Schimmel op vliering na isolatie - Ventilatie aanbrengen of isolatie verwijderen

Hallo,

Na het lezen van andere de topics over isolatie en vochtproblemen kom ik er toch niet helemaal aan uit wat ik zou moeten doen.

Afgelopen zomer heb ik de vliering van ons jaren 70 huis geïsoleerd. Om het stuk tussen de vliering en nok niet te hoeven verwarmen is tussen de vloerbalken van de vliering 8 cm steenwol met spijkerflens geplaatst. In de vloer van de vliering zit een luik om spullen erop te kunnen plaatsen. Onder de vliering zitten twee slaapkamers die af en toe verwarmd worden. Het dakbeschot is aan de buitenzijde voorzien van 4 cm EPS met daarop betonpannen.

Immiddels (c.a. half jaar na aanbrengen isolatie) begint langzamerhand schimmel aan de binnenzijde van de nok te ontstaan (zie foto). Dit was voordat de vliering geïsoleerd was niet aan de orde.

WhatsApp Image 2025-01-20 at 09.26.52.jpeg


Om te voorkomen dat het erger wordt wil ik graag aan de slag. Echter twijfel ik wat ik het beste zou kunnen doen. Hierbij dacht ik aan drie opties:

1. Isolatie verwijderen (terug naar de oude situatie), dak zelf is immers al matig geïsoleerd.
2. Ventilatieroosters aanbrengen in de nok
3. Ventilatie aanbrengen naar de slaapkamers eronder

Wat zou in dit geval het meest verstandig zijn om te doen?

Alvast bedankt!
 
Ventileren en voorkomen dat de ruimte afkoelt tot onder het dauwpunt.
 
Wat zou in dit geval het meest verstandig zijn om te doen?
Meten is weten.
Voor twee keer een paar € koop je tegenwoordig uit China een meter die de temperatuur, de luchtvochtigheid, de datum en de tijd laat zien.
Verdien je die investering snel terug. Ventileren is verlies van warmte en dat kost ook geld kosten.
 
@wgb: Ik ben het totaal niet eens met jouw stelling dat ventileren geld kost, omdat je hiermee onderbuikgevoelens aan het voeden bent zonder enige onderbouwing.

Deze woning heeft een veel betere kierdichting gekregen, en daardoor wordt de luchtvochtigheid te hoog. Waardoor aantoonbare (en zichtbare) schade ontstaat. Nog afgezien van de kosten door een slechtere gezondheid van de bewoners.

In de ventilatienorm (aangewezen in het Bouwbesluit en nu in het BBL) staat omschreven met welk debiet er minimaal geventileerd moet worden in een verblijftsruimte om tot een gezonde leefomgeving te komen.

Ventilatievoorzieningen hebben een opgegeven debiet, en kun je dus perfect dimensioneren naar de behoefte waaraan je volgens de norm moet voldoen.
 
@wgb: Ik ben het totaal niet eens met jouw stelling dat ventileren geld kost, omdat je hiermee onderbuikgevoelens aan het voeden bent zonder enige onderbouwing.
Prima toch.
Maar laten we nog even wachten wat hij heeft gemeten.
 
Wat voor materiaal is het op zolder waar die schimmel op te zien is?

De zolder moet (beter) geventileerd gaan worden met buitenlucht. De slaapkamers uiteraard ook voldoende ventileren.
 
Bedankt voor de snelle reacties. Vandaag gemeten 77% luchtvochtigheid bij temp van 8.3 graden celsius.

@Walker ik begrijp de online dauwpunt calculators niet echt. Hoe moet ik zorgen dat het dauwpunt niet wordt bereikt? Is daar een vuistregel o.i.d. voor bijv. altijd x graden warmer dan buiten?

Ik begrijp dat ventileren met buitenlucht dus de beste weg is. Hoe veel roosters en met welke afmetingen zouden dan afdoende zijn? De ruimte 5m lang 1,5m breed en 80cm hoog (weinig kuub's dus).

@wgb Daarom dacht ik zelf ook nog aan het verwijderen van de isolatie. Het probleem was er immers voor het isoleren van de vliering niet...

In onze huidige woning kan momenteel enkel geventileerd worden door ramen te openen m.u.v. een ventilator in de badkamer. Mogelijk nog een aanpassing voor de toekomst
 
Bedankt voor de snelle reacties. Vandaag gemeten 77% luchtvochtigheid bij temp van 8.3 graden celsius.
Bij deze temperatuur en luchtvochtigheid komt het dauwpunt op 4,2 graden.
Nu wil het geval dat het oppervlak waar nu de schimmel zichtbaar is door de invloed van een lagere temperatuur buiten lager is dan de temperatuur van de lucht in die ruimte.
Vandaar de temperatuur omhoog of de luchtvochtigheid naar beneden.
Dezelfde temperatuur en de luchtvochtigheid krijg je naar 60% wordt het dauwpunt 0,7 gr.
Op dit moment is dit bij ons de temperatuur buiten dus dan is er geen vuiltje aan de lucht.
Let op de temperatuur en de luchtvochtigheid kunnen behoorlijk schommelen.

De 8 cm steenwol met spijkerflens is dit zo optimaal mogelijk aangebracht dus de aluminiumfolie is zo goed als dampdicht. En waar zit de aluminiumfolie boven of onderop het isolatie materiaal vanaf boven bekeken.
Ook de temperatuur en luchtvochtigheid meten van de ruimtes onder het plafond.
 
Even gestrekt been erin: Meten is hier onzinnig.

-het een momentopname
-de schimmel bewijst een vochtprobleem.

Wat je nu hebt is een (grote) niet geventileerde spouw waarbij de nok te dampdicht is.

Kiezen waar de isolatieschil gaat lopen, 2 opties:
Het dak: dan de 8 cm steenwol verwijderen en de nok beter isoleren.
De vliervloer: dan de nokisolatie (deels) verwijderen en ventilatie aanbrengen. (en de vloer beter isoleren)

In dit geval zou ik nu voor optie 2 kiezen: de vliering ventileren. Want schimmellucht wil je niet in het huis krijgen.
Eventueel in de zomer een andere keuze maken, dit ook afhankelijk van wat voor spullen je wilt opslaan.
 
  • Like
Waarderingen: wgb
In onze huidige woning kan momenteel enkel geventileerd worden door ramen te openen m.u.v. een ventilator in de badkamer. Mogelijk nog een aanpassing voor de toekomst

Lopen de buizen hiervan ook via de zolder? En zijn deze verbindingen wel goed luchtdicht gemaakt? Je zult niet de eerste zijn waarbij de je vochtige badkamerlucht zo de zolder op blaast..
 
Even gestrekt been erin: Meten is hier onzinnig.

-het een momentopname
-de schimmel bewijst een vochtprobleem.


Voor ik verder ga wacht ik liever nog even op een reactie van de laatste alinea van mijn bericht. Mocht die te kriptisch zijn lees ik het wel.
 
Lopen de buizen hiervan ook via de zolder?
De afvoer van de badkamerventilator wel maar niet via de vliering. Die zit overigens ook deugdelijk bevestigd en is afgetaped. Dus ik vermoed niet dat dit de oorzaak is.
De 8 cm steenwol met spijkerflens is dit zo optimaal mogelijk aangebracht dus de aluminiumfolie is zo goed als dampdicht. En waar zit de aluminiumfolie boven of onderop het isolatie materiaal vanaf boven bekeken.
Ook de temperatuur en luchtvochtigheid meten van de ruimtes onder het plafond.
Nee, spijkerflens was aan de randen lastig 100% dicht te krijgen, moest tussen bestaand rachelwerk door. En er zit natuurlijk een luik in de vloer waar ook lucht door naar boven kan. Alumiumfolie zit wel aan de warme kant (onderkant van de vlieringvloer). Temperatuur van de slaapkamer is 15 graden en 55% luchtvochtigheid.

Kiezen waar de isolatieschil gaat lopen, 2 opties:
Het dak: dan de 8 cm steenwol verwijderen en de nok beter isoleren.
De vliervloer: dan de nokisolatie (deels) verwijderen en ventilatie aanbrengen. (en de vloer beter isoleren)
Inderdaad, de nok beter (bij)isoleren geeft mogelijk ook vochtproblemen in de constructie omdat aan de buitenkant van het dakbeschot al 4cm EPS zit, toch? Dit zou wel mijn voorkeursoptie zijn overigens. Is optie 2 vermoedelijk dan toch het beste (zeker op de korte termijn)

@IJkenhout: goede suggestie!
 
EPS moet als dampdicht gezien worden, het klopt dat je daarmee moet oppassen.
Echter is 4 cm dun en het is niet 100% dampdicht.
Naden zullen niet perfect afgewerkt zijn, dus in de praktijk zal een klein beetje damp weg kunnen.

Aan de binnenkant nauwkeurig dampdicht werken en je kan het gewoon isoleren.
Klimaatfolie is een andere optie.
 
Die plaat waar nu de schimmel zichtbaar is toch het wit gelakt hardboard van een sandwich paneel?
 
Aan buitenkant liggen de panlatten en pannen op de EPS (zonder folie?) voor zover ik weet/heb gezien.
Hoe moet ik mij dat voorstellen? Je kan toch niet zo maar panlatten nagelen of schroeven op 4 cm eps?

Verder moet je een keuze maken tot hoever je het beschermde volume neemt. Als je daarbij het kleine zoldertje onder de nok niet betrekt zoals nu het geval is, dan voorzie je de isolatie in het plafond van de vliering en niet daarboven. Maar..en hier loopt het volgens mij mis...dan moet daar ook een perfect dampscherm worden aangebracht. Isolatie en dampscherm moeten dan ononderbroken doorlopen vanaf de rest van de woning aan de ene kant, onder de isolatie van dat plafond door aansluitend tot aan de andere kant. Dat er nog een toegang is tot die kleine ruimte onder de nok maakt dat vochtige warme lucht vanuit de slaapkamer kan doordringen tot in die koudere ruimte om te condenseren tegen het koudere dakvlak met schimmelvorming als gevolg.
Wil je toch dat bergzoldertje bereikbaar houden (zou ik ook doen) dan moet je ook daar de dakhelling even goed isoleren als onder het plafond. En uiteraard moet je dan ook daar het dampscherm of de klimaatfolie doortrekken. Bijkomend een ventilatieopening voorzien kan enkel maar een voordeel en extra zekerheid geven.
 
Volgens mij zijn er ook van die ventilatortjes voor ruimteventilatie met warmteterugwinning die je in de muur bouwt. Die wisselen steeds met draairichting om te wisselen in aan/afvoer. Weet niet wat ze kosten, maar wellicht is dat ook een idee.
 
Je kan toch niet zo maar panlatten nagelen of schroeven op 4 cm eps?

Het zijn waarschijnlijk dakplaten waarbij de rachels in lengterichting als ribben op het spaanplaat gelijmd zijn, en de isolatie tussen de rachels ligt. Op de rachels uiteraard haaks de panlatten.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan