Schuin dak isoleren: schimmelvorming

martendej

  • #1
Beste medeklussers,

We zijn begonnen met het isoleren van ons schuine dak op zolder. Hebben ervoor gekozen dit te doen met PIR platen tussen de vakken (dubbelzijdig aluminium laag) ivm hoogtewinst zodat we nog op zolder kunnen staan. Omdat het een lopend project is hadden we ervoor gekozen eerst de platen alvast op maat te maken en in de vakken te zetten om daarna nog af te purren / tapen. Dit blijkt een slechte werkwijze omdat zich nu schimmel heeft gevormd op het dakbeschot achter de platen (zie foto). Ik heb dan ook een aantal vragen waarmee jullie mij hopelijk verder kunnen helpen:
  • Kan ik deze platen uberhaupt zo tegen de ventilatielatten aan zetten als ik de kieren goed opvul met PUR schuim en tape? M.i. zou er dan toch een goed en luchtdicht dampscherm moeten zijn?
  • Het idee was de platen af te werken met gips. De gipsplaten wou ik door de PIR platen heen vastmaken met lange schroeven in het dakbeschot/latten. Kan / mag dit wel en hoe zit dat met 'koudebruggen'?
  • Onder de zolder zit de badkamer. Tussen badkamer en zolder zit enkel een houten plafond met gips, ofwel zonder enige vorm van dampwering. Moet dit ook aangebracht worden of is een luchtdicht afgewerkte isolatie tussen de vakken afdoende als we de zolder zo nu en dan ventileren door het dakraam?
  • Waarmee haal ik de schimmel die zich nu onder de platen heeft gevormd door de condensatie van de warme binnenlucht het best weg? Sodasopje met een borstel..?
Alvast bedankt voor jullie expertise!

IMG_20210123_122211.jpg
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • Kluskoppel

    • #2
    Weet je de gebruikte materialen qua opbouw van je dak ook?

    Je kunt dan je dak eens nabouwen in de isolatietool van Ubakus: https://www.ubakus.com/nl/rc-waarde-calculator/ (account aanmaken niet nodig). Daarna uitbreiden met je isolatie. Je kunt dan prima zien of de opbouw die je bedacht had gaat werken qua vochtproblemen en hoe het zit met de isolatiewaardes.

    Ik vermoed overigens dat er ergens een folie mist waardoor je nu tegen dit probleem aanloopt. Maar ben geen isolatie expert, dus daarom zelf even kijken met die tool en reacties van anderen afwachten :)
     

    martendej

    • #3
    De opbouw is nu (van binnen naar buiten):
    - Dakbeschot (heel raar naaldachtig spul, het 'regent' ook naar beneden als je eroverheen gaat met je hand of trillingen veroorzaakt, jaren 60 huis)
    - Dakpannen

    De opzet die ik voor ogen had:
    - Gips (vastgeschroefd door PIR heen aan dakbeschot / latten)
    - Dubbelzijdig aluminium PIR platen (80mm)
    - Vuren ventilatielatten
    - Dakbeschot
    - Dakpannen

    Dit tussen de vakken (horizontale gordingen)
     

    Wgb

    Vaste Beantwoorder
    • #4
    Je hebt geen betere verklaring voor je dakbeschot. Misschien een duidelijke foto.
    Als je de gipsplaten gaat bevestigen ik dacht om de 30 cm een schroef lijkt me ook niet ideaal. Metaal geleid de warmte of kou nogal goed.
     

    martendej

    • #5
    @Wgb heb nog een paar foto's van het dakbeschot toegevoegd ter verduidelijking! :)

    IMG_20210126_122747.jpg IMG_20210126_122812.jpg
     

    Wgb

    Vaste Beantwoorder
    • #6
    Bekend. Spaanplaat en omdat er stuif is zijn ze niet watervast. Test eerst eens of de plaat nog sterk genoeg is en schroeven niet doldraaien.
    Het kan fout gaan omdat de schroeven in verbinding staan met binnen en buiten. Ze geleiden temperatuur en ergens zal zich een dauwpunt vormen. Is dit regelmatig in de spaanplaat zal het condens/vocht de lijm van de plaat oplossen en de schroeven komen los te zitten.
     

    martendej

    • #7
    Schroeven draaien niet dol maar omdat het dak waar 'doorzakt' onder zijn eigen gewicht (dakbeschot is gewoon troep :P) is het allemaal ook niet enorm stevig en is lijmen niet echt een optie.. Zoals de zien op de eerste foto zou ik graag de platen tussen de gordingen houden zodat de balken nog in het zicht blijven. Heb je tips hoe dit het best te bevestigen? Ik wil ook graag nog afwerken met gips.. Maar als ik niet door de platen kan schroeven ivm condensatie op de schroeven / doorbreking dampscherm wordt het allemaal wel lastig :shock: Hellupp.. haha
     

    Jackd

    • #8
    Wat zit er aan de andere kant van het spaanplaat?

    Alleen panlatten en dakpannen, of ook een folie of purschuim of ..?
     

    Wgb

    Vaste Beantwoorder
    • #9
    Troep dat valt toch wel mee jaren 60. Jij wil dingen doen waar dat dak niet voor gemaakt is. Toch.

    Geen idee wat je zou moeten doen. Al eens naar metalstud gekeken.
    Lijkt mij dat die profielen minder doorbuigen als hout.

    Waar ik wel nieuwsgierig naar ben hoe komt er zoveel schimmel op de spaanplaat.
    Dubbelzijdig aluminium en toch een volledig beschimmelde spaanplaat.
    Wat nog niet gedaan was. De isolatieplaat was nog niet rondom luchtdicht afgwerkt en zo te zien en lag deze niet vlak tegen de spaanplaat. Klopt dit.
     

    martendej

    • #10
    @Jackd Achter het dakbeschot/spaanplaat zitten inderdaad alleen de panlatten en dakpannen. Maximale ventilatie nu ;)

    @Wgb Ik schrok daar ook van, we hadden simpelweg de platen er ingeklemd maar niet luchtdicht afgewerkt met pur of tape nog.... dat zouden we nog gaan doen... Blijkbaar is de warme lucht van binnen erachter gekropen en gaan condenseren maar ik heb echt onderschat hoe snel zoiets gaat door zulke relatief kleine kieren. De isolatieplaten zaten sowieso niet vlak tegen de spaanplaat (kan ook niet door doorbuigend dak) maar tegen ventilatielatten aan die op het dakbeschot zijn geschroefd op aanraden van de winkel waar de platen aangeschaft zijn.
     

    Wgb

    Vaste Beantwoorder
    • #11
    Isolatie moet je zonder ruimte of spouw, zogenaamd voor ventilatie, plat tegen het dakbeschot maken. Een ruimte of spouw mag wel maar dan moet die ruimte kunnen ventileren met buitenlucht.
    Bij jouw was dit lucht van binnen en je ziet wat er heel snel kan ontstaan. Goed te weten.
    Dit soort zaken kom je hier erg vaak tegen. Dampdicht hoe dampdicht, dampremmend hoeveel, kieren dicht maken, schuim en tape noem maar op.
    Bedankt niet meer werken en toch wat geleerd in de praktijk. :bedankt:
     

    martendej

    • #12
    @Wgb wat bedoel je precies met 'Bedankt niet meer werken' ?

    Je stelt dus voor de ventilatielatten weg te halen omdat het achter de plaat niet genoeg kan ventileren (zonder gaten in het dakbeschot iig) en dat de spouw dan juist condensatie in de hand werkt? Ik kan de platen nooit strak tegen het dakbeschot krijgen omdat deze doorgezakt is en dus (van binnen) enigzins bol staat... Bevestigen is ook nog steeds wel een issue als dat niet kan met schroeven.. Heb wel van die lange gipsplaatschroeven gehaald met zo'n zwarte coating? Kun je die platen eventueel ook 'zwevend' monteren, ofwel tegen het dakbeschot aan drukken zoveel mogelijk, klemmen met een schroef op de balk en dan dichtschuimen om vervolgens daarvoor op de balk een regelwerkje te maken waar het gips op komt? Of is er dan teveel risico op scheuren door de werking van het huis/dak onder invloed van het weer en temperatuurverschillen?
     

    Jackd

    • #13
    PIR platen, maar ook noppenfolie wordt vaak juist wel met een spouw gemonteerd,
    dat reflecteert warmte in de zomer.
    Minerale wol zakt vaak iets in waardoor er ook een spouw ontstaat.

    Een gleuf aan de bovenkant en aan de onderkant:
    warme lucht koelt af tegen het dakbeschot, vocht condenseert, koude lucht is zwaarder en zakt naar beneden, verse warme lucht door de gleuf aan de bovenkant, ...
    Da kan het heel snel gaan.

    ps. Is dit B-keuze? Aangezien de reflexterende laag verstopt zit?
    pps. gebruikt je flexibele pur? gewone pur kan gaan scheuren en is dan niet luchtdicht meer.
     

    martendej

    • #14
    @Jackd Juist. De latten laat ik dus wel zitten dan, in de winkel werd mij dit ook verteld.. Het gaat inderdaad om B keuze PIR platen. Ik begrijp inderdaad waarom de schimmel is ontstaan, ik had het direct goed af moeten werken, achteraf makkelijk natuurlijk. Ik dacht dat het niet zo'n vaart zou lopen.. Ik zit echter met de manier van bevestigen, want @Wgb gaf aan dat je niet door die platen moet gaan schroeven wat eigenlijk ook wel logisch is maar ik vraag me wel echt af hoeveel invloed dit zal hebben op de schimmelvorming, wat je vooraf natuurlijk niet goed in kan schatten. Kan ik die platen desnoods aan de latten lijmen en dan purren? Is dat sterk genoeg? Dan moet ik echter nog weer een regelwerk voor de platen maken voor het gips, wat ruimte in beslag neemt en ik de balken praktisch niet meer zie. Ik heb 15.5cm aan balk, platen zijn 8cm dik, ventilatielatten 2cm, gipsplaat 1cm. Dan heb je nog een 4.5cm over, dat is nog wel leuk maar minder is het eigenlijk niet waard en kan ik net zo goed alles op de balken schroeven. Heb je / iemand nog tips hiervoor?

    P.S: Ik wou inderdaad flexibele PUR gaan gebruiken (FM330, Illbruck).
     

    Michiel43

    • #15
    Dat is kraft aluminium folie. Alu folie zit aan de binnenkanten tegen PIR en papier aan de buitenkant.
     

    Wgb

    Vaste Beantwoorder
    • #16
    martendej schreef:
    @Wgb wat bedoel je precies met 'Bedankt niet meer werken' ?
    Voor dat soort vragen heb ik mijn profiel ingevuld. Moeten meer mensen doen. Lijkt me gewoon handig je kan je inschatten wat betreft het antwoord.

    Deel 2 Hoe het verder moet zou ik niet weten. Temperatuur vocht is een beetje ongrijpbaar. Ik vond jouw vraag zeer leerzaam vooral om te weten en te zien hoe snel de boel onder de schimmel kan zitten. Ook dat de platen rondom aandacht moeten hebben.
    Metal stud kan je daar niets mee.
     

    IJkenhout

    Vaste beantwoorder
    Moderator
    • #17
    Wgb is wel vaker wat cryptisch :wink: In dit geval snap ik die zin ook niet.

    Gipsplaten moeten altijd op een regelwerk gemonteerd worden. Dat regelwerk monteer je aan de balken (ertussen of op).

    Een spouw achter de isolatie is niet nodig, maar kan geen kwaad. Belangrijkste is dat de voorkant van de isolatie dampdicht wordt gemaakt. Pur alleen is niet voldoende. Aftapen is het beste. Een dampremmende folie er voorlangs is ook prima.
     

    Wgb

    Vaste Beantwoorder
    • #18
    Aha ik zie nou dat bij het ontwerp van het nieuwe forum de optie profiel niet meer te zien is.
    Best jammer. Kan je nagaan zelfs IJkenhout is mijn profiel nu al vergeten. Mag wel he.
    Het zit dus zo. "Bedankt niet meer werken en toch wat geleerd in de praktijk.:bedankt: "
    In mijn profiel staat vermeld dat ik sinds 2005 niet meer werk. En op den duur mis je de praktijk.
     
    • Like
    Waarderingen: IJkenhout

    Jackd

    • #19
    Hoe graag wil je de balken in het zicht houden?
    Bij gips op de balken, komt daar ook nog wat hout bij, die ruimte moet je wel hebben.

    Anders kan je verticale balkjes/latten tussen de horizontale balken maken, ongeveer elke 60 cm,
    daar de platen tussen.
    Balkjes raken het dakbeschot niet, ook pur achter de balken zodat het geen koudebruggen worden en aan de warme kant tape erop.
    Op die balkjes horizontale latten en daar het gips op. Zo houd je nog een paar cm balk in het zicht.

    ps. die flex pur (330) is luchtdicht en zo perfect hoeft het in dit geval niet eens, want het dakbeschot is behoorlijk damp open. Wel zo goed mogelijk doen, want het is nu duidelijk wat er gebeurt als het fout gaat.
     

    martendej

    • #20
    @Wgb Ah! Nu begrijp ik het inderdaad. Ja ik heb ook wat geleerd in de praktijk.. had ikzelf toch liever alleen theoretisch gehouden hahaha ;) Metalstud is helaas geen optie omdat het teveel ruimte in beslag neemt..

    @Jackd De balken in het zicht houden is voor mij toch wel een must omdat ik in hoogte nu net kan staan (kuif tegen nokbalk :P) en elke cm op de gordingen er dus voor zorgt dat ik moet bukken. Ik zal dus inderdaad gaan voor de rotklus helaas, verticale latten tussen de gordingen. Hoe kan ik dit het meest ruimtebesparend monteren en is een lat van 2cm dik genoeg om een 95mm gipsplaat te houden met kleine gipsschroeven? Schroeven door de gordingen heen lijken me een no-go, dus dan zou ik iets van hoekprofielen moeten gebruiken waar de platen aan de achterkant overheen schuiven en die kier dichtpurren? Het is niet zomaar wat, even een zolder afwerken... ;)

    EDIT: Hoeven die pir platen dan helemaal niet vastgezet omdat ze vastgeklemd zitten tussen het dakbeschot en de latten of toch met een minimaal aantal schroeven nog even vastzetten?

    @IJkenhout Bedankt voor je reactie, ik begrijp dus dat gipsplaten door de PIR platen heen vastmaken aan het dakbeschot absoluut geen optie is (soort van last resort haha)?
     
    Laatst bewerkt:

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu