Schema verwarming - zoneventielen + ringleiding

Puffpater

  • #1
Hallo,

Ik ben momenteel bezig met het leggen van het sanitair waarvoor ik een schema aan het uitwerken ben.
Eerst even kort de situatie schetsen:

We zijn een bungalow (die volledig onderkelderd is) aan het verbouwen. Dit maakt het dus gemakkelijk om alle technische leidingen in de kelder te voorzien.

  • Verwarming: hier hadden we graag in 2 zones gewerkt (zone 1= slaapkamer + badkamer, zone 2 = woonkamer + keuken). Na wat opzoekingswerk denk ik dat het eenvoudigst is om te werken met zoneventielen die elk gekoppeld worden met hun eigen (aan/uit) thermostaat. Zo kunnen we die zones apart aansturen.
Om de radiatorleidingen te plaatsen zouden we werken met 2 'moerleidingen' van ø22 om zo voor beide zones een kring te maken. Elke kring heeft een lengte van ongeveer 30m. Hiervan zouden we dan per radiator aftakken met ø16 buizen. Er zouden een 10 radiatoren geplaatst worden, met 4 extra aansluitpunten in de woonkamer en berging als optie. Dit indien we een extra radiator willen bijplaatsen of verplaatsen naar een andere plaats.​


  • Vraag 1: heeft er iemand ervaring met zoneventielen? Ik lees algemeen dat dit goed werkt, behalve dat je dan niet kan werken met modulerende (slimme) thermostaten en dus enkel aan/uit thermostaten. En dat er een bypass moet voorzien worden voor als beide kleppen toestaan, de ketel zijn warmte nog 'kwijt kan'. Ergens anders had ik dan terug gelezen dat je met zoneventielen nooit nadraaitijd hebt op de interne ketel en dus dit probleem dan sowieso niet hebt?
  • Vraag 2: Als alternatief had ik gelezen over de Vaillant module VR70. Wat is het voordeel hiervan ten opzichte van zoneventielen? Moet je dan sowieso werken met een evenwichtsfles en 2 aparte pompen?
  • Vraag 3: Is de interne pomp van een ketel sterk genoeg om de 10 radiatoren te voorzien met behulp van de 2 moerleidingen ø22 ? Alles is plat aangezien het dus een bungalow is. Of moet een externe CV pomp voorzien worden?
  • Vraag 4: hoeft de ketel ook voorzien te worden van een veiligheidsgroep? Op sommige schema's zie ik die enkel staan bij de boiler. Zijn er nog ergens anders dat ik ventielen vergeten plaatsen ben?

  • Warm water: hier wensen we te werken met een boiler met warm water ringleiding voor het water in de badkamer. Afstand tussen badkamer en ketel is een 10 meter. Het warm water in de keuken en berging wordt voorzien door een aparte elektrische boiler.
  • Regenwater: hier zou ik voor de filter reeds aftakken naar mijn kraantjes voor meer debiet en om niet altijd de filter te belasten daar waar ik het niet nodig acht. De kraantjes buiten moeten voor mij niet gefilterd zijn.
Vraag 5: is een meer algemene vraag. Ik heb nu dit schema opgebouwd naar mijn (beperkte) kennis en opzoekingswerk. Dus maar het kan goed zijn dat deze nog fouten bevat qua plaatsing kleppen, veiligheden, diameters leidingen en dergelijke. Alle tips, opmerkingen of aanvullingen rond verkeerd geplaatse of ontbrekenden componenten zijn daarom ook meer dan welkom!

Alvast bedankt!
 

Bijlagen

Marcn.88

Vaste Beantwoorder
Moderator
  • #2
Ik zou u adviseren de slaapkamers en badkamer niet als 1 zone te gaan aansturen, vaak willen mensen het in de badkamer warmer hebben dan op een slaapkamer en dit gaat dan niet als u dit als 1 zone aanstuurt.
Waarom kiest u voor een ringleiding voor het tapwater de verliezen die hierbij optreden wegen naar mijn inziens niet op tegen de wachttijd voor 10 mtr leidingwerk
 

Bernhard

  • #3
Met zone-ventielen de temperatuur regelen is geen goede oplossing.
Je kan met radiografisch gestuurde thermoventielen elke kamer apart de ketel aansturen.
Een ringleiding voor sanitaire warmwater is niet niet zuinig en het reinigen en voorkomen van de legionella bacterie is een behoorlijke kostenpost.
Het is beter om voor elk tappunt een aparte leiding met een kleine diameter aan te leggen.
De stromingssnelheid in waterleidingen is ca 1m/sec. Afhankelijk van het type tappunt kan je 8 -10-12-15mm toepassen. Het voordeel van de aparte leidingen met kleine diameter is dat het gelijktijdig gebruik
van meerdere tappunten elkaar nauwelijks kunnen beïnvloeden en indien nodig kan het instellen voor elk tappunt eenvoudig worden opgelost. Nog een compliment voor het overzichtelijke principe schema.
 

stefan9

  • #4
Ik zou er ook zeker voor kiezen om alle radiatoren te voorzien van thermostatische regelaars en deze aan te sturen met een thermostaat per ruimte. Je kunt op die manier alle vertrekken afzonderlijk regelen. Ik heb al jaren zo'n systeem en zou nooit meer anders willen.
 

Puffpater

  • #5
Dag Marcn.88,

Bedankt voor uw input! Wel, ik had gedacht de thermostaat in de badkamer te plaatsen, dus dan bepaald deze of de zone verwarmd wordt of niet. De radiatoren in de kamers worden sowieso toch voorzien van hun eigen thermostatische kraan dus kunnen afzonderlijk bijgeregeld worden.

Verschillende mensen hebben de ringleiding reeds afgeraden. Ik begin inderdaad te denken om deze achterwege te laten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Puffpater

  • #6
Dag Bernhard,

Bedankt voor uw input, bedoelt u met radiografisch gestuurde thermoventielen bijvoorbeeld de ambisense van Vaillant? Voor mij zijn er hier 2 nadelen aan die mij niet overtuigen:
  • Ze zijn groot en zien er volgens mij niet mooi uit op de radiator
  • Ik heb geen zin om frequent van een radiatorknop de batterijen te gaan vervangen
Er zijn reeds verschillende mensen die de ringleiding afgeraden hebben, ik zal deze misschien dan ook achterwege laten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Puffpater

  • #7
Dag Stefan9, bedankt voor de input.

Bedoelt u met een thermostatische regelaar een zone-ventiel of wat moet ik me hier juist bij voorstellen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Marcn.88

Vaste Beantwoorder
Moderator
  • #8
Ik zou gewoon een verdeler toepassen die voorzien kan worden van motoren en dan van elke radiator de aanvoer en retour naar deze verdeler, dan elke kamer een (bedrade) thermostaat.
Op deze manier kunt u alles naar eigen inzicht aan elkaar koppelen bijv. Motor badkamer en slaapkamers aansturen met thermostaat badkamer, en mocht dit niet bevallen is het zo om te zetten naar een andere thermostaat.
Tevens krijgt u op deze manier geen koppelingen in de vloer oid
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #9
@Puffpater,
quotes zijn overbodig als de tekst er net boven staat.
 

De loodgieter

Vaste beantwoorder
  • #10
Ziet er netjes uit inderdaad, maar zoals reeds eerder aangegeven zou ik per radiator regelen. Je kunt er voor kiezen om dit met de radiatorknop te doen of op de verdeler met een stelmotor.

Voor wat betreft de ringleiding is het wel zoals Bernard reeds aangaf een dure oplossing. Voor de beheersing van een mengleiding zijn simpele oplossingen hoor. Google maar eens MTCV. Pas wel een toeren geregelde pomp toe als je een mengleiding maakt. Voor de beheersing kijk je even onder de opties bij de MTCV.
Circulatieleiding vanuit het laatste tappunt naar de boiler niet groter maken als 16mm dit ivm de maximale snelheid in de circulatie leiding.
Nog 1 aanpassing op je schema je circulatie moet tussen de inlaatcombinatie en je boiler retour komen niet zoals nu getekend voor je inlaatcombinatie. In het geval nu druk je circulatiewater in je koudwater.
Ook ik zou zoals reeds eerder aangegeven de apart naar ieder toestel aanbrengen.

Sucses met de klus
 

stefan9

  • #11
Met een thermostatische regelaar bedoel ik zo'n soort regelaar als die van Vaillant die je noemde. Voordeel daarvan is dat zo'n systeem in elke situatie toepasbaar is: enige voorwaarde is dat er een thermostatisch ventiel op de radiator zit.
Je gaf zelf aan dat je dergelijke regelaars niet mooi vindt. Dat is uiteraard een persoonlijk iets. Er zijn echter wel verschillende modellen. Het systeem dat ik gebruik kent ook een regelaar waar geen bediening op zit (je hebt er dus een extra thermostaat bij nodig). Deze is een stuk minder opvallend dan andere modellen.
Je gaf ook aan geen zin te hebben om frequent batterijen te moeten vervangen. Wat vind je frequent? Bij het systeem dat ik heb gaan de batterijen ongeveer 2 jaar mee. Daarbij heb ik het systeem geprogrammeerd om me een appje te sturen als er ergens een "battery low" melding is, waardoor ik precies weet wanneer en waar de batterijen aan vervanging toe zijn.
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #12
Twee dingen die me zo (snel gelezen) opvallen:
Zijn de 22mm leidingen wel dik genoeg voor al die radiatoren?
Het is in Nederland niet toegestaan om een afsluiter te plaatsen tussen een expansievat en het systeem.
Met welke delta-T wil je gaan werken? (kleine delta-T = dikke(re) leidingen)
 

Maurice81

  • #13
Ik heb zelf een zone regeling met Honeywell 8615 kleppen. Ik heb dat gemaakt omdat ik boven radiatoren op de zolder en slaapkamers heb en beneden vloerverwarming (hal, woonkamer, keuken)
In zo'n geval is dit een prima oplossing.


In jou geval zou ik denk ik voor een ander systeem kiezen waarmee je per ruimte kan gaan regelen.
 

Puffpater

  • #14
Hartelijk dank iedereen voor de zeer nuttige tips en informatie.

Op basis hiervan heb ik mijn schema aangepast met volgende zaken:

  • De ringleiding voor warm water heb ik achterwege gelaten, daar dit te complex en teveel energie verbruikt.
  • Ook heb ik de boiler eruit gelaten en zal ik kiezen voor een ketel met CW waarde van ongeveer 5. Deze zal volgens mij de watervraag in de badkamer (groot bad en regendouche) zeker aankunnen. Aangezien ik met een elektrische boiler werk voor de keuken zal er ook geen hinder zijn als de keukenkraan openstaat tijdens het douchen.
  • Zoneregeling aan de hand van individuele slimme thermostatische kranen kies ik liever niet, vandaar dat ik nog steeds voor de zoneventielen gekozen heb.
  • De aansturing van de zoneventielen zal ik doen op basis van een Tempolec MZ003.
Bij deze heb ik nog enkele vragen:
  • Zijn er op het nieuwe schema nog eventueel opmerkingen of aanvullingen?
  • Alle leidingen zullen in koper gelegd worden. Voor de koud, warm water, aanvoer en retour leiding naar de ketel zou ik koperen leidingen nemen ø22 (= Alpex equivalent ø26?) . Ik vermoed dat dit voldoende zal zijn? Ook ø22 doortrekken na de collector en van daaruit aftakken naar de radiatoren met ø15. Voor het warm water, hoofdleiding ø22 en dan aftakken ø20 naar regendouche en bad.
Alvast bedankt!
 

Bijlagen

Ronny

Specialist Verwarming
  • #15
Ik had al eerder een opmerking geplaatst, maar daar zie ik niets van terug in de tekening.
(of het moet in België wel toegestaan zijn)
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu