niet meer over te schilderen. Wat is nu een handige werkvolgorde?
  • Oude beglazingskit verwijderen
  • Kozijn in de grondverf
  • Vier uur later: kozijn aflakken
  • 24 uur later: nieuwe beglazingskit aanbrengen.
Hoe kun je handig afmessen zonder de verse laklaag te beschadigen? Ik dacht misschien met een oud bankpasje?

En dan eerst het raam afplakken, kit aanbrengen, kit met een zeepsopje en een kwastje nat maken en dan met een pasje er langs. Tape gelijk weghalen en dan nog eens met een natte vinger er langs.

Ik kan ook gerust een paar dagen wachten na het schilderen. 's Ochtends heb ik nu wel condens op de ramen aan de binnenkant. Is het schadelijk om er een aantal dagen geen beglazingskit in te hebben?
 
Laatst bewerkt:

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #15
Watergedragen verf heeft als oplos-en verdampingsmiddel water. De gemiddelde laagdikte die overblijft na droging is significant minder dan bij solventverf. U moet dus " lijviger" = dikker de verf opzetten en vlot verwerken, en voor een goed resultaat ofwel een vullende grondverf gebruiken of een 2e x aflakken. Bij solventverf is de droging stukken trager en deze heeft over het algemeen een hogere vulling.

Vwb de tweede set fotoos: U gaat hardhout afwerken met een watergedragen verf. U zult merken dat u de natuurlijke structuur van meranti / accoya niet glad kunt schilderen met watergedragen verf. Dat lukt u ook niet met solventverf. Die structuur zal altijd zichtbaar blijven tenzij u de hele boel gaat plamuren. Het nadeel van het schilderen met watergedragen verf op hardhout heeft nog een obstakel: hard- of loofhout is veelal vettiger dan naaldhout. Olie- en water gaan moeilijk samen.

Mes- en groefdelen - het is al vermeld - kitten we niet af. De werking daarvan is niet alleen omhoog -omlaag maar ook in de diepte. Dat wil zeggen dat er na verloop van tijd krimpscheuren ontstaan. Deze vallen zeer op bij een lichte ondergrond. Elke speling in schilderwerk tussen 2 wit afgewerkte delen blijft zichtbaar. Zijn ze in een donkere kleur dan valt het veel minder op.

Als laatste en dat bedoel ik niet belerend: schilderen is geen haastwerk. Er is geen vakschilder die door een haas is gedekt. Elk producht heeft een minimale droog- en doorhardingstijd nodig. Het valt mij wel op dat in deze tijd alles in sneltreinvaart moet. Je krijgt dan als eindresultaat het verschil tussen schilderen en verven.
 
  • Like
Waarderingen: BertPleizier

McMatt

  • #16
Bedankt voor uw uitgebreide reactie.

Kees de schilder schreef:
U moet dus " lijviger" = dikker de verf opzetten en vlot verwerken, en voor een goed resultaat ofwel een vullende grondverf gebruiken of een 2e x aflakken. [...] Die structuur zal altijd zichtbaar blijven tenzij u de hele boel gaat plamuren.
Het zichtbaar blijven van de houtstructuur vind ik juist wel mooi. Het ging mij om de krassen van het schuren. Ik heb besloten eerst een laag grondverf aan te brengen om te zorgen voor voldoende laagdikte en een schuurmatje te gebruiken. Dat daarna de natuurlijke houtnerf zichtbaar blijft is helemaal prima.

Kees de schilder schreef:
Mes- en groefdelen - het is al vermeld - kitten we niet af. [...] Dat wil zeggen dat er na verloop van tijd krimpscheuren ontstaan.
Wordt de kier tussen de glaslat en het kozijn dan gewoon open gelaten? In dit hele huis is dat overal (niet door mij) met acrylaatkit dichtgezet. Ik herstel nu de slechte naden, zodat het er esthetisch weer hetzelfde uitziet.

Kees de schilder schreef:
Als laatste en dat bedoel ik niet belerend: schilderen is geen haastwerk.
Maakt niet uit. Ik heb vaak alleen de zaterdag en een deel van de zondag om hier aan te werken en probeer dat zo efficiënt mogelijk te doen. Ik heb er geen haast mee, het komt mij niet op een weekend (of twee) aan.

Wat ik mij afvraag, is er haast geboden tussen de tijd dat ik de beglazingskit binnen verwijder en nieuwe plaats? Of heb ik de tijd om de grondverf en de aflak voldoende te laten drogen en dit dus een week later te doen?
 

McMatt

  • #17
Wellicht ten overvloede, maar dergelijke naden tussen glaslat en kozijn zet je toch dicht met een acrylaatkit alvorens te schilderen?

Ik lees nu in de reacties dat je 't helemaal niet moet kitten, maar dat is toch geen gezicht om het zo te laten?

In een andere reactie lees ik, eerst aflakken en dan kitten op kleur. Acrylaatkit op kleur heb ik echter niet kunnen vinden, ik heb gewoon Den Braven Acryl-W in wit gekocht, maar die moet ik wel overschilderen, want die is niet in de juiste kleur (RAL 9010).

PXL_20201130_075355808.jpg
 

De Bob

  • #19
Het lijkt mij niet verstandig deze dikke kit naden te schilderen, als er kit op kleur te koop is.
Ééns gaat het werken en barsten.
 
  • Like
Waarderingen: McMatt

McMatt

  • #20
Met het werk dat ik heb gehad aan het er uithalen en zo goed mogelijk verwijderen van de slechte kitnaden, ben ik inderdaad op zoek naar een duurzame oplossing. Bedankt voor de tip, het bestaat dus wel degelijk.

Als de geijkte methode is om achteraf op kleur acrylaatkit aan te brengen, dan zal ik dat doen. Ik zit er niet op te wachten om over een jaar weer tegen die lelijke gescheurde kitnaden aan te kijken.

Hoe werkt men dan bij een volgende schilderbeurt? Gaat men dan wel over de kit heen?
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu