Scharniergaten fresen nieuwe keukendeurtjes

Dag klussers,

Ik ben onze keuken aan het opknappen en heb daarom bij de Gamma hout laten zagen voor nieuwe keukendeurtjes. De scharnieren van de oude frontjes zijn nog goed dus die wil ik opnieuw gebruiken. Ik moet daarom scharniergaten in het hout fresen. Is dat iets wat goed zelf te doen is als leek? En wat voor apparatuur zou ik dan kunnen gebruiken? Ik hoor verschillende verhalen over hoe moeilijk dit is.

Ik heb een fotootje bijgevoegd.

Veel dank!!

Groetjes,
Marthe



20250116_153750.jpg
 
Die kan je heel goed maken met een forstnerboor

1737039768286.png

je hebt voldoende aan een simpele boormachine

wel even goed uitzoeken waar het gat precies moet (meet van je oude deuren)
 
Zo’n boortje vraagt wel enige oefening. Als je een beetje scheef gaat dan hapt de boor en schiet ie weg over je frontje.
 
Maar je moet juist niet aan je frontje boren maar aan de andere kant...
Een forstner- of scharnierboor heeft een soutse punt waardoor je niet zomaar zal uitschieten.
Uiteraard moet je altijd opletten, en bij voorkeur een kolomboor of een of ander tooltje gebruiken
met aanslag. Aan de andere kant is het ook niet zo'n enorm moeilijk werk.
Probeer het even op een stuk hout.
 
Ik herken me niet in die problemen.
Maar mischien als er een harde toplaag op het frontje zit.

je kan zelf een simpele mal maken van een reststukje
Daar boor je een gat volledig doorheen en klemt dit op je deurtje
dan kan je boor niet zijwaarts weg
 
Zo te zien doe ik er goed aan even een beetje te oefenen op een stuk resthout. Het is underlayment dus geen enorm kostbaar materiaal. Ook wel leuk om een beetje mee te pielen.

Bedankt voor de reacties
 
Maar je moet juist niet aan je frontje boren maar aan de andere kant...
Uhh, die moet je toch even uitleggen. De kom van het scharnier zit toch echt in het frontje, niet in de zijwand van het kastje.

Een forstner- of scharnierboor heeft een soutse punt waardoor je niet zomaar zal uitschieten.

Ik herken me niet in die problemen.
Maar mischien als er een harde toplaag op het frontje zit.

Die spitse punt is maar heel kort en de boor is breed. Ga je een heeel klein beetje schuin dan hapt de zijkant van de boor al en komt het spitse puntje los van het oppervlak en dan is de boor net een wondertol. Gebeurt ook bij zacht materiaal als MDF. Deze boren vind ik daarom niet geschikt voor iemand die er nog nooit mee gewerkt heeft.
 
Het helpt al, als je met een priem een gaatje prikt op de plek waar geboord moet worden.
En even voorboren met een 2,5 mm boortje gaat helemaal mooi, maar zorg wel dat er een begrenzer op het boortje zit, zodat ie niet dieper dan bijv. 10 mm komt. Anders zit je zo door het deurtje heen. Zo heb ik het in het verleden steeds gedaan, zo'n tool kende ik niet (was voor de tijd dat Klusidee bestond).
Uhh, die moet je toch even uitleggen. De kom van het scharnier zit toch echt in het frontje, niet in de zijwand van het kastje.
Het deurtje heeft een voorkant (het front) en een achterkant. Je moet het gat vanzelfsprekend in de achterkant van het het deurtje boren, niet in het frontje ervan. Als de boor dus wegschiet, gaat ie over de achterkant, niet over het frontje zelf. Ook niet fraai, maar minder erg.
 
Met het frontje bedoelde ik inderdaad de voorkant van de deur.
Bert zal hetzelfde bedoelen maar noemt het net wat anders.
 
Frontje is bij mij inderdaad het deurtje zelf (voor & achterkant). Snap de verwarring, zal het aanpassen in mijn vocabulaire :lol:
 
Die spitse punt is maar heel kort en de boor is breed. Ga je een heeel klein beetje schuin dan hapt de zijkant van de boor al en komt het spitse puntje los van het oppervlak en dan is de boor net een wondertol. Gebeurt ook bij zacht materiaal als MDF. Deze boren vind ik daarom niet geschikt voor iemand die er nog nooit mee gewerkt heeft.

ik denk dat je het toerental erg hoog hebt staan
of een boor zonder randsnijder gebruik dan wel 1 die gewoon bot is of nauwelijks een centreer puntje heeft.
Maar veel doet dat er niet toe een paar proefjes kan nooit kwaad als je nieuw gereedschap gebruikt.
filmpje bij ongeveer 2:00

 
Ik heb zo'n fostnerboor aangeschaft en de eerste poging ging eigenlijk beter dan verwacht (zie foto). Het op de plek houden is het probleem niet geloof ik. Waar ik wel tegenaan liep was haperen en zo'n trillend geluid alsof de boor vastloopt en de boor dan stopt met draaien. Beetje variëren met toerental hielp al wel. Heb de volledige juiste diepte niet gehaald en toen ik de boor er weer in deed ging het niet meer. Zou dit kunnen liggen aan de kracht van de boor? Ik heb nu een hele simpele Makita boor gebruikt.

Wel al heel blij met deze proef !



20250119_170201.jpg
 
Hoe staat het koppel van je accu boor ingesteld? Dat is die draaischijf bij de boorkop. Staan allemaal standen op. 1 = slippen bij weinig tegendruk en de hoogste stand is helemaal geen slip.

Zo uit je bericht maak ik op dat de draaischijf op een te lichte stand staat. De boor slipt dan door bij al weinig weerstand. Bij boren moet je juist een hogere stand hebben.
 
Staat de vermoedelijke accuboor op stand boren? Verder eerst de boor laten draaien en dan pas lichte druk uitoefenen.
 
Ah! Er is dus schroef en een boorstand hij stond inderdaad op 1 in plaats van op 2 (beginner dat begrepen jullie al wel). En ik had al wel een beetje zitten draaien aan die schijf en merkte toen idd al dat hoog beter ging (bij mij loopt hij van 1 tot 16). Ik ga het morgen nog eens proberen.
 
De 1 en 2 zijn de snelheden. Voor boren snelheid 2 aanhouden. 1 Is voor schroeven.

De draaischijf met 1-16 is het koppel. Bij boren een hogere stand aanhouden.
 
bij boren in principe op maximaal koppel zetten vaak staat er op de laatste plek ook een boortje bij draairing dat is in principe de boorstand

1737308083830.png
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan