Rot in houten buitenmuur

Boerenroem

  • #1
Hallo,

Bij het schilderen van de buitenboel lopen we tegen een probleem aan: het onderste deel van een van de planken van de buitenwand van de aangebouwde schuur is vermolmd. Je prikt er zo doorheen.
Voor zover we kunnen zien is dit de enige plek. Dat zou te verklaren zijn uit de afvoer die daar zit en waar we al eerder vocht rondom hadden. Een oplossing toen was een stuk wegzagen en een groter rooster plaatsen. Maar blijkbaar is dat niet voldoende geweest.
Mijn vraag is hoe dit het beste op te lossen is. Onderste deel wegzagen en vervangen door een ander stuk plank? Of moet ik de hele plank (2,5m hoog) vervangen (waar ik niet echt veel zin in heb)? Alternatieven?

Elk goed idee is welkom, bij voorbaat dank! :)

Mark


 

Menneke

  • #2
Als het rot is kan je iets weg zagen en dan is het op gelost als het olm is moet je het behandelen.

kaal halen impregneren repareren en weer schilderen.

en heel goed controleren of het nergens ander zit.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #3
Zijn die platen aan de achterkant geverfd?
Is er ventilatie, dus van onderen en van boven een kier van 2 a 3 cm, aan de achterzijde van die platen?
Die koker is voor ventilatie kruipruimte.
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #4
Zie ik het goed, dat dit spaanderplaat panelen zijn
???
 

Boerenroem

  • #5
Bedankt voor de reacties.
Ik heb allereerst het stuk recht naar rechts toe afgezaagd. Het is MDF. Het is voor zover ik kan zien een houten frame met een binnenschot, isolatie en dit buitenschot.

Aan de bovenkant van het stuk dat ik heb afgezaagd is het nog vrij goed, aan de onderkant en langs de naad is er wat vocht ingekomen. Het onderste stuk waar we zo doorheen prikten lijkt vrij klein te zijn.

Ik repareer het nu plaatselijk met een nieuw stuk MDF:
- achterlat met montagekit er ingeplakt
- nieuw stuk MDF daarop, ook met kit (eerst in de grondverf gezet)
- aan de onderzijde een streep extra vochtafwerende kit
- de naad (oorspronkelijk mes en groef) ga ik het met kneedbaar hout proberen te reconstrueren
- en dan alles weer dichtkitten en schilderen

Hoop dat het daarmee gedaan is!
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #6
Toch nog even. Zit er verf op de binnenzijde van de platen.

Ik zou de platen in de grondverf en van een laag lak voorzien. Lakwerk kan beter tegen vocht.
 

Boerenroem

  • #7
Ja, er zit verf aan de binnenkant. Goede tip, ga ik doen!
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #8
Nog wat. Het lijkt erop dat die ventilatie koker niet goed is afgedicht met de kruipruimte. Deze moet voor de buitenwand luchtdicht worden afgewerkt. Uit een kruipruimte kan veel vocht komen en dat zou kunnen condenseren aan de achterkant van je platen.
 

Boerenroem

  • #9
Bedoel je de aansluiting tussen het rooster en de pijp of de ruimte tussen het rooster en het houtwerk?

Het rooster zit inderdaad wel een beetje los, het lijkt alsof ik het uit de schacht kan trekken.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #10
Die buis zit in de fundering van de kruipruimte. Ergens zal er wel iets van metselwerk zitten.
Heb je een kruipruimte en je kan er onder zou ik daar de buis met het beton of metselwerk luchtdicht maken. Zo goed dicht maken dat er alleen lucht uit de kruipruimte via die buis en niet door kieren rondom die buis naar buiten gaat.
Googel, ventileren kruipruimte, tabblad afbeeldingen.
 

Boerenroem

  • #11
Ik ben bang dat ik er niet van onderaf bij kan. Is het een oplossing om de twee delen van de koker met kit aan elkaar vast te zetten?
 

Boerenroem

  • #12
Nog even nagedacht:
- Van onderaf luchtdicht maken is geen optie.
- Het ventilatiesysteem is niet voor niks zo gemaakt dus daar wil ik ook niet teveel aan prutsen.
- Het houtwerk moet zelf ook kunnen ventileren.
- Het achterschot is nog prima (geen vocht), ws omdat er een dot isolatie tussen zit.

Kortom, Is het niet het beste om rond de ventilatiepijp even goed te isoleren en de rest te laten zoals het is?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #13
Dat die plaat rond de uitvoer van de ventilatiepijp is verrot heeft een oorzaak en volgens mij kan er lucht uit de kruipruimte langs de buitenzijde van die kokers tegen de achterzijde van de buitenplaten komen. Ergens moet je ervoor zorgen dat er geen lucht via de buitenzijde van de buis uit de kruipruimte kan komen. Ik neem aan dat de die twee delen waaruit de koker is gemaakt voldoende afsluit.
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #14
Zolang er mdf wordt gebruikt in deze buitentoepassing, krijg je het nooit voor langere tijd goed. Er is maar een oplossing en dat is al het mdf vervangen voor een materiaal dat wel is geschikt voor buitentoepassing.
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #15
Er is watervast mdf in de handel, geschikt voor buiten. 50 jaar garantie indien correct verwerkt volgens de leverancier. (Nee, ik heb er geen aandelen van)
 

Boerenroem

  • #16
Dank voor al het meedenken. Ik heb de ventilatiekoker zoveel mogelijk vanaf de buitenkant geisoleerd. Nu maar hopen dat dat voorlopig afdoende is.
Het stuk plaat heb ik inmiddels vervangen en vakkundig (bijna) onzichtbaar afgewerkt :-)

groet
Mark
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu